AVSTEMNING: MCsidens reisereferatkonkurranse 2017

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Låst

Stem på de to reisereferatene DU liker og mener fortjener å vinne!

Avstemmingen ble avsluttet den 24 feb 2018, 13:47

Bjerknez: Bjerknez' sommertur!
2
3%
biker7: Sommerferie-tur 2017
18
29%
pingvin: Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark
18
29%
hakhap: Kongsberg - Rjukan - Gaustablikk - Veggli - Kongsberg
3
5%
erik m: Keukenhof. For oss som er glad i blomster!
3
5%
wamporey: Norge på tvers
0
Ingen stemmer
Olav K: God gammel Sørlandsk
19
30%
 
Stemmer totalt: 63

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

(Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Vel, kanskje å ta i men blir mindre og mindre villmark i Afrika dessverre. Namibia er verdens nest minst tett befolkede land (etter Mongolia) og i nordområdene mot Angola hvor vi kjørte (Kaokoland) bor det for det meste folk fra Himba stammen.

Vi reiste med www.wildwood.capetown , 11 dager kjøring hvorav altså mesteparten i bushen opp mot Angola. Slitsomt men fantastisk kjøring og natur. Spesielt å kjøre blant giraffer, antiloper og sebraer (og løver og elefanter men de gjemte seg for godt). Var lagt opp til en del netter i telt men noen av stedene var det bungalower så vi feiget ut og oppgraderte der mulig :redface Men ble da 3 netter telt så fikk litt Crocodile Dundee følelse (jada, vet feil kontinent).

Vi brukte Wildwood, dels fordi Kaokoland i nord virket som mest interessante området og ikke mange (noen?) som tilbyr tilsvarende tur. Skadet ikke at 690er heller, helt perfekt sykkel for jobben. 990/1190 etc for stort og 500/450 etc for kortbeint. Er 90% fornøyd med opplegget.Veldig fin rute, guide og supportpersonell (følgebil) hyggelige, hjelpsomme og kompetente. Men er mye transport de første 2 og siste 2 dagene, riktignok med noen mer interessante partier. Første dagen er 43mil andreover 50 mil. 690 er bra til meste men ikke rett-frem transport og gikk i lange perioder i 140kmt...og ikke mye saktere på grustransport. Kunne lagt oss 20kmt lavere uten at tapt så mye tid og mye mindre slitsomt. Også litt småting som at noen dager ikke ble lunch, 12t med offroad uten mat er tøysete, særlig når har følgebil. Og når fordekket fikk flenge i siden så hadde de et halvslitt TKC80 dekk de satt på, burde hatt med nytt MT21 som sto på. Så litt småting men anbefaler de likevel.

Forøvrig en "kjøretur" mer enn sightseeing tur. Gikk mye hva remmer og tøy kunne holde og langt mellom pausene så ikke så mye tid til bilder og småprat. Helt ok men kanskje ikke for alle. Og kan være lurt å ta turen i juni eller juli (vinter her da), hadde noen fryktelig varme dager som suger energi. Bør ha kjørt litt offroad/enduro, var faktisk mer teknisk enn trodde (som var bra).

EDIT: fb bildene funker ikke lengre så omarbeider hele tråden litt. Starter med en par teasers (og da stemmner kommentarene brukbart ;) ):

Bilde

Himbaer:
Bilde

WC møter Afrika (se nederst på setet):
Bilde
Sist redigert av pingvin den 04 des 2017, 18:23, redigert 3 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

(Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

IKKE veldig glad i schwære edderkopper i det hele tatt. Men med tendenser til diaré var det bare å manne seg opp og dytte den vekk med litt dopapir. Holdt øye med den mens satt på ramma...gjensidig forståelse om at hvis du lar meg i fred, lar jeg deg i fred :)

ER mye rare kryp i Afrika, det må man akseptere. Ene stedet vi bodde hadde Namibias største tetthet av skorpioner så viktig å sjekke skoene før tar de på seg :O Fikk også beskjed om å passe på litt når tok ned teltet da slanger gjerne kryper under teltet i sanden så de kan varme seg, så lurt å dra bort teltet noen meter før pakker det ned.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

(Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Som nevnt så mest transport de første 2 dagene, turen begynte på ordentlig når kom til Kunene elven, det er Angola en ser på andre siden. Har jobbet i Angola men da helt nord på grensen til Kongo. Bodde da ved Kongoeleven og så over på Kongo hver dag. Nå var jeg igjen ved grenseelven men mot Nambia og så over på Angola. Rart å være så nærme så mye uten å være der.

Så giraff første dagen :thumleft :

Bilde

Bensinstasjon/kolonial/kafeteria på asfaltveien på vei mot Kunene:

Bilde

Heldig som ikke ble kjørt over, flyttet i sikkerhet:

Bilde

Fin innkvartering ved Kunene (Angola på andre siden):

Bilde

Bilde
Sist redigert av pingvin den 04 des 2017, 17:09, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

(Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Helt klart spesiell opplevelse. Men har etterhvert vært en del i Afrika, jobbet i Angola og Nigeria, kjørt MC i Marokko og Sør-Afrika og vært på safari i Tanzania. Så hadde en formening omtrent hvordan turen ville bli og det stemte veldig bra. Som ikke er feil, jeg hadde høye forventninger...men tror nok en andre som ikke har vært i Afrika ville fått enda mer bakoversveis. Begynner å bli vanskelig å toppe tidligere turer etterhvert selv om dette helt klart er oppe i toppen.

Men når nå sitter og ser gjennom bilder og filmer (video kommer) så skjønner man at man har vært med på noe spesielt, vanskelig å absorbere alt når skjer så mye non-stop 11 dager i strekk. Og litt vedmodig at slike områder blir mer og mer siviliserte. Bare fra året før hadde de "ødelagt" geitetråkket langs Kunene eleven mot Angola og laget fin planert grusvei. Er kanskje fremskritt, helsetilbudet blir sikkert mye bedre for de lokale. Men lurer på hvor lenge de unge Himbaene gidder å passe kyr når de får smaken på penger og materielle goder. Slik sett bismak å være med å "utrydde" gamle stammer...for uten turister hadde det ikke blitt laget veier der.

Ja, ja, nok filosofering. Dag 3 og første skikkelige dagen, kjørte langs Kunene vestover til Epupa falls, flott foss selv for nordmann.

Måtte gi opp å kjøre oppover elven...var for bløtt. Men moro så lenge varte :crazy: :

Bilde

Bilde

"Ødelagt" vei, denne var visst skikkelig ruskete bare året før :sorry På plussiden, vegetasjon tilbake på rekordtid, dette var anleggsområde bare måneder tidligere men ser jo ut som veien kan ha ligget der i mange år.

Bilde

Bensinstasjon Africa style:

Bilde

Epupa falls:

Bilde

Bilde

Enkel standard men innlagt vann og 10m fra fossen med utsikt :D :

Bilde
Sist redigert av pingvin den 05 des 2017, 13:44, redigert 6 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Da har jeg fått snekret sammen en video fra turen :D

(nokså lang, se evt kortere versjon 2 poster ned)

Sist redigert av pingvin den 04 des 2017, 17:41, redigert 4 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

(Konk 2017) Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

Så var årets første langtur unnagjort. Tre stikkord: kaldt og vått, men allikevel en flott opplevelse!
1. Klar til avgang!
20170504_115838.jpg
På Hjortneskaia var det bare to sykler som skulle ombord på Kielferja; oss og en svenske på Virago med topplass. Pakningene var etter min oppfatning stroppa litt tilfeldig på kryss og tvers med strikker, men han skulle kanskje ikke så langt?
-"jag ska først til Hvite-Russland, och så kanskje lite längre." Oi!


20170504_123044.jpg
Pakket for Hviterussland!
20170504_123032.jpg
En trävlig kille!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av erik m den 03 des 2017, 01:08, redigert 5 ganger totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

2. Color Fantasy er jo en opplevelse i seg sjøl. Deilig og stor pizza og flott show. Tok det pent i baren med tanke på neste dag.
Om morgenen var det regn i Kiel. Merinoull under skinnjakke og kevlarbukser, og regndress utapå. Spent på om vi begge greide å klatre opp på sykkelen i alt dette. Men det gikk! Vi hadde bestemt oss for å unngå motorveier og da blei det 60 mil og 6 timers effektiv kjøring. I teorien. Første stopp hadde vi booka oss inn i Bad Zwischenahn som var temmelig nøyaktig halvveis. Jodda, det var regn, ja! Men den kraftige sidevinden var hakket verre! Og skulle det ikke være en slags membran i disse støvla? Vel vel, det blei ikke akkurat den deilige opplevelsen gjennom blomstrende epletrær i sol og fuglesang, og hver gang vi møtte en trailer som tok av for vinden to sekunder, fikk vi et skikkelig trøkk når nord-vesten smalt tilbake. Jeg kjente henda som holdt med om livet klemte til hver gang! Det blei noen kaffepauser både på gasthofer og på Elbeferja, og det som var estimert en tre timers tur blei nærmere seks. Og alt etter tre kvarter spurte jeg forsiktig om det var tid for en kafferast? Det ble brølt et JA!!! fra baksetet så hun var sikker på at jeg skulle få det med meg. Inn i første Dorf'en, kjapp bestilling og mens Marit klamra kalde hender rundt en varm kopp ga jeg en diskre fotmassasje under bordet.
Dette tegna ikke bra for en femdagers tur... men da hun kikker opp, får min porselensfrelste reisekamerat øye på en hel vegg full av mugger! Og alt så straks litt lysere ut.
2017-05-05 15.59.38.jpg
2017-05-05 15.59.15.jpg
Autobahn var definitivt ikke med i turopplegget, klar melding fra administrasjonen i baksetet, og sjøl hadde jeg lært at Hamburg er det lurt å ligge unna. Men i Tyskland går det utmerka Bundesstrassen (vi ville kalle det riksveier) stort sett parallellt, og ferga over Elbe fra Glückstadt er en "Gemütlich überfahrt mit Wurst und Kaffee!"
Derfra gikk det til Landhaus Haake i bad Zwischenahn. (lenka under).
Himmelsk å komme fram til en varm dusj og en lang og herlig middag med kaffe både før og etter. Og en tidlig kveld.

https://www.google.no/maps/uv?hl=no&pb= ... oioIlgEwCg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av erik m den 03 des 2017, 17:01, redigert 14 ganger totalt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Dag 4 kjørte vi til van Zyls pass, masse bra kjøring (lite stopping og bilder så se video også). Første natt med camping på svært så enkel campingplass. Men var da provisorisk dusj og dass (ref bilde i første post). Første dag helt uten internet, wifi, mobildekning, TV, radio på 4 dager :O Må innrømme rarere enn trodde, har nok vendt seg mer til dette enn man er klar over. Bekmørkt kl18 så kl21 er det på tide å legge seg...sov som en stein på tross av vill-esler som skreik hele natta (og holdt de andre våkne).

