problemer ved nedgiring.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

problemer ved nedgiring.

Legg inn av arcticviking »

hei,
til å begynne med kan jeg nevne at jeg er fersk mc fører.
opplever fra tid til annen problemer når jeg skal gire ned. :-k
dette skjer ofte ved rødt lys og et par ganger har jeg glemt helt å gire ned og stopper i 5/6gir og da har det vært litt trøbblete å finne 1 gir.
gir idikatoren forsvinner helt å jeg aner ikke hvilket gir jeg har. dette har jeg forstått er normalt og man må alltid huske å gire ned i god tid.
idag sjedde dette også en gang jeg kom kjørende i 6 gir, og fikk rødt lys, men begynte ikke å gire ned til jeg kom i ca 40-50km/t. og den ville ikke gire ned.strevde som f... med å finne 1gir. er det noe feil med sykkelen eller er det noe jeg gjør feil :scratch

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Skogstrollet »

Hadde faktisk en hel del problemer med å få inn 1.gir en periode med min XSR, var fryktelig frustrerende og endte mange ganger opp med å bruke 2.gir i stedet. Trodde først det var girpedalen som støtt i bakken ved en velt :redface men etter å ha justert på girstaven (heter det slik på norsk? :scratch ), så forsvant problemene, og den giret som en drøm - selv ned i 1.gir :thumleft
Det jeg gjorde var å skru på staven slik at girpedalen kom bitte litt oppover (staven ble noe kortere, da den ble skrudd inn i festene). Kan virke som at den er satt litt i det lengste laget fra fabrikk?
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Bosted: Fredrikstad

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av overlay »

Klarte å få det samme på min sykkel i dag, hvor den ikke kom ut av fjerde gir når jeg hadde gått ned fra 6 gir. Var bare å slurre clutchen litt ut, så kunne jeg gire ned igjen. Pleier som regel å clutche ut mellom alle girene når jeg stopper, for å bruke det til å bremse i tilegg så aldri merket det før i dag.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av arcticviking »

når jeg har googlet "problem downshifting" så ser jeg ho at det er ganske vanlig. men frustrerende er det når man glemmer seg. når man står fremst i køen når lyset blir grønt.... ikke kult :/

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Dansekris »

Det hender jeg også ikke girer ned før jeg er nær ved å stoppe. Dette skjer typisk ved avkjøring eller innkjøring på rasteplasser fra vei med høy hastighet.

Jeg tråkker på til jeg finner 1.giret. Går ikke det slipper jeg clutchen litt for så å prøve igjen!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av AJ »

Å gi litt gass med clutchen aktivert pleier å hjelpe.
Husk at motorsykkelgirboksene er usynkroniserte og dermed mer medgjørlige med tanke på nedgiring på bestemte turtall.
Samme prinsipp som på eldre traktorer... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 10 jun 2016, 19:41
Motorsykkelen din: Yamaha mt09 tracer 2015

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Newbie »

Husker å du slippe pedalen helt opp, for hvert gear du skal ned?

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Skogstrollet »

På Hondan min må jeg til tider slippe ut clutchen for å la den 'falle i gir' før jeg girer på nytt, men den nekter ikke å gå i 1.gir på den måten Yamahan gjorde før jeg justerte på girstaven. Den giret fint igjennom hele registeret ned til neutral (eller oppover), men kunde slite fryktelig med å få den i 1.gir. Det var mest vanskelig å få den i 1.gir hvis jeg stoppet eller hadde veldig lav fart, hvis jeg hadde rimelig fart gikk det som oftest hvis jeg tråkket til pedalen ordentlig - men man må jo kunne sette en motorsykkel i første gir fra stillestående uten problemer.

Men som nevnt så fikset jeg problemene selv, så er jo kanskje en ide å sjekke staven å justere litt på den :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av WikingTnT »

Skogstrollet skrev: 24 jul 2017, 21:40 På Hondan min må jeg til tider slippe ut clutchen for å la den 'falle i gir' før jeg girer på nytt, men den nekter ikke å gå i 1.gir på den måten Yamahan gjorde før jeg justerte på girstaven. Den giret fint igjennom hele registeret ned til neutral (eller oppover), men kunde slite fryktelig med å få den i 1.gir. Det var mest vanskelig å få den i 1.gir hvis jeg stoppet eller hadde veldig lav fart, hvis jeg hadde rimelig fart gikk det som oftest hvis jeg tråkket til pedalen ordentlig - men man må jo kunne sette en motorsykkel i første gir fra stillestående uten problemer.

