Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av LarsE »

Bjerknez skrev: 24 aug 2017, 15:38
cannon skrev: 24 aug 2017, 15:06
Bjerknez skrev: 24 aug 2017, 14:31 Er klar over at man får billige pottehjelmer på Biltema. Jeg er også klar over at en hjelm er bedre enn ingen hjelm ved et uhell. Men så lenge det ikke finnes et påbud så tar jeg ikke på meg en slik isopor potte.

Jeg har syklet store deler av barndomen (som de fleste). Jeg har kjørt i trær, gått på snørra på asfalten, blitt påkjørt av bil etc. men aldri fått en eneste hodeskade. Derimot slo jeg meg kraftig i hodet på ungdomskolen når jeg falt ned 2 meter fra en murkant og landet på grusen. Ikke mer enn lett hjernerystelse, men vil det si at man bør gå med hjelm på skolen også?

Jeg synes at syklister bør gå fri for alle disse påbudene. La meg for guds skyld slippe og være nervøs for politikontroll når jeg sykler. Hvordan overlevde vi egentlig før, når foreldrene røyket i bilen (og brukte askebegeret) på ferieturer. Når man som 10 åring fikk smake på pappas hjembrent (under tilsyn av voksne så klart) eller når man satt seg inn i bilen til ho mor uten sikkerhetsbelte (VW Boble). Eller når man husket på skolen uten godkjent underlag under huskestativet?

Jeg er nok kanskje av den gamle skolen, men jeg mener man lærer av egne feil langt fortere enn av å være redd for å bli stoppet i kontroll av politiet mens man sykler bortover veien med en kvikklunsj og en termos i kurven.
Nå kjører du jo rundt med en "isoporpotte" på skallen også på MC. Kanskje bare fordi det er påbudt?
Min sykkelpotte har trolig reddet livet mitt 2 ganger....men kvikklønsjturen tar jeg også uten hjelm ;-)
Det er nå litt forskjell å kjøre MC og sykle da. Spesielt med tanke på hastigheten. Dessuten så ser MC hjelmen vesentlig bedre ut (synes jeg) enn den isoporpotta som får en til å ligne på en erigrert penis når man sykler. Ja, jeg inrømmer det... jeg er litt forfengelig. :redface

Jeg velger nå uansett å sykle uten hjelm, nettopp av den grunn. Så får andre bare kalle meg gal, ekstremsportutøver, selvmordskandidat eller værre ting. Jeg har et ganske avslappet forhold til det. Dessuten så sykler jeg en batteridreven damesykkel med kurv. Ikke akkurat fart som opptar meg når jeg beveger meg rundt på denne.

Men ja... så klart en hjelm er bedre enn ingen hjelm med tanke på sikkerheten. Men jeg er som sagt en stor gutt, så det bestemmer jeg selv. Blir uansett bare sporadisk sykling på meg fremover til jeg får lappen tilbake. :roll
Kjører ikke mer enn cirka 30 km/t på vei til og fra jobb, men er uaktuelt å kjøre uten hjelm for det. ;) Kjører ikke uten fullt utstyr heller, men får nå være grenser for hva du skal sykle i :knegg

Men du er jo som sagt stor gutt nå og hvis du vil ta den sjansen så har ikke vi noe vi skulle ha sagt. Men skjønner meg heller ikke på disse luringene som sykler langs landeveiene i ganske grei fart i lite mer enn sykkelhjelm og shorts...

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 648
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av kgjersda »

LarsE skrev: 25 aug 2017, 09:39 Kjører ikke mer enn cirka 30 km/t på vei til og fra jobb, men er uaktuelt å kjøre uten hjelm for det. ;) Kjører ikke uten fullt utstyr heller, men får nå være grenser for hva du skal sykle i :knegg

Men du er jo som sagt stor gutt nå og hvis du vil ta den sjansen så har ikke vi noe vi skulle ha sagt. Men skjønner meg heller ikke på disse luringene som sykler langs landeveiene i ganske grei fart i lite mer enn sykkelhjelm og shorts...
Enig! Man burde vel få betydelig bedre trening av å sykle i fullt verneutstyr? :lol
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, jeg hat nok muligens ikke statistikken med meg her, men å sykle med hjelm ser bare helt teit ut. Mulig jeg bare er uredd og dum, men hvor forbaska farlig er det å sykle i 20km/t rundt på norske landeveier?

