JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bimma
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Kontakt:

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Bimma »

Nå begynner det virkelig å høres ut som en plan. Og avsnittet om Voyageren som pakkesel likte jeg ekstra godt... :thumleft Og selvfølgelig jerrykanna også. Jeg skal nok greie å pine nærmere 44 mil ut av tanken på Bimmern, selv i autobahn-fart, men kan ikke forvente det umulige av en 16-liters tank :scratch . Har en mistanke om at jeg må prøve å smile litt pent til deg når tanken begynner å tørke ut...... :mc2
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Jalmar
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Tipper det er jevnt stopp på mellom 48 og 50 mil på tanken på Voyageren. Vi hadde vel kjørt ca 46 mil når vi var på Trondheimstur via Østersund i forfjor? Da gikk det på 22,8 liter på 24 liters tanken. :prf
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave

c")

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Måtte bare skrive dette. For det er innlegg 31000

c")

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Så har det blitt en tur på Donken og meg i dag. Måtte ut etter mere ved, og da var Donken god å ha. Fyllten helt opp med 24 sekker fin bjerkeved. Det var ikke så mye fjæringsvei igjen bak kan man si. Godt de er solide disse små franskmennene. :knegg

c")

Brukeravatar
Desmo

Legg inn av Desmo »

Så det ble Ved-donken av Citroënen denne gangen? :lol
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

:knegg Nettopp. Kjært barn har mange navn vettu.

Nå er jeg egentlig veldig spent på hvordan det ser ut under skjermene bak. Donken går med 1 tommer breiere dekk enn originalt, og med så mye last, var det noen skumle subbelyder i de største dumpene. Regner med (og håper) det er is i skjermene som har blitt slipt vekk, men tror kanskje det kan være noen kilo mindre med understellsbehandling oppe i skjermene nå. :knegg

c")

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Da var Donken tømt for ved. Og fjærene bak har kommet seg tilbake til opprinnelig form. Kunne merkelig nok ikke finne noe galt under skjermene. Så da må det har vært et islag oppi der som har blitt slipt vekk av bakdekka. :-k

Enda en oppgave løst av Donken med terningkast 6. :prf

c")

Brukeravatar
Desmo

Legg inn av Desmo »

De fjærene var jo bare presset sammen, og det gjør jo ingen ting. Var værre med den gangen jeg henta deler til meg i fjellanlegget i RA. Stabsvogna på avdelingen jeg jobbet på var den gangen en Ford Transit. Ikke den AJ venter på, alltså. En Transit av den firkanta typen med lasteplan. Oppå plana var det god plass til 4stk. stålkasser fulle av messingdeler som jeg skulle bearbeide i maskina jeg passet.Det ble vel gode 500kilo i hver kasse. Jeg var litt i tvil om lastinga, for bladfjærene bak på Forden buet oppover. Nåvel, kjøreturen foregikk i lusetempo, for vogna hadde like lett styring som en amerikaner. Da vi lastet av kassene antok bladfjærene heldigvis normal fasong. At den bilen ble byttet ut noe senere med en Volkswagen LT 35 vil ikke jeg ha skylden for.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Transit ja,hadde en på jobben jeg brukte etter deler og desslike,bl. a til Gjøvik og Kongsvinger.
Spurte sønnen min om han ville være med å kjøre trailer så en kamerat av ham hørte det.... :redface :ills :orefk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Desmo skrev:De fjærene var jo bare presset sammen, og det gjør jo ingen ting. Var værre med den gangen jeg henta deler til meg i fjellanlegget i RA. Stabsvogna på avdelingen jeg jobbet på var den gangen en Ford Transit. Ikke den AJ venter på, alltså. En Transit av den firkanta typen med lasteplan. Oppå plana var det god plass til 4stk. stålkasser fulle av messingdeler som jeg skulle bearbeide i maskina jeg passet.Det ble vel gode 500kilo i hver kasse. Jeg var litt i tvil om lastinga, for bladfjærene bak på Forden buet oppover. Nåvel, kjøreturen foregikk i lusetempo, for vogna hadde like lett styring som en amerikaner. Da vi lastet av kassene antok bladfjærene heldigvis normal fasong. At den bilen ble byttet ut noe senere med en Volkswagen LT 35 vil ikke jeg ha skylden for.
:knegg

Jeg hadde en LT35 gående på Spigerverket en periode, og den fikk æren av å frakte en el-motor til en av kranene. Man kunne faktisk se at ramma bøyde seg når de la på motoren. Men det retta seg ut igjen når lasta blei lossa. Må jo har vært solide disse små flatvognene. :-k

c")

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

Jalmar skrev:
:knegg

Jeg hadde en LT35 gående på Spigerverket en periode, og den fikk æren av å frakte en el-motor til en av kranene. Man kunne faktisk se at ramma bøyde seg når de la på motoren. Men det retta seg ut igjen når lasta blei lossa. Må jo har vært solide disse små flatvognene. :-k
Bruttern hadde en LT35 en gang, lånte den for å hente noe grus... på vei inn veide eg ca 2 tonn, på vei ut ca 5,5 tonn :-).
Tålte nå det også, selv om det gikk litt tregt.. :D
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Det er ganske artig å tenke litt på dette med biler og motorsykler, og andre mekaniske innretninger for den saks skyld. Da tenker jeg nå spesielt på dette med at vi alle stort sett har opplevd å utsette bilen/mc'en for ting det egentlig ikke forventes at den skal klare. Slike historier finner jeg svært fascinerende. Jeg storkoser meg når jeg hører om slike tilfeller, og jeg storkoser meg når jeg utsetter biler/mc'er for slike ting. ;e

