(1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Hvorfor skal man belaste motoren unødvendig med motorbremsing? Motor er dyrt, bremser er billig. Dessuten gir motobremsing mer slitasje på bakhjul, som jeg bruker lett nok opp som det er.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 5014
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Belastning? Motoren belastes ikke under motorbrems akkurat. Nei, man får holde inn clutchen og bremse istede 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39746
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Jo flere sylindre, dess mindre motorbremseffekt...Bjerknez skrev: 04 jun 2017, 16:24 De som ligger bak meg vil vertfall se bremselyset ofte. Prøv sykkelen min med motorbrems så skjønner du hvorfor. Den har veldig liten virkning.

På store tosylindrede V-motorer merkes motorbremsen godt .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24584
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
I know. I utgangspunktet liker jeg å bruke motorbrems, men på min nåværende sykkel har dette fint lite effekt.AJ skrev: 04 jun 2017, 18:28Jo flere sylindre, dess mindre motorbremseffekt...Bjerknez skrev: 04 jun 2017, 16:24 De som ligger bak meg vil vertfall se bremselyset ofte. Prøv sykkelen min med motorbrems så skjønner du hvorfor. Den har veldig liten virkning.
På store tosylindrede V-motorer merkes motorbremsen godt .

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Det må du gjerne forklare nærmere hvis du mener ikke det belaster motor.FredrikE24 skrev: 04 jun 2017, 16:40 Belastning? Motoren belastes ikke under motorbrems akkurat. Nei, man får holde inn clutchen og bremse istede![]()
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Snakker dere om å bare slippe opp gassen eller heavy ned-giring og dermed høyt turtall? for, begge deler er motorbremsing, men den ene er bedre enn den andre.simpson skrev: 04 jun 2017, 18:47Det må du gjerne forklare nærmere hvis du mener ikke det belaster motor.FredrikE24 skrev: 04 jun 2017, 16:40 Belastning? Motoren belastes ikke under motorbrems akkurat. Nei, man får holde inn clutchen og bremse istede![]()
Braaaaaap
Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Du belaster motor uansett hvordan du gjør det.
Høyere turtall og over lengre tid gir selvfølgelig mer belastning enn å "bare slippe gassen" som du sier.
Høyere turtall og over lengre tid gir selvfølgelig mer belastning enn å "bare slippe gassen" som du sier.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39746
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Jeg vil si begge deler, alt etter kjøreforholdene og behov for fartsreduksjon. I enkelte situasjoner bør man absolutt vite hva man holder på med og kjenne sykkelen og den reaksjon ved heavy nedgiring...AlleBrukernavnErTatt skrev: 04 jun 2017, 18:51
Snakker dere om å bare slippe opp gassen eller heavy ned-giring og dermed høyt turtall? for, begge deler er motorbremsing, men den ene er bedre enn den andre.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Har veldig kraftig motorbrems og bruker den med følsomhet, gjerne sammen med fingeren på forbremsen.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Bruker motorbrems på alle kjøretøy utenom 2taktere. Har varmskjært ein, ned en tunnel og ikke igjen.
Eg synes mer eller mindre folk som kjører ned tunnelen (bor utenfor stavanger, 3 undersjøiske tunneler)
virker som idioter når di holder bremsen inne fra de kjører inn i tunnelen til de er nede. Ligger fint med bilen (2l disel) i akk 80 kmt på 2000-2500 rpm.
Motorsykkel blir det som oftest 6 giret og en 90 - 100 kmt og regulerer farten med og slippe gassen helt og så vitt ta den på, men gir jo ikke gass. Når eg snakker om motorbrems tenker eg en langsiktig nedbremsing, eller oppretholding av en spesifik fart, for eksempel ned en tunnel, lengre nedstigning. Forsiktig nedbremsing inn til rundkjøringer og lignende girer en kansje ned 1 gir om gangen i tilegg til vanlig brems?
Dette lærte eg på kjøreskulen både på A1(2010), A(2012) og klasse B(2012) i tilegg til sensor påpekte det var bra bruk av motorbrems for flyt inn til kryss osv. Aldri hørt noe negativt om det, når eg var 12 kjørte eg moped der frambremsen var ødelagt og bakbremsen brått ikke virket, i 70 kmt ned en lang bakke med naboen bakpå trampet eg den ned til førstegiret og låste bakdekket, men fikk ned farten relativt bra før vi krasjet
Eg synes mer eller mindre folk som kjører ned tunnelen (bor utenfor stavanger, 3 undersjøiske tunneler)
virker som idioter når di holder bremsen inne fra de kjører inn i tunnelen til de er nede. Ligger fint med bilen (2l disel) i akk 80 kmt på 2000-2500 rpm.
Motorsykkel blir det som oftest 6 giret og en 90 - 100 kmt og regulerer farten med og slippe gassen helt og så vitt ta den på, men gir jo ikke gass. Når eg snakker om motorbrems tenker eg en langsiktig nedbremsing, eller oppretholding av en spesifik fart, for eksempel ned en tunnel, lengre nedstigning. Forsiktig nedbremsing inn til rundkjøringer og lignende girer en kansje ned 1 gir om gangen i tilegg til vanlig brems?
Dette lærte eg på kjøreskulen både på A1(2010), A(2012) og klasse B(2012) i tilegg til sensor påpekte det var bra bruk av motorbrems for flyt inn til kryss osv. Aldri hørt noe negativt om det, når eg var 12 kjørte eg moped der frambremsen var ødelagt og bakbremsen brått ikke virket, i 70 kmt ned en lang bakke med naboen bakpå trampet eg den ned til førstegiret og låste bakdekket, men fikk ned farten relativt bra før vi krasjet

