Egentlig gir jeg blaffen i hva du måtte ha på deg når du kjører motorsykkel. Jeg ville aldri kommentert det med mindre vi var gode bekjente, men nå sitter vi jo her og diskuterer bekledning og da fikk du en reaksjon fra meg på ditt innlegg. Jeg har ingenting med, eller noe ønske om å blande meg i hva folk har på seg.Juicebox skrev: 05 jun 2018, 13:19Ok, du syns det ja? Hva med å gi dine spekulasjoner litt mer substans enn å bare kaste de ut på den måten? Selvfølgelig kjører du mer aggressivt om du er villig til å ta risiko, men tror du folk tenker at de tar en risiko når de setter seg på en mc med tskjorte og automatisk er innstilt for å kjøre som et svin?Dansekris skrev: 05 jun 2018, 10:56 Ja, folk har anledning til å kjøre i hva de vil, men vi har også anledning til å påpeke hvor vanvittig dumt det er å kjøre motorsykkel i shorts og singlet.
Jeg syns de er idioter. Ofte er det også en sammenheng med kjørestil og villighet til å ta risiko, men det er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.![]()
Hvorfor er det dumt å kjøre motorsykkel i shorts og singlet? Skader man andre? Skader man seg selv? Skader man trafikken? Er man en idiot om man ikke har den samme filosofien som "dere" som lever av å være føre var og tenker "hva om"?
Nå bare spekulerer jeg, siden vi er der, jeg vil si at man blir mer distrahert når man svetter som et svin under klærne sine enn når man har det komfortabelt. Det kan starte å klø og kile, man blir klam og våt, man blir svimmel og får dårligere syn og balanse og man er rett og slett ikke seg selv når man blir overopphetet. Man svetter under hjelmen, men jeg vil tro man svetter enda mer under hjelmen når hele kroppen er varm, og det å få rennende svette i øynene er ikke digg. Det er en større risiko for både deg selv og ikke minst trafikken om man ikke er 100%.
Det er ofte i tettbygde strøk som i byen eller nabolaget man kjører mye sakte og ofte står stille og venter. Det er slike situasjoner man ikke får kjølt seg ned i det hele tatt, selv om du bruker en perforert skinndress. Ikke nok med det, de pleier også å være svarte, for jeg har hørt at man får 20 ekstra hkUtsetter man ikke trafikken mer for fare da? Betraktelig mer enn en person med singlet og shorts ihvertfall. Jeg har også hørt at man kan bli ekstremt fort grumpy når man svetter og er varm, kanskje det har noe sammenheng?
Men herregud, fullt utstyr når man skal kjøre sykkelen EN meter? Det er idioti det!![]()
Ellers så smiler jeg og er glad når jeg kjører mc, kanskje du også skal gjøre det enn å være sur og klagete på andre...?![]()
Men,
Jeg tenker at det er idiotisk å utsette seg for en såpass unødvendig fare som det er å kjøre motorsykkel i shorts og singlet. Skal du ned på supern neddi gata ville nok jeg også klart meg med hjelmen, men nå snakker jeg om kjøring ut av nabolaget. Jeg regner med at de fleste tar på seg bilbeltet av ren refleks når man skal ut å kjøre bil. Jeg tenker litt det samme rundt det å bruke hansker, ryggskinne og noe polstra på overkroppen. Selv kjører jeg ofte i vanlig bukse og joggesko i tillegg til nevnte utstyr, så helt sikkerhetsnazist kan jeg vel ikke kalles.
Det er vel hevet over enhver tvil hvilken nytte man har av hansker, ryggskinne og jakke om uhellet skulle være ute.
Utover det er jeg enig i at det ikke er bra å bli for varm. Kjørte en lengre tur nå på søndag i over 30 grader og det var mildt sagt utfordrende i full dress.
Skjønner ikke helt denne logikken din.
"Hvorfor er det dumt å kjøre motorsykkel i shorts og singlet? Skader man andre? Skader man seg selv? Skader man trafikken? Er man en idiot om man ikke har den samme filosofien som "dere" som lever av å være føre var og tenker "hva om"?"
Det går jo bra helt til det ikke gjør det. Forhåpentligvis slipper både du og jeg å havne i en situasjon der man får nytte av sikkerhetsutstyret man velger å bruke.
Det eneste som er sikkert i disse diskusjonene, og jeg har sett et par, både her og diverse motorsykkelsider på Facebook, er at det alltid kommer noen på banen som tar seg nær av at andre reagerer på enten villmannskjøring eller noe enkel bekledning.
"Jeg gir vel blanke faen i hva dere mener. Ingen skal fortelle meg hva jeg skal ha på meg!!"