clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
For noen uker siden etterfylte jeg noen desiliter semisyntetisk motorolje for bil (Biltema 10w-40 ?) på en 80-talls CB 900 motor.
Dette resulterte i at clutchen slurte på høyt gear og turtall på 5-6000, dvs på en relativt bratt del av turtall-/effektkurven for denne motoren.
Jeg konstaterte problemet, og drenerte oljen, og skiftet til Biltema mineralolje. Da var problemet tilsynelatende løst. Sluringen var borte.
I helga ble sykkelen benyttet til en tur til Østersund (S), og jeg registrerte aldri problemer med sluring på turen. Kjøringen var rolig, og
trafikken ble fulgt, stort sett uten forbikjøringer fra min side.
Så, plutselig i dag tidlig, 2-3 km hjemmefra, slurer den på nytt, og det på bare 2-2500 omdreininger, ved meget forsiktig gasspådrag.
Etter en drøy mils kjøring uten særlig videre "provokasjon" av clutchen, så den ut til å fungere normalt igjen.
Ved varm motor later den alstå til å oppføre seg normalt igjen.
Noen som har kjennskap til hva som sannsynligvis er problemen(e)? Er det sannsynlig at dette skyldes at jeg fylte noen desiliter bilolje,
eller er det grunn til å tro at lameller mm bør skiftes?
Vil en slitt clutch normalt starte å vise sine begrensinger (slure) på kald motor, for så å oppføre seg bedre ved normal driftstemperatur?
Skal forsøke å etterfylle litt motorolje når jeg kommer hjem, for å se om det kan ha noe å si.
Dette resulterte i at clutchen slurte på høyt gear og turtall på 5-6000, dvs på en relativt bratt del av turtall-/effektkurven for denne motoren.
Jeg konstaterte problemet, og drenerte oljen, og skiftet til Biltema mineralolje. Da var problemet tilsynelatende løst. Sluringen var borte.
I helga ble sykkelen benyttet til en tur til Østersund (S), og jeg registrerte aldri problemer med sluring på turen. Kjøringen var rolig, og
trafikken ble fulgt, stort sett uten forbikjøringer fra min side.
Så, plutselig i dag tidlig, 2-3 km hjemmefra, slurer den på nytt, og det på bare 2-2500 omdreininger, ved meget forsiktig gasspådrag.
Etter en drøy mils kjøring uten særlig videre "provokasjon" av clutchen, så den ut til å fungere normalt igjen.
Ved varm motor later den alstå til å oppføre seg normalt igjen.
Noen som har kjennskap til hva som sannsynligvis er problemen(e)? Er det sannsynlig at dette skyldes at jeg fylte noen desiliter bilolje,
eller er det grunn til å tro at lameller mm bør skiftes?
Vil en slitt clutch normalt starte å vise sine begrensinger (slure) på kald motor, for så å oppføre seg bedre ved normal driftstemperatur?
Skal forsøke å etterfylle litt motorolje når jeg kommer hjem, for å se om det kan ha noe å si.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Bruker du MC-olje nå?gsx750_80 skrev: 31 jul 2017, 09:00 For noen uker siden etterfylte jeg noen desiliter semisyntetisk motorolje for bil (Biltema 10w-40 ?) på en 80-talls CB 900 motor.
Dette resulterte i at clutchen slurte på høyt gear og turtall på 5-6000, dvs på en relativt bratt del av turtall-/effektkurven for denne motoren.
Jeg konstaterte problemet, og drenerte oljen, og skiftet til Biltema mineralolje. Da var problemet tilsynelatende løst. Sluringen var borte.
Biloljer har stoffer for å smøre bedre, om du har våtclutch så vil/kan denne ende opp med å slure.
Vær sikker på at du bruker motorsykkelolje.
Biltema har egne oljer for motorsykkel.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... 000022966/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... 000022967/
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Når jeg registrerte problemet etter påfylling av noen desiliter bilolje (semisynt.) tømte jeg kort tid etter sykkelen for olje og fylte på Biltemakgjersda skrev: 31 jul 2017, 09:34Bruker du MC-olje nå?gsx750_80 skrev: 31 jul 2017, 09:00 For noen uker siden etterfylte jeg noen desiliter semisyntetisk motorolje for bil (Biltema 10w-40 ?) på en 80-talls CB 900 motor.
Dette resulterte i at clutchen slurte på høyt gear og turtall på 5-6000, dvs på en relativt bratt del av turtall-/effektkurven for denne motoren.
Jeg konstaterte problemet, og drenerte oljen, og skiftet til Biltema mineralolje. Da var problemet tilsynelatende løst. Sluringen var borte.