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av pingvin den 04 des 2017, 17:37, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Videoen lengre opp er veldig lang og tenkte meste som dokumentar for egen del. Men laget kortere versjon, klippet kraftig, hadde som mål å komme under 5min...gikk nesten :)

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

(Konk 2017) - Bjerknez' sommertur!

Legg inn av Bjerknez »

I dag ble den siste innspurten i klargjøringen og vask av motorsykkelen tatt. Min BMW S1000R er nå klar for sommertur 2017.

Nå har jeg mast om den sommerturen i lange tider og jeg merker nå at dagen for avreise nærmer seg slik at min BMW S1000R får strekt litt på beina. Sykkelen er nå klar for sommertur 2017.

Grundig vask og klargjøring

Hele sykkelen ble skumlagt og avspylt før den fikk seg en runde med en mikrofiber svamp. Den ble avspylt og tørket med trykkluft før den fikk seg en runde med Collinite 845 voks rundt om. Også på felger.

Kjedet ble renset og smurt opp, alle plastdetaljer fikk en runde med Scholl Neo og jeg gikk grundig til verks med å fjerne insekter etter 30 mil på E6. Alt i alt kan jeg vel si den fikk en meget grundig vedlikeholdsvask inkludert beskyttelse.

Ble da ganske ren?

Ingen ren sykkel uten bilder, så da tok jeg og knipset et håndfull. Det man evt. skulle se av «defekter» på bildene er garantert støv som er kommet på sykkelen i etterkant eller evt. skitt på kameralinsen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

DAG 2

Da har jeg ankommet Utladalen Camping i Øvre Årdal etter en flott dag på to hjul! I morgen setter jeg kursen mot Bartebyen.

Turen i dag gikk over all forventning. Været var fint hele veien. Jeg ble ikke akkurat solbrent, men det var opphold og grei temperatur. Dog måtte jeg dra på meg regndressen før jeg kom til Oslo, for jeg svettet ikke ihjel akkurat.

Fremme ved Utladalen Camping

Jeg kjørte inn på Utladalen Camping ganske nøyaktig kl. 13:30. Tok det pent hele veien, stoppet et dusin ganger, drakk litt kaffe og regelrett boltret meg i eget selskap. Veldig behagelig og kjøre alene noen ganger.

Hytten ble betalt, og pilsen kjøpt, og da var det bare å få salet av sykkelen og komme seg til rette i hytta. Man blir sjøsyk av å gå på gulvet det det gir etter og jeg tror heller ikke gulvet hadde bestått en water test, men hvem pokker bryr seg!

Kursen mot Bartebyen

I morgen tidlig setter jeg kursen mot Bartebyen og planen er å besøke en kompis der og overnatte en dag eller to samt ta noen pils og jangle litt. Jeg tipper jeg er i Bartebyen ut på formiddagen i morgen.

Noen random bilder

Slenger inn noen random bilder jeg tok på turen i dag. Når jeg først sitter på sykkelen så blir det litt «ork» noen ganger og stoppe for å ta bilder, men noen bilder ble det vertfall.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Dag 3

I går hadde jeg en flott tur fra Utladalen Camping via Sognefjellet til Trondheim. Det begynte litt vått men været ble strålende etter hvert.


Det ble forsert noen edle dråper på Utladalen Camping utover kvelden så det ble forholdsvis tidlig i seng slik at jeg var frisk og opplagt til sjarmøretappen i retning Trondheim via Sognefjellet.

Trives i eget selskap

Det å være på tur alene skal slett ikke undervurderes. Noen ganger synes jeg faktisk det er å foretrekke, selv om det er hyggelig og møte andre likesinnede på tur. Uansett, jeg våknet opp kl. 05:30 og var ferdig pakket og dro av gårde 07:30 fra Utladalen Camping.

Tindevegen og Sognefjellet

Etter en kjapp tur innom en lokal Kiwi butikk i Øvre Årdal for å sikre seg litt turmat og drikke så satt jeg kursen mot den berømte Tindevegen i retning Sognefjellet. Tindevegen må vel ha de mest krappe hårnålene av alle veiene jeg har kjørt.

Jeg ble avkrevd for 80 Norske Riksdaler i bommen lenger opp og siden jeg vet at de kronene er vel anvendt når man får oppleve såpass mye flott natur så betalte jeg dem med smil om munnen.

Jeg brukte nok en drøy time mer enn forventet for å la inntrykkene synke. Rett og slett helt fantastisk. Det var en del veiarbeid og litt kolonnekjøring når jeg nærmet meg Lom, men slikt setter ikke en demper når man først er på tur.

Trondheim neste

Videre gikk turen via Sel, Dombås, Oppdal i retning Trondheim. Nå var det på tide og slå på Google sin GPS for nå skulle jeg finne en adresse i Trondheim og en ting er sikkert. GPS’en fungerer dårlig i tunneler, noe som passet dårlig siden disse tunnelene også besto av rundkjøringer…

Men med litt flaks og årvåkenhet så fant jeg ganske glatt frem og når jeg skjønte at jeg var på vei til fergeleiet Flakk – Rørvik, kunne jeg pustet lettet ut. Resten av veien hadde jeg pugget utenat.

Vel fremme

Jeg bommet på ett par hus før jeg fant det rette, men det synes jeg er innafor. Jeg fikk så klart egen garasjeplass til sykkelen, så da var det bare å sale av og få seg en lynvisitt i huset. En ting er sikkert. Utsikten fra terrassen skal man ikke kimse av!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Dag 4

Det er litt ustabilt vær, så det blir foreløpig en dag ekstra i Trondheim. Så da ble det tid til omvisning, enda mer grilling og en god del sjitsnakk.


Været er ikke helt på min side her i Trondheim. Veldig lokalt vær med sol og regn om hverandre. Fint nok vær til litt lokal omvisning på halvøya og litt grilling på kveldene, men ikke fint nok være til langturer med motorsykkelen.

Omvisning på halvøya

I går ble det en liten lokal runde med bil på halvøya hvor jeg fikk litt lokal historisk inputt. Det ble også en liten tur innom Vinmonopolet for å røske med seg kveldens drikkevarer og litt grillmat fra den lokale matbutikken.

Vask av motorsykkel

Etter rundturen og den lokale omvisningen så var det perfekt vær for litt vask av motorsykkel, for den så slett ikke ut etter turen oppover. Ble en kjapp avspyling og siden grunnarbeidet allerede var gjort før jeg dro, så løsnet møkka lett.

Pils, grilling og jodlevann

Motorsykkelen ble trillet ren og pen inn i garasjen og vi beveget oss opp på verandaen for å fyre opp grillen. Husverten har en litt spesiell og sær måte og fyre i grillen på og jeg er usikker på hvor tidsbesparende denne metoden er, men det funker som bare det!

Det ble brukt en litt spesiell varmepistol fra Weber som man varmer opp grillkullet med. Da slipper man bruk av tennveske og metoden skal vist i følge grillmesteren gi økt effekt ved riktig fremgangsmåte, samt renere smak av maten som grilles.

Uansett, så ble det vertfall suksess med tanke på maten og bevertningen utover kvelden. Skyene nærmet seg faretruende i bakgrunnen og det var meldt nedbør, noe som også ble et faktum ganske kort tid etter bilde over ble tatt.

Da var redningen og søke ly under paviljongen, for temperaturen var faktisk helt grei, stemningen var på topp og på bluetooth høytaleren ble det spydd ut godbiter som gjorde at det rykket litt i rockefoten. Heldigvis var høytaleren vanntett…

Hils på Nikko!

Nikko er er husets firbente urokråke. Sjarmerende som dagen lang men samtidig uhyre selskapssyk. En meget egenrådig firbent venn som vet og utnytte seg av situasjoner for å få det som han vil. Vanskelig og ikke la seg sjarmere av denne tassen.

Sjitprat i filmrommet

Når det begynner å bli sent og inntaket av alkohol begynner og merkes av de øvrige medlemmene av residensen så beveget vi gutta oss inn i det mest helligste rommet i hele huset. Da blir det sjitprat på filmrommet!

Hva er vel bedre enn to gigantiske stoler med et bord i midten som akkurat rommet noen halvlitere, et glass med jodlevann og et dusin fjernkontroller? Stolene bar heller ikke preg av og stamme fra Ikea. Skikkelige saker dette hvor det ble vanskelig for enkelte og holde seg våken på sikt…

Jeg lovte tidligere på kvelden at jeg skulle prøve og se en anime filmsnutt med åpent sinn og med brødsaksa lukket. Heldigvis varte bare filmen i 25 minutter. Jeg prøvde så godt jeg kunne, men Anime filmsnutter er nok ikke noe for meg…

Derimot våknet jeg mer til live når vi beveget oss over til Youtube videoer som inneholdt MC relatert innhold samt en god del detailing videoer. Kunnskapen steg i takt med ØL inntaket så vi ble ikke akkurat dummere…

Nok en dag over…

Vi skilte lag rundt midnatt og bestemte oss for å gå til sengs og når jeg er bedugget så sovner jeg på et blunk. I dag våknet jeg opp ganske nøyaktig kl. 07:30 og da startet jeg på dette blogg innlegget. En fin start på dagen med litt blogging og en god kopp kaffe!

Bilder fra gårsdagen

Det ble jo også knipset noen random bilder fra gårsdagen. Ikke alle bildene er like spennende, men siden bilder sier mer enn tusen ord, så slenger jeg dem inn allikevel.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Dag 5

På turen fra Trondheim til Molde hadde jeg ikke helt værgudene på min side for å si det pent. Stikkordet er regn, regn og atter regn…


Turen fra Trondheim til Molde var litt av en prøvelse. Det startet med overskyet men opphold og tørre veier. Jeg visste at jeg kom til å treffe en og annen byge i følge Yr.no, men at jeg skulle treffe alle bygene omtrent på midten var ikke helt etter planen.

Det startet bra…

Det startet bra. Motorsykkelen ble salet opp, tredde på meg utstyret samt regndressen, slo på GPS’en og aktiverte bluetooth på Scala Rider’en og kjørte av gårde. Gleden varte ikke lenge for etter ca. en mil så begynte det å regne.

Det var hele tiden en gløtt å skimte på himmelen og solen skinne noen ganger i horisonten, men veiene svingte meg inn under hver eneste regnsky som fantes. Den eneste variasjonen jeg fikk var litt forskjellig intensitet i bygene som kom.

