clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av gsx750_80 »

For noen uker siden etterfylte jeg noen desiliter semisyntetisk motorolje for bil (Biltema 10w-40 ?) på en 80-talls CB 900 motor.
Dette resulterte i at clutchen slurte på høyt gear og turtall på 5-6000, dvs på en relativt bratt del av turtall-/effektkurven for denne motoren.
Jeg konstaterte problemet, og drenerte oljen, og skiftet til Biltema mineralolje. Da var problemet tilsynelatende løst. Sluringen var borte.

I helga ble sykkelen benyttet til en tur til Østersund (S), og jeg registrerte aldri problemer med sluring på turen. Kjøringen var rolig, og
trafikken ble fulgt, stort sett uten forbikjøringer fra min side.

Så, plutselig i dag tidlig, 2-3 km hjemmefra, slurer den på nytt, og det på bare 2-2500 omdreininger, ved meget forsiktig gasspådrag.
Etter en drøy mils kjøring uten særlig videre "provokasjon" av clutchen, så den ut til å fungere normalt igjen.
Ved varm motor later den alstå til å oppføre seg normalt igjen.

Noen som har kjennskap til hva som sannsynligvis er problemen(e)? Er det sannsynlig at dette skyldes at jeg fylte noen desiliter bilolje,
eller er det grunn til å tro at lameller mm bør skiftes?

Vil en slitt clutch normalt starte å vise sine begrensinger (slure) på kald motor, for så å oppføre seg bedre ved normal driftstemperatur?

Skal forsøke å etterfylle litt motorolje når jeg kommer hjem, for å se om det kan ha noe å si.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 648
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av kgjersda »

gsx750_80 skrev: 31 jul 2017, 09:00 For noen uker siden etterfylte jeg noen desiliter semisyntetisk motorolje for bil (Biltema 10w-40 ?) på en 80-talls CB 900 motor.
Dette resulterte i at clutchen slurte på høyt gear og turtall på 5-6000, dvs på en relativt bratt del av turtall-/effektkurven for denne motoren.
Jeg konstaterte problemet, og drenerte oljen, og skiftet til Biltema mineralolje. Da var problemet tilsynelatende løst. Sluringen var borte.
Bruker du MC-olje nå?

Biloljer har stoffer for å smøre bedre, om du har våtclutch så vil/kan denne ende opp med å slure.
Vær sikker på at du bruker motorsykkelolje.

Biltema har egne oljer for motorsykkel.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... 000022966/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... 000022967/
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av gsx750_80 »

kgjersda skrev: 31 jul 2017, 09:34
gsx750_80 skrev: 31 jul 2017, 09:00 For noen uker siden etterfylte jeg noen desiliter semisyntetisk motorolje for bil (Biltema 10w-40 ?) på en 80-talls CB 900 motor.
Dette resulterte i at clutchen slurte på høyt gear og turtall på 5-6000, dvs på en relativt bratt del av turtall-/effektkurven for denne motoren.
Jeg konstaterte problemet, og drenerte oljen, og skiftet til Biltema mineralolje. Da var problemet tilsynelatende løst. Sluringen var borte.
Bruker du MC-olje nå?

Biloljer har stoffer for å smøre bedre, om du har våtclutch så vil/kan denne ende opp med å slure.
Vær sikker på at du bruker motorsykkelolje.

Biltema har egne oljer for motorsykkel.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... 000022966/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... 000022967/
Når jeg registrerte problemet etter påfylling av noen desiliter bilolje (semisynt.) tømte jeg kort tid etter sykkelen for olje og fylte på Biltema
MC-olje. Det er den oljen som er i sykkelen nå. Det vil antakelig finnes noe bilolje innblandet fortsatt, men forhåpentligvis er mengden
så liten at dette ikke har særlig påvirkning, uten at jeg kan påstå det ene eller andre om den saken, egentlig.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av 243 »

Tror du kan belage deg på å skifte clutchpakke på CB'en. Det er stort sett en kurant jobb.
Årsaken: En 80-talls CB900 har våt clutch badet i motoroljen. Motoroljen på en motorsykkelmotor med våt clutch smører og kjøler motor, gearkasse og clutch. Motorolje for motorsykkel med våt clutch er tilpasset denne fellesoppgaven enten ved fravær av friksjonsmodifikasjon pga. våt clutch eller ved tilsatt friksjonsmodifikasjon som passer for våt clutch. Motorolje for bilmotor behøver ikke ta hensyn til clutch eller gearkasse siden motor, gearkasse og clutch stort sett er separate komponenter i de fleste moderne biler med forbrenningsmotor. Standard motorolje for bil har dermed ofte tilsatt friksjonsmodifikatorer som sjelden passer med friksjonsbehovet i en våt clutch og som dermed ganske fort ødelegger motorsykkelclutchens egenskaper. For friksjonsmodifikasjonen generelt betyr det ikke så mye om oljen er det som betegnes mineralsk, delsyntetisk eller helsyntetisk. Syntetiseringen går på hvor fint raffinert motoroljen er, dvs. om den ble destillert som olje eller har vært over i damp/gassform før den ble kondensert til olje igjen.

