Det var vel et av de mest selvmotsigende utrykk jeg har hørt

Det var vel et av de mest selvmotsigende utrykk jeg har hørt
Bjerknez skrev: 05 okt 2018, 14:24Det er mye JEG sikkert kunne spart meg for å betale for over skatteseddelen også, men det er liksom ikke sånn det funker. Drar man alle over en kam så blir det mer rettferdig.Rune75 skrev: 05 okt 2018, 14:15Var derfor jeg skrev at jeg ikke var så hissig på å spleise på absolutt ALT. Skole og helsesystem er på en måte tjenester vi ikke kan velge om vi vil benytte oss av men en ny vei med bomstasjon kan du velge bort. Det er ihvertfall teorien.
Altså rettferdig i den grad at folk flest blir fornøyde. Helt fornøyde vil vi aldri noensinne bli. Alle betaler sin del av kaka, uavhengig om det er for nytt tak på skolen i Kautokeino, avrusing av en narkoman i Bergen, tv lisensen, feite veier i de store byene eller leiligheten til Mullaen.
simpson skrev: 05 okt 2018, 14:53I statsbudsjett for 2017 utgjorde skatt og avgift 57,9 mrd av totalt 1200 mrd i statsinntekter, altså en ubetydelig del.Dansekris skrev: 05 okt 2018, 14:36Beklager, men det er rett og slett grunnleggende feil.simpson skrev: 05 okt 2018, 14:33Nei, jeg tror ikke det, jeg vet det. Skatteinntektene er ørsmå i forhold til olje/gassinntekter. Vi har så ufattelig mange tusen milliarder på bok at det er opplagt at skatteinntektene er rent prinsipp.Rune75 skrev: 05 okt 2018, 14:20Tror du virkelig at Norge ville gått rundt uten skatteinntekter ?simpson skrev: 05 okt 2018, 14:17 Hvorfor skal VI betale for veiene? Det er statens ansvar, ene og alene, og vi betaler årsavgift, tidligere vegavgift og det blir ikke brukt ett øre til veg av de milliardene de drar inn der.
Norge har ufattelig med penger og kan bygge firefelts motorveier over alt uten å kreve bompenger, men det har blitt godtatt over mange år at vi skal betale bompenger i tillegg til alle andre avgifter på bil, men så lenge det finnes sosialister som klarer og å overbevise oss om at vi må betale skatt og avgifter for å få landet til å gå rundt, blir det sånn.
All skatt i Norge er i dag basert på at vi skal betale av prinsipp, ikke at staten faktisk må ha skattepenger fra oss, dette henger igjen fra 60 år med rødt styre av landet og er arven vi må dra med oss og blir aldri borte før folk får opp øynene.
Ikke uten grunn enkelte svensker har uttalt at vi er en kommuniststat.
https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... /id484905/
Hvorfor ikke bruke mer oljepenger?
I et bærekraftperspektiv er det rimelig å se petroleumsformuen som en arv fra naturen som tilhører alle generasjoner. Avkastningen på denne formuen gir grunnlag for et varig høyere forbruk i Norge. Det mest sentrale spørsmålet er derfor ikke hvor mye av petroleumsformuen vi skal bruke, men hvor raskt vi skal ta avkastningen inn i norsk økonomi.
Handlingsregelen for budsjettpolitikken er en plan for en jevn og gradvis økning i bruken av oljeinntekter om lag i takt med forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland (SPU). Bruken av oljepenger trappes dermed gradvis opp til et nivå som kan opprettholdes på lang sikt. I tillegg legger retningslinjene vekt på at bruken av oljeinntekter det enkelte år må tilpasses konjunktursituasjonen. I gode tider bør vi holde igjen på bruken av oljeinntekter, mens det i dårlige tider kan være fornuftig å bruke noe mer enn forventet fondsavkastning.
Bruken av oljeinntekter skal altså både være bærekraftig på lang sikt og legge til rette for en stabil økonomisk utvikling på kort sikt.
Din påstand var at inntektene fra skatt og avgift var på 57,9 mrd, du spesifiserte ikke mer enn det. Det riktige tallet var 827 mrd. Tror du fortsatt Norge kan klare seg uten de inntektene ? Det er over 60% av inntektene.simpson skrev: 05 okt 2018, 15:32 Der står det inntekt og formueskatt, men inntektsskatten er jo mye lavere enn det. Dette er også inntektskatt for bedrifter og ikke bare fra meg og deg.
