BMW K100RS, K1 og R75/5
BMW K100RS, K1 og R75/5
Hei alle sammen.
Oppretter en liten prosjektstråd for mine to motorsykler. Jeg har tidligere hatt BMW veteranbil som hovedinteresse, men i det siste har det skiftet over på mc, og særlig K-serien til BMW. Det er sikkert fordi K-serien til BMW er det nærmeste man kommer en bil på to hjul.
Den røde er en 1985 K100rs med 178.000km på telleren. Den ble kjøpt billig hos en lokal forhandler. Sykkelen hadde flere skader i plastikken og var sliten, men det tekniske trodde jeg var bra. Kjøpte sykkelen på vinteren, og fikk ikke testet den.
Kjørte 3 korte turer med den før jeg byttet olje og kjøleveske på den, når jeg skulle kjøre den varm åpnet verken termostat eller elvifta startet. Det medførte at motoren kokte og det kom vann i olja. Regner med vannet kom inn via tetting mellom olje/vannpumpa. Motoren hadde også en skade i blokka mot registerdekselet som var prøvd reparert uten hell tidligere.
Da det kom en byttemotor til 1000kr på finn var saken enkel. Dette ble komplett demontering og ombygging til caferacer/scrambler/custom. Mer om det senere.
Den gule sykkelen er en 1997 K1200RS med 40.000km på telleren. Måtte ha en sykkel som fungerte siden jeg raserte den røde. Den ble importert til Norge fra Tyskland i 1998 og har hatt to eiere i Trondheim siden da. Den har kvitteringer fra MC Hjørnet, Das Auto, Strandveien Fritid og MC Tuning. Det er litt moro. Sykkelen har kun fått påkostet nye Spiegler bremseslanger i mitt eie. Har også en periodisk ABS feil som må sjekkes etter hvert. Fantastisk fin sykkel som er meget god å kjøre.
Oppretter en liten prosjektstråd for mine to motorsykler. Jeg har tidligere hatt BMW veteranbil som hovedinteresse, men i det siste har det skiftet over på mc, og særlig K-serien til BMW. Det er sikkert fordi K-serien til BMW er det nærmeste man kommer en bil på to hjul.
Den røde er en 1985 K100rs med 178.000km på telleren. Den ble kjøpt billig hos en lokal forhandler. Sykkelen hadde flere skader i plastikken og var sliten, men det tekniske trodde jeg var bra. Kjøpte sykkelen på vinteren, og fikk ikke testet den.
Kjørte 3 korte turer med den før jeg byttet olje og kjøleveske på den, når jeg skulle kjøre den varm åpnet verken termostat eller elvifta startet. Det medførte at motoren kokte og det kom vann i olja. Regner med vannet kom inn via tetting mellom olje/vannpumpa. Motoren hadde også en skade i blokka mot registerdekselet som var prøvd reparert uten hell tidligere.
Da det kom en byttemotor til 1000kr på finn var saken enkel. Dette ble komplett demontering og ombygging til caferacer/scrambler/custom. Mer om det senere.
Den gule sykkelen er en 1997 K1200RS med 40.000km på telleren. Måtte ha en sykkel som fungerte siden jeg raserte den røde. Den ble importert til Norge fra Tyskland i 1998 og har hatt to eiere i Trondheim siden da. Den har kvitteringer fra MC Hjørnet, Das Auto, Strandveien Fritid og MC Tuning. Det er litt moro. Sykkelen har kun fått påkostet nye Spiegler bremseslanger i mitt eie. Har også en periodisk ABS feil som må sjekkes etter hvert. Fantastisk fin sykkel som er meget god å kjøre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Esveen den 26 mai 2022, 22:26, redigert 22 ganger totalt.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Bra debutinnlegg på MCsiden.no, dette
.
Jeg tror mange vil fatte interesse for denne tråden. Gleder meg til fortsettelsen.
Men du... hva med å flytte den fra Biker logg forumet til Dedikert forum for MC byggprosjekter?
Eller rett og slett la innlegget du har skrevet være det første i bloggen din her på forumet og opprette en egen tråd i byggprosjektforumet når du kommer skikkelig i gang med det, med arbeidsbeskrivelser, bilder, problemer/utfordringer du støter på underveis osv. osv.?
Uansett, ser fram til fortsettelsen
!

Jeg tror mange vil fatte interesse for denne tråden. Gleder meg til fortsettelsen.
Men du... hva med å flytte den fra Biker logg forumet til Dedikert forum for MC byggprosjekter?