Jeg tror vår skaper viste sin vrede over meg på hele turen, for dagene i forveien hadde det blitt nevnt noen ukvemsord i samband med ØL smakingen. Jeg er ikke spesielt overtroisk, men det må innrømme at jeg begynte og revurdere akkurat det…

Fint vær i sikte… men nei…

Like før Tingvoll så det ut til at jeg skulle treffe på litt opphold og faktisk litt sol også. Men dama på GPS’en fortalte meg at jeg skulle svinge til venstre og det styrte meg rett inn i neste regnbyge. Skyene var så mørke at jeg nesten vurderte og stoppe til tider.

Veiene var våte og visiret var vått og skitten fra trafikken forran gjorde ikke akkurat sikten bedre. Kaldt var det også. Skikkelig drittvær av dimensjoner! Jeg tenkte litt på hvor heldig jeg var som i følge avisene sier at jeg bor i Norges mest attraktive by, Fredrikstad.

Ikke mange bilder…

Det ble ikke knipset mange bilder fra denne turen. Det ble tatt et bilde på fergekaien like etter avreise og et bilde fra verandaen til mitt søskenbarn i Molde like etter ankomst. Det fristet rett og slett ikke å stoppe i det hele tatt. Jeg ville bare få turen unnagjort.

Håp i sikte…

Værmeldingene sier at det finnes håp for litt finvær i helgen. Vertfall fredag og lørdag, og da skal jeg sannelig se om jeg får tatt meg en liten kjøretur i nærområdet og kikke meg litt rundt. Men skepsisen sitter dypt…

Bilde

Bilde

Dag 6

Det ble ikke akkurat noen stor utflukt i dag, men en liten mc tur i nærområdet ble det, samt en tur til Molde for å kikke litt på livet.

Sto opp tidlig i dag og kikket ut av vinduet. Været var fortsatt ikke på min side. Jeg sjekket Yr.no, og det så mørkt ut en stund, men noen timer etterpå så lysnet det nok til at jeg tok en liten utflukt i retning Molde.

Det ble forøvrig satt av tid til en kjapp vask av motorsykkelen når jeg sto opp i dag. Det trengtes for å si det pent for den var helt nedsausa av skitt over alt. En runde med feriesvampen og enkle midler fikk duge for å få den noenlunde ren igjen.

Bare en liten tur

Det ble som sagt bare en liten uhøytidelig utflukt i dag på drøye to timer. Turen gikk innom den lokale butikken for kjøp av en six-pack med Heineken etter Moldeturen før jeg parkerte sykkelen trygt i garasjen igjen.

Lengre tur i morgen…

Kan hende jeg planlegger en litt lenger etappe i morgen da det er meldt noe høyere temperaturer og litt mer stabilt vær. Jeg trives rett og slett bedre når jeg vet at turen kan gjennomføres uten fare for nedbør.

Bilde

Bilde

Bilde

Dag 7

I går var det duket for en kanonflott MC tur fra Molde til Alnes Fyr med en trivelig gjeng. Været var med oss og Alnes Fyr gjorde slett ikke skam på seg.


Det hele startet med en ide fra en fastboende eldre kompis i Molde med navn Kjell Vidar. Men i hans planer lå ikke selve fyret som destinasjon. Heldigvis hadde han ei pratesyk og oppfinnsom venninne med navn Janne Helen som hadde funnet Alnes Fyr på Google Maps.

Oppmøte og det trivielle

Jeg og Morten pratet litt på Facebook Chatten og ble enige om å møtes først før vi kjørte videre og møtte de andre på det opprinnelige møtestedet som var Molde Fergekai. En slags tyvstart som de andre ikke fikk vite noe om.

Morten ankom omtrent på slaget kl. 09:00 og allerede kl. 08:58 kunne jeg høre han i det fjerne. Den 1290 Super Duke’n får selv de fleste anleggsmaskiner langs veien til å høres ut som små EL-biler og kjører man bak Morten så må man skru opp lyden på musikken for å si det sånn.

Nok om det… Vi sto og pratet litt og vi bestemte vel oss for at vi like gjerne kunne kjøre avgårde og møte de andre, selv om vi hadde veldig god tid. Men først måtte Morten ha bensin på knallerten sin så vi bestemte oss for å svinge inn på Circle K.

Det viste seg derimot at det ikke var lett og komme seg inn på Circle K i Molde, for den røde pilen i krysset ble aldri grønn og straffen for å bli tatt for en overtredelse her var stor nok til at vi hadde litt bedre tålmodighet.

Fra vår høyre side kommer det en vaskeekte Solan Gundersen i fint driv gjennom krysset mens hun veivet med armene. Da tenkte jeg, dette måtte jo bare være Janne Helen, og det fikk jeg straks bekreftet når hjelmen ble åpnet.

Erik dukket også opp på sin MT09 og Kristian med sin firehjuling. Jeg fikk vite at dette var en 700 ccm, men litt usikker på merke. Han holdt vertfall fint følge med resten av gruppa hele veien. Dessuten så var nok Kristian den som var minst støl i ræva av oss etter turen var over.

Så først ble det en stopp på Circle K, så stoppet vi på Kiwi i Molde, før vi stoppet på Skippys som er en Kiosk på Molde Fergekai hvor jeg forøvrig spiste den vondeste Pistasj kule-IS’en jeg noen gang har smakt. Den var ikke fersk!! Men jeg fikk svelget den ned med en helt grei kaffe…

Mistet lommeboken…

Fergen var ved kai og vi skulle sette oss på syklene for å kjøre om bord, men når jeg skulle legge lommeboken min i tankvesken, så lå den ikke der jeg pleier å legge den. Nemlig i høyre bukselomme. Kaldsvetten begynte å piple og katastrofen var et faktum.

Jeg ba de andre om å bare kjøre ombord i fergen og fortsette til den andre siden mens jeg lette litt rundt på stedet. Jeg visste jeg hadde den når jeg kjøpte den forferdelige kule-is’en for 10 minutter siden så den kunne jo ikke være langt unna…

Jeg gikk inn i kiosken og spurte og der lå den ikke, og jeg fant den heller ikke ute der jeg hadde sittet. Jeg leitet der jeg hadde gått mot sykkelen og ingen lommebok var og oppdrive. Jeg sjekket igjen alle lommer og igjen, ingen lommebok og oppdrive.

Bilene kjørte om bord på fergen og jeg sto der som en skadeskutt antilope i en løveflokk og tenkte at denne lommeboken bare MÅTTE ligge ett sted på meg. Jeg begynte kategorisk og gå gjennom ALLE lommer grundig en gang til.

Det er EN lomme som jeg aldri bruker i kjørebuksa og det er baklommen. Tror du faen ikke jeg hadde klart og lire lommeboka ned der? Jo, det hadde jeg klart helt utmerket, for der lå den. Jeg heiv meg på sykkelen og kjørte om bord og dagen samt resten av ferien var reddet. PUH…..!

Enda et stopp på andre siden…


Deretter fant også gruppen ut at vi skulle ta en liten oppsummering og rutevalg diskusjon med en gang vi kjørte av fergen, så det ble nok et stopp. Da tenkte jeg at jeg kunne tilby meg å kjøre først i retning Alnes Fyr og «vise vei». Da ble det vertfall ikke flere stopp før vi var fremme. De andre var nok glad til for at jeg tok den store byrden det er å vise vei.

Morten er et offer for lav karbo dietten og han hadde tydeligvis en dag i uken hvor han kunne skeie ut og det var så klart i dag. Han snakket om Burger King som om det skulle vert noe bibelsk. Men la oss nå for pokker komme oss ut til dette fyret først tenkte jeg, før kjedet på sykkelen min ruster og det begynner og gro mose på tanken…

Nå hadde det blitt så mye prat og stopp at jeg begynte og bli bekymret for klokken. Jeg skulle være tilbake i 17:00 tiden og dermed bestemte vi oss for strakeste vei i retning Ålesund og Alnes Fyr.

Endelig på tur!

Vi salet opp… igjen… og jeg la meg i tet og ledet følget hele veien frem til destinasjonen uten ett eneste stopp. Nå var det ikke mer enn rundt 10 mil ut til dette fyret, så jeg tenkte at dette burde vel gå bra. Fin driv hele veien. Aktpågivende og varsom kjøring.

Alnes Fyr

Endelig var vi fremme ved Alnes Fyr. Virkelig en opplevelse og kjøre rundt på de øyene utenfor Ålesund. Litt av et veiprosjekt med tunneler og broer dem har bygget her ute! Dette var virkelig en fin plass.

Det var heller ikke noe å utsette på utsikten mot vannet. Lenger ned mot vannet så var det også en slags underjordisk cafe med vinduer ut mot havet. Dette var tydeligvis bygget i senere tid for dette var tipp topp moderne.

Det ble ingen bilder derfra og siden var et lite stykke og gå, så satt det liksom litt langt inne og ta turen ned dit. Men siden jeg måtte en tur på den hvite trompeten så tok jeg sjansen allikevel. Trompeten var finstemt og toalettpapiret får terningkast seks.

Jeg kan forøvrig tenke meg at det må være uhyre spennende og sitte på denne restauranten (som jeg ikke tok bilde av) når været er litt mer ruskete når man kan se bølgene slå mot land. Kanskje en annen gang?

På tide og dra igjen

Etter en god del dekksparking, bilde tagning og stadige hint fra Morten vedrørende Burger King og et besøk dit på vei hjem så salet vi opp og kjørte hjemover, samme vei. Tiden for min del var litt knapp, så det måtte bli sånn.

Vi fant til slutt en god erstatter til Burger King og på meg så virket det nesten som om det var ett fett for Morten hvor vi spiste, for smilet varte fra han gikk av sykkelen utenfor MC.Donalds til han hadde spist ferdig. Nesten så jeg gledet meg litt på fyrens vegne…

Det ble en tur over den nye Tresfjord broen hjem via Åndalsnes. Det viste seg å bli en suksess. En skikkelig flott runde dette, selv om jeg kunne spart meg for noen uferdige tunneler med dårlig lys og våt samt sporete veibane. Med sotet visir er ikke dette en trivelig opplevelse.

Etter en kjapp stopp i Åndalsnes så gikk turen videre i gode driv rundt fjorden i retning Åfarnes – Sølsnes fergekai. Vi rakk fergen akkurat og jeg kan fortelle at jeg var hjemme igjen på minuttet 17:00!

Hvor er Alnes Fyr?

Alnes Fyr ligger på en øy ca. en mil utenfor Ålesund. Der finnes det flere øyforbindelser med en spagetti av tuneller og broer som går både opp og ned og i runding. Nesten verdt turen i seg selv.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Dag 8

Den siste kjøredagen for meg i sommer ble via Atlanterhavsveien samens med kompiser, for på vei hjem så skjedde det noe uventet.