Når dette er sagt vet jeg bare om to motorsykkelfabrikanter i moderne tid som benytter tørr clutch, BMW på boxermotorene og "flying brick" (K75, K100, K1100) og Ducati. Med andre ord behøver de fleste motorsykler motorolje tilpasset våt clutch, altså en motorolje for motorsykkel. Ikke bruk standard motorolje uten videre, undersøk om det er OK først.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av Rune75 »

Når clutchen på en mc fra 80 tallet slurer så er vel den mest sannsynlige årsaken at den er utslitt. Olje for mc/våtclutch kom vel på slutten av 90 tallet, før det ble det brukt bilolje. Alle kjørte ikke rundt med slurende clutch på mororsykkelen sin før mc olja kom.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 648
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av kgjersda »

Har du prøvd å justere clutchen? Hadde et lignende problem på min Fazer 600, løste seg ved å justere "den tingen" nede på clutchdekselet.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av KåreDump »

243 skrev: 31 jul 2017, 10:03 Tror du kan belage deg på å skifte clutchpakke på CB'en. Det er stort sett en kurant jobb.
Årsaken: En 80-talls CB900 har våt clutch badet i motoroljen. Motoroljen på en motorsykkelmotor med våt clutch smører og kjøler motor, gearkasse og clutch.
Enig med deg!
Det kan være en mulighet å vaske lamellene. Du har ingen garanti for at det vil funke og er neppe noe godt alternativ til en eldre sykkel (der lamellene kanskje aldri har vært bytta?)
Det blir uansett (minst!) like mye jobb og lameller koster jo ikke all verden!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av 243 »

Rune75 skrev: 31 jul 2017, 11:18 Når clutchen på en mc fra 80 tallet slurer så er vel den mest sannsynlige årsaken at den er utslitt. Olje for mc/våtclutch kom vel på slutten av 90 tallet, før det ble det brukt bilolje. Alle kjørte ikke rundt med slurende clutch på mororsykkelen sin før mc olja kom.
...mineralsk motorolje på begynnelsen av 80-tallet hadde heller ikke dagens friksjonsmodifikatorer. Petroleumsprodukter fra da og nå kan ikke sammenlignes uten videre. Men at clutchen i CB900'en etter dette synger på siste verset er ganske sikkert.

Og så vidt jeg kan huske brukte jeg Motul for MC på min '85 GSX1100EF. Det var den gang som nå et tilpasset produkt.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av Rune75 »

243 skrev: 31 jul 2017, 11:53
Rune75 skrev: 31 jul 2017, 11:18 Når clutchen på en mc fra 80 tallet slurer så er vel den mest sannsynlige årsaken at den er utslitt. Olje for mc/våtclutch kom vel på slutten av 90 tallet, før det ble det brukt bilolje. Alle kjørte ikke rundt med slurende clutch på mororsykkelen sin før mc olja kom.
...mineralsk motorolje på begynnelsen av 80-tallet hadde heller ikke dagens friksjonsmodifikatorer. Petroleumsprodukter fra da og nå kan ikke sammenlignes uten videre. Men at clutchen i CB900'en etter dette synger på siste verset er ganske sikkert.

Og så vidt jeg kan huske brukte jeg Motul for MC på min '85 GSX1100EF. Det var den gang som nå et tilpasset produkt.
Var vel ikke JASO spec før slutten av 90tallet mener jeg men at det stod mc på oljekanna på 80tallet stemmer nok. Nå har jo omtrent hvert bilmerke sin egen olje. Jeg mistenker at Nissan olje kan brukes på en Citroen feks.

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av 243 »

Rune75 skrev: 31 jul 2017, 12:56
Var vel ikke JASO spec før slutten av 90tallet mener jeg men at det stod mc på oljekanna på 80tallet stemmer nok. Nå har jo omtrent hvert bilmerke sin egen olje. Jeg mistenker at Nissan olje kan brukes på en Citroen feks.
Det vesentlige punktet er at motoroljen til en motorsykkel med våt clutch IKKE må være merket "Energy conserving". Energy conserving innebærer at motoroljen inneholder friksjonsmodifikatorer som vil gjøre en våt clutch ubrukelig. Det var også slik på både 70- og 80-tallet og er fremdeles slik den dag i dag, som spesifisert av API.

