MC-ulykker
- FredrikE24
- Innlegg: 5037
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MC-ulykker
Blinke til venstre inn i rundkjøring er noe man lærer på kjøreskolene nå. Særs god vane spør du meg.. da ser gjerne de som kommer i litt fart fra andre siden at nå må man bremse ned, for nå er det en på vei rundt.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Ja, og det er bra. Men her ute i provinsen hvor jeg bor, der rundkjøringer er sjeldnere og trafikktettheten er langt lavere enn på det sentrale Østlandet fungerer det ikke helt slik. Her er det ennå mange som ikke aner hvordan man plasserer seg og kjører inn, gjennom og ut av en rundkjøring. Her er det fortsatt mange som kjører korteste vei og blinker hverken inn eller ut.. De fleste av disse lærte å kjøre bil mens det bare var teoretisk forklart hvordan rundkjøringer skulle kjøres, rundkjøringer fantes bare i de største byene. Dengang skulle det i hvertfall ikke blinkes før man skulle ut.FredrikE24 skrev:Blinke til venstre inn i rundkjøring er noe man lærer på kjøreskolene nå. Særs god vane spør du meg.. da ser gjerne de som kommer i litt fart fra andre siden at nå må man bremse ned, for nå er det en på vei rundt.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
EGENTLIG er det veldig greit-hvis du ikke blinker deg ut til høyre er du dømt til å fortsette rundt og rundt til tanken er tom...
men så var det dette med blinklys da...
"problemet" nå er at det er slikt fokus på "venstreblink" at de prioriterer dette foran det påbudte, som er å blinke seg UT...
Hvordan dette er rundt i landet vet jeg dog ikke-Men rundt Drammen er dette gjengangeren..(i tillegg til massiv bruk av håndholdt tlf)
men gidder ikke irritere meg over dette da det er fullstendig bortkastet.
Jeg venter til jeg SER hvor de kjører(opplever stadig at det blinkes feil vei også).
Dette har spart meg for flere ulykker og jeg tror det er mye mer rus i trafikken enn vi vil tro.
men så var det dette med blinklys da...
"problemet" nå er at det er slikt fokus på "venstreblink" at de prioriterer dette foran det påbudte, som er å blinke seg UT...
Hvordan dette er rundt i landet vet jeg dog ikke-Men rundt Drammen er dette gjengangeren..(i tillegg til massiv bruk av håndholdt tlf)
men gidder ikke irritere meg over dette da det er fullstendig bortkastet.
Jeg venter til jeg SER hvor de kjører(opplever stadig at det blinkes feil vei også).
Dette har spart meg for flere ulykker og jeg tror det er mye mer rus i trafikken enn vi vil tro.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Og langt mer håndholdt mobiltlf. bruk og glaning på svære dashbordskjermer, som tar oppmerksomheten bort fra kjøringen, enn vi tror.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC-ulykker
Ja du har sikkert rett i det. Det er litt artig... Min bil sperrer muligheten for bluetooth parring mens bilen er i fart. For å få til det må man stoppe. Dette er den eneste funksjonen som ikke fungerer i fart. Jeg forstår ikke helt hva produsenten har tenkt her. Skulle man tenkt logisk på det burde kanskje programmering av navigasjon og en rekke andre funksjoner også vært blokkert når man ikke står stille.
Jeg tror dette med manglende høyreblink etter venstreblink har vel så mye å gjøre med bilen som at folk ikke gidder eller glemmer det. På flere biler jeg har kjørt må man virkelig dra spaken ganske langt oppover for å gå fra venstre til høyreblink. Gjør du ikke bevegelsen stor nok så slå lander spaken i "hvilestilling" (midt i) og blinklyset slår seg bare av.mekkern skrev: 19 feb 2019, 10:06 EGENTLIG er det veldig greit-hvis du ikke blinker deg ut til høyre er du dømt til å fortsette rundt og rundt til tanken er tom...
men så var det dette med blinklys da...
"problemet" nå er at det er slikt fokus på "venstreblink" at de prioriterer dette foran det påbudte, som er å blinke seg UT...
Hvordan dette er rundt i landet vet jeg dog ikke-Men rundt Drammen er dette gjengangeren..(i tillegg til massiv bruk av håndholdt tlf)
Klar folk bør vite hvordan de gjør dette, men folk er folk og ikke alle er like smarte når det kommer til litt tekniske ting.