Det startet veldig bra. Jeg traff mine kjørekompiser som avtalt og la av gårde på tur i retning Kristiansund via Atlanterhavsveien og diverse avstikkere i området for å se litt på hva naturen hadde og by på.

Mye fin natur!

En ting er sikkert. Vestlandet har mye fin natur og by på! Dessverre var motlyset såpass sterkt at bildene ikke helt klarer å tale sin rett, men kjører man litt utenfor de vanlige stedene så finner man en del perler også her.

Vi kjørte videre med min kompis som veileder siden han var lokalkjent i området og vi endte opp på nok et fint sted som krevde oppmerksomheten til mitt lille lommekamera. Bilder sier mer enn tusen ord…

Atlanterhavsveien ble så klart også besøkt og vi stoppet på begge sider av den kjente broen for å få tatt «vinnerbildet». Desverre så var det såpass sterkt solys at bildet ikke ble noe særlig, men det ble nå vertfall festet på brikken okke som.

Man kan si hva man vil om disse utbyggingene som har blitt gjort for turister og rullestolbrukere, men personlig liker jeg det ikke. Jeg synes rett og slett det ødelegger naturen.

Jeg har selvsagt ikke noe i mot verken rullestolbrukere, men jeg mener at det er å dra den for langt når man bygger stole stålkonstruksjoner i naturen for at noen skal få muligheten til å se naturen som oss andre. En fin gest, men det ser ikke mye pent ut…

En brå slutt for sommerturen

Som nevnt tidligere så fikk sommerturen en brå slutt for min del. og det er nok hovedsaken til at det har drøyet litt siden siste gang jeg postet noe her inne. For på vei hjem så bestemte Onkel seg for å inndra førerkortet mitt.

Jada, det gikk litt fort i 80 sonen og jeg ble tatt i en gjennomsnitts måling. Så nå blir det 5-8 måneder uten førerkort for min del. Det var surt der og da, men etter å ha samlet tankene i ettertid så kommer jeg faktisk ganske greit ut av det.

Bil i jobb bruker jeg ikke uansett lenger, og bussen har jeg nå uansett tatt i den forbindelse. Jeg må også ærlig innrømme at jeg var glad for at det skjedde mot slutten av sommerturen. Denne turen jeg skriver om her var den siste offisielle turen i ferien.

Jeg kjenner at jeg rett og slett er litt «mett» og for meg så er det ikke noe krise og parkere sykkelen for sesongen, for det hadde vel uansett ikke blitt så veldig mye mer kjøring på meg i år.

Jeg var også såpass heldig at jeg hadde ett sted og parkere den da familien bor der oppe, så den står trygt innelåst i garasje og kjøreutstyret er satt igjen, slik at jeg bare kan ta flyet opp og hente den når førerkortet er i mitt eie igjen.

I tillegg til dette, så hadde jeg mulighet til å sitte på mine foreldre nedover til Fredrikstad igjen så ferien kunne forsåvidt fortsette som vanlig etter førerkortbeslaget.

Hva har jeg lært?

Tja… hva skal man si? Jeg har opplevd det samme før, for ca. 20 år siden og da mistet jeg lappen for tre måneder. Det var nok litt værre rent psykisk den gangen siden jeg akkurat hadde kjøpt meg ny bil og var langt yngre.

Men følelsen man får når man ser blålysene fra UP i speilet når man vet man har kjørt alt for fort er ikke akkurat behagelig. Man blir påminnet på at UP er på veien og at man bør ta noen forholdsregler. Spesielt hvis man er totalt avhengig av førerkortet.

Men ja, jeg kjørte for fort og straffen skal tas som en mann. Jeg kom nå uansett ganske greit ut av det synes jeg og jeg kan ikke akkurat si at jeg ligger søvnløs. Det er nok av ting som dukker opp etter hvert som vil ta min oppmerksomhet.

31.juli er den første dagen på jobb etter ferien for min del og da blir det uaansett liten tid til utflukter på MC ryggen. Sykkelen står jo trygt lagret der den er og jeg rakk til og med å vaske den skikkelig før jeg dro hjemmover.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Å slik går no dagan... :knegg

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

3. Neste dag var regnet borte, men vinden enda et hakk kraftigere! Og landevei - Bundesstrasse i Tyskland - er litt av hvert. På sitt beste slanger den seg gjennom skog og mark, forbi hyggelige landsbyer og trivelige kroer, men mye er også firefelts vei til forveksling lik Autobahn. Men ikke lenge etter vi kryssa over til Nederland, endra den karakter. Lange, smale kanaler med eneboliger og rekkehus, frodige haver og små bruer med opptrekk for høye småbåter. Mange nederlendere bor faktisk i små hus i landsbyer, og det er mange steder lange strekker med skog. I de enkelte, mer vindskjerma områdene sto kirsebærtrær i full blomst, og tulipaner i alle slags bed og fargekombinasjoner ga en forsmak på reisemålet vårt.
Så dukker det opp et lite hjemmelagd skilt som pekte inn en parallellvei. Lett å skjønne: en rykende kaffekopp! Kunne like godt vært et skilt med påbudt kjøreretning. Etter en knapp kilometer duker det opp et bakeri, og ei trivelig kone bak disken i noe som nok egentlig var en liten bondegård.
2017-05-06 13.18.17.jpg
Litt språkproblemer var raskt overvinni da hun skjønte vi var norske (og ikke tyske...), og to store wienerbrød kom på fat sammen med kaffekoppene. Og jaggu kikka sola fram også. Vi satte oss på benken foran huset, men dama kom ut og viste oss den private uteplassen i hagen - og så spanderte hun to skiver med fersk honningkake - den var husets spesialitet og stolthet, og smakte himmelsk. Livet var herlig.
20170506_132521.jpg
Først etterpå gikk det sakte opp for oss at vi hadde fått spesialbehandling - egentlig var dette en butikk, kaffen var familiens egen! Skiltet vi hadde sett viste nemlig til en kafe et stykke lenger inn langs veien. Men den var stengt, så vi får si vi hadde flaks.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av erik m den 03 des 2017, 19:03, redigert 6 ganger totalt.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

(Konk 2017) Kongsberg - Rjukan - Guastablikk - Veggli - Kongsberg

Legg inn av hakhap »

I dag var dagen da jeg skulle meg på tur, flott vær, "fri" fra familien og ferie. Dog måtte jeg føberede en del ting på morran så det ble avreise litt etter halv 12 men ikke noe problem det bare å tilpasse ruten til en passelig lengde så jeg kunne være tilbake før leggedags for de små.

En svipp tur til Kongsberg for bensin og litt drikke før det hele kan begynne på riktig.

Bilde

Tenker jeg tar veien via Jondalen da det er svingete å fint, viste seg å være tildels nylagt asfalt så ikke så humpete som tidligere :thumleft
Jondalen kjøres aktpågivende og jeg minner meg på Palma sin fortelling om veipirater på disse kanter så med litt nervøs blikk beveger jeg inn i Telemark med veldig aktpågivende gass ;-)

Svinger av mot Rjukan via Gransherad men oh første gang jeg ser en skilt om grus i veien med MC og :thumleft og tenker snabel bilen har vel vært her å sprutet ned og jeg som tenkte være veldig aktpågivende her :(
Dok tok det ikke mye mer en 3-4 minutter før jeg kom ifatt snablebilen og fikk kommet meg førbi med tom åpen svingete vei :twisted: \:D/

Ble en bio, foto og annet pause ved Tinnsjå

Bilde

Herfra og inn til Rjukan ble det å speje etter veipiratene men heldigvis var Palam så sjenerøs at de ikke lenger jaktet rundt Tinnsjå lenger :lol:

Ble å spisse inne i Rjukan ved Rjukan badet før det ble en tur opp mot Gaustatoppen via noen hårnåler jeg ment å kjøre siden jeg byttet fra Shadow til Tuono.
Sant skal sies at jeg fortsatt like litt åpnere svinger bedre men er definitiv ikke noen problem å kjøre med Tuono da den har nokk av krefter og dreimoment så det går i passe rolig tempo opp disse svingene, er vel 5 eller noe hårnåler og en god del "vanlige" svinger. Ombestemmer meg da jeg kommer frem til skilten mot Gaustablikk og skisentere, et sted jeg vurdert å besøke vinter tid, så hvorfor ikke se hvordan det er.

Blir en kort stopp for å ta en idyllisk bilde
Bilde

før jeg setter av ned mot Rjukan, Tinnsjå igjen for å ta veien over mot Veggli.
Cruiser rolig og aktpågivende langs vei 364 langs Tinnsjå og nyter av været og turen før det er tid å ta FV753 opp mot Veggli.

Ett stykke opp langs denne veien bare måtte jeg stoppe å ta noen bilder av det flotte landskap som viser seg frem og vel pyntet med en Tuono i blikkfanget :lol:

Bilde

Bilde

Fortsetter opp veien mot Veggli, som jeg nå i etter kant ser ikke er FV753, og denne veien er så humpete at de har skiltet 60 på denne veien opp over fjellet, eller i det minste frem til den plutselig blir grusvei.
Men da jeg er kommet meg sånn ca 150km inn på tanken og ikke gidder å vende tilbake ned for å fylle på gir jeg faen og kjører mot Veggli som ikke er så langt unna. Denne grusveien er i bedre stand enn asfaltveien så det går i fint driv frem till omtrent VEggli Fjellstue hvor det plutselig blir mye løsgrus på veien så jeg får litt "panikk" og senker farta til noe a la Bambi on Ice for en kilometer eller noe før jeg kommer ut på andra siden av hytteområdene hvor grusveien igjen er veldig god.

Rett som det er så er der en automagisk bom med kameraovervåkning, hmm tenker jeg da jeg ikke har noen kontanter men kanskje de tar Vipps. Jeg leter etter skilt eller noe informasjon om jeg bare kan kjøre forbi eller hva men finner bare fiskekort, noe jeg ikke akkurat har sto behov av akkurat idag.

Etterhvert kjører jeg bare frem til bommen som åpner seg og vi er igang igjen med aktpågivende kjøring ned mot Veggli, veldig herlig vei ned der hvis en like svinger å slikt :twisted: \:D/

Fyller bensin i Veggli å tar FV40 mot Kongsberg og cruiser i vei uten noen større bekymringer før jeg kommer til Lampeland og skal prøve å huske veien til FV96 Lurdalsveien. JEg finner en sving og et kryss jeg husker å tenker jeg prøver meg her og etter noen 100 meter føles alt kjent igjen så tar Lurdalsveien mot Darbu med et flott stopp omtrent halvveis langs Lurdalveien hvor jeg blir sittendes å lytte til stillheten i skogen der.

