IronButt
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: IronButt
Takk for den Baron von Waffel.Æ uroe mæ ikke for å bli utestengt,det va vel kanskje en
lit sleivete kommentar fra mi sie (beklager den) men æ synes at alle tema må kunne diskuteres uten at det påpekes at det va ment kun for de som e enige,det fjerne litt av
moroa i en ellers grei diskusjon.
Jalmar vi kan forandre FARLIG til litt MINDRE TRYGG,det e bare snakk om gradering.
Det finnes sikkert noen få medisinske/fysiologiske rariteter (eller hva man kan kalle det) men æ føle mæ rimelig sikker
på at du ikke finner mange innen traffiksikkerhet og/eller medisin som anbefaler 20 timers kjøring pr døgn,snarere
tvert imot
lit sleivete kommentar fra mi sie (beklager den) men æ synes at alle tema må kunne diskuteres uten at det påpekes at det va ment kun for de som e enige,det fjerne litt av
moroa i en ellers grei diskusjon.
Jalmar vi kan forandre FARLIG til litt MINDRE TRYGG,det e bare snakk om gradering.
Det finnes sikkert noen få medisinske/fysiologiske rariteter (eller hva man kan kalle det) men æ føle mæ rimelig sikker
på at du ikke finner mange innen traffiksikkerhet og/eller medisin som anbefaler 20 timers kjøring pr døgn,snarere
tvert imot
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: IronButt
Æ ser jo no at den siste setninga blei litt knotat men håpe den blir forstått :[-o<
Re: IronButt
2500 km på 36 timer, med fartsgrenser og veier som tillater et snitt på kanskje 95-98 km/t høres jo overkommelig ut. Det vil si ca 26 timers kjøring og 10 timers vile.
Med riktig fordeling av viletiden, er det der et greit prosjekt tror jeg.
Jeg har et "drømmeprosjekt" som jeg foreløpig planlegger litt på i ledige stunder. Lørenskog - Kirkenes på 36 timer. Det er ca 2250 km den ruta jeg har fundert på. Kort fortalt: Lørenskog - Torsby - over til Happaranda - opp til Neiden - og så Kirkenes.
Jeg tror det skal la seg gjøre å klare en snitthastighet på kanskje 85 km/t i Sverige og Finland. Og jeg vil forsiktig anta at et totalsnitt på 80 km/t er oppnåelig. Det vil si en kjøretid på 28 timer, og en viletid på 8 timer.
Men vi får nå se om prosjektet er for tøfft for meg. Må tenkes grundig gjennom.

Med riktig fordeling av viletiden, er det der et greit prosjekt tror jeg.

Jeg har et "drømmeprosjekt" som jeg foreløpig planlegger litt på i ledige stunder. Lørenskog - Kirkenes på 36 timer. Det er ca 2250 km den ruta jeg har fundert på. Kort fortalt: Lørenskog - Torsby - over til Happaranda - opp til Neiden - og så Kirkenes.
Jeg tror det skal la seg gjøre å klare en snitthastighet på kanskje 85 km/t i Sverige og Finland. Og jeg vil forsiktig anta at et totalsnitt på 80 km/t er oppnåelig. Det vil si en kjøretid på 28 timer, og en viletid på 8 timer.
Men vi får nå se om prosjektet er for tøfft for meg. Må tenkes grundig gjennom.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: IronButt
OK, du har rett dersom du formulerer det slik: Ingen er like kvikk i reaksjonen efter 20 timer som efter 20 minutter.jhn skrev:Det finnes sikkert noen få medisinske/fysiologiske rariteter (eller hva man kan kalle det) men æ føle mæ rimelig sikker
på at du ikke finner mange innen traffiksikkerhet og/eller medisin som anbefaler 20 timers kjøring pr døgn,snarere
tvert imot
Så det er riktig.
Men det er bare en observasjon.
Om din konklusjon blir at derfor bør ingen kjøre i 20 timer, da tror jeg du tar feil.
For det er nemlig også korrekt at ingen er like kvikk i reaksjonen efter tre timer som efter tre minutter.
Men vi kan ikke konkludere med at ingen bør kjøre i tre timer av den grunn.
Om jeg har forstått dette riktig så mener hverken Jalmar eller jeg at din observasjon er feil.
Men vi har reservasjoner for hvilke konklusjoner du kan trekke fra observasjonen din.
Men, altså, observasjonen er trolig riktig.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: IronButt
Dersom du utsetter det til sommeren isteden for nå i januarJalmar skrev:Jeg har et "drømmeprosjekt" som jeg foreløpig planlegger litt på i ledige stunder. Lørenskog - Kirkenes på 36 timer. Det er ca 2250 km den ruta jeg har fundert på. Kort fortalt: Lørenskog - Torsby - over til Happaranda - opp til Neiden - og så Kirkenes.