Jeg forstår at proffe syklister som suser av gårde i 60-70km/t med pedalskrap bruker hjelm, men i mitt tillfelle så skal jeg nok overleve de to månedene som er igjen av året og sykle.

Jeg forstår at man aldri kan sikre seg nok, og at det hele tiden finnes tiltak man kan gjøre for å forhindre skader ved ett uhell. Man kan jo bare begynne å se for seg steinras langs veien (i Østfold...), snøskred (i Østfold...), Elg som plutselig ble kjøtt eter, et vogntog som treffer deg i 100km/t i frontkolisjon (tror neppe isoporpotta har så mye å si da...) Den største faren er nok kanskje at man selv blir påkjørt av en bilist, men der jeg sykler (gjennom boligområder og stort sett på fine gang/sykkelstier) så tror jeg neppe et sammenstøt ville gjort den store skaden.

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 26 aug 2017, 02:16

Jeg forstår at proffe syklister som suser av gårde i 60-70km/t med pedalskrap bruker hjelm, men i mitt tillfelle så skal jeg nok overleve de to månedene som er igjen av året og sykle.



Bilde
Ikke rart du er ved godt mot og optimist når du tror det bare er 2 mnd igjen av året.
I resten av verden må du nok desverre legge på ett par mnd.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 26 aug 2017, 02:16 Hehe, jeg hat nok muligens ikke statistikken med meg her, men å sykle med hjelm ser bare helt teit ut. Mulig jeg bare er uredd og dum, men hvor forbaska farlig er det å sykle i 20km/t rundt på norske landeveier?

Jeg forstår at proffe syklister som suser av gårde i 60-70km/t med pedalskrap bruker hjelm, men i mitt tillfelle så skal jeg nok overleve de to månedene som er igjen av året og sykle.

Jeg forstår at man aldri kan sikre seg nok, og at det hele tiden finnes tiltak man kan gjøre for å forhindre skader ved ett uhell. Man kan jo bare begynne å se for seg steinras langs veien (i Østfold...), snøskred (i Østfold...), Elg som plutselig ble kjøtt eter, et vogntog som treffer deg i 100km/t i frontkolisjon (tror neppe isoporpotta har så mye å si da...) Den største faren er nok kanskje at man selv blir påkjørt av en bilist, men der jeg sykler (gjennom boligområder og stort sett på fine gang/sykkelstier) så tror jeg neppe et sammenstøt ville gjort den store skaden.

Bilde
Så du sykler rundt på en elektrisk damesykkel med kurv, men hjelm er det du føler ødelegger imaget ditt? :lol Du er en merkelig skrue du Bjerknez :D

Jeg vil forresten bemerke at jeg har noe motsatt syn på dette med hjelm enn deg, har syklet mye både på landvei og i skauen, og for min del synes jeg det ser amatørmessig ut uten hjelm. Det er disse bysykkelfolka som ikke kan trafikkregler og som sykler i fylla som ikke bruker hjelm. De og hippiene, er du kanskje en hippie Bjerknez? :knegg
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av kjellv »

Jeg er langt på vei enig med deg Ove. Selv er det minst 10 år siden sist jeg viste meg offentlig med trøsykkel, og sykkelhjelm har jeg aldri hatt på hodet. Om jeg skulle sykle, og uten hjelm.. dermed blitt sett og oppfatta av omverden som amatør så ville jeg nok synes det var helt greit.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Baffin »

Til dere som sykler uten hjem, det er lov å være tøff, men tenk litt på de signala dere sender til de til de minste på to hjul.
Det er vel måten vi preger unga våre på som en dag vil gi resultat, så da er valget deres, godt eller dårlig resultat. :thumleft

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Marshall »

Det må påbud til før folk begynner å sykle med hjelm. Kjefting og smelling hjelper ikke
braaAAap :mc1

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 26 aug 2017, 09:16
Bjerknez skrev: 26 aug 2017, 02:16

Jeg forstår at proffe syklister som suser av gårde i 60-70km/t med pedalskrap bruker hjelm, men i mitt tillfelle så skal jeg nok overleve de to månedene som er igjen av året og sykle.



