Å snyte noen synes å være synonymt med å bedra, lure eller narre noen. Det er vel å snu saken på hodet å si at det er du som blir snytt, ut fra beskrivelsen over.Jompa skrev: 24 jul 2018, 23:08Kanskje ikke "greit" men.helt vanlig. Jeg har selv mange ganger plusset på en time og litt ekstra kjøring når kunder har kommet med uoriginale deler og vært kjempefornøyd med røverkjøpet sitt.Stian87 skrev: 30 jun 2018, 12:47Og om det er tilfelle er det ikke annet enn svindel.AJ skrev: 30 jun 2018, 12:26Jeg vet ikke om det forekommer at verkstedet fakturerer for lengre arbeidstid enn faktisk medgått tid når rep. skjer med kundens medbrakte deler.Stian87 skrev: 30 jun 2018, 11:44 Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver at det ikke er greit å skrive flere timer på å montere kundens deler enn der man skaffer selv, forutsatt at delene er like. Jeg sikter altså til rent timearbeid, ikke fastpris eller pakkepris.Å
Edit: det er greit at man tar en annen timepris når kunden selv skaffer delene, så lenge man er åpen om det. Det som ikke er greit er å skrive flere timer enn man bruker
Men jeg har en ganske klar mistanke om det skjer og at verkstedet svært gjerne begrunner med vanskelig arbeidsforhold (fastrustede deler osv.) om det påpekes at det virket som at jobben tok unødig lang tid...
Nå hadde jeg da også provisjonslønn, så om noen snøt meg for litt provisjn på delene, tok jeg det igjen på arbeidet der jeg hadde dobbelt så god provisjon. Bøndene trodde uansett de hadde gjort en god handel.
Dessuten tviler jeg på at ikke noen av "bøndene" kunne klokka, og ville avsløre svindelen din.