Alfa Romeo GT 2,0 JTS Benzina er en artig bil. Ingen særlig tvil om det. Den kjører godt og er ganske sprek. God å sitte i er den også.
Men når årene raser på har det den en tendens til noen aldersdomsvakheter. Som alle andre biler. De "revolusjonerende" xenonpærene skulle være nærmest evigvarende, noe de slett ikke er.
På min GT sviktet den ene pæren etter 12 år. Ikke spesielt rart, skal det innrømmes. Alt har begrenset levetid, også xenonpærer, selvfølgelig.
I dag var bilen på verksted for å bytte pæren og tenneren, som heller ikke lenger virket som den skulle. Ny brukt tenner var handlet inn via eBay.
Bilen på verkstedet med deler som skulle byttes. Så ringer verkstedet og lurer på om jeg har holderen til xenonpæra?
Lang historie kort: Fant denne etter hvert og fikk levert den til verkstedet.
Men før det skjedde så måtte jeg bare innrømme overfor verkstedfyren at jeg ikke husket om det fulgte med noen egen holder sammen med ny pære og brukt tenner.
Husket heller ikke om pæreholderen fulgte med fra verkstedet deres siste gang bilen var inne for rep. og hvor man oppdaget feil ved tenner, som gjorde at denne også måtte byttes.
Så før jeg endelig fant pæreholderen ba jeg verkstedet sjekke om de kunne skaffe en fra en Alfaforhandler.
Og det var det jeg fikk svaret fra verkstedet (merkeuavhengig MECA verksted) jeg holdt på å gå i sjokk.
Alfaforhandleren de tok kontakt med hadde nemlig opplyst om at denne pæreholderen i enten bakelitt- eller hardplastmateriale ikke kunne kjøpes separat, men var en del av hovedlyslampa. Så man måtte kjøpe hele lampa til den nette sum av 14.000,- inkl mva.

!!
Et helt fantastisk og virkelighetsfjernt svar fra en presumtivt seriøs Alfa Romeo forhandler her i Norge

!?
Heldigvis fant jeg holderen etter at verkstedet fant ut at tilsvarende kunne bestilles hos BMW for ca 250,- kr.
Så det hele løste seg på en god måte til slutt - heldigvis.
Men at et autorisert Alfa Romeo verksted her i landet greier å få seg til å si at at en plastdings som denne ikke kan skaffes, men må erstattes med en komplett frontlykt til svimlende 14000,- kr. er egentlig ikke til å tro!
Pæreholder2.JPG
Skal ikke se bort fra at dette også gjelder flere merkeverksteder, som benytter anledningen til virkelig å tømme lommebøkene til folk :-)å ...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.