Oljeskift..

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Oljeskift..

Legg inn av bm »

Etter 45 dager har sykkelen gått 7000 km. I sitt tidligere liv i gjennomsnitt 3000 pr. år :!:

Bruker sykkelen så mye som muligt, gratis eller billigere bompenger osv... :wink:

Siden jeg ikke har noen brukermanual og verkstedshåndboken min ikke sier noe om dette..

Hvor ofte bør en skifte olje/oljefilter :?: :?:

Honda VT500C.................

GSXR

Legg inn av GSXR »

Tidligere var det vanlig å skifte olje to ganger i året,
men med dagens gode standard på både motorer og olje så holder det å bytte olje 1 gang per år.
Når det gjelder filteret er det greit og bytte dette ved hvert andre oljeskift.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Jag byter olja och filter var 5000 km och innan vinterlagring.

GSXR

Legg inn av GSXR »

rerell skrev:Jag byter olja och filter var 5000 km och innan vinterlagring.
Det får man vel kalle hyppige skift.
Litt for ofte etter min smak, det holder lenge å skifte olje etter 10-20000 km ved "vanlig" kjøring. Ved røffere behandling skifter man oftere :wink: .
Men når det er sagt så er det utrolig viktig med regelmessige oljeskift, trenger ikke tenke lenger enn på hvilke oppgaver oljen/oljefilteret har.
Men som sagt, dette er min mening.

Joppe
Innlegg: 35
Registrert: 25 mai 2005, 09:59

Legg inn av Joppe »

Hvilke olje bruker dere?....hvilke priser snakker vi om?

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Jeg bruker 20W-50 olje. Det er for jeg har luftkjølt motor. Samme går også på primæren.
Bilde

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Castrol, helsyntetisk, 120,- pr.l.
Vurderer Biltema sin olje nestegang, helsyntetisk MC olje, 79,- pr.l...

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

bm skrev:Castrol, helsyntetisk, 120,- pr.l.
Vurderer Biltema sin olje nestegang, helsyntetisk MC olje, 79,- pr.l...
Håy..
Bruker Castrol på min Shadow, og skifter en gang i året, men ville ikke finne på og bruke Biltemaolje. Var på et oljekurs, og der advarte de mot biltemaets billigolje. Hold deg til et oljeselskap....
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

rogg skrev:
bm skrev:Castrol, helsyntetisk, 120,- pr.l.
Vurderer Biltema sin olje nestegang, helsyntetisk MC olje, 79,- pr.l...
Håy..
Bruker Castrol på min Shadow, og skifter en gang i året, men ville ikke finne på og bruke Biltemaolje. Var på et oljekurs, og der advarte de mot biltemaets billigolje. Hold deg til et oljeselskap....
Biltemas oljer er fra et større oljeselskap og har kommet MEGET bra ut i tester.
Som en del artikkler som man kan finne i andre butikker med samme produkt inni esken forekommer det ofte at Biltema har samme produkt til en rimligere pris..

Bruker Biltema olje på bilene og Forden i båten. Sistnevnte er på 180 hk. og går med en belastning som tilsvarer en fullastet lastebil som hele tiden går i motbakke. Med andre ord: nesten full pinne hele tiden....

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Kvaliteten på oljen er uten tvil viktig, og det gjelder også på tempraturen. Ved over 70gr. reduseres levetiden på oljen drastisk. Levetiden på olje halveres for hver 10gr. den stiger over 70gr.
Hvis levetiden er 4000t. ved 70gr. Oljens levetid er 2000t. ved 80gr. og bare 1000t. ved 90gr.

Med tanke på hva et motorhavari vil koste, er det billig å kjøpe dyr olje..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

rogg skrev:Bruker Castrol på min Shadow, og skifter en gang i året, men ville ikke finne på og bruke Biltemaolje. Var på et oljekurs, og der advarte de mot biltemaets billigolje. Hold deg til et oljeselskap....
Oljekurs?
Gikk de gjennom API-spesifikasjoner og hva de forskjellige klassene betyr?