Men sparer masse krefter på å kjøre mens det er lyst.
Før var det 110 km/t fra Mora helt til Gellivarre. Men det er det kanskje ikke lenger?
Har ikke du tank på størrelse med Berge Istra på Vogga di?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: IronButt
Det var vel en ganske riktig oppsummering av min mening også. I tillegg vil jeg legge til at ingen er like, og ingen har akkurat de samme forutsetninger. Med det mener jeg at en person kan bli farlig ukonsentrert etter 2 timer, og en annen kan holde ut lenger.tagesk skrev:OK, du har rett dersom du formulerer det slik: Ingen er like kvikk i reaksjonen efter 20 timer som efter 20 minutter.jhn skrev:Det finnes sikkert noen få medisinske/fysiologiske rariteter (eller hva man kan kalle det) men æ føle mæ rimelig sikker
på at du ikke finner mange innen traffiksikkerhet og/eller medisin som anbefaler 20 timers kjøring pr døgn,snarere
tvert imot
Så det er riktig.
Men det er bare en observasjon.
Om din konklusjon blir at derfor bør ingen kjøre i 20 timer, da tror jeg du tar feil.
For det er nemlig også korrekt at ingen er like kvikk i reaksjonen efter tre timer som efter tre minutter.
Men vi kan ikke konkludere med at ingen bør kjøre i tre timer av den grunn.
Om jeg har forstått dette riktig så mener hverken Jalmar eller jeg at din observasjon er feil.
Men vi har reservasjoner for hvilke konklusjoner du kan trekke fra observasjonen din.
Men, altså, observasjonen er trolig riktig.
[TaSK]
Og i denne saken, som i alle andre saker, uttaler medisinsk personell seg på svakt grunnlag. De har faktisk ikke undersøkt alle sjåfører som finnes, og kan derfor bare uttale seg generelt og gjennomsnittlig. Hvis man spør en lege eller annen medisinsk fagkyndig som også deltar i Iron Butt-kjøring, vil han eller henne kanskje ha en annen konklusjon enn en som kanskje ikke har mc-lappen en gang.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Re: IronButt
Det blir på vårparten ett eller annet år, hvis det blir noe av.tagesk skrev:Dersom du utsetter det til sommeren isteden for nå i januarJalmar skrev:Jeg har et "drømmeprosjekt" som jeg foreløpig planlegger litt på i ledige stunder. Lørenskog - Kirkenes på 36 timer. Det er ca 2250 km den ruta jeg har fundert på. Kort fortalt: Lørenskog - Torsby - over til Happaranda - opp til Neiden - og så Kirkenes., og sørger for at du ankommer Nordkalotten om kvelden, så slipper du jo å kjøre i mørket.
Men sparer masse krefter på å kjøre mens det er lyst.
Før var det 110 km/t fra Mora helt til Gellivarre. Men det er det kanskje ikke lenger?
Har ikke du tank på størrelse med Berge Istra på Vogga di?
[TaSK]


