Ved å google de 4 ordene jeg oppgav, kommer man på første treff til en side der en full rapport kan finnes. Det redegjøres det for metodologi.Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 17:24 Er feilene sortert på alvorlighetsgrad, eller bare antall feil? Er mengden sykler på markedet av den aktuelle sykkelen tatt i betrakning?
Jeg vil heller ha ti sykler hvor alle hadde en mindre feil, enn en sykkel med motorhavari feks.
Første sykkel - hjelp?
- gsx750_80
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Kontakt:
Re: Første sykkel - hjelp?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Kunne ikke vært mer fornøyd med min MT-07 som første sykkel. Kan ikke si at det er noe jeg savner, nok av krefter og morsom på svingete landeveier.
Kjøpte min for 72k, tviler på at jeg hadde hatt det så mye mer morsomt på en sykkel til 150k.
Men selvfølgelig, er du villig til å makse budsjettet ditt så får du helt sikkert sykler som er bedre på alle punkter. Ville bare poengtere at du får utrolig mye kjøreglede for en relativt billig penge:)
Kjøpte min for 72k, tviler på at jeg hadde hatt det så mye mer morsomt på en sykkel til 150k.
Men selvfølgelig, er du villig til å makse budsjettet ditt så får du helt sikkert sykler som er bedre på alle punkter. Ville bare poengtere at du får utrolig mye kjøreglede for en relativt billig penge:)
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Jeg kunne ikke finne noe om dette. Bare antall feil pr. Merke. Derimot vises det en liste som viser hvilke type feil det var snakk om påmtvers av merkene. Altså en samlet oversikt. Ikke helt det jeg var ute etter.gsx750_80 skrev: 24 jul 2018, 19:20Ved å google de 4 ordene jeg oppgav, kommer man på første treff til en side der en full rapport kan finnes. Det redegjøres det for metodologi.Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 17:24 Er feilene sortert på alvorlighetsgrad, eller bare antall feil? Er mengden sykler på markedet av den aktuelle sykkelen tatt i betrakning?
Jeg vil heller ha ti sykler hvor alle hadde en mindre feil, enn en sykkel med motorhavari feks.
Jeg ser også at «electrical» er den desidert største feilen og at ting som går på motor, og girkasse er sjelden noe som dukker opp.
Jeg ser uansett på det totale bildet når jeg velger sykkel. På førsteplass kommer så klart følelser, på en god andre plass driftsikkerhet og pris kommer egentlig ganske langt ned på listen for min del. Hvordan vi ranngerer og vektlegger kommer jo helt ann på behov og stemning.
Jeg velger uansett å «lage min egen» statistikk som er selverfart. Småfeil som sprekk i plastdeler, løse skruer og i det heletatt ting som ikke kan spolere ferien er noe jeg ikke bryr meg mye. Større feil som krever verkstedbesøk og en sykkel som ikke kan kjøres er langt mer alvorlig.
Vet om en som hadde en KTM SuperDule 1290R hvor dem hadde glemt å montere på oljepumpe hos produsent. Det er også en annen her inne med samme motor som har hatt to oljelekkasjer før 2000km. Altså store alvorlige feil på klin nye sykler.
Selv om dette ikke sier noe om kvaliteten statistisk sett, så sier det noe om hvordan syklene blir satt sammen. Når slikt i det hele tatt er mulig å «glemme» så kan man jo tenke seg hva annet dem har glemt som man kanskje ikke merker med en gang eller før garantitiden går ut.
Dette alene er nok for meg til å skyve dette merket langt ned på listen, uavhengig av hvor bra/dårlig den kommer ut på statistikk. Småfeil kan jeg fint leve med, men alvorlige feil som motorhavari er nok til at jeg aldri hadde vurdert samme merke igjen.
- gsx750_80
- Kontakt:
Å kun basere seg på det du selv har erfart vil i svært liten grad avdekke sannheter om et fenomen eller produkt som er pålitelig og nyttig for andre, i motsetning til en statistisk holdbar undersøkelse basert på et stort og tilstrekkelig statistisk holdbart grunnlag, feks når det gjelder hyppighet av ulike problemer ved MC (som det er snakk om her.)Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 23:24"...gsx750_80 skrev: 24 jul 2018, 19:20Ved å google de 4 ordene jeg oppgav, kommer man på første treff til en side der en full rapport kan finnes. Det redegjøres det for metodologi.Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 17:24 Er feilene sortert på alvorlighetsgrad, eller bare antall feil? Er mengden sykler på markedet av den aktuelle sykkelen tatt i betrakning?
Jeg velger uansett å «lage min egen» statistikk som er selverfart..."
Consumer Reports baserer seg på data basert på bruk av mange tusen kjøretøy. Det gir grunnlag for å kunne gi relativt pålitelige konklusjoner, i motsetning til synsing fra enkeltpersoner.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Skal du velge sykkel utifra statistikk over feil, er det Toyota som gjelder, eller ett av de fire japanske merkene.
Kjøp den DU liker best, om du ikke er avhengig av sykkelen som eneste transportmiddel.