Eller rett og slett la innlegget du har skrevet være det første i bloggen din her på forumet og opprette en egen tråd i byggprosjektforumet når du kommer skikkelig i gang med det, med arbeidsbeskrivelser, bilder, problemer/utfordringer du støter på underveis osv. osv.?
Uansett, ser fram til fortsettelsen

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Velkommen hit Esveen :) Flott å få alt samlet på et dedikert MC-forum! :)
- Tore L
- Innlegg: 1078
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Hei Esveen, blir moro å følge deg videre, og må si at din K1200RS med slike farger er særdeles innbydende
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Hei og takk for en fin start. Det er hyggelig!
AJ: God ide, jeg fortsetter denne tråden med litt småoppdateringer på K1200 og turer hit og dit, samt oppretter en prosjektstråd for K100'en. K100 har vært under ombygging i ett år snart og har kommet en del lengre. Første oppdatering i tråden blir lang og fin.
Fredrik: Takk for sist, søkte litt rundt på div. mc-forum og fant tråden din. Har tenkt lenge på å starte en tråd på ett mc-forum, men tiden har ikke vært der da vi har små unger, hus, bikkje å full jobb. Mye bilder som må sorteres og ordnes.
Tore L: Takk for det, den er så og si 99% strøken, ingen velt på 20år, samt at den har ett ekstra lag klarlakk (over castrol klistermerkene). Så de kommer ikke av med det første :) Utrolig mye sykkel for pengen.
AJ: God ide, jeg fortsetter denne tråden med litt småoppdateringer på K1200 og turer hit og dit, samt oppretter en prosjektstråd for K100'en. K100 har vært under ombygging i ett år snart og har kommet en del lengre. Første oppdatering i tråden blir lang og fin.
Fredrik: Takk for sist, søkte litt rundt på div. mc-forum og fant tråden din. Har tenkt lenge på å starte en tråd på ett mc-forum, men tiden har ikke vært der da vi har små unger, hus, bikkje å full jobb. Mye bilder som må sorteres og ordnes.
Tore L: Takk for det, den er så og si 99% strøken, ingen velt på 20år, samt at den har ett ekstra lag klarlakk (over castrol klistermerkene). Så de kommer ikke av med det første :) Utrolig mye sykkel for pengen.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Den første investeringen på K1200'en ble nye bremserør fra spiegler. Hadde kjørt 30mil tur/retur Hitra, kom hjem og parkerte i garasjen, så at det var noen dråper på innsiden av kåpeglasset. Hadde vært tørr asfalt hele veien så kunne ikke vært regn. Prøvde bremsen etter jeg stoppet, og bremseveska sto ut av slangen fra reservoaret. Ikke en god følelse. Anbefaler alle med slik sykkel å bytte slangene, man kan ikke se at slangene er dårlige. Jeg hadde også en defekt slange bak.
Var en enkel sak å bytte slanger, kun litt kåpedemontering og resten sier seg selv. Jeg har ikke integralbrems, så det er litt letter å lufte bremsen. Man lufter som vanlig, deretter lufter man luftenippelene på ABS enheten. En for hver krets (fram/bak).
Var en enkel sak å bytte slanger, kun litt kåpedemontering og resten sier seg selv. Jeg har ikke integralbrems, så det er litt letter å lufte bremsen. Man lufter som vanlig, deretter lufter man luftenippelene på ABS enheten. En for hver krets (fram/bak).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Har endelig fått på hjul på K100'en og fått den ned fra bordet. Da er det K1200'en sin tur å få litt stell.
Skrapet av en sliten tankpad pg rubbet opp plastikken.
Demonterte baggasjerailene bak for lakkering.
Demonterte eksosdeksel/tønne for rengjøring
Monterte på originale styrer. Sto på 20mm styreforhøyere.
Limet venstre speilglass pga. Vibrering.
Festet gummipakning på tankpåfylling pga. Vibrering.
Vurderer rustfri skrusett på ebay for kåpe. Noen erfaring?
Handle inn olje/filter for service samt bytte kjøleveske. Bytte klosser bak. Vurderer å bytte clutchslange til stålomspunnet slik at det blir likt som spiegler settet. Ny bremseveske til clutchen.
Kjenner at våren bør komme snart!
Skrapet av en sliten tankpad pg rubbet opp plastikken.
Demonterte baggasjerailene bak for lakkering.
Demonterte eksosdeksel/tønne for rengjøring
Monterte på originale styrer. Sto på 20mm styreforhøyere.
Limet venstre speilglass pga. Vibrering.
Festet gummipakning på tankpåfylling pga. Vibrering.
Vurderer rustfri skrusett på ebay for kåpe. Noen erfaring?