Fra Torsby og stort sett helt til Happaranda kan man jo holde god fart. I praksis viser det seg vel at hastigheten havner på noe rundt 100-110 hvis man følger trafikken.
Rekkevidden på Voyageren er ca 48 mil på den typen kjøring og veier. Så det blir ikke mange tankstopp.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: IronButt
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: IronButt
Torino er flott og bra, men jeg er så sneversynt og sær at jeg holder meg i Skandinavia.
Kommer forøvrig sterkere tilbake en eller annen gang i fremtiden med Gamle, og da for å praktisere langdistanse-kjøring på dårlige veier og grus. Har vært så heldig de siste to sesongene å fått følge av Bimma på noen forsøk, og det har vært gøy. Det kan være en utfordring å finne gode ruter, men det har gått veldig greit for det meste. Rundt 40 grus-mil på en lang dag er vel så krevende som 100 asfalt-mil. Men tror dette vil ordne seg når Gamle er ferdig rigget. Kanskje jeg da bryter med min særhet og sneversynthet, og legger ut på kjøring i Russland?

Kommer forøvrig sterkere tilbake en eller annen gang i fremtiden med Gamle, og da for å praktisere langdistanse-kjøring på dårlige veier og grus. Har vært så heldig de siste to sesongene å fått følge av Bimma på noen forsøk, og det har vært gøy. Det kan være en utfordring å finne gode ruter, men det har gått veldig greit for det meste. Rundt 40 grus-mil på en lang dag er vel så krevende som 100 asfalt-mil. Men tror dette vil ordne seg når Gamle er ferdig rigget. Kanskje jeg da bryter med min særhet og sneversynthet, og legger ut på kjøring i Russland?

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: IronButt
Da tror jeg du bør lese historien om the BAM road i Sibir.Jalmar skrev:Men tror dette vil ordne seg når Gamle er ferdig rigget. Kanskje jeg da bryter med min særhet og sneversynthet, og legger ut på kjøring i Russland?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: IronButt
Det begynne å bli vanskelig når man skal diskutere alt i fra 2min. og opp,vær no litt rimelig.
Jalmar du har aldri hørt om et uhell i et Iron but løp pga tretthet,æ har aldri hørt om noen som ikke blir trett og mindre
observang etter 15-20 timer forholdsvis anstrengende aktivitet.Du har helt rett det e ingen som har undersøkt
alle hjerner,det e heller ingen som har undersøkt alle hjerter,nyrer,lunger osv osv men den medisinske ekspertisen
e vel ganske enige om kordan de fungerer.Om man har mc lappen eller ikke betyr mindre.
Det her handle vel mere om kordan hjernen fungere enn om mc kjøring
Man e vel også enig om at en arbeidsdag på 7 8 9 10 11 12 timer bør de fleste klare å holde konsentrasjonen på
et akseptabelt nivå,men mye over det e det de færreste som klare.Selvfølgelig e det forskjell på¨folk,men ikke
så veldig stor. Æ har hatt yrker som det har vært forholdsvis livsviktig og holde konsentrasjon oppe å vet også at
forberedelse å mye hvile e viktig.Har også kjørt både lenge og langt så æ vet ka det innebær.
Vi kan jo håpe på at det e dokker som har rett,at dokker fungere litt anderledes enn folk flest,
da e sannsynligheta større for at det går bra med dokker
No trur æ at æ stoppe
Jalmar du har aldri hørt om et uhell i et Iron but løp pga tretthet,æ har aldri hørt om noen som ikke blir trett og mindre
observang etter 15-20 timer forholdsvis anstrengende aktivitet.Du har helt rett det e ingen som har undersøkt
alle hjerner,det e heller ingen som har undersøkt alle hjerter,nyrer,lunger osv osv men den medisinske ekspertisen
e vel ganske enige om kordan de fungerer.Om man har mc lappen eller ikke betyr mindre.
Det her handle vel mere om kordan hjernen fungere enn om mc kjøring
Man e vel også enig om at en arbeidsdag på 7 8 9 10 11 12 timer bør de fleste klare å holde konsentrasjonen på
et akseptabelt nivå,men mye over det e det de færreste som klare.Selvfølgelig e det forskjell på¨folk,men ikke
så veldig stor. Æ har hatt yrker som det har vært forholdsvis livsviktig og holde konsentrasjon oppe å vet også at
forberedelse å mye hvile e viktig.Har også kjørt både lenge og langt så æ vet ka det innebær.
Vi kan jo håpe på at det e dokker som har rett,at dokker fungere litt anderledes enn folk flest,
da e sannsynligheta større for at det går bra med dokker
No trur æ at æ stoppe

