Hva er gode MC-veier?
Hva er gode MC-veier?
Jeg ser at en stadig vil unngå motorveier mv. når en snakker om gode MC-veier. Kan noen gi meg argumentene som gjør at motorveier, europaveier ol. ikke er å foretrekke?
Re: Hva er gode MC-veier?
Jeg liker å kjøre på gamle veier hvor jeg kan se meg om og ta livet med ro, noe jeg ikke gjør på motorveien. Men motargumenet til det jeg nettopp skrev er at mange av disse i området jeg bor er uoversiktlige og har for krappe og smale svinger til at man får den gode flyten i kjøringen.. Alltid noe å tenke på
'94 Suzuki DR650
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er gode MC-veier?
Opplevelsen av en motorsykkel i svinger er noe av det som fascinerer mest med å kjøre MC!Godtvoksen skrev:Jeg ser at en stadig vil unngå motorveier mv. når en snakker om gode MC-veier. Kan noen gi meg argumentene som gjør at motorveier, europaveier ol. ikke er å foretrekke?
Svinger i kombinasjon med stigning gjør at man virkelig opplever motorsykkelens krefter, dreiemoment, akselerasjon og lekne manøvreringsevne!! Aks'en ut av svinger i stigning er bare avhengighetsskapende, i hvert fall for oss som kjører to-sylindret...

Veier med svinger gjør at dekkene slites jevnere - ikke bare på midten...

Å sitte på en MC og kjøre rett fram i kilometer etter kilometer gir ikke den store og gode følelsen over tid - blir i grunnen litt kjedelig etter hvert...

Finnes helt sikkert mange andre argumenter også, men det var disse jeg kom på i full fart...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er gode MC-veier?
Nå synger du AJ :)...det er nesten så en hører musikk i huet når en leser disse setningeneAJ skrev: Opplevelsen av en motorsykkel i svinger er noe av det som fascinerer mest med å kjøre MC!
Svinger i kombinasjon med stigning gjør at man virkelig opplever motorsykkelens krefter, dreiemoment, akselerasjon og lekne manøvreringsevne!! Aks'en ut av svinger i stigning er bare avhengighetsskapende

Re: Hva er gode MC-veier?
Motorveier er transportstrekninger, små svingete og lite trafikkerte veier det er moro. 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er gode MC-veier?
Takk, takk...Globe skrev:Nå synger du AJ :)...det er nesten så en hører musikk i huet når en leser disse setningeneAJ skrev: Opplevelsen av en motorsykkel i svinger er noe av det som fascinerer mest med å kjøre MC!
Svinger i kombinasjon med stigning gjør at man virkelig opplever motorsykkelens krefter, dreiemoment, akselerasjon og lekne manøvreringsevne!! Aks'en ut av svinger i stigning er bare avhengighetsskapende

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hva er gode MC-veier?
Her har jeg en liten traume fra min ungdomstid når jeg kjørte moped, og jeg la meg over i en skarp sving. Det lå en del sand i veien og plutselig var mopeden borte under meg, og jeg slo meg ganske kraftig.AJ skrev: Opplevelsen av en motorsykkel i svinger er noe av det som fascinerer mest med å kjøre MC!
Jeg har kjent litt på det du beskriver når jeg har leid MC i Hellas, men det først på slutten av en 14 dagers feire, og jeg har blitt kjent med MC'n... :-) Jeg er nokså stiv i min kjøring i starten på feriene. Håper det blir slutt når jeg nå får kjøre MC en hel sommersesong....
Hvis en tenker fare for ulykker/ uhell - er den faren større på smale innlandsveier fremfor sterkt trafikkerte europaveier mv.? Hva tenker andre om det?
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er gode MC-veier?
Dette er nok en kjøretilvenningssak.....et oppstartskurs for å "løsne litt" når våren kommer...deretter er det "pjaksis" som gjelder :)
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Hva er gode MC-veier?
Da jeg begynte å kjøre MC, faktisk flere år etter jeg tok lappen ble det svært tydelig allerede da jeg hentet motorsykkelen at; her er det noe jeg ikke helt mestrer. Jeg var stiv og usikker, jeg ble anspent og det ble tungt å kjøre. På grunn av kort sesong i nord ble det ikke så fryktelig mye kjøring heller... på midten av sesong 2 begynte det å løsne litt, men enda nå når 4. sesongen kommer så er jeg ikke helt sikker/trygg. Kan også være at jeg ikke har riktig sykkel... men jeg gleder meg mye mer nå enn først... her kommer sesongen tidlig og jeg er overbevist om at jeg kommer til å ha flere å kjøre sammen med og til. Mange flere veier og velge. Vi bor nærmere familie og får oftere/lettere barnevakt osv. Alt spiller inn for å få en bra sesong.
Dette ble litt off-topic... Bra MC-vei for meg er slik deler av lågendalen ble i fjor sommer etter asfaltering. Kjør fra Hvittingfoss til Kongsberg så skjønner dere hva jeg mener
Dette ble litt off-topic... Bra MC-vei for meg er slik deler av lågendalen ble i fjor sommer etter asfaltering. Kjør fra Hvittingfoss til Kongsberg så skjønner dere hva jeg mener

