Foreløpig eksisterer det ikke testrapporter fra motorpressen av Niken. Den har så langt ikke vært tilgjengelig for testing av andre enn Yamahas egne mannskaper. Men dette kommer. I løpet av våren vil den samlede motorpresse får tilgang til testing, og litt ut på sommeren vil den også kunne prøvekjøres av privatpersoner. Men jeg tror det ble sagt at den ikke blir tilgjengelig for Norske forhandlere eller for prøvekjøring her i landet i 2018. Men for de som er interessert vil det bli mulig noe lengre sør i Europa.simpson skrev: 30 nov 2017, 04:47Det med veigrep må du forklare.kjellv skrev: 29 nov 2017, 21:29Jeg tror kanskje du skal lese litt mer om Niken, du har nok ikke satt deg inn i dennes egenskapergsx750_80 skrev: 29 nov 2017, 13:56 Jeg antar denne fort kan ha framtida bak seg: https://www.cycleworld.com/2019-Yamaha- ... EICMA-2017
Skjønner ikke grunnen til å lage noe slikt. Er den ment for folk med dårlig balanse, eller som en slags gradvis avvenning fra mc, og som overgang til gåstol?![]()
Niken gir absolutt ingen som helst assistanse for å holde den oppreist, hverken når den kjører eller når den stopper. Den velter akkurat som motorsykler på to hjul kan gjøre! Folk med balanseproblemer eller andre handicap vil ikke ha noen glede av denne dersom de ikke kan håndtere tohjuls motorsykler.
De som har kjørt den sier at du ikke kjører veldig mange meter før du glemmer at det er to forhjul. Du ser ikke forhjulene, og merker dem heller ikke mens du kjører. Fordelene er et mye bedre veigrep både i sving og ved bremsing.
Hvis denne har mye bedre veigrep enn vanlige sykler, betyr det at den kan ha mye høyere lurvehastighet.
Noe jeg tviler sterkt at den har. Den har bare ett bakhjul som vanlige sykler, så grepet bak er neppe bedre og derfor begrenser kurvehastigheten seg og "fordelen" er bare salgsargument.
En annen ting søm taler mot denne påstanden er vekten av sykkelen.
Jeg overlater til Yamaha EUs Chief Operating Officier Eric de Seyne og Valentino Rossi å forklare hva som er spesielt med Niken. De har tross alt kjørt den, det har ikke jeg.