Biloljer har stoffer for å smøre bedre, om du har våtclutch så vil/kan denne ende opp med å slure.
Vær sikker på at du bruker motorsykkelolje.
Biltema har egne oljer for motorsykkel.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... 000022966/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... 000022967/
MC-olje. Det er den oljen som er i sykkelen nå. Det vil antakelig finnes noe bilolje innblandet fortsatt, men forhåpentligvis er mengden
så liten at dette ikke har særlig påvirkning, uten at jeg kan påstå det ene eller andre om den saken, egentlig.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Tror du kan belage deg på å skifte clutchpakke på CB'en. Det er stort sett en kurant jobb.
Årsaken: En 80-talls CB900 har våt clutch badet i motoroljen. Motoroljen på en motorsykkelmotor med våt clutch smører og kjøler motor, gearkasse og clutch. Motorolje for motorsykkel med våt clutch er tilpasset denne fellesoppgaven enten ved fravær av friksjonsmodifikasjon pga. våt clutch eller ved tilsatt friksjonsmodifikasjon som passer for våt clutch. Motorolje for bilmotor behøver ikke ta hensyn til clutch eller gearkasse siden motor, gearkasse og clutch stort sett er separate komponenter i de fleste moderne biler med forbrenningsmotor. Standard motorolje for bil har dermed ofte tilsatt friksjonsmodifikatorer som sjelden passer med friksjonsbehovet i en våt clutch og som dermed ganske fort ødelegger motorsykkelclutchens egenskaper. For friksjonsmodifikasjonen generelt betyr det ikke så mye om oljen er det som betegnes mineralsk, delsyntetisk eller helsyntetisk. Syntetiseringen går på hvor fint raffinert motoroljen er, dvs. om den ble destillert som olje eller har vært over i damp/gassform før den ble kondensert til olje igjen.
Når dette er sagt vet jeg bare om to motorsykkelfabrikanter i moderne tid som benytter tørr clutch, BMW på boxermotorene og "flying brick" (K75, K100, K1100) og Ducati. Med andre ord behøver de fleste motorsykler motorolje tilpasset våt clutch, altså en motorolje for motorsykkel. Ikke bruk standard motorolje uten videre, undersøk om det er OK først.
Årsaken: En 80-talls CB900 har våt clutch badet i motoroljen. Motoroljen på en motorsykkelmotor med våt clutch smører og kjøler motor, gearkasse og clutch. Motorolje for motorsykkel med våt clutch er tilpasset denne fellesoppgaven enten ved fravær av friksjonsmodifikasjon pga. våt clutch eller ved tilsatt friksjonsmodifikasjon som passer for våt clutch. Motorolje for bilmotor behøver ikke ta hensyn til clutch eller gearkasse siden motor, gearkasse og clutch stort sett er separate komponenter i de fleste moderne biler med forbrenningsmotor. Standard motorolje for bil har dermed ofte tilsatt friksjonsmodifikatorer som sjelden passer med friksjonsbehovet i en våt clutch og som dermed ganske fort ødelegger motorsykkelclutchens egenskaper. For friksjonsmodifikasjonen generelt betyr det ikke så mye om oljen er det som betegnes mineralsk, delsyntetisk eller helsyntetisk. Syntetiseringen går på hvor fint raffinert motoroljen er, dvs. om den ble destillert som olje eller har vært over i damp/gassform før den ble kondensert til olje igjen.
Når dette er sagt vet jeg bare om to motorsykkelfabrikanter i moderne tid som benytter tørr clutch, BMW på boxermotorene og "flying brick" (K75, K100, K1100) og Ducati. Med andre ord behøver de fleste motorsykler motorolje tilpasset våt clutch, altså en motorolje for motorsykkel. Ikke bruk standard motorolje uten videre, undersøk om det er OK først.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Når clutchen på en mc fra 80 tallet slurer så er vel den mest sannsynlige årsaken at den er utslitt. Olje for mc/våtclutch kom vel på slutten av 90 tallet, før det ble det brukt bilolje. Alle kjørte ikke rundt med slurende clutch på mororsykkelen sin før mc olja kom.
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Har du prøvd å justere clutchen? Hadde et lignende problem på min Fazer 600, løste seg ved å justere "den tingen" nede på clutchdekselet.
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Enig med deg!243 skrev: 31 jul 2017, 10:03 Tror du kan belage deg på å skifte clutchpakke på CB'en. Det er stort sett en kurant jobb.
