Ja, jeg følger stadig med, men ser det blir lagt ut lite nå i min kategori. De fleste har lagt den ut allerede, eller venter til våren med å legge ut.
Ang prøvekjøring så vet jeg hva jeg går til sånn sett, da jeg kjørte XJ6 på kjøreskolen, så det er ikke krise. Men viktig å kunne starte opp motoren for å høre hvordan den går osv.
Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?
Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?
78hk modellene har ofte sølvfarget ramme og rundt instrument. 100hk modellene har sort ramme og annen type instrument.
Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?
Jeg har en 2005 model FZ6 98HK versjon, med sølvramme og runde instrument, så den opplysningen fester jeg ikke lit til, Newbie.
Har hatt sykkelen i snart ett år og er meget fornøyd. Fin og sprek motor. Det eneste jeg vil utsette på sykkelen er styret. Er du bredskuldret, så blir styret en smule smalt, men dette er jo bare å bytte, eller som meg, endre litt på vinkelen. Marketsverdien på en 04-06 model ligger på rundt 46 lapper, og jeg ville ikke gitt mer enn dette. Ett par tusinger ekstra for en nyere model, men ikke over 48-50.000,-
Om du holder til i Rogalandsområdet, og ikke har kjøpt sykkel innen rundt Mars, så kan du alltids få ta en titt og muligens en prøvetur på min.
Har hatt sykkelen i snart ett år og er meget fornøyd. Fin og sprek motor. Det eneste jeg vil utsette på sykkelen er styret. Er du bredskuldret, så blir styret en smule smalt, men dette er jo bare å bytte, eller som meg, endre litt på vinkelen. Marketsverdien på en 04-06 model ligger på rundt 46 lapper, og jeg ville ikke gitt mer enn dette. Ett par tusinger ekstra for en nyere model, men ikke over 48-50.000,-
Om du holder til i Rogalandsområdet, og ikke har kjøpt sykkel innen rundt Mars, så kan du alltids få ta en titt og muligens en prøvetur på min.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?
Kikk litt etter FZ8 og FZ1 også. Syklene er ikke så veldig forskjellig fra FZ6, bortsett fra at det er mye mer sykkel som du vil bli ennå mer fornøyd med.. 

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?
Dette er kjent for generelt å være svært gode sykler. Solide, artige å kjøre, og realtivt rimelige å vedlikeholde.NeXtGeN skrev: 19 des 2018, 13:03 Hei, jeg er i gang å leter etter en førstegangssykkel og vurderer sterkt en Yamaha FZ6.
Etter mye googling og surfing på finn sitter jeg igjen med noen spørsmål ang disse syklene.
Jeg har skjønt at i 2007 kom det en oppdatering på denne sykkelen og det ble to varianter tilgjengelig S og S2. Den første med 78hk, den andre med 98hk, oppgraderte bremser, lettere svingarm og noe mer.
Men så tilbake til spørsmålene.
- Jeg har funnet en sykkel på finn som hevder å være S2 versjon, men også 2006 modell. Dette får jeg ikke til å stemme. Er det noen her som kan se på bildene om det er en S2 eller ikke?
Personlig vet jeg ikke hvordan jeg feks kan se om bremsene er oppgradert.
- Er det samtidig noen som sitter med erfaringer med denne sykkelen som vil dele deres mening om denne? Er det en holdbar motor osv?
På forhånd takk
Link til finn:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=82435720
En meget positiv (engelsk) omtale finnes feks her:
https://www.bestbeginnermotorcycles.com ... st-riders/
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?
Hei igjen, har enda ikke fått kjøpt meg sykkel, men den jeg vurderer er fortsatt ikke solgt, så det er håp. Og som jeg alltid gjør når jeg sikler på noe så blir det en del videoer på youtube osv :)
Men det jeg lurer på om noen har et fornuftig svar på er hvorfor FZ6 har en merkelig konstruksjon av luftinntak til luftfilter. Den virker som er laget for å begrense mengden luft inn til motoren.
Se bilder, så kan man se at det er bare en liten del av luftfilteret som faktisk er i bruk. Vil det ikke være bedre å modifisere dette slik at hele filteret er i bruk? Har sett noen som trimmer det inntaksrøret på siste bildet ned til ca halvparten.



Men det jeg lurer på om noen har et fornuftig svar på er hvorfor FZ6 har en merkelig konstruksjon av luftinntak til luftfilter. Den virker som er laget for å begrense mengden luft inn til motoren.
Se bilder, så kan man se at det er bare en liten del av luftfilteret som faktisk er i bruk. Vil det ikke være bedre å modifisere dette slik at hele filteret er i bruk? Har sett noen som trimmer det inntaksrøret på siste bildet ned til ca halvparten.



- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?
Luftstrømmen inn i luftfilterboksen treffer det området som er skittent på dette punktet. Det er de groveste partiklene som blir så synlig. Men hele filteret fungerer likevel
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?
Er dumt å tulle med inntaket på boksen. Yamaha har laget den slik for en grunn
Blir bare synsing, men kan fort ha noe med turbulens eller hastighet på innsugslufta å gjøre.
Jeg har noen mil på en FZ6, hadde oppkjøring på en. Utelukkende positiv, men litt «Toyota» på en måte. Den gjør det den skal veldig bra, motoren er både sterk og villig for en 600 og være! Kjørte XJ6 en del også. En stor skuffelse motormessig. Husker jeg slet på kjørekurset med å få fart på sykkelen, det måtte tynes.

Blir bare synsing, men kan fort ha noe med turbulens eller hastighet på innsugslufta å gjøre.
Jeg har noen mil på en FZ6, hadde oppkjøring på en. Utelukkende positiv, men litt «Toyota» på en måte. Den gjør det den skal veldig bra, motoren er både sterk og villig for en 600 og være! Kjørte XJ6 en del også. En stor skuffelse motormessig. Husker jeg slet på kjørekurset med å få fart på sykkelen, det måtte tynes.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?
Det har nok mer med retninga luftstrømmen inn i luftfilterboksen har. Det mørke feltet er der de groveste partiklene treffer, de er tunge og går helst rett fram.FredrikE24 skrev: 09 jan 2019, 22:48 Er dumt å tulle med inntaket på boksen. Yamaha har laget den slik for en grunn![]()
Blir bare synsing, men kan fort ha noe med turbulens eller hastighet på innsugslufta å gjøre.
Jeg har noen mil på en FZ6, hadde oppkjøring på en. Utelukkende positiv, men litt «Toyota» på en måte. Den gjør det den skal veldig bra, motoren er både sterk og villig for en 600 og være! Kjørte XJ6 en del også. En stor skuffelse motormessig. Husker jeg slet på kjørekurset med å få fart på sykkelen, det måtte tynes.
FZ6 er en god sykkel det. Veldig god begynnersykkel. R6-motor, men med andre kammer og en dreiemomentkurve som byr på en god del mer lavt i registeret og ikke like mye i toppen. Prøv å finne en 2007 eller nyere, den har lettere aluramme og nytt innsprøytningssystem. Men jeg anbefaler likevel å kikke litt etter FZ8 og FZ1 også. Disse er bygget på R1 motor, med hhv 106 og 150 hk om jeg ikke husker helt feil. De er ikke for tøffe som førstesykkel disse heller, men man kan med fordel trene litt på impulskontroll.. De er lette å be, særlig FZ1