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: IronButt
Å kjøre uavbrutt i timevis uten stopp , har iallefall ingenting med turglede å gjøre.
Men hver sin smak,sa vintapperen,drakk mens de andre sloss..
Og god tur ihvertfall

Men hver sin smak,sa vintapperen,drakk mens de andre sloss..

Og god tur ihvertfall

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: IronButt
Kan jeg få spørre hvorfor du synes det å kjøre ikke har noe med turglede å gjøre?Intruder skrev:Å kjøre uavbrutt i timevis uten stopp , har iallefall ingenting med turglede å gjøre.![]()
Jeg trodde det nettopp var å kjøre sykkel turen handlet om.
[TaSK]
PS: Jeg er ikke ute efter å yppe til en krangel, jeg er interessert!
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: IronButt
Å sitte der ør og forvirret etter å ha kjørt 15 timer,med det i bakhodet å kjøre en tur i løpet av kortest mulig tid med høyest mulig gjennomsnittsfart, hører til på ei bane,ikke dårlige landeveier der det også må tas hensyn til andre.
Men det er min mening,enhver ellers må ha sin mening for min del.

tagesk : Forstår din interesse,og krangel hører ikke til her,
men vi kan diskutere så fjæra fyker !!



Men det er min mening,enhver ellers må ha sin mening for min del.


tagesk : Forstår din interesse,og krangel hører ikke til her,
men vi kan diskutere så fjæra fyker !!


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: IronButt
hmmmmmm. Det du skriver gir ikke så mye mening for meg.Intruder skrev:Å sitte der ør og forvirret etter å ha kjørt 15 timer,med det i bakhodet å kjøre en tur i løpet av kortest mulig tid med høyest mulig gjennomsnittsfart, hører til på ei bane,ikke dårlige landeveier der det også må tas hensyn til andre.![]()
![]()
Dersom man kjører sin motorsykkel (det vil si ikke spiser appelsiner og drikker kakao hele tiden, og heller ikke henger omkring på Shell for å se om det stopper noen fine biler for å fylle bensin (forresten - de fleste fine biler nå til dags går på diesel, men det er en annen sak)), da blir gjennomsnittsfarten høy av seg selv.
Noe av det føste man oppdager når man begynner å kjøre (i moetsetning til å spise appelsiner i skogen) er at det er stoppene som er avgjørende.
Det er liten sammenheng mellom å kjøre uten stans, og kjøre grisete. Stresset og presset ved å kjøre forbi tre hundre biler for å kunne kjøre i 83 km/t isteden for 80 km/t utgjør én time og åtte minutter på strekningen Lindesnes - Nordkapp langs E6. Dropper du tre appelsiner slipper du stresset og sparer samme tiden.
Kjøre langt handler ikke om å kjøre forbi, det handler om ikke å spise appelsiner og drikke kakao.
Problemet er at det krever en del øvelse, en del trening, og en del planlegging for å slippe å stoppe. Det høres kanskje lett ut å ikke stoppe, men det er faktisk ganske vanskelig.
Og det der med forvirret og ør, det kjøper jeg ikke i det hele tatt.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)