Ja da har jeg vært ut på tur Bergen T/R, dere kan se turen her:
https://locatoweb.com/user/ztian
Jeg må innrømme at jeg gledet meg stort til min andre langtur. Den første langturen endte jo med havari og alt det der og var skikkelig deprimerende. Denne gangen skulle jeg få en skikkelig langtur, det var til og med meldt bra vær - på forhånd vel og merke. Mens tiden for langtur næret seg ble det også klart at årets verste nedbørsperiode skulle plassere seg langs ruten på turen min. Det legger selvsagt en demper på gleden, men jeg hadde gode klær og vanntette bagger så det skulle ikke få stikke kjepper i hjulene.
Dagen før avgang skulle jeg hente motorsykkelen i garasjen på jobben, men kunne ikke finne nøkkelen, jeg lette over alt på jobb, men nøkkelen var og ble borte. Heldigvis var motorsykkelen der. Irriterende start, jeg fikk kona til å møte meg i ski med reservenøkkel og bagger, tok toget tilbake til oslo, fikk lastet opp og dro til mor og far hvor jeg skulle overnatte.
Turen starter kl 04:45 fredag "morgen". Etter fem minutter kjøring begynte regnet, jeg fikk trukket på meg regndressen og fortsatte videre. Første stopp Skien for litt bensin og redbull. Herfra begynte det å gå dårlig, regnet økte i takt med at surr fra min egen side, pga dårlig skilting ble det litt omveier. Jeg fikk heldigvis tatt igjen det tapte og kjørt videre. Et stykke unna Skien kjente jeg plutselig at bakhjulet glapp, jeg senket farten betraktelig og kom snart til et veierbeidområde. Veien var en eneste stor søledam som jeg måtte kjøre gjennom, så fin og skitten sykkelen blir nå tenkte jeg, det kan vel ikke bli noe verre. Det fant jeg ut av noen minutter senere at det absolutt kunne. Jeg var kommet forbi veiarbeidet og over på asfalten. Jeg holdt fortsatt lav fart rundt 30 km/t tenker jeg da gjørmen på veien gjorde det plent umulig å holde sykkelen oppe. Jeg og sykkel smalt i bakken, jeg skvatt litt, ble sølete og ødla litt av kjøreutstyret, og sykkelen fikk seg en smell. Det ene sidepanelet sprakk og ble skrapet opp, samt oppskrapet potte, bremsehendel og styrevekter. Jeg fikk løftet opp sykkelen og kjørt videre til en busslomme der jeg tok e overfladisk sjekk. Ut over de kosmetiske skadene ser det heldigvis ikke ut som veltet har fått noen flere konsekvenser. Resten av turen gikk heldigvis bra, selv med mye veiarbeid, noe kjølig vær og vått.
Etappen til Bergen utgjorde 11 t og 30 min kjøring inkludert pauser, noe som vil si at jeg hadde totalt 1 time pause. Det er bare å konstatere at dette var noe i lengste laget på en S1000R uten noen særlige pauser. Setet er hardt for både rumpe og familiejuveler og skuldre, rygg, nakke og ben blir svært slitne. Jeg kunne nok definitivt tatt mer pauser, og lengden på turen er nok noe i overkant for en dagsetappe uansett. Jeg er i hvert fall ikke i tvil om at det blir et komfortsete på sykkelen på sikt, men antakelig ikke før neste sesong.
Tilbake kjørte jeg rv7 hele veien, jeg var såpass sliten da jeg skulle dra at jeg ikke hadde overskudd til å ta noen lengre veier. Etappen fra Geilo til Ski tok jeg i ett jafs med kun mindre pauser på et par minutter for å få luftet hodebunnen. Hjelmen klør noe inne i helvete.
Det har absolutt vært gøy å være på langtur, og jeg skal helt klart gjøre det igjen. Jeg tror imidlertid ikke jeg tar turen over fjellet igjen på denne tiden av året, det ble litt for vått og kaldt. Det er helt klart ganske surt med sykkelen, så vi får se hva det kommer på å fikse den. Selv om det antakelig bare er kosmetisk gidder jeg ikke å kjøre rundt med en så trasha sykkel.

Det skal sies at det nok kun er jeg som har registrert ripene da. Litt avhengig av hva det kommer på er det noe jeg eventuelt får ta selv eller bruke forsikringen på.
Jeg innser også at S1000R ikke er noen sykkel for lengre turer, ikke komfortabelt i hvert fall. Det er neppe aktuelt å bytte ut for meg i nærmeste fremtid, men jeg ser for meg å eie en mer turvennlig sykkel på sikt. Kanskje en cruiser som VMax eller Ducati Diavel