Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
En kollega har forøvrig R1200RS(R betyr boxer), han vil så fort som mulig over på R1200GS, jeg synes R1200RS er typisk boxer-sykkel, men en ordentlig milsluker, det er det! Jeg liker K-modellenes motorer, lyd og drag over hele registeret. Ser man på effekt og momentkurve på en K1300GT sammenlignet med R1200GS, så kan man få seg en overraskelse..!
At S1000 er BMW store satsning har nok mye med standardisering å gjøre, K-modellene er tross alt skrekkelig dyre. Når BMW kan utvikle S1000RR og adoptere motor og drivlinje nedover så senker man kostnadene betraktelig og kjededrift er selvfølgelig mye billigere å designe og produsere.
At S1000 er BMW store satsning har nok mye med standardisering å gjøre, K-modellene er tross alt skrekkelig dyre. Når BMW kan utvikle S1000RR og adoptere motor og drivlinje nedover så senker man kostnadene betraktelig og kjededrift er selvfølgelig mye billigere å designe og produsere.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Imponerende Fredrik. Nerdestoff deluxe! Jeg har en forkjærlighet for K12/1300R men må ha kåpesykkel.
Lander på K1300s når jeg grubler på ny sykkel, spørsmålet er om den har mer effekt enn det jeg trenger. Litt derfor R1200rs er ett alternativ. Har ikke kjørt boxer enda, så det kan bli interessant etter K i noen år.
Ingen tvil at K modellene har ett utseende man må venne seg litt på.
Lander på K1300s når jeg grubler på ny sykkel, spørsmålet er om den har mer effekt enn det jeg trenger. Litt derfor R1200rs er ett alternativ. Har ikke kjørt boxer enda, så det kan bli interessant etter K i noen år.
Ingen tvil at K modellene har ett utseende man må venne seg litt på.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
R er GS noe annet i den serien blir bare halvveis. Grubler litt på et veteranobjekt etterhvert, fryktelig lyst på K1, men en avkledd K75 hadde feks vært litt mer spennende. R1100/1150R er også litt spennende!
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Enig! Evt en R1200R. Blir litt som GS, men godt nedpå, uten stylter
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Fy søren Fredrik, dette har du skikkelig peiling på Utrolig morsomt å lese, mye fine sykler der! Jeg mener å ha hørt at man mister noe av effekten ved kardang i stedet for kjede, stemmer det?
Takk for det Esveen tror jeg blir veldig fornøyd, da jeg fikk testen den hos Bjerknez sa det helt klaff, sitte og kjørestilling, og måten sykkelen responderer på, utrolig kult. Og den motoren da, Fy f...
Takk for det Esveen tror jeg blir veldig fornøyd, da jeg fikk testen den hos Bjerknez sa det helt klaff, sitte og kjørestilling, og måten sykkelen responderer på, utrolig kult. Og den motoren da, Fy f...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
R1200RS er jo noe helt annet enn S1000R. Et helt annet segment og ikke sammelignbar i det hele tatt med tanke på motor. S1000R har en langt råere motor enn denne. Har selv kjørt R1200RS og den er fin å kjøre, men motoren i S1000R stiller i en helt annen liga.Esveen skrev: ↑03 jul 2017, 23:38 Imponerende Fredrik. Nerdestoff deluxe! Jeg har en forkjærlighet for K12/1300R men må ha kåpesykkel.
Lander på K1300s når jeg grubler på ny sykkel, spørsmålet er om den har mer effekt enn det jeg trenger. Litt derfor R1200rs er ett alternativ. Har ikke kjørt boxer enda, så det kan bli interessant etter K i noen år.
Ingen tvil at K modellene har ett utseende man må venne seg litt på.
Litt fra prøvekjøringen min her:
https://bjerknez.no/provekjort-bmw-r1200rs-4436/
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Bjerknez: sammenligningen var med K1200rs ikke s1000r :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Men du nevnte da R1200RS også?
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Der var en komentar til denne posten :) R1200rs er kanskje det nærmeste man kommer K1200rs idag da det mangler en 4'er K med kardang.Stian87 skrev: ↑03 jul 2017, 21:47Kan jeg tenke meg! Foretrekker personlig mindre sykler, men synes din er veldig fin. Er det noen tilsvarende modell blant dagens modeller?FredrikE24 skrev: ↑03 jul 2017, 20:34 K1200RS er en ypperlig tursykkel egentlig. Man sitter i den og ikke på den og den er svært så artig på svinga. I tillegg kan man lesse den ned med bagasje og til og med passasjer uten at man merker stort til det
Ble en direktetur fra Bø i Telemark og hjem igår, ikke mange milene, men veldig mye trafikk. Typisk transportetappe fra Notodden og hele veien hjem på E 134 til Drammen, så Oslofjordtunnelen. Kjedelig, men kroppen klarer seg bra.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Nydelig presentasjon Fredrik.
Bare en liten filleting.
K1200LT 199-2003 har 98 HK, etter face-og motorlift fikk den 125 HK.
Revers er på alle modellene.
Og korrekt at elektrisk midstøtte kom i 2004 ved faceliften.
Bare en liten filleting.
K1200LT 199-2003 har 98 HK, etter face-og motorlift fikk den 125 HK.
Revers er på alle modellene.
Og korrekt at elektrisk midstøtte kom i 2004 ved faceliften.
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Bra, da vet jeg det! Jeg har generelt lite erfaring med LT, hadde vært moro å prøvd en dog! Jeg begynner faktisk å like den litt, og det er veldig skummelt Jeg har bare lagt merke til at amerikanerne er veldig glad i K1200LT og særlig Kirk fra BMW Motorrad Club Northern Illnois. Han har en del gode videoer som også kan gjelde K1200RS.
