Litt uenig.Atrox skrev: 14 nov 2018, 14:16 Skal ikke legge meg opp i selve saken men synes på generelt grunnlag at slike diskusjoner mister litt sin verdi så lenge motpart ikke får mulighet til å komme med sitt motsvar. Er i ett par andre fora og der får en ikke lov å legge ut navn på firma uten at det kan dokumenteres at firmaet har fått skriftlig beskjed om at de "henges" ut i en tråd på forumet. Nettopp for at begge parter skal få muligheten til å uttale seg. Noe for moderator å vurdere?
Jeg syns det blir å blande epler og pærer. Dette er et diskusjonsforum, ikke en avis eller et radioprogram. Jeg har ikke noe redaktøransvar eller en vær varsom-plakat å forholde meg til. Sjikane og hets er forbudt av lov, og det gjelder også her. Trådstarter har delt en opplevelse jeg vil tro mange har interesse av å lese. Skal jeg ta bedriften i forsvar er det faktisk bedre at "dritten" kommer frem her slik at de som har andre opplevelser kan imøte gå uttalelsene, enn at det blir lagt igjen en tilbakemelding hos Google eller Facebook.
Motpart har ikke rett til å komme med et motsvar, men har selvsagt muligheten til det. Jeg vet om flere bedrifter som har følere ute for å kunne snappe opp negativ omtale.
Her er det markedsmekanismene som kommer til syne. Når en bedrift presterer å behandle en kunde på en sånn måte at det dukker i et diskusjonsforum er det noe som har gått galt et sted, så får øvrige karakteristiker stå for forfatters regning, slik som min "møkkabedrift"-uttalelse. Alle opplevelser man skildrer er jo helt subjektive uansett.
Kunderelasjoner er mitt fagfelt, og jeg vet godt hvor utrolig viktig det er å opprettholde et godt omdømme. Bedrifter MÅ tilpasse seg sine kunder, og ikke omvendt. Særlig påfallende er det at nevnte bedrift gjør et nummer ut av å skulle tilby Oslos beste kundeservice når flere, både her inne og f.eks hos Google reviews sier det stikk motsatte.
https://no.trustpilot.com/
Mange av dere har sikkert lagt merke til at mange store norske nettbutikker bruker Trustpilot aktivt i markedsføringen for å vise at de har gode anmeldeser. Forbrukermakten har aldri stått sterkere.
Jeg kan garantere for admin at hvis det skal strammes inn på muligheten til å omtale bedrifter i et negativt ordlag (innenfor rimelighetens grenser) vil en del avstå fra å være aktive her, og heller søke andre motorsykkelgrupper på f.eks Facebook.