Kjøp den DU liker best, om du ikke er avhengig av sykkelen som eneste transportmiddel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- gsx750_80
- Kontakt:
Jeg tenderte til å være mer enig i påstanden i siste setning når jeg var yngre. Hadde bla en Kawasaki ZX 11 som kostet 100 kr per kjørte mil (for ca 20 år siden), og har ikke angret et sekund. Så startet jeg seriøst å formere meg, og prioriteringene ble en smule endret.Jompa skrev: 25 jul 2018, 00:09 Skal du velge sykkel utifra statistikk over feil, er det Toyota som gjelder, eller ett av de fire japanske merkene.
Pålitelighet hos kjøretøy er nok vesentlig for en god del, ikke bare de som benytter dem som transportmidler..
Når det er sagt så blir forhåpentligvis valg av MC sjeldent fattet på et tilnærmet rasjonelt grunnlag. Til det er bruken for mange av oss for knyttet til andre mer udefinerbare kvaliteter, og nytelse, i mangel av bedre ord.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Bjerknez
- Kontakt:
Selv om Toyota Avensis trolig er en av de mest driftsikre bilene (har ikke sjekket) så ville jeg fortsatt aldri noensinne valgt en slik bil. Det hjelper ikke om den går ustanselig til månen og tilbake når selve merket og bilen ellers er gørr kjedelig. I mine øyne.
Det handler vel til syvende å sist og kjøpe et kjøretøy som dekker ens egne behov innenfor et budsjett man tåler. Da blir det ofte en balansegang og noen kameler som må svelges samtidig.
Av de jeg kjenner og vet hvem er så har ingen hatt problemer med sin S1000R så vidt jeg vet. Vertfall ikke av alvorlig karakter. Derimot kjenner jeg noen som har hatt motorhavari, oljelekasjer og andre alvorlige ting med andre merker. Her snakker vi nye sykler. Da sitter det langt inne for meg å bruke penger på disse syklene, uavhengig hvor gode resultater dem får i en statistikk.
Det jeg opplever føles mer ekte enn en statistikk som ligger ute på nettet, som sikkert også tar for seg eldre sykler. Listen er så vidt jeg kunne se laget i 2015 og hvis dette har pågått noen år så vil jo de syklene i testen være veldig mange år i dag. Mye kan ha skjedd siden den tid.
jeg benekter det ikke, men stoler mer på egen magefølelse, selv om ikke den heller er bombesikker hver gang.
Det handler vel til syvende å sist og kjøpe et kjøretøy som dekker ens egne behov innenfor et budsjett man tåler. Da blir det ofte en balansegang og noen kameler som må svelges samtidig.
Av de jeg kjenner og vet hvem er så har ingen hatt problemer med sin S1000R så vidt jeg vet. Vertfall ikke av alvorlig karakter. Derimot kjenner jeg noen som har hatt motorhavari, oljelekasjer og andre alvorlige ting med andre merker. Her snakker vi nye sykler. Da sitter det langt inne for meg å bruke penger på disse syklene, uavhengig hvor gode resultater dem får i en statistikk.
Det jeg opplever føles mer ekte enn en statistikk som ligger ute på nettet, som sikkert også tar for seg eldre sykler. Listen er så vidt jeg kunne se laget i 2015 og hvis dette har pågått noen år så vil jo de syklene i testen være veldig mange år i dag. Mye kan ha skjedd siden den tid.
jeg benekter det ikke, men stoler mer på egen magefølelse, selv om ikke den heller er bombesikker hver gang.
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Anbefaler å prøvekjøre Honda CB1000R. Knallsykkel.
- Bjerknez
- Kontakt:
Den så faktisk ikke så ille ut

Det er ikke ofte jeg mener det om sykler fra Honda.
- Epylypzon
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Kontakt:
Hva med gafflene og dempere på nyere R1200GS? 750/850GS som nå det er satt salgsstopp på pga motorfeil?Bjerknez skrev:Jeg kunne ikke finne noe om dette. Bare antall feil pr. Merke. Derimot vises det en liste som viser hvilke type feil det var snakk om påmtvers av merkene. Altså en samlet oversikt. Ikke helt det jeg var ute etter.gsx750_80 skrev: 24 jul 2018, 19:20Ved å google de 4 ordene jeg oppgav, kommer man på første treff til en side der en full rapport kan finnes. Det redegjøres det for metodologi.Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 17:24 Er feilene sortert på alvorlighetsgrad, eller bare antall feil? Er mengden sykler på markedet av den aktuelle sykkelen tatt i betrakning?
Jeg ser også at «electrical» er den desidert største feilen og at ting som går på motor, og girkasse er sjelden noe som dukker opp.
Jeg ser uansett på det totale bildet når jeg velger sykkel. På førsteplass kommer så klart følelser, på en god andre plass driftsikkerhet og pris kommer egentlig ganske langt ned på listen for min del. Hvordan vi ranngerer og vektlegger kommer jo helt ann på behov og stemning.
Jeg velger uansett å «lage min egen» statistikk som er selverfart. Småfeil som sprekk i plastdeler, løse skruer og i det heletatt ting som ikke kan spolere ferien er noe jeg ikke bryr meg mye. Større feil som krever verkstedbesøk og en sykkel som ikke kan kjøres er langt mer alvorlig.
