Sånn var det for meg da jeg gikk for KTM 1290 i 2015.Grendel skrev: 29 aug 2018, 12:47 Hva min neste sykkel vil få av fremdriftsystem? Jeg tror ikke jeg vil legge vekt på det. Det blir nok hjertet som bestemmer, der også.
8-)
Men jeg skal innrømme at jeg tenkte meg om et par ganger nettopp fordi sykkelen hadde kjededrift...

Kom jo fra kardangsykkelen Moto Guzzi Stelvio, som jeg, tross noen tekniske "humper i veien", var storfornøyd med.
Men så slo kubikksyken til sammen med nysgjerrigheten på nyskapningen fra KTM. Og jeg kom meg kjapt over betenkelighetsfasen ang. kjede - kardang greia.
Kunne jo ikke la en slik detalj bestemme hva jeg hadde lyst på

Vurderte for øvrig Yamaha Super Ténéré XT1200, som jo har kardang.
Men slo raskt fra meg kardangsykler som BMW GS/A og Honda VFR1200X Crossrunner.
Angret ikke på at jeg valgte KTM. Tre sesonger og 55K taler vel sitt tydelige språk om at jeg var godt fornøyd med denne.
Kjedevedlikeholdet var ikke akkurat arbeidskrevende, mer som hyggelig pusling med sykkelen når den skulle vaskes.
Dessuten monterte jeg jo kjapt Tutoro kjedesmører som funket utmerket. Dermed ingen behov for å trekke fra en kjedespraykanne etter lange dagsetapper.
På den nye 1290'en har jeg fått Tutoro'en til å funke enda bedre ved å flytte oljepåføringsdysa fra bakdrevet til rett bak framdrevet, som har ført til at langt mindre olje kases av kjedet og havner på bakfelgen. Så og si ingenting, faktisk.
På den forrige KTM'en fikk jeg bytta kjede og drev rett før sykkelen runda 30K, om jeg ikke husker feil.
Skal bli spennende å se hvor lenge detvil vare på sykkelen jeg har nå.
Så langt ser alt veldig bra ut etter drøye 11K. I løpet av denne kjøredistansen har jeg justert kjedet én gang. Det tok ikke mange minuttene.. .