Dag 3 og 4
Vi kom oss omsider opp etter «Balder-drammen» kvelden/natta før, men
må vel kunne si at vi var litt reduserte denne torsdags-morran. :-)å Men ramlet etterhvert ut av hytta og inn på gjestgiveriet for litt frokost. Og etter litt mat og kaffe begynte kroppen å fungere sånn nogenlunde. Det var også i dag knallblå himmel, så dette lovet godt.

Ja forresten, glemte å nevne telefonen min i forrige innlegg. Den mistet jeg i asfalten på tur til pizza og øl kvelden før, med en MEGET knust skjerm som resultat..

Vi pakket syklene og fikk rensket det grøvste i hytta, og vi var klare for veien igjen. Vi fant ut at vi hadde glemt å fylle bensin i Eidfjord kvelden før, og tripptelleren sto nå på 26-27mil..

Og kan vel si at disse milene over den vakre vidda ble kjørt litt penere enn både Tormod eller jeg har til vane å gjøre.

Her vinket Tormod farvel, da han nå skulle hjemover til Solør. Og jeg skulle fortsette turen alene, uten å ha planlagt så mye. Men hadde en liten plan om at jeg skulle prøve meg på en bortimot «Sognefjorden Rundt» og oppom Luster Sanatorium, og ihverfall 2 overnattinger til. Så jeg kjørte etterhvert forbi Geilo og svingte av ved Hol mot Aurland. Fine veier over der, men litt irriterende med den dårlige belysningen i de fleste tunnelene ned mot Aurland.

Kom meg til Aurland der jeg var innom butikken for litt drikke og energi i form av en banan og et wienerbrød. Rett over veien lå kirka der det var fullt av stivpynta folk. Bryllup tenkte jeg, helt til de plutselig kom ut med ei kiste imellom seg.. Ja,ja, livets gang detta, tenkte jeg i mitt stille sinn mens jeg gomlet videre på mitt wienebrød.

Så sto Flåm for tur med en liten visitt nedom brygga. Jaggu noen brukbart store «joller» som er innom der altså !
"MSC MAGNIFICA" var navnet på kjempen som lå her denne gangen.

Kjørte også innom Undredal for en titt. Litt artig, da forrige gang jeg var innom her var i 1987 som 15-16åring på biltur med min far og søster.

Fint ned mot fjorden i Undredal:

Når jeg nærmet meg Voss fant jeg ut at det var på tide å prøve å få husrom for natta. Fant et ledig rom via Booking.com i vest-enden av Vangsvatnet. Dette gjestgiveriet viste seg å være en grei plass med en søt ung frøken som vertinne.

Men det var ikke noe mat-servering her, så jeg tok turen tilbake til Voss for en matbit og en tur på butikken.
Ble en liten omvei på sørsiden av Vangsvatnet. Gjestgiveriet kan så vidt skimtes innerst i sjøen til venstre i bilde:

Kom tilbake god og mett, og etter en liten spaser-tur, litt kveldkos med øl, snacks og tv-titting var jeg klar for «bingen» (senga). Nok en herlig dag på Tracer-ryggen var over.

Utløpet av Vangsvatnet, like ved Lilandtunet Gjestgiveri:

Elva som renner ut fra Vangsvatnet:

Fredagen kom, og jeg skulle prøve å komme meg på nordsiden av Sognefjorden. Men hadde bestemt meg for å prøve en litt alternativ vei mot Ytre Oppedal. Pakket opp Tracern, sa farvel til det hyggelige vertskapet, og kom meg på hjul.

Kom etter en stund ut på E39 og litt senere sto ferja Ytre Oppedal-Lavik for tur. Hadde nå kjørt noen få mil med noen regndråper og bløt asfalt innimellom, men ikke noe å syte for. Kom i prat med et par hyggelige motorsyklister på ferja, den ene en eldre svenske på tur alene på en BMW.

Svensken skulle stoppe rett etter ferja for å titte på kartet og ta en kaffetår. Ble en trivlig prat over en kaffe med denne svensken på et serveringsted der.

Snakket forøvrig med masse hyggelige mc-folk og andre folk langs hele turen min. Er nok kanskje enda lettere å komme i kontakt med folk når man er alene på tur som jeg var denne gangen.

Kjørte videre langs fine veier ved den vakre Sognefjorden bredder, og nå gikk det nok ganske friskt til rett før Balestrand.

Ble en liten beinstrekk og litt vom-fyll på en rasteplass, før den siste lille biten til ferja Dragsvik-Hella.
Ble også en liten stopp ved Hermansverk for å beskue utsikten mot Aurlandsfjorden.

I Sogndal ble bensintanken toppet, før min ferd denne dagen endte opp i Gaupne. Hadde på morran bestilt et rom på Gaupnetunet Hotell, som viste seg å være en bra plass. 1000 spenn for et bra rom med frokost syns jeg er godkjent i dette området i disse ferietider.
Middag, øl og en Irish på hotellet før det ble en liten sightseeing til fots i nærområdet.
Gaupnetunet med utsikt nordover mot Jostedal:

Kveld ved Gaupnefjorden:

Enda en herlig dag gikk mot slutten. Og i morgen sto nye og spennende opplevelser for tur

("To be continued"