Handle inn olje/filter for service samt bytte kjøleveske. Bytte klosser bak. Vurderer å bytte clutchslange til stålomspunnet slik at det blir likt som spiegler settet. Ny bremseveske til clutchen.
Kjenner at våren bør komme snart!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Aha, beatybag under setet.
Ikke rart at den sykkeln e brei over ræva
Ikke rart at den sykkeln e brei over ræva

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Den sykkelen der ser knapt brukt ut!
Kjempefin! Liker veldig godt lakkeringen på disse, var visst ganske kostbar farge!
Hvilken farge skal du ha på koffert-festerne?
K100en er jo helt verst! Gjennomført bygg! Ikke overdrevet og fin finish! Mener jeg leste den skulle på lakk, hvit?

Hvilken farge skal du ha på koffert-festerne?
K100en er jo helt verst! Gjennomført bygg! Ikke overdrevet og fin finish! Mener jeg leste den skulle på lakk, hvit?
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Fredrik: Ja, sykkelen er i meget bra stand. Den har ett ekstra lag klarlakk som har bevart fargen. Har kjøpt en boks rubberspray, tenkte å prøve det på railsen bak. Kommer bilder senere i kveld. Fargen var og blir sort matt.
Vurderer en Hvitfarge med litt gult i som Wimbledon eller Charmonix som eldre BMW 1800/02 serien.
Ellers kan det bli hvit med noen m-sport relatert. Har ikke bestemt meg enda :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Bred og god over hofta, ikke overvektig, og æ har da slettes ikke sammenligna den med en hval.
Den var du sjøl som trakk frem.
God helg !

Den var du sjøl som trakk frem.
God helg !
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Hehe. Har selv stått å sett på sykkelen i profil å tenkt på delfin/liten hval pga. Tanken å den lave/breie kåpa som dekker teleleveren.
Mener den også ble kalt Moby Dick i en test engang. Men sant sies, sykkelen skjuler både vekt å størrelse mesterlig. Jeg syns forsåvidt proposjonene er fine :)
Riktig god helg :)
Mener den også ble kalt Moby Dick i en test engang. Men sant sies, sykkelen skjuler både vekt å størrelse mesterlig. Jeg syns forsåvidt proposjonene er fine :)
Riktig god helg :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Da kjører vi på med Rubberspray. Vasket godt i oppvasken og renset med bremsespray. Kjører på med 7-8 runder med spray. Så langt boksen rekker.
Man ser hvor hvit plastikken er på bilde.
Man ser hvor hvit plastikken er på bilde.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Imellom slagene pusses eksosen. Trivelig med 20 grader i garasjen!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Ferdig lakkert - ferdig montert. Har ikke helt trua på at det kommer til å sitte så lenge. Vi får se til høsten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Fikk tatt en liten service på K1200'en. Byttet olje, filter og luftfilter. Kjøpt inn olje for diff og gearboks men ikke byttet enda.
Batteriet har også tatt kveld. Har stått på vedlikeholdslading en stund, uten at det har hjulpet. Håper nytt batteri kan hjelpe på feilmld på ABSen som kom midt i sesongen i fjor.
Oppdaget en liten oljelekkasje fra registerdekslet. Vasker rent å ser an litt. Vurderer å ta en større runde etter sesongen på denne når K100 er ferdig. Det lå ikke olje i underkåpa så lekkasjen er liten.
Trodde bensintanken hadde hurtigkoblinger på denne? Fredrik?! :)
Batteriet har også tatt kveld. Har stått på vedlikeholdslading en stund, uten at det har hjulpet. Håper nytt batteri kan hjelpe på feilmld på ABSen som kom midt i sesongen i fjor.
Oppdaget en liten oljelekkasje fra registerdekslet. Vasker rent å ser an litt. Vurderer å ta en større runde etter sesongen på denne når K100 er ferdig. Det lå ikke olje i underkåpa så lekkasjen er liten.
Trodde bensintanken hadde hurtigkoblinger på denne? Fredrik?! :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Se der ja! Den lider nok litt av det samme som min, svetting fra registerdeksel, her skal det kun være pakingssilikon som pakning.
Når det gjelder koblingene til bensintanken, ja, det er hurtigkoblinger som lukker når man tar koblingene fra hverandre for å forhindre søl.
Etter litt Ebaying etter at jeg kjøpte mine, fant jeg ut at man kan få de "ganske billig" i forhold til hva jeg måtte gi. Her følger visst alt med.
http://www.ebay.com/itm/BMW-Fuel-Gas-Qu ... Zp&vxp=mtr
Når det gjelder koblingene til bensintanken, ja, det er hurtigkoblinger som lukker når man tar koblingene fra hverandre for å forhindre søl.
