Vask, polering og detailing -tråden
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Det er jo et hav av puter. For å starte med rupes sin serie, kan man avslutte med gul pute eller må man avslutte med den hvite?
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Det med maskinpolering må bare erfares. Finnes ikke noe fasit her. Hardhet på lakk spiller en stor rolle vedrørende valg av produkt og pute. Hastighet og press på maskinen har også mye og si.45316 skrev: 07 jul 2017, 11:33 Det er jo et hav av puter. For å starte med rupes sin serie, kan man avslutte med gul pute eller må man avslutte med den hvite?
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Men en tommelfingerregel er at grovt middel på hard/grov pute, og fint middel på fin/mykere pute. Altså grønn på grønn og gul på gul når det kommer til Rupes. Men start alltid med den fineste komboen og se om det er nok. Hvis ikke så går du til grovere produkt.
Rupes sin UHS serie har også fått mye skryt. Det er en "all in one" serie med medium styrke som også avslutter med et beskyttende lag. Men denne bør brukes med Rupes sine grå UHS puter. Dette er nok det sikreste stedet og starte om man er fersk på maskinpolering tror jeg.
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Ok, da prøver jeg med gul først. Grunnen til at jeg spør er om jeg skal bestille hvor og vente til den kommer.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Er det dype riper så kan du nok glemme Gul. Skal du bare friske opp lakken litt samt fjerne såkalte vaske swirls så vil nok Gul duge. :)
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Ja, har blå også hvis gul ikke funker. Men det jeg egentlig lurer på er om gul holder som finish eller om jeg må ha hvit.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Gul kan fint brukes som finnish :)
Så lenge du har blå og gul er du dekket, ved siden av blå og gul pute.
Så lenge du har blå og gul er du dekket, ved siden av blå og gul pute.
- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Bosted: Hønefoss
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Da er sykkelen klar til polering! Tørket av alt vann etter vasken!
Så nå er det fin polering og forsegling next!
PS!! Stort spørsmål (million dollar question!!!)
Se på bilder av potten, hvilke merke er dette tror dere? Låter sykt fint på turtall og fin gange!

Så nå er det fin polering og forsegling next!
PS!! Stort spørsmål (million dollar question!!!)
Se på bilder av potten, hvilke merke er dette tror dere? Låter sykt fint på turtall og fin gange!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Litt usikker... hvilke merker mener du? Kan du ta et bedre bilde?
EDIT:
Trodde du mente at det var merker på potten du ikke fikk bort
Men ser jo nå at det trolig ikke var det du mente
EDIT:
Trodde du mente at det var merker på potten du ikke fikk bort

Men ser jo nå at det trolig ikke var det du mente

-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Dette er vel yoshimura sin potte :) bare att logoen er fjernet:)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

Re: Vask, polering og detailing -tråden
Supert, Bjerknez. Da prøver jeg nok I løpet av helga
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Jeg trodde du mente aat det var merker/flekker på potten du ikke fikk bort, så ingen vits i å ta bedre bilde.45316 skrev: 07 jul 2017, 15:04 Supert, Bjerknez. Da prøver jeg nok I løpet av helga
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Jeg ser jo i etterkant at det du nok spurte om var hvilken produsent som har laget potten

- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Bosted: Hønefoss
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Det ser dessverre ikke ut som yoshimura sin.. den er rund i utløpet og min er typ rektangulær men runde kanter..KevinmsR6 skrev: 07 jul 2017, 14:57 Dette er vel yoshimura sin potte :) bare att logoen er fjernet:)
Sjekk bilde her for å se enden av potten!
Legger ved bilde nå der jeg har tatt å etterbehandlet med "extra gloss protection", så nå venter jeg til i morgen til å fjerne glossen (kanskje ikveld)!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Ser bra ut dette :)
Du kan gjerne fjerne hinna nå, men sealeren bør få herde i minst 12 timer før den blir utsatt for ytre påvirkninger. Gjerne lenger også. Da har du mest sannsynlig en sealer som beskytter lakken på sykkelen din ut året (hvis du ikke bruker den på vinteren)
Ikke stol på disse lovnadene rundt holdbarhet som står på flasken. En tommelfingerregel er at man ofte kan dele varigheten produsenten lover på to. På paneler som er i berøring med lår som feks. deler av tanken vil nok beskyttelsen vare enda kortere.
Jeg har lagt tre lag med sealer på min. (Collinite 845) og jeg blir skuffet hvis beskyttelsen blir borte før høsten. Flatene på en motorsykkel er jo sjelden eller aldri i kontakt med salt og siden de lakkerte flatene som oftest befinner seg lenger opp fra bakken og at en motorsykkel stort sett kjøres i finvær så bør beskyttelsen sitte lenger enn på en bil mener jeg.
Du kan gjerne fjerne hinna nå, men sealeren bør få herde i minst 12 timer før den blir utsatt for ytre påvirkninger. Gjerne lenger også. Da har du mest sannsynlig en sealer som beskytter lakken på sykkelen din ut året (hvis du ikke bruker den på vinteren)
Ikke stol på disse lovnadene rundt holdbarhet som står på flasken. En tommelfingerregel er at man ofte kan dele varigheten produsenten lover på to. På paneler som er i berøring med lår som feks. deler av tanken vil nok beskyttelsen vare enda kortere.
Jeg har lagt tre lag med sealer på min. (Collinite 845) og jeg blir skuffet hvis beskyttelsen blir borte før høsten. Flatene på en motorsykkel er jo sjelden eller aldri i kontakt med salt og siden de lakkerte flatene som oftest befinner seg lenger opp fra bakken og at en motorsykkel stort sett kjøres i finvær så bør beskyttelsen sitte lenger enn på en bil mener jeg.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Likt løser likt, så pleier ikke være vits å legge mer enn ett lag for andre grunner enn å være sikker på at du har fått dekt alle flaterBjerknez skrev: 07 jul 2017, 15:32 Ser bra ut dette :)
Du kan gjerne fjerne hinna nå, men sealeren bør få herde i minst 12 timer før den blir utsatt for ytre påvirkninger. Gjerne lenger også. Da har du mest sannsynlig en sealer som beskytter lakken på sykkelen din ut året (hvis du ikke bruker den på vinteren)
Ikke stol på disse lovnadene rundt holdbarhet som står på flasken. En tommelfingerregel er at man ofte kan dele varigheten produsenten lover på to. På paneler som er i berøring med lår som feks. deler av tanken vil nok beskyttelsen vare enda kortere.
Jeg har lagt tre lag med sealer på min. (Collinite 845) og jeg blir skuffet hvis beskyttelsen blir borte før høsten. Flatene på en motorsykkel er jo sjelden eller aldri i kontakt med salt og siden de lakkerte flatene som oftest befinner seg lenger opp fra bakken og at en motorsykkel stort sett kjøres i finvær så bør beskyttelsen sitte lenger enn på en bil mener jeg.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Jeg hadde også blitt skuffa hvis collonite'n ikke holder ut sesongen,men det er jeg ganske sikker på at den gjør på lakkerte flater som ikke utsettes for sterke løsemidler.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Vask, polering og detailing -tråden
kusa skrev: 07 jul 2017, 15:16Det ser dessverre ikke ut som yoshimura sin.. den er rund i utløpet og min er typ rektangulær men runde kanter..KevinmsR6 skrev: 07 jul 2017, 14:57 Dette er vel yoshimura sin potte :) bare att logoen er fjernet:)
Sjekk bilde her for å se enden av potten!
Legger ved bilde nå der jeg har tatt å etterbehandlet med "extra gloss protection", så nå venter jeg til i morgen til å fjerne glossen (kanskje ikveld)!
Om du ser på detaljene på siden av potten bak er de helt like sett bort ifra at du har ovalt hull og ikke rundt... mye mulig dette er en kopi potte eller så er det en gammel modell av yoshimura.... acrapovic er jo den eneste slip on med ovalt hull men der stemmer ikke detaljene slik som yoshimura:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

-
- Innlegg: 64
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Artig stoff, fungerer godt 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Godt mulig du vet det, men informerer likevel: Vær ytterst forsiktig med dekkfornyer på MC :)
-
- Innlegg: 64
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Ja jeg var veldig forsiktig slik at jeg ikke sølte på kjøreflata, bare på sidene
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Finnes mange gode slike gummifornyere, så ingen grunn til å tro at Swissvax er det beste her. Har testet både Svisswax og en drøss andre fornyere og forskjellen på de er forsvinnende liten. :)
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Silikonspray gjer samme nytten :)Bjerknez skrev: 14 aug 2017, 23:12Finnes mange gode slike gummifornyere, så ingen grunn til å tro at Swissvax er det beste her. Har testet både Svisswax og en drøss andre fornyere og forskjellen på de er forsvinnende liten. :)
- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Bosted: Hønefoss
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Her kommer noen forsinkede bilder etter polish! 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Ettersom det virker som sykler får minimalt om noe med klargjøring når det kommer til lakk så tok jeg en runde på sykkelen.
Gikk løs med Rupes Nano og Rupes gul/gul. Når jeg var ferdig med å polere gikk jeg over med Monopol avfetting får å gjøre lakken "naken" for eventuelle oljer. Som avslutning la jeg to lag Max Protect UNC R 1.5 på alt av lakk og plast. Max Protect UNC V3 ble lagt på eksos, felger og motorblokk. Max Protect Silk Coat ble lagt på til slutt for å beskytte lakken frem til coatingene er herdet.
Før:





Etter:






Gikk løs med Rupes Nano og Rupes gul/gul. Når jeg var ferdig med å polere gikk jeg over med Monopol avfetting får å gjøre lakken "naken" for eventuelle oljer. Som avslutning la jeg to lag Max Protect UNC R 1.5 på alt av lakk og plast. Max Protect UNC V3 ble lagt på eksos, felger og motorblokk. Max Protect Silk Coat ble lagt på til slutt for å beskytte lakken frem til coatingene er herdet.
Før:





Etter:






- Roargutten
- Innlegg: 216
- Registrert: 09 jun 2015, 11:40
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
- Bosted: Årnes
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Nydelig jobb på nydelig sykkel. Fornøyd med Max Protect produktene? Jeg bruker de en del selv også. Bilen min har 1 lag v1 og 1 lag vanlig unc-r
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!