Problemet med HD Big Twin i denne sammenhengen, er prisnivået.
De fleste store HD'er til rundt 150k er twin-cam rundt 2000 modeller. Og de aller fleste av disse har et par ganske alvorlige mangelsykdommer. De første TC'er, fra ca -99, kom med Magneti Marelli injection, uten O2 sensorer. Masse trøbbel med MM, så det bør man styre unna, med mindre de er bygget om til forgasser. Noen få fra denne perioden er levert med forgasser originalt.
Fra 2002 kom de med et nytt injection system, Delphi I. Dette funka bedre, men heller ikke uproblematisk. I tillegg har alle disse tidlige TC-motorene problemer med at materialet i kamkjede-strammeren kan løse seg opp, og små biter av dette materialet kan skape problemer i oljepumpa, og så har man det gående.
Det er litt varierende opplysninger om når HD fikk orden på disse tingene, men de fleste ser ut til å mene at fra 2006 var det meste i orden. Da brukes et forbedret injection-system, Delphi II, og kamkjede-strammeren er også forbedret.
Skal man ha TC, så bør den være 2002 eller nyere. Det kan man finne for 150k. Men da bør man også ta høyde for en oppgradering hvor man bytter ut kamkjedet med drev. Og om man ikke skrur selv, så ser man på et verkstedbesøk til mellom 15-20k.
Personlig tenker jeg at om man skal ha en never-click stor HD, til en vettug pris, så er det trygt og godt med en eldre sak. Evo-motor fra 90-tallet. Direktedrev, ikke noe kamkjede, forgasser, null injectionproblemer. Og forøvrig også nesten fri for elektronikk. Det store flertall av HD-folk i junaiten mener bestemt at Evo er den beste motoren HD noensinne har levert.
Man kan finne strøkne Evo HD'er fra siste halvdel av nittitallet til i underkant av 100k. Med litt kvassere kammer, en ny forgasser eller evt dyse om den originale, så får man lett en sprek Evo med 70-80 hk, som fort vekk er sprekere og mye mer pålitelig enn en tidlig TC. Og til en langt lavere pris.