Etter litt Ebaying etter at jeg kjøpte mine, fant jeg ut at man kan få de "ganske billig" i forhold til hva jeg måtte gi. Her følger visst alt med.
http://www.ebay.com/itm/BMW-Fuel-Gas-Qu ... Zp&vxp=mtr
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Min hadde ikke koblinger. Bare skjøtestykker. Vurderer settet du linket til. Genialt å ta av tanken uten søl.
Har du skifta bremsveske på clutchen? Er det rett fram med lufting på den slangen som stikker ut på høyresiden under kåpa?
Har du skifta bremsveske på clutchen? Er det rett fram med lufting på den slangen som stikker ut på høyresiden under kåpa?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Gadd ikke skifte på clutchen i denne omgang, får se om jeg tar det neste år. I år gikk det mer i det å lære å lufte integralbremssystemet. Som i og for seg er er system som merkelig nok folk er redde for å flushe.
Det skal være slike koblinger på samtlige BMWer fra denne tiden, men de er av plast og sprekker/knekker om man er uvøren. Derfor monterer man disse i stål. Anbefales sterkt!
Det skal være slike koblinger på samtlige BMWer fra denne tiden, men de er av plast og sprekker/knekker om man er uvøren. Derfor monterer man disse i stål. Anbefales sterkt!
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Hadde i fjor problemer med ABSen som kom å gikk litt. Ladet opp batteri og tok av polene en stund uten at det hjalp. Systemet er følsomt for lav spenning.
I vinter har sykkelen stått på vedlikeholdslading og blitt startet opp og kjørt varm noen ganger. Den siste gangen hadde den litt problemer med å starte. Sykkelen ble satt på lading, neste gang startet den ikke i heletatt.
Valgte å handle nytt gel batteri. Tenkte derfor igjen på ABSen og dårlig batteri. Satte i det nye, men feilen var fortsatt der. Leste litt rundt å fant ut at systemet må resettes.
Fant en brukbar guide der man kobler pinne 2 i diagnosekontakten mot jord, demonterer kontakten mot ABS enheten for å finne pinne 21, plugget den "åpne" pluggen i modulen og stakk en ledning inn i slot 21 hold den mot jord i 8 sek. Tenning på imens.
Da begynnte de to ABS lampene å blinke samtidig. Når systemet er i feil blinker de annenhver gang.
Slo av/på tenning, begge lysene blinker samtidig (indikerer systemsjekk) kjørte noen meter og lampene slukket. Systemet er i orden.
Dette var en lettelse! Var redd for diagnose med evt. Feil på pumpe eller modulen.
I vinter har sykkelen stått på vedlikeholdslading og blitt startet opp og kjørt varm noen ganger. Den siste gangen hadde den litt problemer med å starte. Sykkelen ble satt på lading, neste gang startet den ikke i heletatt.
Valgte å handle nytt gel batteri. Tenkte derfor igjen på ABSen og dårlig batteri. Satte i det nye, men feilen var fortsatt der. Leste litt rundt å fant ut at systemet må resettes.
Fant en brukbar guide der man kobler pinne 2 i diagnosekontakten mot jord, demonterer kontakten mot ABS enheten for å finne pinne 21, plugget den "åpne" pluggen i modulen og stakk en ledning inn i slot 21 hold den mot jord i 8 sek. Tenning på imens.
Da begynnte de to ABS lampene å blinke samtidig. Når systemet er i feil blinker de annenhver gang.
Slo av/på tenning, begge lysene blinker samtidig (indikerer systemsjekk) kjørte noen meter og lampene slukket. Systemet er i orden.
Dette var en lettelse! Var redd for diagnose med evt. Feil på pumpe eller modulen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Når det først kommer 15cm med nysnø og svigermor er på besøk kan man benytte anledningen til å trekke ut i garasjen, drikke litt øl, rydde og ta noen bilder. Så får man igjen håpe at dette er siste snøfall.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Ble invitert med en liten gjeng på tur fjorden rundt. Kjørte Trondheim, byneset, rørvik, leksvik, mosvik, utøya, straumen, røra, verdal, trondheim.
Spiste middag på Straumen. En meget fin tur med fine folk og varierte sykler!
Spiste middag på Straumen. En meget fin tur med fine folk og varierte sykler!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Familiebilde :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
K1200RS i Mandarin/Fjordgrau er utrolig kul! Skal jeg lakkere min egen en dag skal jeg sterkt vurdere noe slikt!
Denne er forøvrig også pen, ser jo ny ut
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 5-305-8973
Denne er forøvrig også pen, ser jo ny ut

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 5-305-8973