Video på instagram

Selvfølgelig vil det komme en eller flere video fra denne turen.

Her er loca for turen
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

4. Gjennom Holland har trafikken roa seg, og vi kjører langs kanaler som slynger seg fra landsby til landsby, småhus med velstelte hager, det er hekker klipt i alle fasonger, blomster og fuglesang. Men kaldt! Det er tydelig at blomstringen som hadde begynt i både bed og frukttrær hadde fått en brå og voldsom død denne våren 2017, men så lenge det er opphold er det liv laga for mc-folk!
Målet var Bastion Hotel i Leiden, en knapp halvtimes kjøring sør for Keukenhof. https://www.google.no/maps/uv?hl=no&pb= ... oioIoQEwCg
Her skal vi ha to overnattinger, og det er godt å tenke på at morgendagen er det beina som skal gjøre jobben!
2017-05-07 11.11.44.jpg
Nederlenderne er, akkurat som tyskerne, kjent for å ta seg godt av sultne turister. Og Bastion skuffa ikke!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av erik m den 02 des 2017, 13:59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

5. BLOMSTERHAGEN
Etter en god frokost - og kaffe! er det bare drøyt 20 minutter langs en stille og trivelig vei til vi endelig er ved målet- Keukenhof!
2017-05-07 12.00.09.jpg
Men hva gjør man, når man vil slippe å dra på to hjelmer og diverse som ikke får plass i koffertene? Denne fant jeg på Nomaden, koster 945,- og har hjulpet meg mange ganger: https://e9d1bca91983ef5bedc6-2daa87dc39 ... 014209.jpg
Litt plundrete, men kjekt å fortsatt ha alt på plass når vi kommer tilbake. Særlig på en plass som har et skilt som sier noe sånt som "Tøm bilen før tyven gjør det!"
2017-05-07 11.59.37.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

(Konk 2017) Sommerferie-tur 2017

Legg inn av biker7 »

Sommerferie-tur 2017, Del 1

Planen for sommerferien i år var egentlig ca 2 uker på Tracern i Telemark, Vestlandet, Møre, Hitra etc. Skulle egentlig være med en kar på BMW, men han har slitt litt med helseproblemer i det siste. Og et par uker før turens snart, måtte han dessverre melde pass. Synd, men helsa går først.

Var derfor litt usikker på hva jeg skulle finne på i ferien, men måtte jo få meg en litt lengre tur ihvertfall. Første ferieuka nærmet seg slutten, og jeg hadde fortsatt ikke helt bestemt meg for hva jeg skulle gjøre. Men nå måtte jeg bare ta grep og finne på noe ! :-k Etter litt tankevirksomhet, kart-titting etc hadde jeg plutselig en liten plan. Noen dager «der vest» skulle det ihverfall bli ! :thumleft En kar med navn Tormod på KTM 990 hadde plutselig mulighet til å være med et par netter, så på søndag bestilte vi ei natt på Røldal Skysstasjon og ei natt på Eidfjord Gjestgiveri i den kommende uka.


Dag 1 og 2

Tirsdagen kom og jeg rullet avgårde litt over klokka 9.

Traff Tormod på andre sia av Glomma, og etter en liten stund var vi "on the road again" :D
Første del til Kongsberg var i grunn mest som transport å regne, noe som var helt greit for å komme seg litt unna hjemtraktene i en fei og virkelig føle at man var på tur. Men fra Kongsberg begynte den skikkelige kosen på tohjul. Kjørte da Jondalsveien om Bolkesjø, før vestsiden av Tinnsjø til Rjukan. Flotte svingete veier. :thumleft «Endelig ferie-tur og flotte veier !» , tenkte jeg inni hjelmen med et stort smil. :D Kjørte opp til Vemork og tittet litt.

Bilde

Så kjørte vi videre på Rjukanvegen til Austbø. Derfra på nordsiden av sjøen Totak til Haukeligrend. Litt proviantering av øl og snacks, og så straka vegen på fine veier til Røldal Skysstasjon. Sjekket inn i ei grei hytte med to soverom til 990 spenn.

Bilde

Middag, et par halvlitere på camping-kroa og et par pils på hytta, og plutselig var denne dagen over.

Onsdag morgen og vi våkner opp til knallblå himmel. Denne dagen skal bli bra ! \:D/
Først en liten tur på butikken like ved campingplassen for å handle litt til frokost. Får i oss litt mat før vi saler opp «hestene» og legger i vei mot Hardanger. Ferden går over Røldalsfjellet. Ikke den beste asfalten oppå der, men jævla vilt og vakkert. Har kjørt der et par ganger før (1999 og 2005), men artig å ha vært der igjen.

Bilde

Ned fra fjellet, og så en liten stopp ved Låtefoss, før vi kjørte videre til Odda. Vi hadde bestemt oss for å stikke innom polet der for en liten kveldsdram , så gps,n skulle vise vei. Men jaggu sleit den med å finne veien til de edle dråpene ! Etter å ha spurt et par eldre damer viste det seg at polet hadde flyttet for ikke så lenge siden, og vi fant det til slutt. \:D/
Edle dråper ble innkjøpt, og deretter ble det Folgefonntunnelen og Jondalstunnelen. Slik jeg har forstått det befant vi oss nå i
«Kant1,s rike», og kunne jo vært artig å hilst på. :D Men han var visst på sydligere breddegrader, så får ha det til gode til en annen gang. Tok en liten is-pause i Jondal.

Bilde

Fy fela så vakkert det er borti her ! Og ikke minst veiene, som passer Tracern som hånd i handske. :twisted Dere er jaggu heldige dere som bor borti her. Videre gjennom vakre fruktplantasjer og «kunstneriske» landskap, og så ferjetur fra Utne til Kinsarvik.

Bilde

Vi hadde egentlig ganske god tid til litt utforsking denne dagen, så nå gikk ferden over Hardangerbrua og videre langs fjorden til Ulvik. Trivlig plass og kjøpte oss en liten matbit på brygga der. Kom en buss ned til brygga full av skjevøyde turister, og vi satt litt og tittet på disse mens de stresset rundt og tok bilder i vilden sky. Passe kaotisk kan man si. :lol

Bilde

Men vi skulle videre, og nå sto Espelandsvegen fra Ulvik over til Granvinvatnet for tur. Flott «pass» jeg har kjørt en gang før. Men lurer nesten på om den kan være enda bedre å kjøre fra vest mot øst. :-k
Gjennom tunnelen og så Hardangerbrua for 2.gang denne dagen. Og ikke noen dårlige tunneler de har her borte, med rundkjøringer inni og greier ! :O ;-) Rett etter brua mot Eidfjord hadde det akkurat vært ei trafikkulykke, og jeg fryktet at her kunne vi bli stående en stund.. :-k Men vi sneik oss litt framover i køen, og plutselig så ble det åpnet for trafikk igjen, så det ble ikke lange forsinkelsen. Litt proviantering i Eidfjord før vi kjørte opp til Øvre Eidfjord og sjekket inn på hytta vi hadde bestilt på Eidfjord Gjestgiveri.

Bilde

Kastet av bagasjen, fikk på oss litt lettere kjøreklær og ut på tur igjen. For nå skulle vi på kveldstur til Kjeåsen. :D Herlige veier fra Eidfjord og innover fjorden, før stigningen mot Kjeåsen begynte. Selvfølgelig temmelig svingete og smalt videre oppover fjellet men helt greit dekke opp til tunnelen. Kom oss igjennom den smale tunnelen, og trodde Kjeåsen nå skulle dukke opp. Men neida.. Etter litt rekognosering på litt for grov grusvei for Tracern videre oppover lia :-k , fikk vi snudd og parkerte syklene ved utgangen av tunnelen.

Bilde

Et skilt ville ha oss på en sti som gikk rundt bergknausen til tunnelhølet, så vi la i vei til fots. Og det var ikke lange gå-turen før Kjeåsen dukket opp. For en plass ! :notworthy:
Her har det visst bodd folk siden 1600-tallet og det var ikke vei hit før på midten av -70tallet. Og det sier litt om pågangsmotet til de som har bodd her. Var to gårdbruk i drift ved siden av hverandre . Vi var tydeligvis bortimot alene oppå der denne kvelden. Døra sto oppe på den ene kåken, men ingen folk å se. Kunne vært artig å fått litt info etc, men vi tok litt bilder og begynte å tenke på returen.

Utsikten foran det ene huset på Kjeåsen:
Bilde

Fant en sti som gikk rett oppover berget bak Kjeåsen, og klatret oppover.

Bilde

Var vel kanskje ikke helt rett antrukket i full mc-dress oppi lia der :lol , men vi kom oss etterhvert opp til en ny avsats i fjellet.

Bilde

Var ei fin gras-slette med ei hytte oppi der, og ovenfor den fant vi igjen grusveien som ledet oss tilbake til syklene. Så kom vi oss omsider tilbake til hytta vår i Øvre Eidfjord, og kvelden ble avsluttet med pizza og øl på en campingplass litt ovenfor der vi overnattet. Noen flere øl og litt «Balder»-dram på hytta, og plutselig var denne flotte dagen over. :D Vi var nok muligens på en ørliten «Balder-snurr» når vi til slutt fant igjen senga, men litt kos må man jo unne seg i ferien. ;-)

(Fortsettelse følger)
Sist redigert av biker7 den 07 des 2017, 01:00, redigert 3 ganger totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: (Konk 2017) Sommerferie-tur 2017

Legg inn av biker7 »

Del 2

Dag 3 og 4

Vi kom oss omsider opp etter «Balder-drammen» kvelden/natta før, men
må vel kunne si at vi var litt reduserte denne torsdags-morran. :-)å Men ramlet etterhvert ut av hytta og inn på gjestgiveriet for litt frokost. Og etter litt mat og kaffe begynte kroppen å fungere sånn nogenlunde. Det var også i dag knallblå himmel, så dette lovet godt. :D

Ja forresten, glemte å nevne telefonen min i forrige innlegg. Den mistet jeg i asfalten på tur til pizza og øl kvelden før, med en MEGET knust skjerm som resultat.. :evil Noe dritt, men den funket da sånn noenlunde ut turen.

Vi pakket syklene og fikk rensket det grøvste i hytta, og vi var klare for veien igjen. Vi fant ut at vi hadde glemt å fylle bensin i Eidfjord kvelden før, og tripptelleren sto nå på 26-27mil.. :roll Etter litt utregninger om forbruk på begge syklene og avstand til Ustaoset, fant vi ut at det skulle gå sånn cirka akkurat. Etter bare noen kilometer blinket/lyste selvfølgelig bensinlampa på begge syklene, så dette kunne jo bli spennende. :? Ble en liten stopp ved Vøringsfossen før vi la i vei over Hardangervidda mot Geilo.