Bilde
Ikke rart du er ved godt mot og optimist når du tror det bare er 2 mnd igjen av året.
I resten av verden må du nok desverre legge på ett par mnd.
Med to måneder igjen så mener jeg frem til det blir for kaldt eller når snøen faller. At året har 12 måneder er jeg smertelig klar over :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 26 aug 2017, 09:49
Bjerknez skrev: 26 aug 2017, 02:16 Hehe, jeg hat nok muligens ikke statistikken med meg her, men å sykle med hjelm ser bare helt teit ut. Mulig jeg bare er uredd og dum, men hvor forbaska farlig er det å sykle i 20km/t rundt på norske landeveier?

Jeg forstår at proffe syklister som suser av gårde i 60-70km/t med pedalskrap bruker hjelm, men i mitt tillfelle så skal jeg nok overleve de to månedene som er igjen av året og sykle.

Jeg forstår at man aldri kan sikre seg nok, og at det hele tiden finnes tiltak man kan gjøre for å forhindre skader ved ett uhell. Man kan jo bare begynne å se for seg steinras langs veien (i Østfold...), snøskred (i Østfold...), Elg som plutselig ble kjøtt eter, et vogntog som treffer deg i 100km/t i frontkolisjon (tror neppe isoporpotta har så mye å si da...) Den største faren er nok kanskje at man selv blir påkjørt av en bilist, men der jeg sykler (gjennom boligområder og stort sett på fine gang/sykkelstier) så tror jeg neppe et sammenstøt ville gjort den store skaden.

Bilde
Så du sykler rundt på en elektrisk damesykkel med kurv, men hjelm er det du føler ødelegger imaget ditt? :lol Du er en merkelig skrue du Bjerknez :D

Jeg vil forresten bemerke at jeg har noe motsatt syn på dette med hjelm enn deg, har syklet mye både på landvei og i skauen, og for min del synes jeg det ser amatørmessig ut uten hjelm. Det er disse bysykkelfolka som ikke kan trafikkregler og som sykler i fylla som ikke bruker hjelm. De og hippiene, er du kanskje en hippie Bjerknez? :knegg
Om jeg ser ut som en amatør bryr meg svært lite. Det blir vanskelig og bli tatt seriøst i det hardbarka sykkelmiljøet på en elektrisk damesykkel med kurv. Men man trenger jo ikke akkurat og gjøre det værre enn det er :twothumbs:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Baffin skrev: 26 aug 2017, 19:27 Til dere som sykler uten hjem, det er lov å være tøff, men tenk litt på de signala dere sender til de til de minste på to hjul.
Det er vel måten vi preger unga våre på som en dag vil gi resultat, så da er valget deres, godt eller dårlig resultat. :thumleft

Baffin
Hvilke signaler jeg sender andre er det minste som bekymrer meg. Det er foreldrenes ansvar og oppdra ungene sine, ikke mitt. :thumleft

Noen driver med basehopping fra hustak, mens andre sykler uten hjelm. Hvis dette gjør meg til en ekstremsport utøver, så tar jeg det som et kompliment :lol

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Dansekris »

Havner du med huet først i grøfta og blir sittende som en grønnsak resten av livet er det blant annet MINE skattepenger som betaler for det.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av WikingTnT »

Sånn går nu dagan...

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Rune75 »

Dansekris skrev: 26 aug 2017, 23:44 Havner du med huet først i grøfta og blir sittende som en grønnsak resten av livet er det blant annet MINE skattepenger som betaler for det.
Ja, ville absolutt mene at du var offeret i et sånt scenario.

Toven

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Toven »

Rune75 skrev: 27 aug 2017, 00:59
Dansekris skrev: 26 aug 2017, 23:44 Havner du med huet først i grøfta og blir sittende som en grønnsak resten av livet er det blant annet MINE skattepenger som betaler for det.
Ja, ville absolutt mene at du var offeret i et sånt scenario.

Hadde 'offeret' brukt hjelm hadde kanskje scenarioet gått bra :vs

Svar