Jeg kan se en grunn til at en oljeleverandør advarer mot Biltemaolje, og det er redsel for å miste eget salg.
En gang som jeg sjekket fant jeg ut at Biltemaoljen holdt en høyere API-klasse enn den Castrol-oljen som jeg brukte på min sykkel.

radeon
Innlegg: 7
Registrert: 15 jun 2004, 20:56
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Grimstad

Legg inn av radeon »

Hei, hei!

Olje er noe man kan diskutere til krampa tar en.
Jeg vil anbefale alle å prøve et søk på "API SG" eller "JASO MA" på internet. Det er lett å finne mye interresant info om olje og dens egenskaper....

God sommer, kjør forsiktig!

Tore

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg ser ingen grunn til å stole på det oljeselskapene sier on Biltema sin olje. Det hele går på profitt.
Castrol bruker resirkulert olje i sine produkter men de opplyser aldri om det.
I USA selges det Shell Rotella som er beregnet på lasterbiler. Prisen er ca 100 kroner/4 liter.
I Norge selges samme oljen som Shell Helix til 600 kroner/4 liter.
Kjøper du samme olje direkte fra Shell så koster den 200 kroner.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

radeon skrev:Hei, hei!

Olje er noe man kan diskutere til krampa tar en.
Jeg vil anbefale alle å prøve et søk på "API SG" eller "JASO MA" på internet. Det er lett å finne mye interresant info om olje og dens egenskaper....

God sommer, kjør forsiktig!

Tore
Velkommen til oss "radeon"!

Jeg har også hørt det med API klassen på Biltemas oljer, og at den skal være like god. Men av en eller annen grunn så ender jeg alltid opp med en dyr "merkeolje" allikevel...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg husker som 16-åring, på tur med en Honda 90 da jeg gikk tom for olje og nærmeste bensin stasjon var 50 km unna.....jeg gikk inn i nærmeste butikk i landsbyen og kjøpte en flaske med Sultan kokos olje.
Trenger jeg å si mer om resultatet?
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

I dag kjørte jeg til Moss Mc for å skifte olje for den store turen til vestlandet i morgen tidlig. Tappet ut oljen og bytta filteret for så å finne ut at jeg hadde glemt å ta med oljen. Det kan skje i de beste familier.
Masse saftige ord som ikke egner seg på trykk rente ut av munnen før jeg fikk en genial ide.
Jeg tømte 2 liter med Castrol og fylte på resten med Hydro Texaco sin olje.
Nå skal sykkelen min stortrives med de beste egenskaper fra både Castrol og Hydro Texaco. :idea:
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

radeon
Innlegg: 7
Registrert: 15 jun 2004, 20:56
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Grimstad

Legg inn av radeon »

Hei, hei igjen!!

Er det noen som har hatt tid til å finne ut hvorfor jeg nevnte akkurat API SG og JASO MA?????!!!! :?: :D

fortsatt god sommer(olje)

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Vet du ikke selv hvorfor du nevnte det? :roll:
Bilde

radeon
Innlegg: 7
Registrert: 15 jun 2004, 20:56
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Grimstad

Legg inn av radeon »

Hei, hei!

Joda jeg vet hvorfor, prøvde bare å dra igang en litt mere saklig diskusjon enn å si at Biltema sine oljer ikke er brukbare... :wink:
For de som har våtclutch er oljen ganske viktig for å unngå sluring/lugging og andre uhumskheter det er sikkert mange som har ulike erfaringer med forskjellig type oljer.
API SG er en gammel godkjenning, helt tilbake til den tiden de fikk lov å tilsette bl.a zink og fosfor. Dette ble det nok slutt på, men oljer som oppfyller Jaso MA har tilsvarende egenskaper som API klasse SG. ........