Som regel er det gamle biler/mc'er/mekaniske innretninger som blir "offer" for slike hendelser. Og som regel nikker man da annerkjennende til dette, og sier at ting var bedre og mer solid bygget "før i tia". Sannheten er vel at nye kjøregreier blir skånet for disse hendelsene p.g.a. verdien, ikke at de nødvendigvis er mindre solid bygget. Selv om dagens kjøregreier kanskje er mer bygget for spesifike bruksområder enn de var før. En stasjonsvogn i "gamle dager" var innredet for å dekke hele transportbehovet for eieren, mens dagens stasjonsvogner er så flott innredet at man neppe ville hentet sementsekker i dem f.eks.

En kompis av meg skulle bygge seg hus for noen år siden. Han kjøpte en gammel Peugeot 504 stasjonsvogn av den lokale kjøpmannen. Bilen skulle egentlig leveres til hugging, men min kompis mente den kunne gjøre nytte for seg som byggebil. Og det gjorde den. Det blei frakta sementsekker, lecablokker, planker og alt mulig som trengtes til byggingen. En altfor stor tilhenger blei hengt på til tider også. Og Peugeoten dura og gikk, og gjorde jobben uten ett feilslag. Helt til det blei en punktering på vei fra den lokale byggvarepushern, med bilen full av murstein. Jekkefestene klarte ikke påkjenningen fordi det var for mye rust på bilen, så kompisens HG blei oppringt. Hun hoppet inn i firmabilen, en Nissan Primera stasjonsvogn av (den gang) nyeste modell, og kjørte for å komme overta mursteinslasset. Den nye stasjonsvogna var jo ikke beregnet for slik bruk, så skadene blei ganske store for å si det diplomatisk. :knegg
Lasset blei flytta over i Primeraen og HG'en satte kursen hjemover mens det punkterte hjulet på Peugeoten blei skifta. Og når Peugeoten var i gang igjen blei hjemreisen startet. Kom ikke så veldig langt før vi så en Primera stå i veikanten med bakhjula misstenkelig langt opp i baksjermene. Og ved siden av Primeraen, sto det en HG som ikke var direkte blid.
Så da var det bare å flytte mursteinslasset over i Peugeoten igjen, og ringe veihjelp for den ulykkelige Primeraen. I ettertid kan man sikkert si at det i utgangspunktet hadde blitt mye billigere å leie en lastebil for å frakte disse mursteinene, for kompisen fikk verkstedsregninga for rep av bakstilling på Primeraen. :redface
Men uansett har det blitt en fin historie, som blir tatt fram hver gang det er øl- og mimre-kveld i huset. Det artige er at hver gang de snakker om biler, så er det historiene rundt den gamle Peugeoten som blir tatt fram, og ingen snakker om de fine nye bilene de har/har hatt. :knegg

c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Onsløv skrev: Bruttern hadde en LT35 en gang, lånte den for å hente noe grus... på vei inn veide eg ca 2 tonn, på vei ut ca 5,5 tonn :-).
Tålte nå det også, selv om det gikk litt tregt.. :D

Jeg fjernet baksetet i en Samara og fyllt bilen med pukk gjennom takluka. Det gikk ikke bra, bakdørene datt av i en sving og hele bakstillingen knelet. Etter det har jeg ikke eid russisk bil men bortsett fra elendige bakdørs låser og tvilsom innfesting av bakdemperene så er de vel ganske bra egentlig ?`Høggeren ville ikke gi meg vrakpanten for den engang enda den var nesten helt strøken. Så nå høgger jeg ånkli pollti biler bare i Horten.

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Jeg har hatt mange russiske biler. Og kan garantere at de er svært bra. Jeg må innrømme at jeg aldri har fyllt de med pukk gjennom takluka, men det kommer nok mest av at jeg aldri hadde takluke på de russiske bilene jeg var i besittelse av.

Men jeg testet trefellingsegenskapene på en Lada 1500 stasjonsvogn ved Søftestad Camping i Drangedal ei natt. Og det gikk veldig greit. De fleste trærne brakk villig når jeg kjørte ut av veien i bra fart. Det ene treet som ikke brakk maltrakterte bilen noe forferdelig. Men det var like greit. Bilen var relativt utslitt allikevel.

c")

Brukeravatar
Bimma
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Jalmar skrev:Tipper det er jevnt stopp på mellom 48 og 50 mil på tanken på Voyageren. Vi hadde vel kjørt ca 46 mil når vi var på Trondheimstur via Østersund i forfjor? Da gikk det på 22,8 liter på 24 liters tanken. :prf
Ja, den seansen hadde jeg helt glemt. En nervepirrende opplevelse spør du meg... Jeg var ikke så høy i hatten da jeg snudde og kjørte tilbake til grensa for å handle kvota mi....hehe. Da går også Bimmern mer enn 46 liter på tanken, ikke verst når tanken tar 16 liter og sykkelen er fullpakka.... :prf Husker ikke hvor mye som gikk på da jeg fylte.

Håper veden smakte.....håper iallfall den varmer godt og at gamlingene er fornøyde! :D
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Svar