Svingteknikk-nedlegg
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Svingteknikk-nedlegg
Da er det vel bare trene og trene og trene på å kjøre i sving med motorsykkel for å ta kurvene raskere?
Prinsippet er jo helt det samme, bare større fart inn i sving, og forhåpentligvis mer fart ut.
Kjører man smooth, så kjører man fort.
Prinsippet er jo helt det samme, bare større fart inn i sving, og forhåpentligvis mer fart ut.
Kjører man smooth, så kjører man fort.
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Svingteknikk-nedlegg
Takk for tipset. Veldig informativ og lærerik filmLarsE skrev: 16 jun 2017, 09:01 Anbefaler deg (og alle andre som kjører motorsykkel) å se Twist of the Wrist, ligger på YouTube. Den går gjennom det meste fra helt vanlig teknikk til skikkelig banekjøring. Blir vel sett på som "bibelen" når det gjelder svingteknikk.

https://www.youtube.com/watch?v=6OQF7tygAi0
Re: Svingteknikk-nedlegg
I tillegg til svingteknikk får man også innblikk i strålende skuespillerkunst :)
Re: Svingteknikk-nedlegg
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Svingteknikk-nedlegg
Er ikke så stødig i tysk, men måtte bruke translate på "Schnappschüsse von derlei Missgeschicken", noe som betyr noe annet enn det kan høres ut som

Re: Svingteknikk-nedlegg
Var mest opptatt av bilden jeg, de var selvforklarende 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Svingteknikk-nedlegg
Østsiden av Stelvio er ikke den enkleste, nokså trange hårnåler og mye høydeforskjell gjennom svingen og til dels dårlig asfalt. Best å kjøre opp vestsiden fra Bormio, den er kanonbra, og bare trille ned østsiden og nyte utsikten, masete å prøve å kjøre fort ned.
FortNines innspill ifht å flytte overkropp, ikke helt uenig (så vidt husker, stund siden så den):
FortNines innspill ifht å flytte overkropp, ikke helt uenig (så vidt husker, stund siden så den):
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
Online
- Innlegg: 366
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Svingteknikk-nedlegg
Fikk god trening i slike svinger i løpet av turen nylig, spesielt i Italia. Er fortsatt langt fra noen ekspert, men vi kom oss da gjennom helt uten knall og fall. Noen av disse bildene bekrefter tankene jeg gjorde meg underveis, nemlig at her er det en stor fordel med god planlegging/linjevalg og god kontroll på sykkel i lav hastighet og varierende vinkel på underlaget - hvor sistnevnte i flere tilfeller også i veldig stor grad kan gjøre opp for at man enten har valgt dårlig linje eller blitt tvunget ut i en dårlig linje pga. annen trafikk.
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Svingteknikk-nedlegg
Jeg flytter så og si alltid overkroppen slik som det vises på filmen. Det har jeg lært på gruskurs og bruker det også på asfalt. Føler jeg har mye bedre kontroll enn å lene meg innover i svinger. Har sett videoer der også politiet kjører på samme måte og de kan kjøre veldig fort i svinger og også der det er trangt.
Re: Svingteknikk-nedlegg
Tror selv jeg i alle år har kjørt såkalt «Nøytral» noe de som har kjørt bak meg sikkert kan bekrefte … Det blir litt annerledes i krypfart evt kjøregård kjeglekjøring osv der du bruker kroppen for å få det raskeste og beste resultatet.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Svingteknikk-nedlegg
Samme her. Rettlinjet vertikalt med sykkelen med unntak av hodet som jeg legger på skakke, for å si det på måten for å mest mulig rettlinjet blikk når svingene kjøres.dypen skrev: 03 jul 2024, 14:02 Tror selv jeg i alle år har kjørt såkalt «Nøytral» noe de som har kjørt bak meg sikkert kan bekrefte … Det blir litt annerledes i krypfart evt kjøregård kjeglekjøring osv der du bruker kroppen for å få det raskeste og beste resultatet.
Unngår altså "urolig" kjørestilling ved svingkjøring. Fornuftig, litt klokt, feil eller rett? Bryr meg ikke så lenge det funker for meg