Sist redigert av Dexter den 08 feb 2010, 21:26, redigert 1 gang totalt.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er gode MC-veier?
Faren for ulykker er vel større på smale innlandsveier, vil jeg tro...
Har selv opplevd løs grus på smale asfalterte innlandsveier mens jeg har har hatt euforisk flyt i kjøringen. Men så... plutselig! i en sving har en traktor fra en sidevei dratt med seg grus i ut i veien og i en nedleggssituasjon merker man at sykkelen sklir sideveis noen cm. før den tar tak i veidekket igjen og du kjenner at det gikk bra denne gangen også...
Men man skvetter til når slike ting skjer... heldigvis ikke så ofte, men det kan fort skje!
Kjørt trygt og litt lekent der du er kjent og vær varsom på ukjente strekninger hvor svingene ikker er lommekjente - noe av det verste en MCist kan oppleve er svinger som kommer brått på og som gjør at man stivner både i armer og blikk... Dermed er veien kort til et ublidt møte geografien...
Har selv opplevd løs grus på smale asfalterte innlandsveier mens jeg har har hatt euforisk flyt i kjøringen. Men så... plutselig! i en sving har en traktor fra en sidevei dratt med seg grus i ut i veien og i en nedleggssituasjon merker man at sykkelen sklir sideveis noen cm. før den tar tak i veidekket igjen og du kjenner at det gikk bra denne gangen også...
Men man skvetter til når slike ting skjer... heldigvis ikke så ofte, men det kan fort skje!

Kjørt trygt og litt lekent der du er kjent og vær varsom på ukjente strekninger hvor svingene ikker er lommekjente - noe av det verste en MCist kan oppleve er svinger som kommer brått på og som gjør at man stivner både i armer og blikk... Dermed er veien kort til et ublidt møte geografien...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hva er gode MC-veier?
er jo greit å bli minnet om at en skal ta det litt med ro innimellom med litt adrenalinrush da AJ..
greit å tenke på at det kan komme ting brått på uansett hvor en ferdes...selv om en skal innrømme at det er deilig å bli litt inspirert på svingmorro...
en annen ting er hvilken type sykkel en kjører også-en "rettoppogned" sykkel er bedre å holde kontroll på hvis det skulle glippe litt på grus enn "liggesykkel" ,dessuten er det lettere å få med seg dødvinkelen også når en ikke prøver å se gjennom sin egen skulder..

