Da er den nye NZI hjelmen på plass.
Siden jeg har vært storfornøyd med den andre NZI SpyderIII (karbon)hjelmen jeg har så gadd jeg ikke eksperimentere noe med å prøve noe annet merke da jeg fant ut at... jo, nå skal jeg jammen skaffe meg en ny hjelm med solvisir!
Undersøkte priser her i landet og syntes den
norske prisen var noe i overkant...:
Kanskje jeg bør ha dårlig samvittighet, men hvorfor betale for mye når andre tilbyr samme vare til bedre pris? Som så ofte ellers ble det en liten sjekkerunde på nettet...
Og
Fasbikebits hadde et bra tilbud.
Det så også ut at Fastbikesbits la seg på en linje med lav porto for antakelig å slippe "maset" med å trekke fra VAT'en...
Jeg gadd ikke bry meg med det denne gangen siden portoutgiftene var til å leve med.
Prisen? kr. 2557,16 + det den norske 'spleiselagskassa' skulle ha da jeg hentet hjelmen på posten, dvs. kr. 807, tilsammen kr. 3.364,16.
Og det betyr kr. 945,21 spart i forhold til norsk pris. Ikke all verdens vil kanskje mange mene, men vel 900,- er likevel en god slump penger spart. Så får man heller leve med risikoen hva gjelder reklamasjon/garantier osv.
Den nye hjelmen ser og føles bra ut. Passformen kjennes ut som helt lik den jeg har fra før.
Det som er annerledes og
mye bedre med Sports Touring hjelmen er den utvendige finishen - bedre lakk og så blank og fin at man kan speile seg i den...
Den innvendige kledningen er ut til å være av samme Outlast kvaliteten som SpyderIII, men den nye hjelmen har refleksstriper både i fóret i åpningen og fóret i kragen, slik det vises på bildet nedenfor. En grei sikkerhetsdetalj, vil jeg tro.
Så de to nye tingene, da. Solvisiret ser ut til å passer bra, dvs. senkes ikke så langt ned at det tar borti nesen.
Åpningsmekanismen funker også greit, men er spent på hvordan det funker under kjøring. Dette fordi det krever et visst trykk på knappen for at visiret senkes og heves.
Plasseringen av knappen er grei slik at man slipper å føle seg fram på siden av hjelmen for finne heve/senkemekanismen der, slik det er på mange andre hjelmer. Men dette blir vel aldri noe problem for de fleste, men en vanesak man fort venner seg til.
Den andre nye tingen som jeg i utgangspunktet var litt skeptisk til var denne micrometriclåsingen av hakereima.
Jeg har alltid sverget til dobbelt-D ring løsningen og hadde håpet at også den nye NZI hjelmen ville ha denne løsningen.
Det har den ikke, men etter å ha prøvd micrometricmekanismen tror jeg faktisk at jeg kommer til å trives veldig godt med denne løsningen. Enklere enn dobbelt D ring og overraskende lett å finjustere strammingen.
Det samme med åpningen av reima; trekke i rød snor som jeg vant til med dobbelt D ring og vips! så er hakereima frigjort.
Så langt virker dette å være en flott hjelm med god kvalitet på alle detaljer. Så er det bare å håpe at den er like støysvak som SpyderIII, noe jeg tror den er siden innerfór og ikke minst nakkekrage og hakebeskyttelsen ser ut til å være likt.