Firefox 3.6. fungerer ikke i MS Vista! Noen som har peiling?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Firefox 3.6. fungerer ikke i MS Vista! Noen som har peiling?

Legg inn av AJ »

Favorittbrowseren min har sviktet... :sk?
Den virker utmerket på den bærbar PC'en med Win XP som operativsystem (OS).
Men med samme oppsett, dvs. samme add-ons - extension og themes - vil Firefox ikke starte i Vista.
Den gjorde det kun når jeg oppdatert enkelte add-ons. De som kjenner Firefox vet at browseren ber om restart når slik oppdatering gjøres, og hver gang dette er gjort startet Firefox 3.6. helt greit på nytt.

Men det samme skjer altså ikke når jeg klikker på Firefox-snarveiene på desktop, snarveislinja og under Programmer.
Firefox 3.6. starter heller ikke opp etter restart av maskinen.
Men den starter greit i 'Safe Mode'... :eh

Og jeg skjønner ikke bæret!! ](*,)
Hvorfor funker det helt fint i XP, men ikke i Vista!?

Om noen har opplevd det samme og funnet en løsning vil jeg vite om det!!

På forhånd takk :prf

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Re: Firefox 3.6. fungerer ikke i MS Vista! Noen som har peiling?

Legg inn av Onsløv »

Har ikke Vista noe sånn.. "kjør i XP-kompatibilitets-modus?" :skriver
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Onsløv skrev:Har ikke Vista noe sånn.. "kjør i XP-kompatibilitets-modus?" :skriver
Mulig... :eh
Men hvor hen, da... :scratch

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

Høyreklikk på linken til programmet og se under arkvalget "kompatibilitet"
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Dexter skrev:Høyreklikk på linken til programmet og se under arkvalget "kompatibilitet"
Har prøvd, men funker ikke...

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

AJ skrev:
Dexter skrev:Høyreklikk på linken til programmet og se under arkvalget "kompatibilitet"
Da har jeg et forslag som garantert ikke løser firefox-problemet. Jeg foreslår at du prøver google-chrome. Bare for å prøve.... Når du kan bekrefte å ha prøvd chrome i 72 timer og samtidig kan si at chrome ikke er et alternativ så lover jeg å gjøre det jeg kan for å hjelpe deg og andre som sliter med fox...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Dexter skrev:
AJ skrev:
Da har jeg et forslag som garantert ikke løser firefox-problemet. Jeg foreslår at du prøver google-chrome. Bare for å prøve.... Når du kan bekrefte å ha prøvd chrome i 72 timer og samtidig kan si at chrome ikke er et alternativ så lover jeg å gjøre det jeg kan for å hjelpe deg og andre som sliter med fox...
:knegg
Skjønner...

har prøvd Google Chrome tidligere og senest i går - tilsammen mer enn 72 timer ;e - og kan si såpass at den er kjapp, men det er også det eneste jeg liker med denne Chrome browseren.
Faktisk synes jeg mer om Safari...

Men aller helst vil jeg bruke Firefox, evt. Opera 10.50 så snart Opera software får ut fingeren og gjør den ferdig... :sk?

Det siste og rare, vil jeg si, som jeg har opplevd med Firefox på Vista maskinen her hjemme er at 'Personas' extension funker i 3.5.7. versjon på en helt annen måte enn i 3.6. versjonen på XP maskinen.
Firefox på begge har vært 'ikledd' Mostly Crystal themes.
Dette har fungert helt fint på begge.

Etter at jeg vekselsvis installerte versjon 3.6. og 3.5.7. oppå hverandre for til slutt å ende med den versjon som er den eneste som starter i Vista, nemlig 3.5.7. så viste det seg at 'Personas' funker slik jeg trodde den skulle gjøre i 3.6. versjon på XP, nemlig slik:

at jeg kunne veksle mellom ulike 'Personas' (bakgrunns-bilder i browserheadingen) og samtidig beholde Mostly Crystal ikonene.
Slik funker det i 3.5.7 på Vista, mens 3.6. versjon på XP tilbakestiller Mostly Crystal ikonene til Firefox standard ikoner ved bytte av 'Personas'. I tillegg får jeg her beskjed om om restarte browseren hver gang jeg endrer 'Personas' utseende, mens i 3.5.7 versjon skjer dette uten restart.

Rare greier...

Ok, jeg skjønner så klart at dette problemet har svært smal akademisk interesse for kun noen ytterst få, men jeg synes det er et merkelig problem som jeg aldri tidligere har opplevd.

Så av ren akademisk (og en smule nerdete...) interesse kunne jeg tenke meg å finne ut hva årsaken kan være... :roll

Brukeravatar
cheron
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel

Legg inn av cheron »

Holder meg til Opera jeg :mk
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Rart at du skulle plages med FF... jeg har brukt den på W7 og Vista uten problemer... men det kan vel være et av tilleggene da som ikke kjører helt fint... finnes det oppdateringer eller nye versjoner av de tilleggene som du bruker?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Synes det er rart jeg også... FF funker jo helt fint i versjon 3.5.7.
Har byttert ut og fjernet none add-ons også. Hjalp ikke det heller.
Installerte nettopp FF 3.6. fra scratch etter å ha renset PC'en for alt som har med FF å gjøre. Endret til og med banen fra "C:/Programfiler/..." til C:/Firefox" uten at det hjalp.

Men nå gidder jeg ikke prøve mer - kjører heller på med FF 3.5.7. på denne stasjonære PC'en som jeg bare unntaksvis bruker. stor forskjell på dise to versjonene er det tross alt ikke...

Skal være fornøyd så lenge alt funker på den bærbare... :overtro bank-i-bordet osv. osv...
Men det irriterer meg fortsatt å ikke finne ut hvorfor... :punch

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev: Men det irriterer meg fortsatt å ikke finne ut hvorfor... :punch
Fordi det er Windows.... ;-) ;)

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Sant nok... :sk?
XP er greit, men Vista er håpløst ](*,)

Blir Windows 7 neste gang... om noen måneder, vil jeg tro... (blir vel ny bærbar til høsten, tenker jeg...).

Eller kanskje jeg skal prøve noe helt annet :eh

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:
Eller kanskje jeg skal prøve noe helt annet :eh

:thumleft

Virusfritt og helt gratis lovlig programvarer.

http://www.kubuntu.org/

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

Godtvoksen skrev: Virusfritt og helt gratis lovlig programvarer.

http://www.kubuntu.org/
jeg har brukt ubuntu hjemme et års tid og er fornøyd. Ikke noe fra MS på den maskinen så vidt jeg vet.

Men det blir jo også noen begrensninger hvis man skal bruke PCn som verktøy med programmer utover det vanlige:
Programvare for bildiagnose og/eller kommunikasjon med datasprut som jeg har er laget for Windows og funker ikke på Linux.

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

pelsen skrev: Men det blir jo også noen begrensninger hvis man skal bruke PCn som verktøy med programmer utover det vanlige:
Programvare for bildiagnose og/eller kommunikasjon med datasprut som jeg har er laget for Windows og funker ikke på Linux.
Det er vel slik at det du her snakker om er svært dyre fagprogrammer beregnet for profesjonelt bruk? I så fall vil jeg tro at slike programmer også greit kan utvikles av en dyktig programmerer til en lavere kostnad en hva man må betale i lisenser mv. til MS.... ;e Kan man unngå bruk av MS, så velger jeg det...

Svar