Årsaken: En 80-talls CB900 har våt clutch badet i motoroljen. Motoroljen på en motorsykkelmotor med våt clutch smører og kjøler motor, gearkasse og clutch.
Det kan være en mulighet å vaske lamellene. Du har ingen garanti for at det vil funke og er neppe noe godt alternativ til en eldre sykkel (der lamellene kanskje aldri har vært bytta?)
Det blir uansett (minst!) like mye jobb og lameller koster jo ikke all verden!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
...mineralsk motorolje på begynnelsen av 80-tallet hadde heller ikke dagens friksjonsmodifikatorer. Petroleumsprodukter fra da og nå kan ikke sammenlignes uten videre. Men at clutchen i CB900'en etter dette synger på siste verset er ganske sikkert.Rune75 skrev: 31 jul 2017, 11:18 Når clutchen på en mc fra 80 tallet slurer så er vel den mest sannsynlige årsaken at den er utslitt. Olje for mc/våtclutch kom vel på slutten av 90 tallet, før det ble det brukt bilolje. Alle kjørte ikke rundt med slurende clutch på mororsykkelen sin før mc olja kom.
Og så vidt jeg kan huske brukte jeg Motul for MC på min '85 GSX1100EF. Det var den gang som nå et tilpasset produkt.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Var vel ikke JASO spec før slutten av 90tallet mener jeg men at det stod mc på oljekanna på 80tallet stemmer nok. Nå har jo omtrent hvert bilmerke sin egen olje. Jeg mistenker at Nissan olje kan brukes på en Citroen feks.243 skrev: 31 jul 2017, 11:53...mineralsk motorolje på begynnelsen av 80-tallet hadde heller ikke dagens friksjonsmodifikatorer. Petroleumsprodukter fra da og nå kan ikke sammenlignes uten videre. Men at clutchen i CB900'en etter dette synger på siste verset er ganske sikkert.Rune75 skrev: 31 jul 2017, 11:18 Når clutchen på en mc fra 80 tallet slurer så er vel den mest sannsynlige årsaken at den er utslitt. Olje for mc/våtclutch kom vel på slutten av 90 tallet, før det ble det brukt bilolje. Alle kjørte ikke rundt med slurende clutch på mororsykkelen sin før mc olja kom.
Og så vidt jeg kan huske brukte jeg Motul for MC på min '85 GSX1100EF. Det var den gang som nå et tilpasset produkt.
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Det vesentlige punktet er at motoroljen til en motorsykkel med våt clutch IKKE må være merket "Energy conserving". Energy conserving innebærer at motoroljen inneholder friksjonsmodifikatorer som vil gjøre en våt clutch ubrukelig. Det var også slik på både 70- og 80-tallet og er fremdeles slik den dag i dag, som spesifisert av API.Rune75 skrev: 31 jul 2017, 12:56
Var vel ikke JASO spec før slutten av 90tallet mener jeg men at det stod mc på oljekanna på 80tallet stemmer nok. Nå har jo omtrent hvert bilmerke sin egen olje. Jeg mistenker at Nissan olje kan brukes på en Citroen feks.
Grunnlaget for JASO var at de mente API-standarden er for utilstrekkelig i kravene til motoroljens egenskap til å motstå mekanisk og molekykær nedbrytning med tap av viskositet ved skjærkreftene i gearkasse og våtclutch i en motorsykkelmotor. Dermed ble JASO T 903 utviklet med MA, MA1 og MA2-spesifikasjonene. Dette for å sikre egnethet i nettopp motorer med våtplateclutch.
Hva Citroën og Nissan mener om saken er ikke særlig relevant før de begynner å bruke våtplateclutch i felles smøresystem med motor og gearkasse.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Anbefaler nye lameller, stålplater og fjærer. Da får du en ny kløtsj. Hvis du er usikker på om den gamle olja med alle rester er ute av motoren så er det kanskje en ide å bytte olje og filter en gang til før kløtsjskifte, og deretter kjøre den godt varm før ny avtapping. Bruk da billigst mulig MC-olje.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Glem de få desilitrene med halvsyntetisk olje du fyllte på, du har jo bytta til mineraloje etter den tid.
Feilen er mekanisk, enten feiljustert clutch eller slitte plater og muligens slappe fjærer.
Nå er jo sykkelen noen år gammel også.
Sjekk først at du har dødgang på momentstaget. Det sitter på yttersida av clutshhuset på CBen.
Hvis ikke, finner du justeringsskruen under pluggen midt på clutchdekslet. Sjekk også at du har dødgang på wiren.
Feilen er mekanisk, enten feiljustert clutch eller slitte plater og muligens slappe fjærer.
