Bra betraktning. Jeg hørte om noen motorsyklister som overnattet ved Trollveggen, der de møtte noen basehoppere som drev og hoppet i fallskjerm ned Trollveggen. De sa de aldri kunne tenke seg å kjære MC fordi "det er altfor farlig". Mulig vi står overfor en situasjon der vi i enda større grad må jobbe med å vise frem facts: Det er ikke farligere å kjøre MC enn bil mht relativ ulykkesrisiko - men når uhellet først er ute, er skaderisikoen større fordi vi ikke har bur rundt oss. Altså må vi jobbe med kjørestrategier, dvs tenkning av typen "Jeg som motorsyklist får svi hvis bilisten bryter vikeplikten, altså må jeg ta ansvar for andre trafikanters feilhandlinger FØR uhellet skjer, altså må jeg være en flinkere sjåfør enn alle andre".Hapzen skrev: 22 apr 2017, 16:33 Jeg undrer om det rett og slett har en sammenheng med at det definitivt er flere menn i den aldersgruppen som kjører mc. I min aldersgruppe (slutten av 20 årene) så føler jeg at vi er i mindretall. Det er som oftest midt i den verste etableringsfasen og jeg kjøpte nylig sykkelen av en kar på min alder som måtte selge pga huskjøp. Kidsa kommer vel nå, og fruen setter ned foten for den ekstrautgiften. De mennene jeg kjenner på min alder som har sykkel er ihvertfall de single og uten egen familie. Jeg har også lurt på om det er fordi sikkerhet har et mye større fokus i de kommende generasjonene? Feks da jeg begynte å stå alpint var det ingen som hadde hjelm, det var ikke kult. Generasjonen under meg høyner med hjelm og ryggskinne, har du ikke det så er du en "idiot". Når jeg tenker meg om gjelder det også bruk av hjelm til tråsykkel. Fokuset er helt endret... Kanskje dagens ungdommer er for forsiktig til å i det hele tatt ha MC?!
Endret ulykkesstatistikk.....
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Neida. Men i prinsipp er det akkurat det samme som skjer. Om føreren skifter vekta inn i svingen, eller tråkker på fothvileren for å få samme resultat, så er det allikevel det samme som skjer. I det sykkelen legger seg over til den ene siden pga vektforskyvning, så bikker forhjulet litt i motsatt retning. Fysisk lov.Jompa skrev: 22 apr 2017, 23:50 Umulig å svinge uten kontrastyring ?
https://www.youtube.com/watch?v=u27yqJN8Tfw

Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Så finnes det også situasjoner hvor man lettere kan unngå møteulykker på mc enn i bil. På to hjul kan man jo svært mange steder komme seg helt ut av veibanen, ut på kantstripa, i stedet for å klinke front med en møtende bil. I noen henseende er det faktisk gunstigere å kjøre sykkel enn bil. Samme med forbikjøringer av vogntog feks med mc. Har man feilbedømt, så kan man klare å rushe forbi og smette inn i ei luke på langt kortere tid enn en bil, når sekundene teller.Fidel skrev: 23 apr 2017, 00:00 Det er ikke farligere å kjøre MC enn bil mht relativ ulykkesrisiko - men når uhellet først er ute, er skaderisikoen større fordi vi ikke har bur rundt oss. Altså må vi jobbe med kjørestrategier, dvs tenkning av typen "Jeg som motorsyklist får svi hvis bilisten bryter vikeplikten, altså må jeg ta ansvar for andre trafikanters feilhandlinger FØR uhellet skjer, altså må jeg være en flinkere sjåfør enn alle andre".
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Fint at andre også skjønner hva kjøring uten kontrastyring er.Jompa skrev: 22 apr 2017, 23:50 Umulig å svinge uten kontrastyring ?
https://www.youtube.com/watch?v=u27yqJN8Tfw
Tipper du også bruker "kroppen" til å svinge og ikke tvinger styret gal vei?
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Du må forstå forskjellen på å KONTRASTYRE og la fysikken gjøre jobben.TGR skrev: 23 apr 2017, 00:05Neida. Men i prinsipp er det akkurat det samme som skjer. Om føreren skifter vekta inn i svingen, eller tråkker på fothvileren for å få samme resultat, så er det allikevel det samme som skjer. I det sykkelen legger seg over til den ene siden pga vektforskyvning, så bikker forhjulet litt i motsatt retning. Fysisk lov.Jompa skrev: 22 apr 2017, 23:50 Umulig å svinge uten kontrastyring ?
https://www.youtube.com/watch?v=u27yqJN8Tfw![]()
Ved kontrasrtyring gir du kommando gjennom ved dytte styre motsatt vei for å tvinge sykkelen ned i vinkel.
En annen ting som hjelper deg å svinge er forskjellen på hjulene dine.
Tror du forskjellen på dekkdimmesjonen på for og bakhjul spiller inn?
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg tror ikke vi kommuniserer helt bra om dette her altså. Det er ingen forskjell i utgangspunktet. Det er bare to forskjellige måter å gjøre det på. Den ene er aktiv, den andre passiv.simpson skrev: 23 apr 2017, 00:22 Du må forstå forskjellen på å KONTRASTYRE og la fysikken gjøre jobben.
Ved kontrasrtyring gir du kommando gjennom ved dytte styre motsatt vei for å tvinge sykkelen ned i vinkel.
Den videoen viser med all mulig tydelighet enhver mangel på presisjon, stabilitet og sporvalg. Alt dette får man når man holder i styret, og gir styrekommandoer.
Det kan like gjerne være du som ikke forstår at når du faktisk holder i styret, og kjører gjennom et parti med svinger, så kontrastyrer du enten du er det bevisst eller ei.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Naturligvis gjør de det. Bredde og profil spiller veldig inn. Men etter å ha forstått at det ble vanskelig når jeg dro inn gyro-effekten, så droppet jeg tanken om å trekke inn dekk og styregeometri.simpson skrev: 23 apr 2017, 00:22 En annen ting som hjelper deg å svinge er forskjellen på hjulene dine.
Tror du forskjellen på dekkdimmesjonen på for og bakhjul spiller inn?
Men, nå skal jeg altså legge meg.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Her er også kontrastyring beskrevet ganske godt...
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg liker å hente fram igjen gamle tråder i ny og ne, spesielt nå det passer sammen med dagaktuelle tema.
https://www.vegvesen.no/om+statens+vegv ... um=twitter
Nye tiltak for å redusere antallet dødsulykker med MC er foreslått fra SVV.
Tja, hva skal man mene
Jeg tror kanskje de fleste av disse forslagene kan ha noe for seg!
https://www.vegvesen.no/om+statens+vegv ... um=twitter
Nye tiltak for å redusere antallet dødsulykker med MC er foreslått fra SVV.
Tja, hva skal man mene

- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
hmm denne er vel i stort helt poengløs "Automatisk fartstilpasning (Intelligent speed adaptation, ISA) som varsler føreren om at hastigheten er for høy" da de fleste vet de kjører med forhøy eller har gps som forteller dette, trenger ikke dette innebygget i mc
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Ja det er jeg helt enig i. Dette er jo det samme gnålet man får fra GPSn støtt og stadig. Det virker jo bare iritasjonsskapendehakhap skrev: 28 sep 2017, 21:56 hmm denne er vel i stort helt poengløs "Automatisk fartstilpasning (Intelligent speed adaptation, ISA) som varsler føreren om at hastigheten er for høy" da de fleste vet de kjører med forhøy eller har gps som forteller dette, trenger ikke dette innebygget i mc

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Hvordan?Statens Vegvesen skrev:Forslag til tiltak for å hindre MC-ulykker
TØI-rapporten peker på forslag til flere tiltak:
Øke MC-enes synlighet forfra, blant annet nye frontlykter
Er det ikke slik at dette med lys er bestemt i kjøretøyforskriftene?
Har Statens Vegvesen mandat og mulighet til å endre kravene til lys på MC med et enkelt pennestrøk...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Nei, men de kan vel jobbe mot en endring i loven. Er lite i den verdenen som skjer med en gang eller med et enkelt pennestrøk
I tillegg kan de ha kampanjer for å påvirke oss. Hvis de velger å gjøre noe i det hele tatt da, de forslagene er jo TØI som sier at "dette tror vi er årsakene, og her er forslag til ting som kan påvirke de:", så er det opp til Vegvesenet å avgjøre om det er nødvendig å gjøre noen tiltak, og eventuelt hvilke.

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Hvorfor gå rundt grøten med varsling av fartsgrense. Elektronisk nøkkel og annet pjatt når det er fartssperre de egentlig vil påby ?
Hvilken produsent vil f eks lage egne frontlykter for et minimarked som det norske?
Hvilken produsent vil f eks lage egne frontlykter for et minimarked som det norske?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.