Kan også nevnes at den har vært lite i bruk de siste år pga en bensinlekasje. Slanger her er ordnet. :)
Startvansker
Startvansker
Hei godtfolk
jeg har en liten utfordring. Jeg har en Suzuki GSX 750F som ikke er helt kompis om dagen. Sliter litt med å få bensin, mulig jeg har koblet litt vakumslanger feil ( håper at det er det som er feilen). Den starter hvis jeg klarer å få bensin i bensinfilterene, men virker som om den ikke suger bensin videre. Noen fornuftige forslag? Har en liten følelse at jeg må opp og rense forgassere ( dette frister lite
)
Kan også nevnes at den har vært lite i bruk de siste år pga en bensinlekasje. Slanger her er ordnet. :)
Kan også nevnes at den har vært lite i bruk de siste år pga en bensinlekasje. Slanger her er ordnet. :)
Re: Startvansker
Du får begynne med de slangene da, og ta det derfra. Er vel ikke bensinpumpe på de der?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Startvansker
Sjekk at du har koblet en tynn slange fra kran til innsug/ stuss ved forgasser.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Startvansker
På denne sykkelen er det vel bensinkran med flere utløp/slangetilkoblinger. Én for bensintilførsel ved full tank, én ved reserve og én for vakuum/sug... tror jeg
Og videre, så tror jeg at det sitter en membran i bensinkranen. Denne membranen er fjærbelastet og membranen stenger for bensin fra tank til forgasserne når motoren er slukket. Når motoren starter sørger et undertrykk for at membranen åpner og bensin strømmer til fuel-railen hos forgasserne. Dersom du har koblet feil eller ikke koblet vakuumslangen til - så får ikke 'gasserne dine drivstoff.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Startvansker
På kranen er det 3 tilkoblinger, se bilde. Den minste i bakkant. Skal den inn der hvor det er slange inn på bilde nr 2?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Startvansker
Ja høyst sannsynlig så skal den det. Det er vakumstyringa til krana.MrTveit skrev: 20 aug 2018, 18:59 På kranen er det 3 tilkoblinger, se bilde. Den minste i bakkant. Skal den inn der hvor det er slange inn på bilde nr 2?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kan teste dette ved å ta den slangen av forgasseren og suge i den. Da skal det komme bensin utav en de andre slangene avhengig av hvordan krana står stilt.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Startvansker
Men det skal vel være en PRI instilling på krana ? og da skal det renne uansett.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Startvansker
Rune75 skrev:Ja høyst sannsynlig så skal den det. Det er vakumstyringa til krana.MrTveit skrev: 20 aug 2018, 18:59 På kranen er det 3 tilkoblinger, se bilde. Den minste i bakkant. Skal den inn der hvor det er slange inn på bilde nr 2?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kan teste dette ved å ta den slangen av forgasseren og suge i den. Da skal det komme bensin utav en de andre slangene avhengig av hvordan krana står stilt.
Når den er av. Så skjer det ingenting. Får ikke noe vakuum virker det som, virker som om denne er tett
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Startvansker
Er PRI, ON og res her. Når jeg tar av slangene slik at krana er slangeløs, da renner det på PRI.mekkern skrev:Men det skal vel være en PRI instilling på krana ? og da skal det renne uansett.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Startvansker
Altså den skal jo være tett. Når du tar den av forgasseren og lar den stå på bensinkrana og suger i den så skal den være tett. Du skal bare lage et vakum og sette tungespissen inn i enden av slangen så skal tunga suge seg fast og bensinkrana holder seg åpen. Snakker om den slangen som går inn på baksiden av krana nå.MrTveit skrev: 20 aug 2018, 20:52Rune75 skrev:Ja høyst sannsynlig så skal den det. Det er vakumstyringa til krana.MrTveit skrev: 20 aug 2018, 18:59 På kranen er det 3 tilkoblinger, se bilde. Den minste i bakkant. Skal den inn der hvor det er slange inn på bilde nr 2?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kan teste dette ved å ta den slangen av forgasseren og suge i den. Da skal det komme bensin utav en de andre slangene avhengig av hvordan krana står stilt.
Når den er av. Så skjer det ingenting. Får ikke noe vakuum virker det som, virker som om denne er tett
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis du tar denne slangen av bensinkrana og lar den stå på forgasseren, så skal det være helt åpent om du blåser eller suger i den.
Re: Startvansker
Stemmer :) selvfølgelig :) misforstod deg bare. Med motor i gang så blir det et vakuum i denne slangen også :)Rune75 skrev:Altså den skal jo være tett. Når du tar den av forgasseren og lar den stå på bensinkrana og suger i den så skal den være tett. Du skal bare lage et vakum og sette tungespissen inn i enden av slangen så skal tunga suge seg fast og bensinkrana holder seg åpen. Snakker om den slangen som går inn på baksiden av krana nå.MrTveit skrev: 20 aug 2018, 20:52Rune75 skrev:Ja høyst sannsynlig så skal den det. Det er vakumstyringa til krana.MrTveit skrev: 20 aug 2018, 18:59 På kranen er det 3 tilkoblinger, se bilde. Den minste i bakkant. Skal den inn der hvor det er slange inn på bilde nr 2?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kan teste dette ved å ta den slangen av forgasseren og suge i den. Da skal det komme bensin utav en de andre slangene avhengig av hvordan krana står stilt.