greit å tenke på at det kan komme ting brått på uansett hvor en ferdes...selv om en skal innrømme at det er deilig å bli litt inspirert på svingmorro...
en annen ting er hvilken type sykkel en kjører også-en "rettoppogned" sykkel er bedre å holde kontroll på hvis det skulle glippe litt på grus enn "liggesykkel" ,dessuten er det lettere å få med seg dødvinkelen også når en ikke prøver å se gjennom sin egen skulder..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Hva er gode MC-veier?
Først må jeg få si at jeg syntes svingete veier er best å kjøre på, men det kan ha noe med at jeg kjørt på bane en del ganger, så jeg føler meg ganske trygg på å legge meg ned i svingene, med godt pådrag ut av svingen:)
Men det morsomte av alt, er å bremse inn og i svingen, for så å slippe bremsen midt i svingen -de som har kjørt sykkel før, vet at ved bremsing i sving så prøver sykkelen å reise seg opp, så om du bremser i svingen, og så slepper den så "faller" sykkelen ganske så kjapt mot bakken- og når dette skjer, så er det rett og slett bare å se dit du vil ende opp, og holde jevn gass og gi full spiker i utgangen av svingen. Utrolig artig
Meeeen... Også farlig.. Prøvde dette i sving jeg er godt kjent i på en varm sommer dag, men det jeg ikke viste var at traktoren hadde vært der før meg og lagt igjen grus i veibanen, dette endte med at jeg bremset av ren reaksjon og dro rett ut i krøfta
Men heldigvis, både jeg og sykkelen kom unna det hele uten store skader. Eneste som byttes på sykkelen var bremseskivende som hadde fått seg en trøkk, så de var litt skjeve kan man vell si. Jeg der i mot, jeg måtte børste litt sand og grus av skinndressen.
Men tilbake til hva jeg egentlig skulle si, åpne landeveier med mye svinger, er etter min mening det aller beste å kjøre på
Motorveger er som Gammlegutt sa; transportstrekninger.
Men det morsomte av alt, er å bremse inn og i svingen, for så å slippe bremsen midt i svingen -de som har kjørt sykkel før, vet at ved bremsing i sving så prøver sykkelen å reise seg opp, så om du bremser i svingen, og så slepper den så "faller" sykkelen ganske så kjapt mot bakken- og når dette skjer, så er det rett og slett bare å se dit du vil ende opp, og holde jevn gass og gi full spiker i utgangen av svingen. Utrolig artig

Meeeen... Også farlig.. Prøvde dette i sving jeg er godt kjent i på en varm sommer dag, men det jeg ikke viste var at traktoren hadde vært der før meg og lagt igjen grus i veibanen, dette endte med at jeg bremset av ren reaksjon og dro rett ut i krøfta
](./images/smilies/grrr.gif)
Men tilbake til hva jeg egentlig skulle si, åpne landeveier med mye svinger, er etter min mening det aller beste å kjøre på

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
Re: Hva er gode MC-veier?
Trodde jeg i ett annet innlegg hadde forklart deg hvor dine beste veier i nærområdet lå
. Bare vær forsiktig på gamle E39 fra bomstasjonen til Liknes siden veien her ofte har grus inne på asfalten ellers er alle de nevte veiene i en annen link svært fine med lite trafikk og mange fine svinger :-)
Når det er sagt så er det en fin tur opp til Tonstad og videre oppover dalen til Sirdal og over heia
- og så har du selvfølgelig Flekkefjord Egersund - Jøssingfjorden
- BARE IKKE E 39 ---

Når det er sagt så er det en fin tur opp til Tonstad og videre oppover dalen til Sirdal og over heia
- og så har du selvfølgelig Flekkefjord Egersund - Jøssingfjorden
- BARE IKKE E 39 ---
Sist redigert av Duville den 08 feb 2010, 22:36, redigert 2 ganger totalt.
Re: Hva er gode MC-veier?
Jeg har bare kjørt i to sesonger, men jeg tok et førerutviklingskurs med seniorMC første sommeren og det var veldig lærerikt. Ellers er jeg veldig forsiktig på ukjente veier, og prøver å følge følge fartsgrensene. Jeg har kjørt nesten 60000 km. på disse to årene, og jeg synes det hjelper godt med erfaring, og ikke kjøre med hodet under armen.
Re: Hva er gode MC-veier?
Det var nettopp på grunn av ditt tips i går kveld om "beste veier" - som gjorde at jeg ville få høre argumentene om hvorfor den type vei regnes som best..:-) Og her har jeg jo fått lese mange forskjellige opplevelser/erfaringer...Duville skrev:Trodde jeg i ett annet innlegg hadde forklart deg hvor dine beste veier i nærområdet lå.
Spesielt godt var det å lese at også Dexter følte seg stiv i begynnelsen av en sesong..:-)
Re: Hva er gode MC-veier?
Beste veien mellom to punkter med MC er (nesten) aldri korteste veien. En tur fra Lyngdal til Kvinesdal er start fra Lyngdal opp Lyngdalen til Eiken, over Haddelandsheia ned vesterdalen og til Liknes - utføre oppdraget, spise en pølse og en Kaffe - deretter Lista og til Lyngdal totalt ca 12 mil og 2,5 - 3 timer, i stedet for E39 20 min hver vei rett frem, gjett hvilken tur som er best.....
og alle svingene får man på kjøpet :-)
Forøvrig tror jeg vel ikke at noen kan begynne sesongen med samme overlegenhet som man sluttet på høsten. Er det noen som ikke ar en liten vårstivhet i begynnelsen av sesongen? Det er vel derfor det arrangeres rustløserkurs rundt om hver vår. Sikkert ikke så dumt å delta på ett av disse dersom man har muligheter til det.