Dette er skatt fra oljeindustri, MVA og alminnelig inntekt.
Planen er at alle skal over på kjøretøy som går på fornybar energi, hva er da grunnlaget for at biltrafikken skal ned?Dansekris skrev: 05 okt 2018, 14:27
Alle skatter og avgifter går i felleskassa. Dessuten skal bilbruken ned, Norge har forplikta seg til å kutte utslippene.
Under skatter og avgifter fra 2017 i statsbudsjettet er det 57,9 mrd.Rune75 skrev: 05 okt 2018, 15:58Din påstand var at inntektene fra skatt og avgift var på 57,9 mrd, du spesifiserte ikke mer enn det. Det riktige tallet var 827 mrd. Tror du fortsatt Norge kan klare seg uten de inntektene ?simpson skrev: 05 okt 2018, 15:32 Der står det inntekt og formueskatt, men inntektsskatten er jo mye lavere enn det. Dette er også inntektskatt for bedrifter og ikke bare fra meg og deg.
57.9 mrd stemmer ikke. Inntektsskatt og formueskatt utgjør 240 mrd. Under 14 mrd er formueskatt. Bare inntektsskatt alene utgjør dermed i overkant av 226 mrd. Dette er selvfølgelig penger Norge ikke klarer seg uten.simpson skrev: 05 okt 2018, 16:20Under skatter og avgifter fra 2017 i statsbudsjettet er det 57,9 mrd.Rune75 skrev: 05 okt 2018, 15:58Din påstand var at inntektene fra skatt og avgift var på 57,9 mrd, du spesifiserte ikke mer enn det. Det riktige tallet var 827 mrd. Tror du fortsatt Norge kan klare seg uten de inntektene ?simpson skrev: 05 okt 2018, 15:32 Der står det inntekt og formueskatt, men inntektsskatten er jo mye lavere enn det. Dette er også inntektskatt for bedrifter og ikke bare fra meg og deg.
Ja jeg mener fortsatt at Norge klarer seg helt fint uten skatt på inntekt, det isolert utgjør så og si ingen ting for AS Norge.
Men hvis du som du gjør regner med ALT av skatt og avgifter, så blir det tøffere. Moms, toll osv er en vesentlig det av statsinntektene og overgår personskatt inntektene mange ganger, men det er noe helt annet.
Kunne fint godtatt bompenger og ment at drivstoffprisen er ok hvis vi ikke hadde hatt skatt på inntekt, tilbøyelig kanskje til å godta årsavgift.
Det som er den største urettferdigheten med personinntekts skatten er at jeg betaler over 50% i skatt mens naboen betaler 34%, siden jeg har høyere inntekt har jeg også høyere sats, hvilket er helt på trynet, hvis alle betaler 30% i skatt vil jeg bidra med 3 ganger så mye skattepenger siden lønna mi er 3 ganger høyere enn naboen.
Men jeg må jaggu betale over halve lønna i skatt så jeg betaler 4-5 ganger mer skatt en han gjør.
Så sier jo sosialister at de som tjener mest må bidra mest, ja nettopp, jeg bidrar jo med mye mer enn han gjør, selv om skatteprosenten skulle være den samme for alle.
Så hvis det skulle bli bestemt en dag at også motorsyklister må betale bom så er det helt greit for deg? Vi kjører jo stort sett for morroskyld og kun for egen glede.Stian87 skrev: 05 okt 2018, 20:27 Jeg bryr meg definitivt om å betale for en eller annen bro til en øy der det bor 20 mennesker. Altså, for å presisere. Alle betaler uansett for denne broen, men det er litt mindre fordi den også er finansiert av bompenger.
Jeg synes det er et fint system, de som kjører mye betaler mer, enkelt og greit. Når man først skal snakke om ting som bør på skatteseddelen så mener jeg NRK kan tas der.
Når du var barn fikk du også alt "gratis" . Tannlege, helsetjenester, skolegang osv. Når du blir gammel (pensjonist) vil du få penger fra staten (alderspensjon) også "gratis". I mellomtiden er det meningen at du skal gjøre opp for deg og aller helst gå litt i pluss. Ikke tenk at du betaler for alle andre og andres unger hele tiden, du betaler skatt for å finansiere ditt eget liv.Bjerknez skrev: 05 okt 2018, 23:19
Hvorfor skal jeg batale skatt for at dine barn skal få gratis tannlege? Jeg vil mye heller bruke de ytterst få kronene dette koster meg til å betale bompengeordningen her i Fredrikstad.