- FredrikE24
- Innlegg: 5014
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Når motoren er konstruert for å tåle fullt pådrag og voldsomt turtall med full akselerasjon, så er det å bremse på gir en nokså liten belastning(retardasjon) egentlig. Det jeg mener. Klart motoren holder igjen og har en viss belastning. Motoren tåler dette helt finfint.simpson skrev: 04 jun 2017, 18:54 Du belaster motor uansett hvordan du gjør det.
Høyere turtall og over lengre tid gir selvfølgelig mer belastning enn å "bare slippe gassen" som du sier.
En kamerat mener at bilen ikke har godt av å stå parkert i gir. Stor belastning på girkasse og motor sier han og parkerer kun med brekk og bil i nøytral.
Når det gjelder totakt, har man som regel en oljepumpe med en viss grunnstilling med mengde og som øker ved pådrag ved at gasswire splittes og gir pådrag til gasser og oljepumpe. Ved motorbrems og gasser i tomgangsstilling er det et minimum av bensin/olje som slipper inn og kjøler ned. Da kan det fort skjære seg. Har dog tilgode å skjære en totakter siden jeg fikk moped i barnehagealder.
Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Det er bare tull, håper ikke kameraten din parkerer i bratte bakker slikFredrikE24 skrev: 05 jun 2017, 00:03
En kamerat mener at bilen ikke har godt av å stå parkert i gir. Stor belastning på girkasse og motor sier han og parkerer kun med brekk og bil i nøytral.

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
Motoren tåler motorbrems ja, men det er ikke uten belastning.FredrikE24 skrev: 05 jun 2017, 00:03Når motoren er konstruert for å tåle fullt pådrag og voldsomt turtall med full akselerasjon, så er det å bremse på gir en nokså liten belastning(retardasjon) egentlig. Det jeg mener. Klart motoren holder igjen og har en viss belastning. Motoren tåler dette helt finfint.simpson skrev: 04 jun 2017, 18:54 Du belaster motor uansett hvordan du gjør det.
Høyere turtall og over lengre tid gir selvfølgelig mer belastning enn å "bare slippe gassen" som du sier.
En kamerat mener at bilen ikke har godt av å stå parkert i gir. Stor belastning på girkasse og motor sier han og parkerer kun med brekk og bil i nøytral.
Når det gjelder totakt, har man som regel en oljepumpe med en viss grunnstilling med mengde og som øker ved pådrag ved at gasswire splittes og gir pådrag til gasser og oljepumpe. Ved motorbrems og gasser i tomgangsstilling er det et minimum av bensin/olje som slipper inn og kjøler ned. Da kan det fort skjære seg. Har dog tilgode å skjære en totakter siden jeg fikk moped i barnehagealder.
Største problemet med 2 taktere er at ved motorbrems har du høyt turtall og ingen gass.
Om du har du separat oljepumpe eller blandet olje i bensinen gir den ikke uansett mer olje enn om den går på tomgang. Og derfor skjærer 2 taktere seg om du bruker motorbrems over litt lengre strekker. De får rett og slett ikke nok smøring.
En grunn til at enkelte biler med 2 takts motorer hadde frihjulsnav.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?
2 taktere som henger på giret ned lengre bakker skal man gi litt gass på innimellom, nettopp for å smøre og kjøle ned sylinderen. Det med å bremse på giret kommer vel helt naturlig for de fleste, ingen poeng å bruke for lavt gir, og risikere skrens med bakhjulet.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650