Grunnlaget for JASO var at de mente API-standarden er for utilstrekkelig i kravene til motoroljens egenskap til å motstå mekanisk og molekykær nedbrytning med tap av viskositet ved skjærkreftene i gearkasse og våtclutch i en motorsykkelmotor. Dermed ble JASO T 903 utviklet med MA, MA1 og MA2-spesifikasjonene. Dette for å sikre egnethet i nettopp motorer med våtplateclutch.

Hva Citroën og Nissan mener om saken er ikke særlig relevant før de begynner å bruke våtplateclutch i felles smøresystem med motor og gearkasse.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av cannon »

Anbefaler nye lameller, stålplater og fjærer. Da får du en ny kløtsj. Hvis du er usikker på om den gamle olja med alle rester er ute av motoren så er det kanskje en ide å bytte olje og filter en gang til før kløtsjskifte, og deretter kjøre den godt varm før ny avtapping. Bruk da billigst mulig MC-olje.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av Jompa »

Glem de få desilitrene med halvsyntetisk olje du fyllte på, du har jo bytta til mineraloje etter den tid.
Feilen er mekanisk, enten feiljustert clutch eller slitte plater og muligens slappe fjærer.
Nå er jo sykkelen noen år gammel også.
Sjekk først at du har dødgang på momentstaget. Det sitter på yttersida av clutshhuset på CBen.
Hvis ikke, finner du justeringsskruen under pluggen midt på clutchdekslet. Sjekk også at du har dødgang på wiren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev: 31 jul 2017, 15:47 Glem de få desilitrene med halvsyntetisk olje du fyllte på, du har jo bytta til mineraloje etter den tid.
Feilen er mekanisk, enten feiljustert clutch eller slitte plater og muligens slappe fjærer.
Nå er jo sykkelen noen år gammel også.
Sjekk først at du har dødgang på momentstaget. Det sitter på yttersida av clutshhuset på CBen.
Hvis ikke, finner du justeringsskruen under pluggen midt på clutchdekslet. Sjekk også at du har dødgang på wiren.
Takk for tips og forslag fra mange bidragsytere. Mulig at jeg ikke kan regne med at den lille andelen semisyntetisk
som kan være igjen har nevneverdig å gjøre med det faktum at clutchen slurer, igjen.
Jeg kjørte sykkelen i ettermiddag, og var ute og kjente på motoren nylig, og jeg kunne tydelig kjenne at den fortsatt ikke
var nedkjølt til temperaturnivåer den hadde i dag tidlig, når sluring ble registrert.

Det var svært lite å gå på når det gjaldt stramming av clutch vha justering av wire, men jeg har gjort et forsøk i ettermiddag.
De små gjenværende justeringsmulighetene av wire peker muligens (også) i retning av at sykkelen har sliten clutch.
Jeg fikk etterfylt 3 dl mineralolje for MC, for å tynne ut de prosentene, eller promillene, med semisyntetisk bilolje som stadig
måtte befinne seg i motoren. Satser på å ta sykkelen til jobb i morgen tidlig, når den er kald igjen, for å se om den slurer da.
Ser vel ikke bort fra at jeg må innstille meg på å skifte clutch.
CBen ble opprinnelig kjøpt som delesykkel for en annen CB 1100 F jeg har, for et par-tre år siden. Forhistorien er ukjent,
men denne er en CB 1100 F med 900 motor montert. Den ser litt "frankensteinaktig", med en blanding av svarte og det som en gang
var blanke, motordeler.
Men, den går ganske godt, og lager koselig lyd. Håper fortsatt å kunne bruke den utover høsten.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av Jompa »

Når du skriver at det var veldig lite justeringsmulighet igjen på wiren, mente du da at det var lite å stramme eller slakke ?
Uansett må du først sørge for at wiren er slakk, og så sjekke om armen har dødgang ( se bildet under) .
Hvis den ikke har dødgang, bruker du skruen i midten av dekslet, inder pluggen, til å justere.
Så justerer du wiren etterpå
cb900.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av Lauri »

Interessant emne, men ettersom de færreste av oss har fagkunnskap så blir det muligens kun videreformidling av "øregodt" ála jeg har hørt.

Dagens argumenter om kløtsj, girkasse, molekylnedbryting etc. ble også fremmet for snart 25 år siden. Den gang gikk man vitenskapelig til verks presentert i en artikkel. Konklusjonen lød at en kvalitetsolje for bil gjør samme nytte som såkalte motorsykkeloljer. Artikkelen er her http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Selv tror jeg fortsatt på at kløtsjsluring skyldes slitasje som følge av bruk. Så kan man selvfølgelig justere litt. BTW - jeg tror heller ikke oljetilsetningen "pakningsmykgjører" angriper lamellene. Biltemas grønne 10 litersdunk med semisyntetisk 10w-40 brukes jevnlig opp med god nattesøvn :thumleft
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar