Kaliperbolter- moment

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Kaliperbolter- moment

Legg inn av BC45 »

Et det tilfeldigvis noen som vet hvilket moment jeg skal bruke på kaliper-boltene på mt-09?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av cannon »

35 nm

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av BC45 »

cannon skrev: 20 aug 2017, 23:2135 nm
Takk :thumleft Har du verkstedhåndboka?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av cannon »

Har ikke. Men googler du mt-07 service manual så finner du den.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av BC45 »

Jeg fant servicemanualen både i bokform og på nett til salgs, men ikke gratis så jeg har bestilt boka fra New Zealand- kommer ikke før om 10-14 dager.
Sist redigert av BC45 den 21 aug 2017, 00:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av BC45 »

Bump

ZZR-Erling

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av ZZR-Erling »

Bruk gjerne litt fett på de, litt! Da får du korrekt moment

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av BC45 »

ZZR-Erling skrev: 21 aug 2017, 09:15 Bruk gjerne litt fett på de, litt! Da får du korrekt moment
Takk for tipset :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av cannon »

ZZR-Erling skrev: 21 aug 2017, 09:15 Bruk gjerne litt fett på de, litt! Da får du korrekt moment
Det er uttrykkelig spesifisert i Yamaha-manualen at moment-verdiene gjelder for rene og tørre bolter. Dette er viktig.
En smurt bolt vil ha mindre motstand/friksjon mellom flatene i gjengene, og det oppgitte momentet vil da gi et betydelig større trykk på komponenten (og strekk i selve bolten) enn med tørr/ren bolt.

M.a.o. Trekker man til med oppgitt moment på en smurt bolt så vil den skru seg lengre inn før den stopper. Tiltrekningsmomentet er da fortsatt riktig, men boltpresset er for høyt.

Ikke gjør det.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av BC45 »

cannon skrev: 21 aug 2017, 15:44
ZZR-Erling skrev: 21 aug 2017, 09:15 Bruk gjerne litt fett på de, litt! Da får du korrekt moment
Det er uttrykkelig spesifisert i Yamaha-manualen at moment-verdiene gjelder for rene og tørre bolter. Dette er viktig.
En smurt bolt vil ha mindre motstand/friksjon mellom flatene i gjengene, og det oppgitte momentet vil da gi et betydelig større trykk på komponenten (og strekk i selve bolten) enn med tørr/ren bolt.

M.a.o. Trekker man til med oppgitt moment på en smurt bolt så vil den skru seg lengre inn før den stopper. Tiltrekningsmomentet er da fortsatt riktig, men boltpresset er for høyt.

Ikke gjør det.
Kanskje lurt å la være da ja :-k

ZZR-Erling

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av ZZR-Erling »

Jaha... Ok

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har fett på alt av skruer, og fortsetter med det. Mulig jeg er dum, men det er noe jeg liker å gjøre, at man får marginalt mer strekk for så være.

ZZR-Erling

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg også, for jeg hater at de sitter dønn idiotisk fast!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av cannon »

Jeg smører aldri bolter og de sitter aldri dønn fast. Og jeg skrur mye på mange sykler.
Kan det tenkes at du har en momentnøkkel som bør kalibreres?

Rha
Innlegg: 323
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av Rha »

Om du skal smøre eller ikke er det mange meninger om, men min erfaring er at bolter setter seg mindre fast hvis man smører og gjerne med kobberpasta. Men klart nå skrur jeg mest anleggsmaskiner.
Men moment skal det trekkes til mindre med smurte bolter. Ca 10%.
Bilde
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

ZZR-Erling

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg bruker ikke momennøkkel på calipperne.
Bruker den bare på hjulboltene og toppen på crosserne.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av simpson »

Rha skrev: 22 aug 2017, 02:07 Om du skal smøre eller ikke er det mange meninger om, men min erfaring er at bolter setter seg mindre fast hvis man smører og gjerne med kobberpasta. Men klart nå skrur jeg mest anleggsmaskiner.
Men moment skal det trekkes til mindre med smurte bolter. Ca 10%.
Bilde
Kommer an på hvor mye hvor mye mer moment du får med smøring.
Men opp til 40% høyere moment med smøring. Og det kan ødelegge mye.
Alle moment er alltid oppgitt med tørre gjenger med mindre annet er spesifisert.
Til og med Loc Tite vil øke momentet.
Skremmende å lese at folk skrur på syklene sine selv og mangler så grunnleggende kunnskaper om mekanikk at de smører gjenger ukritisk. :O
Håper jeg ikke kommer over en sykkel som er vedlikehold av hobbymekanikere.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av Greenone »

Henger meg på denne. Oppgitt moment kan være beregnet for gjenger smurt med fett eller f.eks moly-olje, andre skal være tørre. Svært viktig å følge servicemanualen på dette både for type smøring og/eller tørt. Spesielt dersom man holder på med motor. Eller nyere sykler med mye aluminiumsgjenger her og der som ofte skal ha ganske så mye moment, men tørt.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av BC45 »

Etter å ha skiftet bremseklosser i dag lurer jeg på om bremseklossene trekker seg tilbake fra skiva når man slipper bremsen eller om de bare blir liggende inntil uten trykk? Bremseklossene er jo ikke festet til stemplene på noen måte :-k

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av Jompa »

Klossene ligger og subber lett i mot skiva, så lenge skivene ikke blir varme under kjøring er det som det skal være.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Kaliperbolter- moment

Legg inn av BC45 »

Jompa skrev: 31 aug 2017, 23:36 Klossene ligger og subber lett i mot skiva, så lenge skivene ikke blir varme under kjøring er det som det skal være.
Ok, takk :)

Svar