Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av xyvind »

Den var fin. Grattis. Jeg kan ikke noe om betegnelsen på disse Tempoene. Er det 50cc eller større?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23245
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Dette er en helt vanlig og pent behandlet samt nyoverhalt Tempo Corvette 380 1971mod. Altså en moped (50cc)
Har lenge tenkt på et lite og enkelt kjøretøy som var billig i bruk for jobbpendling, også på vinteren.

Valget sto mellom en godt brukt plast scooter av moderne type eller denne. Jeg tror at en velholdt Tempo er billigere i bruk. Lettere og skru på, billige deler, han jeg kjenner hjelper meg gladelig (han jeg kjøpte den av) og Tempoen STIGER faktisk i verdi hvis man holder den vedlike.

Man må ikke demontere halve moppa for å komme til diverse steder. og alt er egentlig veldig enkelt. Ikke er det noe oljeskift heller. Her blander man 4% olje rett i bensinen. En overhalling av motor kan man fint gi noen kroner for siden verdien på moppa er stigende og det faktisk vil lønne seg.

Dette er vist i følge han jeg kjenner en relativt sjelden modell da denne kom KUN i 1971. Han skulle legge den på finn til 12.000 og han mener den faktisk er verdt litt mer enn dette også. Men jeg fikk den for 10.000,-

Dessuten så gjør den 60km/t på flat vei og ikke 45km/t slik de de nyere mopedene gjør så man kan faktisk mer eller mindre holde noenlunde tritt med trafikken ellers. :)

Dessuten så er det et lite miljø her jeg bor av folk i mine alder som drar på moppetreff i ny og ne med gamle mopeder. Man har et treff som heter "Stram Vaier" og et annet treff som heter "Moropeden". Bare fjas og fanteri alt sammen og hovedformålet er å treffe andre og se mest mulig dum ut. De fleste kjører også MC ellers. :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av gsx750_80 »

Grattis! Om du tar av dekslet på høyre side av motoren, så kan du se oljenivået. Det er olje på clutch mm i tillegg til den du blander i bensinen, men ikke samme type..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 02 nov 2017, 08:15 Grattis! Om du tar av dekslet på høyre side av motoren, så kan du se oljenivået. Det er olje på clutch mm i tillegg til den du blander i bensinen, men ikke samme type.. Presisering: det lille dekslet med S på.
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23245
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 02 nov 2017, 08:15 Grattis! Om du tar av dekslet på høyre side av motoren, så kan du se oljenivået. Det er olje på clutch mm i tillegg til den du blander i bensinen, men ikke samme type..
Ja, det er nok mulig det. Å skru er ikke min sterke side, men nå er det jo heller ikke snakk om svimlende verdier her så kanskje det er på tide og lære litt :redface

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Greenone »

Grattis, artig sak det der! Det er en Sachs motor ikke sant? Synes den likner på den jeg hadde i en go-cart som barn. Skuddsikre.
Da kommer det vel snart en tråd omhandlende mopedtrimming når du begynner å bli litt varm i skrutrøya :D
Men på den andre siden, dette bør vel sikkert holdes originalt.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Geiroe »

Grattis som Tempoeier. Cometsats fra 2500,- :knegg eller kanskje la den være som den er, er jo ikke verdens beste bremser.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4748
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av FredrikE24 »

Sachs i disse ja, på med Comet-sett så blir det fart :)

Kjører totakt selv denne vinteren. Jawa 350, dog en toppfart på over det dobbelte av din tempo :twothumbs:

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 02 nov 2017, 08:24 Ja, det er nok mulig det. Å skru er ikke min sterke side, men nå er det jo heller ikke snakk om svimlende verdier her så kanskje det er på tide og lære litt :redface
Du bør nok overlate til en som kan det, hvis gira må justeres. Sjaltepinnen er faktisk mulig å få skrudd løs, og da må motoren splittes for å få det sammen igjen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av AJ »

Gratulerer!

Som nybakt Tempoeier er det vel bare å håpe på kort vinter for så å sæla på og dra på en lengre tur straks 2018 sesongen er i gang for å besøke denne karen noen titalls steinkast fra der jeg bor.
Eget Tempoverksted og museum som absolutt er verd et besøk :):
Ifarta JANUAR 2013 Tempo mopedmuseum.pdf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23245
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Klarer jeg meg med jobbpendling gjennom vinteren med denne HELT uten problemer av noe slag så blir jeg faktisk littt imponert :)

Har hørt motorene der er skuddsikre ja... men er ikke helt overbevist før jeg har fått testet den en stund, hehe. Men ser ut til å være lett å skru på ja. Men å klyve motor blir nok ikke aktuelt for min del. Den vil forbli orginal ja.

Kikket litt på tempo deler i sted for morroskyld. Nytt stempel... 99 spenn!!! :lol
Ny gasswire, 28 spenn!! :lol

Herregud... ett fett om noe ryker da liksom. Har atpåtil en kompis som hjelper meg (han jeg kjøpte den av) :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4748
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av FredrikE24 »

Som regel så er det lurt å bytte plugg nå og da, og skulle man mot alle odds få stans, så er det bare å blåse litt gjennom hoveddysa på gassern og sette den på plass igjen. Trampe på og kjøre videre :)
Noe mer vedlikehold behøves ikke.. Totakt er såre enkelt. Som 16åring kjøres det jo det remmer og tøy holder, og klart det blir mye tullball. Kjører man som folk og blander inn (nok) olje i bensinen så varer det evig :)

mekkern
Innlegg: 7642
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av mekkern »

Gearkassa på knallerten er ikke akkurat "silkemyk og distingt" siden den har et annet gearsystem.
men knallerten er noe av det "beste" når det gjelder drift.
plusset er at SVV godtar at de har en faktisk toppfart på nærmere 60kmh.
uansett hvor mye last og liten hastighet så fikser kjølevifta at den ikke skjærer seg.
Pass bare på i lange nedoverbakker at du ikke bare "bremser på gearet" (finnes forøvrig ikke motorbrems, men den får heller ikke nok smøring m gassen av)
Et pluss med 2takt på vinteren er også mangel på motorbrems-bakhjulet slipper ikke når du slipper gassen på glatta.

For å holde fingrene varme er det muffer som gjelder -sykkelen produserer bare strøm nok til ei lommelykt foran og kattøye bak.
dessuten er/var de 6volt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4748
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av FredrikE24 »

Selv kjører jeg med muffene på Biltema på Jawa'n.. Kjører jo i kuldekrader med sommerhandsker inni dem og det er bare fryd!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23245
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 03 nov 2017, 08:22 Gearkassa på knallerten er ikke akkurat "silkemyk og distingt" siden den har et annet gearsystem.
men knallerten er noe av det "beste" når det gjelder drift.
plusset er at SVV godtar at de har en faktisk toppfart på nærmere 60kmh.
uansett hvor mye last og liten hastighet så fikser kjølevifta at den ikke skjærer seg.
Pass bare på i lange nedoverbakker at du ikke bare "bremser på gearet" (finnes forøvrig ikke motorbrems, men den får heller ikke nok smøring m gassen av)
Et pluss med 2takt på vinteren er også mangel på motorbrems-bakhjulet slipper ikke når du slipper gassen på glatta.

For å holde fingrene varme er det muffer som gjelder -sykkelen produserer bare strøm nok til ei lommelykt foran og kattøye bak.
dessuten er/var de 6volt.
Er det kjølevifte på Tempoen?

Svar