Men som nevnt så fikset jeg problemene selv, så er jo kanskje en ide å sjekke staven å justere litt på den :)
No syns æ det vart litt my grisprat her :P

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Skogstrollet »

WikingTnT skrev: 24 jul 2017, 21:50
Skogstrollet skrev: 24 jul 2017, 21:40 På Hondan min må jeg til tider slippe ut clutchen for å la den 'falle i gir' før jeg girer på nytt, men den nekter ikke å gå i 1.gir på den måten Yamahan gjorde før jeg justerte på girstaven. Den giret fint igjennom hele registeret ned til neutral (eller oppover), men kunde slite fryktelig med å få den i 1.gir. Det var mest vanskelig å få den i 1.gir hvis jeg stoppet eller hadde veldig lav fart, hvis jeg hadde rimelig fart gikk det som oftest hvis jeg tråkket til pedalen ordentlig - men man må jo kunne sette en motorsykkel i første gir fra stillestående uten problemer.

Men som nevnt så fikset jeg problemene selv, så er jo kanskje en ide å sjekke staven å justere litt på den :)
No syns æ det vart litt my grisprat her :P
:lol :P
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av kjellv »

Har du sjekket om det er clutchwire er korrekt justert?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av fjs »

Ikke opplevd store problemer med dette selv, på min 2016 modell av MT-07. Et par ganger ja, men da hjelper det alltid å "jokke" litt frem og tilbake så kommern ;)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av KåreDump »

arcticviking skrev: 24 jul 2017, 20:28 når jeg har googlet "problem downshifting" så ser jeg ho at det er ganske vanlig. men frustrerende er det når man glemmer seg. når man står fremst i køen når lyset blir grønt.... ikke kult :/
Jepp, det er nok vanlig på de fleste sykler.
Å gire både opp og ned funker best mens sykkelen enda er i fart.

For meg som er gammel lastebilsjåfør, faller det helt naturlig å bremse mer på gir enn med bremsene ved normal kjøring.
Det har altid funka bra på mine en og tosylindrede (v2) motorsykler.
Men har ved lån av kompisers sykler med "bilmotor" (rekke fire), funker det heller dårlig. Ikke mye motorbrems i en rekkefirer sammenlignet med en V2.... :lol :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Grendel »

Jeg har merket forskjell på min egen (eldre) 98 XJ600 og den nye på kjøreskolen XJ6.
Det er nok en bedre synkronisering på den nye sykkelen.

Det hjelper å "bruke hvert gear" på vei mot rødt lys. Det er min erfaring. Derimot kan det være nyttig å bruke tiden på rødt til å sjekke, eventuelt å få gearet, ned til 1'te gear. Det har også hent at jeg må starte i 2're. Det er litt rart! Spesielt siden skolesykkelen ikke var slik! Spesielt ved "bråbrems-øvelsene" så var jeg på høyt gear (4'de eller 5'te?), stoppet og gikk rett ned i første før jeg kjørte videre. Det ville blitt vanskelig på min XJ600.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Bjerknez »

Å gire fra 6.gir til 1.gir mens man står rolig byr nok også for meg problemer og jeg har opplevd dette på alle syklene jeg har hatt. Jeg tror dette er ganske vanlig. Kunsten er å slippe klutchen litt ut og inn mens man girer ned. Da får jeg som regel "jokket" den kjapt i gir.

Løsningen må være nok være og lære seg til å lese trafikkbildet bedre for så og gire ned i god tid. Jeg har aldri 6.giret inn mot kryss/lyskryss. Jeg har alltid et gir som tillater meg raskest mulig akselerasjon når jeg kjører i tett trafikk i rundt 50km/t eller mindre. For min del vil det si 2.-3. giret.

