Kjører ikke mer enn cirka 30 km/t på vei til og fra jobb, men er uaktuelt å kjøre uten hjelm for det.Bjerknez skrev: 24 aug 2017, 15:38Det er nå litt forskjell å kjøre MC og sykle da. Spesielt med tanke på hastigheten. Dessuten så ser MC hjelmen vesentlig bedre ut (synes jeg) enn den isoporpotta som får en til å ligne på en erigrert penis når man sykler. Ja, jeg inrømmer det... jeg er litt forfengelig.cannon skrev: 24 aug 2017, 15:06Nå kjører du jo rundt med en "isoporpotte" på skallen også på MC. Kanskje bare fordi det er påbudt?Bjerknez skrev: 24 aug 2017, 14:31 Er klar over at man får billige pottehjelmer på Biltema. Jeg er også klar over at en hjelm er bedre enn ingen hjelm ved et uhell. Men så lenge det ikke finnes et påbud så tar jeg ikke på meg en slik isopor potte.
Jeg har syklet store deler av barndomen (som de fleste). Jeg har kjørt i trær, gått på snørra på asfalten, blitt påkjørt av bil etc. men aldri fått en eneste hodeskade. Derimot slo jeg meg kraftig i hodet på ungdomskolen når jeg falt ned 2 meter fra en murkant og landet på grusen. Ikke mer enn lett hjernerystelse, men vil det si at man bør gå med hjelm på skolen også?
Jeg synes at syklister bør gå fri for alle disse påbudene. La meg for guds skyld slippe og være nervøs for politikontroll når jeg sykler. Hvordan overlevde vi egentlig før, når foreldrene røyket i bilen (og brukte askebegeret) på ferieturer. Når man som 10 åring fikk smake på pappas hjembrent (under tilsyn av voksne så klart) eller når man satt seg inn i bilen til ho mor uten sikkerhetsbelte (VW Boble). Eller når man husket på skolen uten godkjent underlag under huskestativet?
Jeg er nok kanskje av den gamle skolen, men jeg mener man lærer av egne feil langt fortere enn av å være redd for å bli stoppet i kontroll av politiet mens man sykler bortover veien med en kvikklunsj og en termos i kurven.
Min sykkelpotte har trolig reddet livet mitt 2 ganger....men kvikklønsjturen tar jeg også uten hjelm![]()
![]()
Jeg velger nå uansett å sykle uten hjelm, nettopp av den grunn. Så får andre bare kalle meg gal, ekstremsportutøver, selvmordskandidat eller værre ting. Jeg har et ganske avslappet forhold til det. Dessuten så sykler jeg en batteridreven damesykkel med kurv. Ikke akkurat fart som opptar meg når jeg beveger meg rundt på denne.
Men ja... så klart en hjelm er bedre enn ingen hjelm med tanke på sikkerheten. Men jeg er som sagt en stor gutt, så det bestemmer jeg selv. Blir uansett bare sporadisk sykling på meg fremover til jeg får lappen tilbake.![]()

Men du er jo som sagt stor gutt nå og hvis du vil ta den sjansen så har ikke vi noe vi skulle ha sagt. Men skjønner meg heller ikke på disse luringene som sykler langs landeveiene i ganske grei fart i lite mer enn sykkelhjelm og shorts...