Slenger inn et spørsmål, ang mt-10, hvilket turtall trives denne motoren best i? Som nevnt i en annen tråd, da om mt-07, så sliter jeg selv med å finne hvilket turtall motoren liker seg best i. Synes den går veldig greit på 5-7.000omd i 2.gir og oppover.
Men går også greit ved 3-4000omd. Så jeg vet lissom ikke, noen her inne med mt-10 som kan komme med noen inspill om hva dem mener?
Er lissom 5-7.000omd høyt ved vanlig kjøring? Bør jeg heller gire opp?
Slenger inn et spørsmål, ang mt-10, hvilket turtall trives denne motoren best i? Som nevnt i en annen tråd, da om mt-07, så sliter jeg selv med å finne hvilket turtall motoren liker seg best i. Synes den går veldig greit på 5-7.000omd i 2.gir og oppover.
Men går også greit ved 3-4000omd. Så jeg vet lissom ikke, noen her inne med mt-10 som kan komme med noen inspill om hva dem mener?
Er lissom 5-7.000omd høyt ved vanlig kjøring? Bør jeg heller gire opp?
Kommer litt an på hva du mener. Motoren går billigst på så lavt turtall så mulig så lenge motoren går lett. Har ikke kjørt mt-10, men har lest at den har godt bunndrag. Det betyr ikke nødvendigvis at motoren din går jevnest ved det samme turtallet. Ved vanlig kjøring ligger jeg med min mt-09 på 3000-3500 omdr, da går motoren lett. Kjører jeg litt mer aktivt og ønsker raskere tilgang på mer moment ligger jeg gjerne i 4500 og oppover, alt avhengig av hvor mye krefter jeg vil ha tilgjengelig. 7000 omdr og oppover høres mye ut ved vanlig kjøring, synes jeg. Er det der kreftene kommer eller går den jevnest derfra og opp?
Jeg føler sykkelen drar greit ifra 2.000omd egentlig, men føler lissom at når jeg ligger i 3-4.giret på 3-3.5000omd så synes jeg det høres som motoren vil høyere opp på turtall, høres lissom som den bare putrer ivei. Men når jeg kommer opp på 5-7000.omd så føler jeg lissom motoren går jevnere, men at den jobber litt mer.
Vet lissom ikke helt åssen jeg skal forklare dette :)
Kanskje noen med mt-10 her inne kan komme med noen innspill på hvilket turtall område dem ligger på ved vanlig kjøring?
Sørg for at sykker'n ikke lugger. Det er det viktigste. Dvs. å unngå for lavt turtall slik at kjedet begynner å 'slappe' (bevege seg opp og med og slå opp i svingarmen med den typiske chain slapping lyden...) og at sykkelen begynner å bli nykkete under kjøringen.
Alle sykler går jevnt og bra i nærheten av momentturtallsområdet. Dette variere fra sykkel til sykkel og har ulike bredde. Dvs.at turtallsområdet er bredt på noen, men smalere på andre.
Som f.eks. fra 2000 til 5000 eller fra 5000 til 7000 omdreininger i minuttet. Turtallsvillige motorer har momentregisteret høyere enn disse eksemplene.
Sjekk spesifikasjonene for din sykkel.
Bruk girene aktivt for å holde turtallet innenfor området for din sykkel.
Sånn sett vil du antakeligvis også oppleve å kjøre mest mulig økonomisk...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Skal tenke litt mere over dette neste gang jeg tar en runde
MT'n er en spennende sykkel med spennende motor, så tar nok litt tid å bli kompis me den
Veldig fornøyd med sykkelen ihvertfall, har ikke tenkt på sykkelbytte i det hele tatt i år, så det lyder godt :)