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

I går ble det oljeskift med olje og filter fra Biltema. Syntetisk olje til 80,- l. + filter til 30,-.
Etter prøveturen er jeg positiv, klutsjen "skramler" ikke så mye som før og giringen går mykere.

Tidligere er det brukt Castrol til 120,- l.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Det er selvfølgelig fritt opp til hver enkelt å bruke den oljen de selv ønsker å bruke.

API ((American Petrolium Institute) Den Amerikanske spesifikasjon for motoroljer. For bensinmotorer etterfulgt med "S" + en bokstav. API SA,SB,SC osv, I 2004 var den høyste bokstaven API SL

For diselmotorer bruker API "C" i steden for "S"

ACEA ( Association des Constructers Europeens d'Automobile) Europeisk spesifikasjon for motoroljer. Merket for bensinmotorer ACEA A1, A2, A3. For diselmotorer ACEA B1,B2,B3.

For mc er det spesielt med at oljen brukes både til motor og clutshen, gjelder for japanske sykler.

Her vil en API SH, SJ og SL olje som inneholder friksjonsreduserende tilsetningsstoffer for å gi et lavere drivstofforbruk, kunne føre til at clutchen slurer ved kraftige aksellerasjon.
I 1999 utga JASO (Sammensluttningen av japanske motorsykkelfabrikanter) en spesifikasjon for 4-taktsmotor. JASO MA, i stor grad basert på API og ACEA krav til motorbskyttelse i bilmotorer men som stiller tilleggskrav til oljens friksjonsegenskaper i "våte" clutcher

Enkelte mc'r som HD, BMW og Moto Guzzi har tørr clutcher
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

heisan, nå begynner tråden å bli informativ.
JASO MA har dukket opp etter at jeg oppdaterte meg på oljespeccer, greit å få med seg dette også, selv om jeg stort sett kjører med tørrclutch.

Det skal stå i brukerhåndboka til sykkelen/bilen hvilke krav som stilles til oljen, f.eks minimum API SF. Fyller man da på SF eller bedre er man trygg.

Jeg bruker Castrol eller Pennzoil, med mitt lille forbruk er det ikke noe å spare på å bruke billigolje.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Hold deg til API SF hvis det er den som er spesifisert for din sykkel. En lavere spesifisjon vil kanskje ikke holde oljekvaliteten som din sykkel trenger. Å kjøpe en med høyere spesifikasjon er etter min mening unødvendig. Disse oljene vill alltids være noe dyrere. Ingen vits å kaste bort penger....
Det som også kan skje ved å skifte oljemerke er at motoren begynner å bruke olje. Dette vil etter hvert gå seg til etter som motoren venner seg til den nye oljen.
Dette kommer av at det er forkjellige renseefekt i de forskjellige oljemerkene. Der et merke tetter, vil ett annet rense opp tettingen fra gammel olje, slik at man får lekasje og oljeforbruk.....kall det gjærne indre blødninger. Etter en stund vil den nye oljen tilpasse seg og igjen tette.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Thruxton
Innlegg: 44
Registrert: 18 sep 2005, 15:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
Bosted: A.Agder

Legg inn av Thruxton »

Det får man vel kalle hyppige skift.
GSXR`s kommentar om oljeskif på 5000km. Men vær klar over at på Japanske motorer med gear og motorolje integrert er det gearkassen som tar livet av oljen. derfor bør man ikke kjøre like lenge på oljen som på en BMW eller Guzzi.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Jeg liker at dere kommer med kvalifiserte innspill.

Tror også at det er mange som setter pris på at dere deler deres erfaringer mht. oljeskift og annet stell av sykkel.

Mange kjører sykkel, men det er også mange som ikke har filla peiling på hvordan man skal skru og behandle den :dontknow:

Da er det jo greit å ha et forum å søke litt på, evt. kunne spørre noen som har litt peiling. :hello1:
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Svar