Bilde

Og kan vel si at disse milene over den vakre vidda ble kjørt litt penere enn både Tormod eller jeg har til vane å gjøre. ;-) Men vi kom oss til bensinstasjonen i Ustaoset, og da fikk jeg fylt på litt over 17 liter på Tracer-tanken (18 liters tank..)
Her vinket Tormod farvel, da han nå skulle hjemover til Solør. Og jeg skulle fortsette turen alene, uten å ha planlagt så mye. Men hadde en liten plan om at jeg skulle prøve meg på en bortimot «Sognefjorden Rundt» og oppom Luster Sanatorium, og ihverfall 2 overnattinger til. Så jeg kjørte etterhvert forbi Geilo og svingte av ved Hol mot Aurland. Fine veier over der, men litt irriterende med den dårlige belysningen i de fleste tunnelene ned mot Aurland. :evil Joa, ok lys på Tracern så går helt greit på et vis. MEN det sitter jo tett i tett med lys i tunnel-takene som ikke brukes, bare noen simple lysarmaturer på veggene med veldig lang avstand i mellom som gløder litt.. Hvorfor?? :[-(

Kom meg til Aurland der jeg var innom butikken for litt drikke og energi i form av en banan og et wienerbrød. Rett over veien lå kirka der det var fullt av stivpynta folk. Bryllup tenkte jeg, helt til de plutselig kom ut med ei kiste imellom seg.. Ja,ja, livets gang detta, tenkte jeg i mitt stille sinn mens jeg gomlet videre på mitt wienebrød. :roll

Så sto Flåm for tur med en liten visitt nedom brygga. Jaggu noen brukbart store «joller» som er innom der altså !
"MSC MAGNIFICA" var navnet på kjempen som lå her denne gangen.

Bilde

Kjørte også innom Undredal for en titt. Litt artig, da forrige gang jeg var innom her var i 1987 som 15-16åring på biltur med min far og søster. :D Den gang var bare den første tunnelen (Flenjatunnelen, 5km lang) fra Flåm mot Voss bortimot ferdig, og mener det dengang sto skilt med kjøring på eget ansvar og ikke noe lys og minimalt med sikring langs tak og vegger. Litt spennende mener jeg å huske. Og Undredal har nok forandret seg en del siden sist ja. :-k Masse turister, campingplass, spisesteder etc nå. Var nok en litt mere isolert og spesiell plass før veiforbindelsen kom.

Fint ned mot fjorden i Undredal:
Bilde

Bilde

Når jeg nærmet meg Voss fant jeg ut at det var på tide å prøve å få husrom for natta. Fant et ledig rom via Booking.com i vest-enden av Vangsvatnet. Dette gjestgiveriet viste seg å være en grei plass med en søt ung frøken som vertinne. :wink: Hadde visst bare vært åpent her i 4uker så helt i startfasen enda, men fikk et greit rom for 650 spenn med tilgang til felles kjøkken, bad og tv-stue like ved rommet.

Bilde

Men det var ikke noe mat-servering her, så jeg tok turen tilbake til Voss for en matbit og en tur på butikken.

Ble en liten omvei på sørsiden av Vangsvatnet. Gjestgiveriet kan så vidt skimtes innerst i sjøen til venstre i bilde:
Bilde

Kom tilbake god og mett, og etter en liten spaser-tur, litt kveldkos med øl, snacks og tv-titting var jeg klar for «bingen» (senga). Nok en herlig dag på Tracer-ryggen var over. :D

Utløpet av Vangsvatnet, like ved Lilandtunet Gjestgiveri:
Bilde

Elva som renner ut fra Vangsvatnet:
Bilde




Fredagen kom, og jeg skulle prøve å komme meg på nordsiden av Sognefjorden. Men hadde bestemt meg for å prøve en litt alternativ vei mot Ytre Oppedal. Pakket opp Tracern, sa farvel til det hyggelige vertskapet, og kom meg på hjul. 8) Litt mere skyet og usikkert vær i dag, men var tørr asfalt ved avreise fra Lilandtunet Gjestgiveri. Ved Evanger svingte jeg nordover mot Eksingedal på noen utrolig fine mc-veier. \:D/ Men når det begynte å gå vestover igjen ble asfalten etterhvert mye dårligere, men allikevel verdt turen. Ble en liten stopp ved et vann i Flatkvål/Eksingedalen. Dette vannet var helt begrodd av alger og var litt av et skue.

Bilde


Kom etter en stund ut på E39 og litt senere sto ferja Ytre Oppedal-Lavik for tur. Hadde nå kjørt noen få mil med noen regndråper og bløt asfalt innimellom, men ikke noe å syte for. Kom i prat med et par hyggelige motorsyklister på ferja, den ene en eldre svenske på tur alene på en BMW.

Bilde

Svensken skulle stoppe rett etter ferja for å titte på kartet og ta en kaffetår. Ble en trivlig prat over en kaffe med denne svensken på et serveringsted der. :D Han hadde egentlig ingen plan, men kjørte til han var fornøyd om dagen, og tok ting litt på sparket. Men jeg fikk da ihvertfall anbefalt han både Dalsnibba, Geiranger og Trollstigen, noe han syntes hørte veldig interessant ut da han ikke hadde vært på disse plassene før. Etter en stund sa jeg farvel til den hyggelige svensken, og fortsatte ferden min østover langs Sognefjordens nordside.

Snakket forøvrig med masse hyggelige mc-folk og andre folk langs hele turen min. Er nok kanskje enda lettere å komme i kontakt med folk når man er alene på tur som jeg var denne gangen. :thumleft

Kjørte videre langs fine veier ved den vakre Sognefjorden bredder, og nå gikk det nok ganske friskt til rett før Balestrand. :twisted
Ble en liten beinstrekk og litt vom-fyll på en rasteplass, før den siste lille biten til ferja Dragsvik-Hella.

Ble også en liten stopp ved Hermansverk for å beskue utsikten mot Aurlandsfjorden.

Bilde

I Sogndal ble bensintanken toppet, før min ferd denne dagen endte opp i Gaupne. Hadde på morran bestilt et rom på Gaupnetunet Hotell, som viste seg å være en bra plass. 1000 spenn for et bra rom med frokost syns jeg er godkjent i dette området i disse ferietider.

Middag, øl og en Irish på hotellet før det ble en liten sightseeing til fots i nærområdet.

Gaupnetunet med utsikt nordover mot Jostedal:
Bilde

Kveld ved Gaupnefjorden:
Bilde

Enda en herlig dag gikk mot slutten. Og i morgen sto nye og spennende opplevelser for tur :thumleft


("To be continued" 8) )
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: (Konk 2017) Sommerferie-tur 2017

Legg inn av biker7 »

Del 3

Dag 5 og 6

Det var lørdag morgen den 22. juli, og i utgangspunktet var planen egentlig å ta turen hjemover i dag etter et besøk på Luster Sanatorium. Men hvorfor det egentlig, da jeg koste meg så storveis på alene-tur og bare var halveis i ferien min ?? :roll Så før jeg sovnet kvelden før bestemte jeg at det blir noen dager til i «paradiset» her vest. :thumleft Tok derfor på morran kontakt med et par GoldWing-piloter fra Innvik som jeg ble kjent med på ferja Sassnitz-Trelleborg i fjor sommer. De skulle prøve å holde seg hjemme, slik at jeg kunne komme innom på kaffe litt utpå ettermiddagen.
Etter frokost og pakking satte jeg så kursen mot Luster og Harastølen. Friskt tempo langs Sognefjorden til avkjøringen mot «gærne-huset», men da ble det fort avslag på gassen skal jeg si dere. Dæsken for en dårlig vei opp dit ! :O Her har det nok ikke vært vedlikehold på mange tiår trur jeg, for det var hull, sprekker, telehiv osv. i asfalten over en lav sko. I utgangspunktet hadde det nok vært fast dekke hele veien opp, men innimellom var det nå biter grusvei. Ja her fikk Tracer-dempingen kjørt seg. Trur nok Dominatorn hadde likt seg bedre her ja. ;-) Men det gikk da på et vis, og plutselig åpenbarte Harastølen seg. For en plass !

Bilde

Tenk å bygge noe slikt oppi fjellskrenten her a. 8)

Kjørte på baksiden av kåken og parkerte.

Bilde

Observerte noen hus/bebyggelse rundt sanatoriet som sikkert hadde vært ansattes boliger en gang i tiden. Og det kunne virke som det bodde/oppholdt seg noen i et par av dem nå også, men jeg så ingen folk.. Litt etter at jeg hadde tatt av meg hjelmen og tatt noen bilder, kom det plutselig ut ei jente med langt lyst hår fra det ene huset . Hun var vel 7-8 år tipper jeg. «Hei, er du den eneste som bor her», sa/skrek jeg fra andre siden av gårdplassen av huset. «Det bor noen flere i det røde huset der», sa hun og pekte på et annet hus. Så gikk hun inn i dette røde huset, og jeg hørte at hun snakket med noen. Men det kom ingen andre ut.. :-k Egentlig litt dumt, da jeg kunne tenkt meg å spørre litt og høre hva som foregikk her på Harastølen i disse dager. Men ingen dukket opp, og jeg gikk litt rundt og tok noen flere bilder før jeg satte meg på sykkelen og skulle til å reise. Da kom den lille jenta gående over plassen rett foran meg, og forsvant inn i ei dør i selve sanatoriet (Døra til høyre for Tracern på neste bilde) . Snodige greier.. :roll:

Bilde

Bilde


Utsikt Fra Harastølen:
Bilde

Men jeg skulle videre, og ristet liv i Tracern. Enda et av turens mål var nå unnagjort, og jeg begynte den 500m høye nedstigningen mot sivilisasjonen igjen. :)

Kom meg omsider ned «krøtterstien» fra Harastølen, og satte kursen mot Sogndal igjen. Derfra kjørte jeg nord-vestover i retning Jølstravatnet. Ved Fjærland ble det en stopp ved Norsk Bremuseum. Skulle egentlig ikke inn, men jeg gikk inn ei dør rett ved restauranten for å kjøpe en is, og plutselig var jeg jammen inne på museumet.
Jeg hadde visst sneket meg inn uten over å være klar over det. :lol

Bilde

Traff på denne fælingen utenfor museumet ;-) :
Bilde

Utsikt fra museum-taket mot Jostedalsbreen:
Bilde


Spiste opp isen, tittet litt, tok en liten prat med et par motorsyklister utenfor, og reiste så videre.
Opp til Jølstravatnet og E39 til Byrkjelo. Der ble det en matbit, men også en hyggelig prat med et litt eldre par på en custom-sykkel av noe slag. Forholdvis lokale folk, på en liten «is-kose-tur». :)

Kom meg over fjellet til Utvik (to dager senere var denne veien ødelagt av ras/regn.. :O ) og videre til Innvik. Der ble jeg godt mottatt med kaffe og is hos GoldWing-pilotene. Et hyggelig gjensyn med veldig trivlige folk. :D

Bilde

Tiden går fort i godt selskap, så plutselig var det gått nesten to timer. Det var på tide å komme seg videre. Hadde før avreise fra Gaupne bestilt et rom i Selje, og det var fortsatt en stubb igjen og kvelden nærmet seg fort. Passerte Olden og Loen. Kunne vært artig med en tur oppi gondolen «Loen Skylift», men med en pris på nesten 500 spenn og såpass sent på dag så ble det ikke noe denne gangen. Hadde et håp om å få sett noen gærninger i flaggermus-drakt som hoppet, men så dessverre ingen der i dag. Så forbi Stryn og til Nordfjordeid, der det ble en stopp for å kjøpe et par pils (trodde jeg..) Klokka var nå et par minutter over 5, og det viste seg at i denne kommunen stengte jaggu ølsalget klokka 16 på Lørdag ! :[-( Ja,ja blir vel ei råd, tenkte jeg og reiste videre. Ankom etterhvert Selje etter masse herlige svinger. Både Tracern og jeg likte oss spesielt godt på veiene i dette området. :thumleft Innsjekk og fikk kjøpt litt ØL (aaahh.. det løste seg til slutt \:D/ ) av den hygglige damen på Doktorgarden Selje.

