kgjersda skrev: 26 okt 2017, 21:06
Juicebox skrev: 26 okt 2017, 19:36
Høy km roper bare deler som må skiftes ut.
(Nå skal ikke denne tråden gå over til kjøp av bruktsykkel med mindre trådstarter ønsker det. Men...)
Min var gått rundt 50.000km når jeg kjøpte den.
Av det som var
nødvendig å bytte så var dekk og hjullager fremme det eneste. Hjullager koster nær null, og dekk er etter lommeboken.
Deretter kommer det normale vedlikeholdet som du opplever om du har en sykkel i mer enn 2 år, eller ikke kjenner til servicehistorikken på den.
- Olje (hver sesong)
- Bremsevæske (hver sesong)
- Kjølevæske (hver andre sesong)
Annet:
- Bremseklosser (ved behov, enkelt å inspisere før kjøp)
- Kjede og drev (ved behov, enkelt å inspisere før kjøp)
- Tennplugger (ved behov eller ukjent alder)
- Luftfilter (ved behov eller ukjent alder)
Totalt sett trenger ikke en total overhaling av alle væsker og slitedeler til å koste over 3000-4000kr.
Om du finner en sykkel til 25-30.000 og regner inn noe ekstra i en slik service så har du en sykkel som kommer til å vare lenge.
Jeg tror det er en grunn til at du knapt finner billigere sykler enn 25.000kr på finn.no.
Til trådstarter
- Om den har 50 eller 90 hester spiler ikke så stor rolle.
- Sjekk forsikringen. Noen kan være overraskende billige å forsikre, noen er overraskende dyre.
- Spør gjerne her inne om erfaringer fra andre når du finner en type du liker videre.
- Prøvekjør og se at sittestillingen og komforten er det du ønsker.
Husk at om du ikke er fornøyd med kjøpet så er det mulig å selge og bytte :)
Å ha en motorsykkel er uansett gøyere enn å ikke ha!