Forøvrig tror jeg vel ikke at noen kan begynne sesongen med samme overlegenhet som man sluttet på høsten. Er det noen som ikke ar en liten vårstivhet i begynnelsen av sesongen? Det er vel derfor det arrangeres rustløserkurs rundt om hver vår. Sikkert ikke så dumt å delta på ett av disse dersom man har muligheter til det.
- Nordlendingen
- Innlegg: 150
- Registrert: 05 nov 2009, 17:45
- Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
- Bosted: Bodø
Re: Hva er gode MC-veier?
Enig i dette med fredelige småveier - helst med lite trafikk, mange og godt doserte svinger, god asfalt osv. Det er bare så alt for få km. med sånne..Og det pakkes fleir og fleir trailere, bobilturister og campingvogndragere ( jeg har også vogn,forresten!!!) på disse veiene.
Som nevnt i en anna tråd, kan Kystriksveien Brønnøysund - Bodø sterkt anbefales. Særlig i midnattsol som står rett inn fra storhavet..Ta tida til hjelp og nyt veien og omgivelsene i passe etapper. Så kan man kjøre E6 sørover igjen, eller svippe over til Sverige. Eller ta mc'en på hurtigruta til Trondheim. Da får man strekninga fra to sider, minst. Og det er verdens vakreste sjøreise....
Mvh Nordlendingen
Som nevnt i en anna tråd, kan Kystriksveien Brønnøysund - Bodø sterkt anbefales. Særlig i midnattsol som står rett inn fra storhavet..Ta tida til hjelp og nyt veien og omgivelsene i passe etapper. Så kan man kjøre E6 sørover igjen, eller svippe over til Sverige. Eller ta mc'en på hurtigruta til Trondheim. Da får man strekninga fra to sider, minst. Og det er verdens vakreste sjøreise....
Mvh Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."
"ingen over, ingen ved siden.."
Re: Hva er gode MC-veier?
Jeg vil ikke for enhver pris unngå motorveier, og her er begrunnelsen:Godtvoksen skrev:Jeg ser at en stadig vil unngå motorveier mv. når en snakker om gode MC-veier. Kan noen gi meg argumentene som gjør at motorveier, europaveier ol. ikke er å foretrekke?
Du kommer raskt og sikkert fram til "målet" som f.eks er svingete alpe-veier og fjell (Sagt på en annen måte: du får mer tid på målet)
Alternativet (småveier) går slett ikke alltid i mer naturskjønne omgivelser. (Det kan være omvendt, særlig i Tyskland)
Du er aldri langt unna bensinstasjoner, veikroer etc.
Lettere å få hjelp hvis "noe" hender. (Punktering etc)
Nå jeg vel er fremme, så er det småveiene jeg søker etter!
Men jeg ser ikke på Autobahn som bortkastet tid.
Re: Hva er gode MC-veier?
Er det ikke litt slik med veier som med mat? Jeg trives best med å variere litt. Og nesten like viktig som veiens karakter er om, eller hvor ofte jeg har kjørt der før. I tillegg synes jeg forskjellige typer veier passer til forskjellige typer vær.
Det eneste jeg ALDRI liker er trafikkerte europaveier med mye 60 og 70 sone. Og jeg må virkelig si meg enig med AJ. Det å kjøre i stupbratte motbakker med mye svinger er ganske deilig. Særlig hvis det er mange syklister som peser sliter seg oppover i solsteken.
Det eneste jeg ALDRI liker er trafikkerte europaveier med mye 60 og 70 sone. Og jeg må virkelig si meg enig med AJ. Det å kjøre i stupbratte motbakker med mye svinger er ganske deilig. Særlig hvis det er mange syklister som peser sliter seg oppover i solsteken.