Bilde

Forøvrig et koselig gjestgiveri, der jeg (som vertinnen sa det:) «fikk det mest romantiske rommet» :lol

Bilde

Mat må man ha, og endte opp med en hamburgertallerken på bensinstasjonen, da klokka nå var ca halv10 og annen mat ikke var å oppdrive så sent på kvelden. Joa, burgern var bra den, men sleit skikkelig når denne skulle nytes ute i det fri.. Satan hvor mye knott det var ! :O Trudde ikke det var sånt borti her jeg, men der tok jeg visst feil ja.. :? Etter et meget plagsomt «knott-angrep» ble det et par øl på ei sjappe på brygga før jeg ruslet tilbake til rommet og tok kvelden.

Kveld på brygga i Selje:
Bilde

Kveld på stranda i Selje. Tåka velter seg nedover fjellene i retning mot Vestkapp:
Bilde




Våknet søndag til litt mere skyer og usikkert vær. Litt frokost og pakking, og ferden gikk mot Vestkapp. Herlige veier, men været ble dårligere og dårligere når jeg nærmet meg målet. Nesten ikke sikt i den tykke tåka og jeg var nesten redd for å velte i den sterke vinden. :O Og måtte kjøre med åpent visir for å se noe pga dugg.. Men fikk til slutt parkert på en grusplass oppå toppen der. Parkerte med fronten på Tracern rett mot vinden, ellers kunne den trolig veltet i ekstemværet.. På denne plassen er det visst tydligvis værhardt ja !
Gikk til Vestkapphuset, men der var det jaggu stengt. Tydeligvis noe oppussing der. Sto en bobil på parkeringplassen, men den forsvant og jeg var plutselig helt alene oppå der.. Litt spennende egentlig, i dette været. 8) Tok noen bilder av tåka, før jeg begynte på den strabasiøse turen ned igjen.

Bilde

Bilde

Været roet seg ganske kjapt når toppen ble forlatt, og jeg stoppet ved Vestkapp Camping for å tørke visiret og sette på litt mere klær. Var ikke akkurat sommertemp i dag.. Turen gikk så mot ferja Koparneset-Årvik, Ulsteinvik ble passert, før ny ferje Hareid-Sulesund. Svingte høyre litt før Spjelkavik og tok en litt mindre vei til Valle. En liten matbit og en prat med en motorsyklist på dagstur fra Åndalsnes-traktene, før siste biten til ferja Vestnes-Molde.

Bilde

I Molde stoppet jeg for bensin og en kaffekopp, og været var nå så bra at jeg tok av litt klær. :D Så nord-østover mot Eide og Atlantehavsveien. Avkledningen kunne jeg ha spart meg for, da det etter ca 2mil plutselig ble tåke og mye kaldere igjen.. Så da ble det en liten stopp for påkledning igjen. Jaggu skifter været fort borti her altså !
Svingte venstre litt før Eide, og kjørte noen artige småveier. Ble også en liten stopp på Atlanterhavsveien, men litt dårlig sikt også her i dag. Men jeg har vært der flere ganger tidligere, så helt greit i grunn.

Bilde

Bilde


Endte denne dagens ferd hos min søster med familie i Kristiansund. Litt kaos i heimen pga total oppussing av stua, men et hyggelig gjensyn og ei god seng til låns. :D

Bilde

Etter en deilig «grill-reste-middag», litt rødvin og hyggelig prat, var denne søndagen over. Og i morra skulle jeg hjem.

Eller..? hmm.. Vi får se hva som skjer i neste episode. ;-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: (Konk 2017) Sommerferie-tur 2017

Legg inn av biker7 »

Del 4

Dag 7 og 8

Våkner mandag morgen med en liten plan. :)
Har slått i fra meg å kjøre de ca 53milene raskeste veien hjem, da det ikke frister noe særlig grunnet ganske lange kjøredager hittil på denne turen. Tankene var også innom å kjøre om Trollstigen, Geiranger og ta en overnatting i Lom-traktene før hjemreise tirsdag, men etter litt tankevirksomhet før jeg sovnet inn kvelden før er dette nå lagt på is. Dagens nye plan er å kjøre litt omveier til Oppdal og ta en overnatting der.

Blir en hyggelig frokost med familien før Kristiansund forlates for denne gang. Vi ses plutselig igjen. :D

Bensin hadde jeg fylt i Molde dagen før, så jeg kunne kjøre en god stubb før jeg behøvde å tenke på bensin. Blir litt sein avreise denne gangen, men ca klokka 12 er jeg på hjul. Kjører til E39 og følger denne til ferja Kanestraum-Halsa. Og dagens vær er ikke til å klage på. :thumleft

Bilde


7 km etter Halsa svinger jeg av E39, og kjører sør-østover mot Surnadal. En strekning på ca 3mil med ganske så «Tracer-vennlig» vei. :twisted Blir en liten kaffe-stopp på en campingplass litt over halvveis på denne veistrekningen, og bestiller samtidig et rom/leilighet litt sør for Oppdal. Fra Surnadal på litt kjedeligere veier østover mot Meldal, før jeg svinger av ca 18 km før Berkåk/E6. Dette er en vei jeg ikke har kjørt før, og mistenker at det kan være litt grus. Men pytt pytt, det klarer Tracern.
Er vel snaue 2mil med grei grusvei før det går over til asfalt ved Granasjøen. Og helt ærlig så kunne vel egentlig grusen bare ha fortsatt, for denne asfalten er ikke bra ! :O Men vakkert er det her lengst øst i Trollheimen, og i en skråning litt før Skardvatnet stopper jeg for en sein lunsj (klokka var vel nå rundt halv 5).

Bilde

Vann og Polarbrød med salami og majones smaker helt fortreffelig oppi skråningen her med flott utsikt mot Trollheimen. :D

Bilde

Mot Skardvatnet :
Bilde



Kommer etterhvert til Oppdal der jeg fyller bensin, og handler inn litt øl, snacks, pålegg og en BOXERSHORTS. :lol Ja pga en litt lengre tur enn planlagt hadde jeg ikke flere rene igjen, og vasking utgikk. ;-)

Litt sør for Oppdal sjekker jeg inn på Granmo Camping og får en grei leilighet for 700,-

Bilde


Akkurat da jeg er ferdig med å dusje, banker det på døra i kåken min. :-k Det er en kar på ferietur med familien, som har sett Tracern utenfor og er litt nysgjerrig på denne. Blir en lengre prat med denne hyggelige karen, for han har nemlig vurdert Tracer som sin neste sykkel. :thumleft Og ikke helt umulig at jeg klarte å overbevise han. 8)
Blir også litt prat med folka i naboleiligheten, før jeg kaster meg på sykkelen og returnerer til Oppdal for en matbit. Er vel tilbake på campingen ca klokka 10, og det blir et par øl og en spaser-tur rundt på området før jeg tar kvelden. :)


Traff på denne "krabaten" som vandret fritt rundt på campingplassen :D :
Bilde


Kveld langs elva som renner ved Granmo Camping :
Bilde




Det er tirsdag morgen og på tide å ta turen hjemover.
Pakking, utsjekk, og plutselig går Tracern friskt oppover Drivdalen mot Hjerkin. Derfra østover til Folldal, der det blir en kaffe-stopp og et hyggelig gjensyn med karen som driver bensinstasjonen der. :) Hadde nemlig en prat med han i fjor høst også, på hjemturen fra Kristiansund med en noe «skadeskutt» Tracer. (Ble dengang påkjørt bakfra stående i kø..)

Så kjører jeg sørover mot Atnbrua, med den obligatoriske stoppen ved Solbergplassen med utsikt mot Rondane.

Bilde


Svinger av og tar veien over Venabufjellet. Fint over der.