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Svingteknikk-nedlegg
Opp til 40-50kmh så kan jeg la sykkelen "gå inn " mer enn kroppen i svinger for å "slange meg mellom hindringer" men når hastigheten øker blir jeg "nøytral" inntill det virkelig skal presses i svingene,da flytter jeg kroppen innover i svingen-hvis ikke skrubber fothvilere og annet altfor tidlig.
Hvis jeg skulle "bomme" på en ukjent sving vil jeg også skli kroppen inn i svingen så jeg har mer nedlegg å gå på.
Hva jeg gjør på grusveier med søle og rullegrus eller snø/is varierer med underlag og kjøretøy/sitte/ståstilling-og kan ikke sammenlignes med asfalt.
Hvilken "fasit" alle tullinger på youtube mener å sitte på bryr meg ikke.
Hvis jeg skulle "bomme" på en ukjent sving vil jeg også skli kroppen inn i svingen så jeg har mer nedlegg å gå på.
Hva jeg gjør på grusveier med søle og rullegrus eller snø/is varierer med underlag og kjøretøy/sitte/ståstilling-og kan ikke sammenlignes med asfalt.
Hvilken "fasit" alle tullinger på youtube mener å sitte på bryr meg ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Svingteknikk-nedlegg
Drit i å henge hit og dit på gata, men ha løse ledige albuer, og benytt kontrastyring så lenge du må....Det får ned biken!
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Svingteknikk-nedlegg
Mye enig!WikingTnT skrev: 15 jun 2017, 20:54 Dette er en kjent stripe i LA - Mullholland drive også kjent som "the snake" i et ellers rimelig flatt landskap ift Norge/Alpene. Rnickey Mouse har en haug med vids fra faste steder i dette omr hvor han filmer alle slags kjøretøy opp/ned med stort sett fatale sekvenser.
En offentlig vei med fartsbegrensning og heavily observert av politi.
De fleste av disse i denne sekvensen er vel "overrasket" av svingene og fryser med det resultat at de panikk-bremser med for-bremsen eller ikke gjør noe som helst og havner i grusen, hvor de mest sannsynlig aldri har vært før...
Til ditt spørsmål om henging.. - du skal kjøre alvorlig fort før henging er "nødvendig" - det gjør du jo for å rette opp sykkel når du nærmer deg "grensen" for hjul-slipp - mitt råd er å prøve seg frem med å tøye grensene uten å bevege seg altfor mye på salen - det er veldig mye å gå på før man trenger å kompensere med henging .- litt justering med kne og rumpe er innafor når farten øker men overdreven henging er å ta i på normal vei. Har selv kjørt bak en kompis på KTM 690 som sitter rett opp og ned og skraper fot-hvilere mens jeg kompenserer med rompe-flytting og knær. Dekkene holder !
Så mitt råd er å prøve "rett opp og ned" for å få feeling med sykkel for så å ta det videre med henging og flytting på salen når du er klar for det.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Svingteknikk-nedlegg
Med den teknikken der skal jeg love deg at med mye nedlegg og ganske rå bike, slipper bakhjulet før du får sagt SHIT!FredrikE24 skrev: 16 jun 2017, 13:53 Ikke ta filmene til RNickeyMouse som noen fasit. All den kjøringa er ren show-off, amerikanere flest har lite/ingen opplæring på å kjøre motorsykkel så svingteknikken er nok ikke den beste. Å henge slik som de gjør er jo helt unødvendig. Virker som de aller fleste ikke har kjørt så mye på svingete vei før.
Pkt.1 Sitt riktig
Pkt.2 Se dit du skal og i dette tilfellet gjerne der du ønsker deg ut av svingen.
Pkt.3 Avpass farten før sving
Pkt.4 Sett deg på sykkelen etter boka, kanskje flytte bittelitt på stumpen(jeg gjør det ofte)
Pkt.5 Jevn gass fram til tangeringspunktet og bånn gass ut av svingen![]()
Forrige helg kjørte jeg langt langt langt på våt asfalt(flere hundre mil) og kjørte relativt friskt til tider. Hadde ikke hjulslipp en eneste gang på turen. Du bør forøvrig lese boka fra NMCU, "Full Kontroll".
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.