Det er ikke dessverre alle som KAN velge om de skal kjøre bil eller ikke, det er ikke så svart/hvit.Stian87 skrev: 06 okt 2018, 10:09 De som røyker betaler allerede mer til statskassen gjennom tobakksavgift, ser ingen problemer med det. Hadde heller ikke hatt noen problemer med å betale bompenger på mc.
Årsaken til at du betaler skatt for at barna mine får gratis skolegang og tannlege er at barna mine m.fl. Skal skape din fremtidig pensjon. I tillegg har vel foreldrene mine betalt din skolegang og din pensjon så det er hel bare rimelig?
Hytteeksempelet blir for søkt, det har ikke noe med staten å gjøre, du kan ikke ta private forhold og sammenlikne det med staten.
Nå betaler så vidt jeg vet de som bord i nord mindre skatt enn oss som bor i Oslo-området også.
Jeg skjønner at du er uenig i det, og jeg ser poenget ditt, men det er stor forskjell å velge å kjøre bil og derved betale bompenger enn at offebtlig skole og helsevesen finansieres (det er forøvrig også egenandel på helsetjenester)
Dette er i beste fall direkte feil, vi som jobber i dag betaler faktisk inn vår egen pensjon, det er ikke noe vi får gratis.Rune75 skrev: 06 okt 2018, 10:52Når du var barn fikk du også alt "gratis" . Tannlege, helsetjenester, skolegang osv. Når du blir gammel (pensjonist) vil du få penger fra staten (alderspensjon) også "gratis". I mellomtiden er det meningen at du skal gjøre opp for deg og aller helst gå litt i pluss. Ikke tenk at du betaler for alle andre og andres unger hele tiden, du betaler skatt for å finansiere ditt eget liv.Bjerknez skrev: 05 okt 2018, 23:19
Hvorfor skal jeg batale skatt for at dine barn skal få gratis tannlege? Jeg vil mye heller bruke de ytterst få kronene dette koster meg til å betale bompengeordningen her i Fredrikstad.
Var det ikke akkurat det jeg skrev ? Du skal gjøre opp for deg når du jobber, aller helst gå i pluss. Du skal helst gå i pluss for å fange opp alle de som av en eller annen grunn ikke jobber.simpson skrev: 06 okt 2018, 11:06Dette er i beste fall direkte feil, vi som jobber i dag betaler faktisk inn vår egen pensjon, det er ikke noe vi får gratis.Rune75 skrev: 06 okt 2018, 10:52Når du var barn fikk du også alt "gratis" . Tannlege, helsetjenester, skolegang osv. Når du blir gammel (pensjonist) vil du få penger fra staten (alderspensjon) også "gratis". I mellomtiden er det meningen at du skal gjøre opp for deg og aller helst gå litt i pluss. Ikke tenk at du betaler for alle andre og andres unger hele tiden, du betaler skatt for å finansiere ditt eget liv.Bjerknez skrev: 05 okt 2018, 23:19
Der har jo også staten nå pålagt arbeidsgivere å betale inn ekstra pensjon for arbeidstakere.
Men dette er en rett du har selv om du aldri har jobbet og betalt inn til pensjonskassa så derfor blir det underskudd i regnskapet og arbeidsgivere må ta en del av regninga.
.
Alle er med på å betale for nye veier, bompenger er en egenandel for de som bruker veien akkurat på samme måte som den egenandelen man må betale når man bruker sykehus. Konseptet er likt.NickNei skrev: 06 okt 2018, 11:02 Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
simpson skrev: 06 okt 2018, 11:29 Du sa at vi får pensjon gratis, men faktisk har vi allerede betalt inn vår egen pensjon, så noe jeg betaler for er på ingen måte gratis.
Volvo produseres fortsatt i Sverige og genererer store inntekter for den svenske stat.simpson skrev: 06 okt 2018, 11:42 Rart at land som Sverige, som ikke har olje, Volvo eller Saab, tilnærmet vårt sosiale system med pensjon, sykeordninger, bortsett fra at de har gratis tannlege og gratis utdanning kan bygge veier uten bompenger mens vi som er verdens rikeste land skal være nødt til å betale ekstra for å få ok veier?