Jompa skrev: 24 jul 2018, 23:08
Kanskje ikke "greit" men.helt vanlig. Jeg har selv mange ganger plusset på en time og litt ekstra kjøring når kunder har kommet med uoriginale deler og vært kjempefornøyd med røverkjøpet sitt.
Nå hadde jeg da også provisjonslønn, så om noen snøt meg for litt provisjn på delene, tok jeg det igjen på arbeidet der jeg hadde dobbelt så god provisjon. Bøndene trodde uansett de hadde gjort en god handel.
Dette tar jeg som en bekreftelse på mine mistanker om påplussing av ikke medgått arbeidstid som en kompensasjon fordi kunden selv har med deler.
Ikke akkurat veldig ryddig synes jeg...

.
Derimot veldig ryddig av det lokale verkstedet hvor jeg fikk tatt hjulstillingskontrollen på Alfa'en. Fast pris med et lite forbehold om verkstedet skulle støte på ekstra mye jobb.
Hjulstillingen på Alfa'en var ganske mye ut av stilling foran og på begge akslingene var det gjenstridige bolter som det tok tid å få løs pga. alder (12 år gammel bil).
To mann brukte over to timer på jobben, mens jeg ventet og fryktet det verste; at det ville være mer jobb enn først antatt og at mekanikertakstameteret skulle begynne å rulle på med ekstra kroner...
Det skjedde ikke og jobben ble altså gjort til fast pris, kr. 1250,- alt inkl. Ryddig og greit.
Neste gang bilene her hjemme trenger verkstedhjelp skal jeg helt klart anstrenge meg litt for å få alternative priser på forhånd og de som vegrer seg for å oppgi priser blir uten jobb på mine biler. Verksteder med lang erfaring bør ikke noen problemer med å komme med en forhåndsavtalt pris på helt grunnleggende delebyttejobber, som det handler om for de fleste av oss. Skadereparasjoner blir noe annet.
Det finnes nok av bilverksteder og disse bør nok i større grad bli satt opp mot hverandre for å skjerpe konkurransen om kundene.