Dette var jammen mye! Kjører du nedover i Europa?Gammelgutt skrev: Jeg har bare kjørt i to sesonger,
Jeg har kjørt nesten 60000 km.
Re: Hva er gode MC-veier?
FJZZR skrev:Jeg vil ikke for enhver pris unngå motorveier, og her er begrunnelsen:Godtvoksen skrev:Jeg ser at en stadig vil unngå motorveier mv. når en snakker om gode MC-veier. Kan noen gi meg argumentene som gjør at motorveier, europaveier ol. ikke er å foretrekke?
Du kommer raskt og sikkert fram til "målet" som f.eks er svingete alpe-veier og fjell (Sagt på en annen måte: du får mer tid på målet)
Alternativet (småveier) går slett ikke alltid i mer naturskjønne omgivelser. (Det kan være omvendt, særlig i Tyskland)
Du er aldri langt unna bensinstasjoner, veikroer etc.
Lettere å få hjelp hvis "noe" hender. (Punktering etc)
Nå jeg vel er fremme, så er det småveiene jeg søker etter!
Men jeg ser ikke på Autobahn som bortkastet tid.
Det er jo veien som er målet !!!!!

Når jeg er på cruising tur er det jo ikke om å gjøre å komme fram, men faktisk å nyte kjøringen. Om jeg kommer fram noen timer senere så gjør ikke det en puck ....... :-)
Det er selvfølgelig forskjell på sykler, forskjell på bikere og forskjellig smak

Ang. bensinstasjoner osv. det sjekker du enkelt på GPS og har kontroll :-)
"Do the right thing"
Re: Hva er gode MC-veier?
Nei, ikke enda, det er så mange fine steder å kjøre her i landet. Men har noen harryturer for å fylle opp fryseren.donkeyman skrev:Dette var jammen mye! Kjører du nedover i Europa?Gammelgutt skrev: Jeg har bare kjørt i to sesonger,
Jeg har kjørt nesten 60000 km.
Om jeg skal til Svinesund fra Bærum starter jeg gjerne ganske tidlig om morgenen og kjører om Lillestrøm, Bjørkelangen via Ørje og Halden, på riksvei 21.
Kan også finne på og spise søndagsmiddag i Setesdalen.


Re: Hva er gode MC-veier?
Det er noen fine valgmuligheter hvis man tar av mot Mysen etter fetsundbrua også.Gammelgutt skrev:Nei, ikke enda, det er så mange fine steder å kjøre her i landet. Men har noen harryturer for å fylle opp fryseren.donkeyman skrev:Dette var jammen mye! Kjører du nedover i Europa?Gammelgutt skrev: Jeg har bare kjørt i to sesonger,
Jeg har kjørt nesten 60000 km.
Om jeg skal til Svinesund fra Bærum starter jeg gjerne ganske tidlig om morgenen og kjører om Lillestrøm, Bjørkelangen via Ørje og Halden, på riksvei 21.
Kan også finne på og spise søndagsmiddag i Setesdalen.![]()
Tror ikke det finnes noe land som det er finere å kjøre mc i enn norge. Jeg elsker rondane, valdres, telemark, sørlandet og vestlandet and you name it.
Jeg tar mange slike langturer jeg også, men har nok ikke vært i nærheten av din kjørelengde.
Re: Hva er gode MC-veier?
Kan jeg konkludere spørmålet mitt om hva som er god MC-veier med at hvis målet er å kjøre MC så er småveier å foretrekke, men skal du på jobb eller et møte mv - så tar en raskest mulig vei uavhengig om det er europavei eller riksvei..:-) Det er ikke trafikksikkerhet som avgjør hva som er god MC-vei.


- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hva er gode MC-veier?
Støtter konklusjonen til Godtvoksen....
Den gøyeste veien jeg kjenner er strekningen Lysebotn-Brokke.
Bare synd at det er 17 mil opp til den veien fra der jeg bor..
Den gøyeste veien jeg kjenner er strekningen Lysebotn-Brokke.
Bare synd at det er 17 mil opp til den veien fra der jeg bor..
If it ain't broke, I'll break it.