Vet om en som hadde en KTM SuperDule 1290R hvor dem hadde glemt å montere på oljepumpe hos produsent. Det er også en annen her inne med samme motor som har hatt to oljelekkasjer før 2000km. Altså store alvorlige feil på klin nye sykler.
Selv om dette ikke sier noe om kvaliteten statistisk sett, så sier det noe om hvordan syklene blir satt sammen. Når slikt i det hele tatt er mulig å «glemme» så kan man jo tenke seg hva annet dem har glemt som man kanskje ikke merker med en gang eller før garantitiden går ut.
Dette alene er nok for meg til å skyve dette merket langt ned på listen, uavhengig av hvor bra/dårlig den kommer ut på statistikk. Småfeil kan jeg fint leve med, men alvorlige feil som motorhavari er nok til at jeg aldri hadde vurdert samme merke igjen.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- gsx750_80
- Kontakt:
I'll rest my case.Bjerknez skrev: 25 jul 2018, 01:39
"
...Det jeg opplever føles mer ekte enn en statistikk som ligger ute på nettet..."
Sist redigert av gsx750_80 den 25 jul 2018, 11:32, redigert 1 gang totalt.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Bjerknez
- Kontakt:
Så lenge BMW rydder opp og krever salgsstopp etc. Så ser jeg ikke det helt store problemet for å være ærlig. Da merket dem det vertfall selv gjennom kvalitetkontroll?Epylypzon skrev: 25 jul 2018, 07:24Hva med gafflene og dempere på nyere R1200GS? 750/850GS som nå det er satt salgsstopp på pga motorfeil?Bjerknez skrev:Jeg kunne ikke finne noe om dette. Bare antall feil pr. Merke. Derimot vises det en liste som viser hvilke type feil det var snakk om påmtvers av merkene. Altså en samlet oversikt. Ikke helt det jeg var ute etter.gsx750_80 skrev: 24 jul 2018, 19:20Ved å google de 4 ordene jeg oppgav, kommer man på første treff til en side der en full rapport kan finnes. Det redegjøres det for metodologi.Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 17:24 Er feilene sortert på alvorlighetsgrad, eller bare antall feil? Er mengden sykler på markedet av den aktuelle sykkelen tatt i betrakning?
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Enda værre er det når man motorhavari og produsenten samt verkstedet klør seg i hodet og skylder på solnedgangen.
Jeg sier ikke at BMW er perfekte. Alle gjør nok noen blemmer i blandt, men nå er det heller ikke en GS1200 jeg har oh jeg kommer nok aldri til å eie en heller. Men det går mer på andre ting.
hva med en Suzuki gsx-s 750: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=121221669
har ikke sett noen som har foreslått den her enda, er ikke like eksotisk som en Ktm 790 eller like "vanlig" som en mt09. men det er en fryktelig morsom og leken sykkel å kjøre og samtidig veldig lettkjørt, og hvis du bytter eksos potte så får du en vanvittig kul lyd! ( mulig jeg er litt for glad i låta til Suzuki) Er ikke sikker på om du har vært borti Suzuki eller Cross Centeret Snellingen, men har aldri vært borti bedre service når det kommer sykkel, gjør alltid alt de kan for å hjelpe uavhenging om du skal kjøpe ny sykkel eller ny olje!
er en grunn til at vi har kjøpt sykler hos de i 28 år :)
har ikke sett noen som har foreslått den her enda, er ikke like eksotisk som en Ktm 790 eller like "vanlig" som en mt09. men det er en fryktelig morsom og leken sykkel å kjøre og samtidig veldig lettkjørt, og hvis du bytter eksos potte så får du en vanvittig kul lyd! ( mulig jeg er litt for glad i låta til Suzuki) Er ikke sikker på om du har vært borti Suzuki eller Cross Centeret Snellingen, men har aldri vært borti bedre service når det kommer sykkel, gjør alltid alt de kan for å hjelpe uavhenging om du skal kjøpe ny sykkel eller ny olje!
er en grunn til at vi har kjøpt sykler hos de i 28 år :)
Suzuki RMZ 250 2017
Yamaha R6 2018
Yamaha R6 2018
- Stian87
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Har selv hatt en Ducati Monster 821, du får en sånn box-fresh for rundt 150 lapper.
Det skal sies at jeg hadde noen problemer med min sykkel som ikke var veldig tillitsvekkende, men har ikke inntrykk av at det har vært en vanlig feil på den modellen.
Uten om problemene jeg opplevde skal det sies at det var en knallgod sykkel å kjøre, kjempemorsom med masse bånndrag. Utseendemessig knuser den de fleste andre sykler fullstendig etter min mening.
Det skal sies at jeg hadde noen problemer med min sykkel som ikke var veldig tillitsvekkende, men har ikke inntrykk av at det har vært en vanlig feil på den modellen.
Uten om problemene jeg opplevde skal det sies at det var en knallgod sykkel å kjøre, kjempemorsom med masse bånndrag. Utseendemessig knuser den de fleste andre sykler fullstendig etter min mening.

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)