Når den er av. Så skjer det ingenting. Får ikke noe vakuum virker det som, virker som om denne er tett
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis du tar denne slangen av bensinkrana og lar den stå på forgasseren, så skal det være helt åpent om du blåser eller suger i den.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Startvansker
Så for å oppsummere litt:
- Når motoren går er det vakum i vakumslangen, men det renner ikke bensin
- Setter du krana på PRI så renner bensinen.
Da fungerer sannsynligvis ikke vakummekanismen i krana.
Da må du se om du får kjøpt et rebuild kit og reparere krana, eller kjøpe en ny kran.
I mellomtiden kan du sette krana i PRI og kjøre som vanlig.
Ny:
https://www.ebay.com/itm/GSX-600-750-F- ... SweW5VcDHZ
Rebuild kit:
https://www.ebay.com/itm/Suzuki-GSX750F ... SwxH1T0651
- Når motoren går er det vakum i vakumslangen, men det renner ikke bensin
- Setter du krana på PRI så renner bensinen.
Da fungerer sannsynligvis ikke vakummekanismen i krana.
Da må du se om du får kjøpt et rebuild kit og reparere krana, eller kjøpe en ny kran.
I mellomtiden kan du sette krana i PRI og kjøre som vanlig.
Ny:
https://www.ebay.com/itm/GSX-600-750-F- ... SweW5VcDHZ
Rebuild kit:
https://www.ebay.com/itm/Suzuki-GSX750F ... SwxH1T0651
Re: Startvansker
-jepphaakeik skrev:Så for å oppsummere litt:
- Når motoren går er det vakum i vakumslangen, men det renner ikke bensin
- Setter du krana på PRI så renner bensinen.
Da fungerer ikke vakummekanismen krana.
Da må du se om du får kjøpt et rebuild kit og reparere krana, eller kjøpe en ny kran.
I mellomtiden kan du sette krana i PRI og kjøre som vanlig.
-bensin renner når slangene er koblet fra kranen
-står den på PRI med slangene tilkoblet renner det ikke bensin, tar jeg de av kranen så renner det
Men hvis jeg skrur av bensinslangene, blåser i de, setter de på igjen, da kommer det litt bensin ned i filtrene. Har en teori om at kanskje jeg må rense forgassere.
Så nei, jeg kan ikke kjøre med krana i PRI :/
Sent from my iPhone using Tapatalk
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Startvansker
Aha
Så hvis du har bensin i filteret, så starter motoren. Da renner bensin fint til forgasserene.
Men du har problem med å fylle bensinfilteret. Da vil jeg tro at du kommer langt med å kjøpe nytt bensinfilter.
Inngangen til bensinfilteret er muligens nesten tett, mens utgangen ikke er det.
Forgasserne suger ikke bensin til seg fra tanken. Det er gravitasjon som sørger for at bensinen siger ned til forgasserne, eller rettere sagt til flotørkamrene.
En test du kan gjøre, er å fjerne bensinfilteret og koble slangeendene sammen, hvis mulig. Bruk gaffateip, det er bare midlertidig.
Så setter du krana på PRI og venter noen minutter. Da skal du få bensin ned i flotørkamrene.
Så åpner du tappeskruen på hver enkelt flotørkammer og sjekker at det renner ut bensin. Hvis det gjør det på alle forgasserne, er det ikke noe som er tett i de, mellom flotørkammer og tank.

Så hvis du har bensin i filteret, så starter motoren. Da renner bensin fint til forgasserene.
Men du har problem med å fylle bensinfilteret. Da vil jeg tro at du kommer langt med å kjøpe nytt bensinfilter.
Inngangen til bensinfilteret er muligens nesten tett, mens utgangen ikke er det.
Forgasserne suger ikke bensin til seg fra tanken. Det er gravitasjon som sørger for at bensinen siger ned til forgasserne, eller rettere sagt til flotørkamrene.
En test du kan gjøre, er å fjerne bensinfilteret og koble slangeendene sammen, hvis mulig. Bruk gaffateip, det er bare midlertidig.
Så setter du krana på PRI og venter noen minutter. Da skal du få bensin ned i flotørkamrene.
Så åpner du tappeskruen på hver enkelt flotørkammer og sjekker at det renner ut bensin. Hvis det gjør det på alle forgasserne, er det ikke noe som er tett i de, mellom flotørkammer og tank.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Startvansker
Tror MrTveit må pelle av bensinslangene inkludert filter og sjekke flow'en (som det heter på nynorsk).
Finner du nema-nix-problem der, så får du kinne sykkelen på starteren og sjekke om du får våte tennplugger (hvilket betyr at du får bensin til forbrenningskamrene). Så får vi ta neste steg derifra...
Finner du nema-nix-problem der, så får du kinne sykkelen på starteren og sjekke om du får våte tennplugger (hvilket betyr at du får bensin til forbrenningskamrene). Så får vi ta neste steg derifra...
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!