En liten stopp ved fjellet Muen :
Bilde



En liten «Polarbrød-lunsj» og gratis-kaffe på Circle K Ringebu, før den «koselige» E6 skal kjøres en stund.. Kjører den vel i ei mil, og da orker jeg faen ikke mere av trafikken og kø-helvete ! :evil Vrenger over på Vestsidevegen og følger denne til Tretten, deretter gamleveien utenom Øyertunnelen. Stålsetter meg for de siste 15 km mot Lillehammer på E6 og da kommer regnet. Ei skikkelig skur ! Tar en liten stopp i Lillehammer til regnet gir seg, og så blir det østsiden av Mjøsa til Moelv. Så var det egentlig den forbannede E6 igjen, men dengang ei. \:D/ Hadde egentlig bare tenkt å kjøre litt småveier parallelt sør for E6 til Brumunddal, men plutselig befinner jeg meg på vei til Tingnes ved Helgøya. Tar en lett middag der i form av en meget god elg-burger. :thumleft

Bilde


Så blir det straka vegen fra Tingnes til Elverum, i litt «av & på-vær».
Elverum blir turens siste stoppested før jeg er hjemme, og det blir en ENORM soft-is, kaffe og litt «small-talk» med noen lokale motorsyklister på «Sirkel K». :)

Når vestsidevegen av Glomma fra Elverum til Kirkenær til slutt er unnagjort, kan jeg oppsummere med at trippteller nr.2 nå står på ca 270mil etter en herlig 8dagers-tur. :thumleft :D

Vil faktiskt si at dette hadde vært en av de fineste mc-turene jeg har hatt i min 22år lange mc-karriere (ja faktisk muligens den fineste :twothumbs: ). Og dette etter at ferieplanen som forelå for bare noen uker siden gikk i vasken, og jeg egentlig var litt usikker på hva jeg da skulle finne på. :D

Det store utland, alpene etc er selvfølgelig også herlig, men jaggu må jeg si at jeg kan kose meg like mye i vårt eget land. :thumleft



Avslutter med noen ord om min trofaste «reisekamerat» :
Tracern fungerte knirkefritt gjennom hele turen, og kan vel ikke si at jeg har blitt noe mindre glad i den nå. En herlig sykkel på svingete vestlandsveier ! Har jo kjørt noen turer borti der før, men har aldri kost meg såpass. I mine øyne har denne sykkelen akkurat passe vekt med ca 200kg med nesten full tank, og nok Power. Og en litt oppreist kjørestilling til å kose seg på skikkelig svingete veier. Dempingen har jo fått litt kritikk, men i mine øyne så er denne bra nok til mitt bruk. Jeg syns faktisk den har blitt bedre nå i det siste etter at sykkelen nå nærmer seg 22000km. Og turbulens etc fungerer nå mye bedre med den kappede «kina-skjermen» påmontert og håndbeskytterne tatt av. Ikke noe problem med høyere hastigheter heller. Har heller ikke noe problemer med «wobbling» under skikkelig pådrag som Tracern også har fått litt «kjeft» for. Litt for hardt sete på de lengre dagsetappene, men ikke verre enn at det går :D

Føler meg vel nesten litt nyforelsket i denne «rakkeren» etter denne turen :yeyeye , så det blir nok en Tracer-sessong til ja. Men blir nok litt roligere tider for Tracern nå utover høsten, for nå trenger den sårt et nytt bakdekk og det er på tide med 20K-service. Men det spørs vel hvor lenge jeg klarer å holde meg unna «min kjære». (vel..ble ikke lenge , for noen dager senere var jeg på tur igjen) ;-) 8)


THE END
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: (Konk 2017) Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

6. Hva er Keukenhof?

Kortversjonen er blomster
2017-05-07 13.57.12.jpg
og blomster
2017-05-07 13.57.37.jpg
og enda flere blomster!
2017-05-07 13.31.48.jpg
En litt mer prosaisk versjon er at dette er ei enorm salgsmesse for Nederlands blomsterprodusenter. Her forsøker de å overbevise oss om at akkurat DE har verdens vakreste tulipaner.
2017-05-07 14.20.36.jpg
For oss som bare kommer for å kikke (trodde jeg) er det, vel, litt vanskelig å beskrive med ord. Men litt harde facts:
Opprinnelig en kjøkkenhage for det lokale greveslottet (som må ha hatt litt av en husholdning for å trenge en kjøkkenhage av denne størrelsen!) Like utafor den lille byen Lisse, rett vest for Amsterdam og Schihpol og nær kysten er over 7 - sju - millioner tulipaner utstilt i blomstringen fra midten av april til midten av mai. Som også var grunnen til at vi tok sjansen på en så tidlig langtur. Her er det alle mulige sammensetninger av blomster. I lange, snorrette rader
2017-05-07 14.21.10.jpg
i hjørner
2017-05-07 14.24.18.jpg
og i slynger
20170507_123244.jpg
Blomster langs sjarmerende kanaler med sakte vann
2017-05-07 12.43.41.jpg
og blomster rundt kunstinstallasjoner
2017-05-07 13.38.29.jpg

Blomster i overflod
20170507_142539.jpg
Og noe mer smålåtent!
lite.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av erik m den 03 des 2017, 21:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: (Konk 2017) Keukenhof. For oss som er glad i blomster!

Legg inn av erik m »

7. Men Keukenhof er mye mer.

Det er dette her med nederlendere og vann.
Vann med svaner
xxx small.jpg
Vann uten svaner
lite 5.jpg
Og vann til å drømme ved
2017-05-05 15.59.15.jpg
Da har vi altså tulipaner, vann og... ja hva var det med Holland igjen?
lite 7.jpg
Ja også vindmøller da. Fine, gamle vindmøller. Som virker! Og som du kan få kom inn i, og opp i, og derfor, i stedet for å ta bilde AV, et bilde FRA
lite 8.jpg
Og så er det forfriskninger over alt og av alle slag, fra iskrem- vaffel- og pølsebuer, til treretters. Og sukkerspinn!
lite men godt.jpg
Og så er det et lekeland for oss som aldri blir helt voksne, og en mini-zoo der barna (de egentlige barna, altså) kan komme inn og klappe dyra.
Men først og fremst - blomster, i bøtter og spann!
lite 9.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

OK :thumleft

Dag 5 og kanskje høydepunkt på turen. Først over van Zyls pass som var overraskende krevende. Vi 2 fra Norge fikk betalt for å ha slåss i norske steinrøysa, tyskerne sleit mer men de kom da gjennom med litt assistanse. Veldig glad hadde 690 (eller egentlig 701...same same) og ikke noe større, kjører 690 som småenduro (kjøpte meg faktisk 690 når kom hjem, så imponert var jeg).

Men fikk belønning i form av fantastisk utsikt utover Marienfluss. Ikke dumt å kjøre på savannene heller, litt uvirkelig egentlig. Selv om falt litt igjennom teknisk i løs sand. Fra å kanskje være raskeste på de mer steinete partiene tidligere, var jeg plutselig den som slet mest. Takker gud for at hadde regnet i forkant så sanden var litt fastere.

Endte opp i Camp Syncro drevet av sveitsisk par som var på tur der for noen år siden, forelsket seg i stedet...og kjøpte det :crazy: Var da tilbake ved Kunene elven og Angola på andre siden igjen.

van Zyls pass:

Bilde

Bilde

Bilde

Utsikt over Marienfluss fra van Zyls:

Bilde

Sliten tysker etter van Zyls fullført (i 35gr) :P

Bilde

Marienfluss:

Bilde

Camp Syncro:

Bilde

Bilde

Bilde

Krokofant (sees også i bildet over om du myser):

Bilde

Bilde

En av våre nye tyske venner var litt bekymret for malaria mygg (og her er det VARMT) :lol

Bilde
Sist redigert av pingvin den 04 des 2017, 21:32, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Dag 6 så var det å krysse Marienfluss igjen, kjørte timesvis over savennene....magisk :D Egentlig var dette etter regntiden skulle vært over men kom et durabelig uvær før vi ankom Namibia som heldigvis ga seg et par timer før vi kjørte ut av Windhoek første morgen. Dette hadde positive og negative sider. Ved siden av at sanden blir fastere så blir det også grønnere og frodigere enn normalt, så det var fint. Ulempen er at dyrene blir mere spredd siden de ikke trenger å stimle sammen de få stedene det er vann. Vi så derfor mindre dyr enn normalt og ingen elefanter. Godt vært i Tanzania og fått dosen før, så ikke halt krise men hadde vært litt prikken over i-en.

Endte opp i Marble camp som fått navn etter det nedlagte marmorbruddet rett ved. Andre natt i telt.

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Dag 7 og ny fantastisk dag. Og litt flere dyr, ikke minst en del giraffer. Bra plaster på såret når elefantene gjemte seg :prf Vi skulle da til Purros, som vi trodde var en by men var mer en husklynge. Siste natt i telt.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Guiden sleit...men følgebilen satt dønn fast. Var hedligvis nær Purros så fikk hentet 2 biler så fikk vinsjet den løs :knegg

Bilde

Lokale supern. Som selvfølgelig heter Manchester United :crazy:

Bilde

Og lokale katedralen:

Bilde

Må ta sine forholdsregler når bruker kompis sin mc som forankring for telt. Hadde bråvåknet om han dro avgårde mens jeg lå og sov :[-X Den grå boksen var forøvrig alt vi fikk av bagasjeplass. Ikke all verden når også soveposen måtte oppi der, men gikk da greit.

Bilde

Ble bakt brød nesten hver dag i jerngryte. Gryta ble satt i glørne mens mer glør ble lagt oppå lokket:

Bilde
Sist redigert av pingvin den 05 des 2017, 08:33, redigert 3 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Dag 8. Her kjørte vi mesteparten av dagen uten følgebil. Meningen var å kjøre i tørre elveleier denne dagen...bare at de var ikke tørre etter alt regnet. Kan gå år mellom hver gang regner her så helt unormalt. Egentlig hadde de planer om å kjøre annen rute pga vannet, ikke minst siden helt uaktuelt for følgebilen å kjøre i våte elveleier, faren for å bli sittende fast er stor. Og kommer det da mer regn (som det gjorde ) har du et kjempeproblem. Men de mente kjøregruppen var såpass jevn og god at de valgte å la oss kjøre videre (med guide selvfølgelig) mens følgebilen kjørte rundt.

Det ble en helt spesiell opplevelse så da får heller elefanter være elefanter. Utrolig dag (se videoene) :twothumbs:

Og rett før vi var fremme måtte vi stoppe da hele sletta var full av hundrevis av dyr, sebraer, gaseller, antiloper, sjakaler mm. Men var skumring så ble ikke noe bra bilder dessverre. Men skikkelig moro, følte virkelig var i Afrika :prf

Bilde

Bilde

Disse var ikke like lure som vår følgebil. Prøvde å hjelpe men nytteløst så vi måtte bare dra videre (guiden meldte når kom til sivilisasjon).

Bilde

Godt med seng og litt luksus igjen :D (Palmwag Lodge)

Bilde

Bilde

Det vil si, for oss som hadde bungalow. Halvparten bodde i telt og fant fersk elefantbæsj 10m fra teltet om morgenen. Men enda skumlere, ble observert 5 løver rett ved lodgen mens vi var der :O

Bilde
Sist redigert av pingvin den 05 des 2017, 11:11, redigert 3 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kaokoland Namibia - Afrikas siste villmark

Legg inn av pingvin »

Dag 9. Siste dag i villmarken, er nå på full fart mot sivilisasjonen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Disse plantene kan bli flere tusen år gamle. Rart å tenke på at denne kanskje levde mens Jesus tøflet rundt og gjorde vann til vin :-k EDIT: Googlet og den heter Welwitschia og kan bli over 2000 år. Artig fun fact: "Plants in Angola are better protected than those in Namibia, because of the relatively high concentration of land mines in Angola, which keep collectors away." Og de sier krig ikke er bra...

Bilde

Bilde

Brandberg White Lady Lodge:

Bilde

Bilde
Sist redigert av pingvin den 05 des 2017, 11:15, redigert 4 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Låst