Nå er jo sykkelen noen år gammel også.
Sjekk først at du har dødgang på momentstaget. Det sitter på yttersida av clutshhuset på CBen.
Hvis ikke, finner du justeringsskruen under pluggen midt på clutchdekslet. Sjekk også at du har dødgang på wiren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Takk for tips og forslag fra mange bidragsytere. Mulig at jeg ikke kan regne med at den lille andelen semisyntetiskJompa skrev: 31 jul 2017, 15:47 Glem de få desilitrene med halvsyntetisk olje du fyllte på, du har jo bytta til mineraloje etter den tid.
Feilen er mekanisk, enten feiljustert clutch eller slitte plater og muligens slappe fjærer.
Nå er jo sykkelen noen år gammel også.
Sjekk først at du har dødgang på momentstaget. Det sitter på yttersida av clutshhuset på CBen.
Hvis ikke, finner du justeringsskruen under pluggen midt på clutchdekslet. Sjekk også at du har dødgang på wiren.
som kan være igjen har nevneverdig å gjøre med det faktum at clutchen slurer, igjen.
Jeg kjørte sykkelen i ettermiddag, og var ute og kjente på motoren nylig, og jeg kunne tydelig kjenne at den fortsatt ikke
var nedkjølt til temperaturnivåer den hadde i dag tidlig, når sluring ble registrert.
Det var svært lite å gå på når det gjaldt stramming av clutch vha justering av wire, men jeg har gjort et forsøk i ettermiddag.
De små gjenværende justeringsmulighetene av wire peker muligens (også) i retning av at sykkelen har sliten clutch.
Jeg fikk etterfylt 3 dl mineralolje for MC, for å tynne ut de prosentene, eller promillene, med semisyntetisk bilolje som stadig
måtte befinne seg i motoren. Satser på å ta sykkelen til jobb i morgen tidlig, når den er kald igjen, for å se om den slurer da.
Ser vel ikke bort fra at jeg må innstille meg på å skifte clutch.
CBen ble opprinnelig kjøpt som delesykkel for en annen CB 1100 F jeg har, for et par-tre år siden. Forhistorien er ukjent,
men denne er en CB 1100 F med 900 motor montert. Den ser litt "frankensteinaktig", med en blanding av svarte og det som en gang
var blanke, motordeler.
Men, den går ganske godt, og lager koselig lyd. Håper fortsatt å kunne bruke den utover høsten.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Når du skriver at det var veldig lite justeringsmulighet igjen på wiren, mente du da at det var lite å stramme eller slakke ?
Uansett må du først sørge for at wiren er slakk, og så sjekke om armen har dødgang ( se bildet under) .
Hvis den ikke har dødgang, bruker du skruen i midten av dekslet, inder pluggen, til å justere.
Så justerer du wiren etterpå
Uansett må du først sørge for at wiren er slakk, og så sjekke om armen har dødgang ( se bildet under) .
Hvis den ikke har dødgang, bruker du skruen i midten av dekslet, inder pluggen, til å justere.
Så justerer du wiren etterpå
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm
Interessant emne, men ettersom de færreste av oss har fagkunnskap så blir det muligens kun videreformidling av "øregodt" ála jeg har hørt.
Dagens argumenter om kløtsj, girkasse, molekylnedbryting etc. ble også fremmet for snart 25 år siden. Den gang gikk man vitenskapelig til verks presentert i en artikkel. Konklusjonen lød at en kvalitetsolje for bil gjør samme nytte som såkalte motorsykkeloljer. Artikkelen er her http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Selv tror jeg fortsatt på at kløtsjsluring skyldes slitasje som følge av bruk. Så kan man selvfølgelig justere litt. BTW - jeg tror heller ikke oljetilsetningen "pakningsmykgjører" angriper lamellene. Biltemas grønne 10 litersdunk med semisyntetisk 10w-40 brukes jevnlig opp med god nattesøvn
Dagens argumenter om kløtsj, girkasse, molekylnedbryting etc. ble også fremmet for snart 25 år siden. Den gang gikk man vitenskapelig til verks presentert i en artikkel. Konklusjonen lød at en kvalitetsolje for bil gjør samme nytte som såkalte motorsykkeloljer. Artikkelen er her http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Selv tror jeg fortsatt på at kløtsjsluring skyldes slitasje som følge av bruk. Så kan man selvfølgelig justere litt. BTW - jeg tror heller ikke oljetilsetningen "pakningsmykgjører" angriper lamellene. Biltemas grønne 10 litersdunk med semisyntetisk 10w-40 brukes jevnlig opp med god nattesøvn

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!