6.giret bruker jeg kun på landeveien og på motorveien når farten er større og sjansen for hindringer er så og si fraværende med tanke på kryss og hindringer. Så fort jeg ser trafikken hope seg opp lenger fremme så girer jeg nett ett par gir. Da er man for det første klar til å akselerere i en evt. nødssituasjon samt at det er kortere vei og gire helt ned ved en evt. bråstopp.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av kjellv »

Girkassene er jo konstruert for å gi lett og uproblematisk girskift mens man kjører, dvs mens både hjul og motor går rundt. Da roterer alle drev i girkassen. Stopper motoren eller bakhjulet kan det bli litt mer trøblete. Knepet er nok helst å lære sykkelen godt å kjenne, samt å gjøre som Bjerknez sier å gire seg ned i takt med at farten reduseres og slik passe på at man har førstegir inne før det blir full stopp.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av lasse_hansen »

Newbie skrev: 24 jul 2017, 21:05 Husker å du slippe pedalen helt opp, for hvert gear du skal ned?

Stusset litt på denne, mener du her hendelen eller pedalen som man girer med? Sikkert dumt spørsmål, men man skal vel ikke slippe clutchen ut for hvert gir? Bare le, jeg bare spørr. :|

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av 45316 »

Han mener nok pedalen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Geiroe »

Det er nå slik at man må slippe "pedalen" girskifteren opp for hver nedgiring, ellers vil den ikke videre ned. Det samme gjelder jo oppgiring. Girkassene har vært like når det gjelder girskift helt siden jeg begynte å kjøre moped. Det er akkurat det samme på min 58 Tempo 175. Får man ikke girt ned før lyskryss, må man som hovedregel rulle litt frem og tilbake, for å få den ned i første, det er ikke mye man trenger. Det hendte Volvoen min ikke ville i revers, da måtte man bare noen cent fremover, så gled den fint i revers.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av Kjellrf »

Girer alltid ned på girene, hvis mulig. De er sekvensielle, og man må innom hvert eneste gir nedover og oppover, for at girene skal virke som de skal.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av 243 »

lasse_hansen skrev: 29 jul 2017, 17:47
Newbie skrev: 24 jul 2017, 21:05 Husker å du slippe pedalen helt opp, for hvert gear du skal ned?

Stusset litt på denne, mener du her hendelen eller pedalen som man girer med? Sikkert dumt spørsmål, men man skal vel ikke slippe clutchen ut for hvert gir? Bare le, jeg bare spørr. :|
Hvis du ikke får giret når sykkelen står stille kan du med fordel slure litt på clutchen for å få til nødvendig rotasjon av drev i girkassen. Man behøver ikke slippe clutchen fullstendig. Alternativet er å trille eller bevege sykkelen litt, det gir også nødvendig rotasjon av drev. Motorsykkelgearkassen er usynkronisert og sekvensiell. Alle drev i gearkassen er dermed ikke uten videre klar til inngrep fra laveste til høyeste og omvendt. Det er dette som gjør at det er vanskelig å skifte "alle gir ned" når sykkelen står stille. I fart oppleves ikke problemet fordi alle drev da stort sett er i rotasjon. Men det er nødvendig å avlaste gearsjalter/gearpedal fullstendig for at den sekvensielle gearkassen skal kunne komme til nytt inngrep - altså full bevegelse for hvert gear.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av FredrikE24 »

Å trampe ned fra 6. gir til 1. gir stille stående går nok ikke uten problemer på de aller fleste sykler.

Innimellom så kan jeg slite med å få den fra neutral og ned i 1. gir til og med. Enten så må man trille en liten meter mens man prøver å få den i gir, eller rett og slett slippe opp kløtsjen så saker og ting i girkasse får flyttet på seg i forhold til utgående aksel.

På kjøreopplæringen, lærer man nettopp dette.. For på oppkjøring, skal man etter en bremseøvelsene som resulterer i full stans være klar til å sette i gang igjen i 1. gir rett etter stans. Mao skal 1. gir være lagt inn før motorsykkelen har stanset.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: problemer ved nedgiring.

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 31 jul 2017, 12:33 På kjøreopplæringen, lærer man nettopp dette.. For på oppkjøring, skal man etter en bremseøvelsene som resulterer i full stans være klar til å sette i gang igjen i 1. gir rett etter stans. Mao skal 1. gir være lagt inn før motorsykkelen har stanset.
Hvis en glemmer, eller tror at man har giret ned til første før f.eks. rødt lys, så kan man få seg en solid overraskelse om tar i gang i f.eks. tredjegir... :-)å .
Andre gir går greit med de fleste sykler om man ikke er for brå med clutchen. Men tredjegiret... :[-( .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar