simpson skrev: 24 sep 2017, 15:29
KevinmsR6 skrev: 24 sep 2017, 10:19
simpson skrev: 24 sep 2017, 09:47
KevinmsR6 skrev: 24 sep 2017, 00:25
gsx750_80 skrev: 23 sep 2017, 22:59
ApriliaR1000 skrev: 23 sep 2017, 12:35
Hei. Jeg ønsker å høre deres erfaringer angående disse syklene.
Hvor langt de hadde gått/har gått, hvordan komforten på lengre turer var/er og evt. vanlige feil. Japanske sykler jeg har hatt har i utgangspunktet vært helt problemfrie, men har aldri hatt BMW.
Nå har jeg en Aprilia RSV1000R, og jeg kan trygt si at jeg aldri igjen skal ha italiensk. Nytt problem hver uke, og det er ikke små problemer.
Kjør på med deres erfaringer angående motorsyklene i tittelen.
Jeg har ikke nevneverdig erfaring med noen av disse syklene,kun en prøvetur på noen få km med en Yamaha R1 fra 2007.
Sittestillingen var ganske foroverlent, og jeg vurderer den ikke som særlig behagelig for feks bykjøring. Sittestillingen ble for ekstrem for
min smak. Den var jo absolutt morsom å kjøre, og jeg lo godt bak visiret, men det er antakelig lett å bli fristet til å kjøre alt for fort med en R1.
Bunndraget var litt svakere enn jeg forventet - den måtte ha 5-7000 omdr/min før den startet å "ta i". Men, deretter gikk det unna..
Må nevnes at bunndraget i R1 ifra 2009-2017 er helt rått og det grunnet crossplane motoren :) den burde absolutt prøves da den er fantastisk og kjøre uten og jage på turtall:)
Hvis du synes bunndraget i R1 er rått, har du ikke kjørt mye sykkel.
Den siste modellen har beskjedne 112 nm, og det er faktisk ikke mye.
Nå snakker jeg i forhold til racing sykler generelt og syntes da at momentet i crossplane motoren er rått i forhold til hva som pleier og være på rr sykler....
Har kjørt sykler med mer moment men da er man utenfor rr segmentet.
Finnes mange R sykler med mye moment, og det er de uten rekkefirer.
Dårlig moment var grunnen til ar R1 fikk crossplane motor. Men det er ikke mye forskjell kontra vanlig veiv.
07 R1 som var den siste med vanlig veiv har både mer effekt og moment enn 08 som kom med crossplane.
Crossplane funka så dårlig at Yamaha trakk seg midt i VM sesongen i superbike.
De kom ikke tilbake igjen før i fjor.
Problemet med dette er at disse syklene med mye moment som oftest har momentet lavere og/eller turtallsperren lavere.
Her er det mange som går i baret når man snakker om dette.
Ingen sykler har effektuttaket rett fra veiva. Vi har girkasse og sekundærutveksling i mellom veiv og bakhjul.
Det eneste som betyr noe er bredden på momentkurven ift tiltenkt bruk og HK. Resten fikses av utvekslingen.
La oss ta et hypotetisk eks; to sykler med ca samme HK og ca samme bredde på momentkurven ift utveksling; En med "mye" moment som er brukbart opp til 10.000, og en med mindre moment som er brukbart opp til 13.000.
Dersom syklene er gearet for ca samme (topp)fart må sykkel nr 1 må ha 30% mer moment for å hold følge med sykkel nr to under aks.
Plutselig er ikke 150nm så imponerende allikevel.
Edit; Ok, hypotetiske 150nm er ganske imponerende uansett selv for en twin eller whatever

men satt dette helt på spissen for å få frem poenget mitt.