Jeg skal skifte paralever "pivot" lagringen til vintern. Disse er som kjent litt feilkonstruert, det er brukt koniske lagre på noe som faktisk ikke ruller. Han har funnet en som har laget en forbedret versjon med bronselager og smørenippel Må jo være perfekt og holder mye lenger enn original BMW. Original BMW er koniske og krever derfor pre-load hensyn etc. I tillegg koster det fort 2000 kr for noen usle lagere.
Hele cluet med paralever er at kardangklokka ikke skal "rotere" når svingarmen svinger. Ved maks pådrag skal fremdeles kardangklokka stå i samme posisjon, men fjæringen komprimeres. K75 og K100 har mono-lever, følgelig hever bakenden seg ved full gass. Litt spesielt.
Appropos K75, K100, K1 og K1100
Samme som boxer-utgavene, motoren er en del av rammekonstruksjonen.
En kan derfor simpelthen skille hele sykkelen fra motor og bakstilling og få tilgang til hele motoren og drivverk på en ganske grei måte.
Ulempen er at man rett og slett sitter på motoren. K1200RS var derfor den første K-modellen med egen ramme og motor festet i foringer.
Vurderer også å ta ut svingarmen, girkasse og clutch for å skifte akseltetning på motor og girkasse. Rett og slett fordi dette kommer på et tidspunkt til å skje en lekkasje der. Sykkelen har nå gått 82 000km og jeg går og venter på at lekkasjen skal bli et faktum. Samtidig blir det clutchbytte. Har sett K1200RSer tilsalgs med ny clutch og tetninger på halvparten av kilometerne. Clutch må man gjerne skifte da det har kommet olje på den når lekkasjen har oppstått med sluring som resultat.
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Skulle våre veier krysses en dag så skal du få forsøke min.FredrikE24 skrev: ↑04 jul 2017, 10:59 Bra, da vet jeg det! Jeg har generelt lite erfaring med LT, hadde vært moro å prøvd en dog!
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Egentlig ganske lite som skjer annet enn at jeg kjører en god del. Har passert 10 000km hittil i år og må derfor skifte olje asap :)
Bestilte derfor ymse skruer, olje, filter, nye bensinslanger etc. Her i forrige uke, så det er på vei. Reiser på ferie nedover Europa på Torsdag kommende uke, så da får motorsykkelen nesten 3 ukers ferie fra meg
Sist Onsdag var jeg på Tyrigrava. Uvasket og ganske fæl sto den der blant allskens blank chrome og rene motorsykler. Fikk faktisk ganske mange sånne:"Han der tar ikke vare på sykkelen sin *blikk*" da jeg kjørte inn og parkerte stasen i beste sendetid.
Senere en tur til drøbak via Nesodden, Måna og en runde om Årungen etter å ha fortært en grava-vaffel og tatt en kopp kaffe. I drøbak ble nok en vaffel OG en is fortært samt enda en kopp kaffe :)
Onsdagene for meg, er å ta høyde for at det ikke blir hverken actionfylt eller langdrygelig ute på veien. Det handler om å treffe folk, lunke rundt i nærområdet, enten Oslo eller Drøbak.
Så føler jeg at jeg etterhvert trenger et prosjekt? Jeg kjenner på meg at en slags vintersykkel kunne vært noe? En K75RT kanskje? I Oslo og omegn er det tross alt minimalt med dager hvor en ikke kan kjøre motorsykkel. Kjørte tross alt på sommerdekk i vinteren som var på bilen. Bare bomregningen hver måned om vinteren er på drøye 2000kr. Så har vi bensinforbruk på minst 1000kr uka. Da er faktisk bilbruk i det daglige en vesentlig del av månedlig utbetalt lønn
Bestilte derfor ymse skruer, olje, filter, nye bensinslanger etc. Her i forrige uke, så det er på vei. Reiser på ferie nedover Europa på Torsdag kommende uke, så da får motorsykkelen nesten 3 ukers ferie fra meg
Sist Onsdag var jeg på Tyrigrava. Uvasket og ganske fæl sto den der blant allskens blank chrome og rene motorsykler. Fikk faktisk ganske mange sånne:"Han der tar ikke vare på sykkelen sin *blikk*" da jeg kjørte inn og parkerte stasen i beste sendetid.
Senere en tur til drøbak via Nesodden, Måna og en runde om Årungen etter å ha fortært en grava-vaffel og tatt en kopp kaffe. I drøbak ble nok en vaffel OG en is fortært samt enda en kopp kaffe :)
Onsdagene for meg, er å ta høyde for at det ikke blir hverken actionfylt eller langdrygelig ute på veien. Det handler om å treffe folk, lunke rundt i nærområdet, enten Oslo eller Drøbak.
Så føler jeg at jeg etterhvert trenger et prosjekt? Jeg kjenner på meg at en slags vintersykkel kunne vært noe? En K75RT kanskje? I Oslo og omegn er det tross alt minimalt med dager hvor en ikke kan kjøre motorsykkel. Kjørte tross alt på sommerdekk i vinteren som var på bilen. Bare bomregningen hver måned om vinteren er på drøye 2000kr. Så har vi bensinforbruk på minst 1000kr uka. Da er faktisk bilbruk i det daglige en vesentlig del av månedlig utbetalt lønn
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=92278339
Denne da? Litt for fin for å bruke på vinteren?
Denne da? Litt for fin for å bruke på vinteren?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Den har jeg sett på i månedsvis, går stadig ned i pris. Er i tillegg ca. 20 minutters kjøring herfra.
K1100RS, det er like før man selger K1200RS og kjøper K1100RS istedefor.. Det er et eller annen veldig pent med K1100RS.
K1100RS, det er like før man selger K1200RS og kjøper K1100RS istedefor.. Det er et eller annen veldig pent med K1100RS.