Men du har helt klart rett i at man ikke bør kjøre før man ser helt tydelig at bilen i rundkjøringa faktisk er på vei ut. Dette gjelder vel forsåvidt alle situasjoner i trafikken. Folk gir tegn, ja, men du vet ikke hva de gjør før de faktisk gjør det. I bilen hender det jeg "kjører på retten min" om noen har vikeplikt f.eks. Det gjør jeg i liten grad på MC...

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: MC-ulykker
Tror det handler mest om at folk ikke gidder, eller ikke skjønner at de skal blinke før du foretar deg noe. Prøver å være oppmerksom på det selv, for spesielt på MC kunne jeg tidligere være litt dårlig til å blinke ut av rundkjøringer (mer å tenke på enn på bil).
Med fare for å bli hakk i plata, det er ikke noe poeng i å blinke om du gjør det for sent. Da kan du like godt droppe hele greia.
Med fare for å bli hakk i plata, det er ikke noe poeng i å blinke om du gjør det for sent. Da kan du like godt droppe hele greia.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Vise hva du HAR gjort er ganske bortkastet ja.....men mange tar et par blink etterpå for da HAR de jo blinket...Stian87 skrev: 19 feb 2019, 12:23
Med fare for å bli hakk i plata, det er ikke noe poeng i å blinke om du gjør det for sent. Da kan du like godt droppe hele greia.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Uten å skryte på meg for mye (for sent kanskje) så har både andre sagt samt at jeg også faktisk mener det selv at jeg er temmelig flink til å bruke blinklys. Jeg blinker også inn i rundkjøringene, men jeg tillater meg å drite i det hvis det åpenbart ikke er noe trafikk. Som feks. klokken 06:00 på morgenen på vei til jobb når det nesten ikke er en bil på veien.Stian87 skrev: 19 feb 2019, 12:23 Tror det handler mest om at folk ikke gidder, eller ikke skjønner at de skal blinke før du foretar deg noe. Prøver å være oppmerksom på det selv, for spesielt på MC kunne jeg tidligere være litt dårlig til å blinke ut av rundkjøringer (mer å tenke på enn på bil).
Med fare for å bli hakk i plata, det er ikke noe poeng i å blinke om du gjør det for sent. Da kan du like godt droppe hele greia.
Jeg ser også hvor fordelaktig det er når andre biler viser at dem skal rundt i rundkjøringen ved å blinke. Men det er ikke alle rundkjøringer det oppleves som like hjelpsomt, selv om det selvsagt ikke utgjør noen trussel ved å faktisk gjøre det og legge det til seg som en vane.
Med motorsykkel stoler jeg ikke på noen uansett så for meg er det ett fett om dem blinker inn i rundkjøringene eller ikke. Jeg kjører slik at jeg rekker å stoppe uansett. Uten at jeg sier at jeg er noe forbilde i trafikke av den grunn.
Jeg har vert borte i spesielt ETT meget skremmende tillfelle på MC og det var når bilen forran meg bråbremset for bilen forran. Jeg husker den dag i dag ikke selve reaksjonen, men jeg husker jeg bremset opp lenger fremme og gikk av sykkelen. Så jeg fikk slengt meg ut til venstre på et hvis og fikk passert bilen.
Grunnen til nestenkollisjonen er vel ganske åpenbar. Jeg lå nok for nærme muligens...

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Man er ikke pliktig til å bruke blinklys (gi tegn) når det ikke er annen trafikk i nærheten. Dvs. når det ikke er vegfarende i umiddelbar nærhet som har behov for å bli veiledet/ varslet om endring av kjøretøyets plassering:Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 12:59 Jeg blinker også inn i rundkjøringene, men jeg tillater meg å drite i det hvis det åpenbart ikke er noe trafikk. Som feks. klokken 06:00 på morgenen på vei til jobb når det nesten ikke er en bil på veien.
§ 14.Signal og tegn
1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.
2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn (Trafikkreglene).
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg tror kanskje ikke vi leser denne regelen på helt samme måte. Å blinke inn i rundkjøring når man er helt alene på veien vil ikke jeg annse som "hennsynsløs" eller "unødig" bruk. Det skader jo ingen at man gjør det. Dessuten så kan det kanskje være greit å ha en fast regel om at dette skal gjøres alltid. Så får heller politiet bruke skjønn når dem ser en bilist alene på veien som blinker inn i en rundkjøring. Kan ikke tenke meg dem bryr seg om det.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: MC-ulykker
Tror AJ viste til andre punktet der, om at man skal gi tegn til veiledning for annen trafikant, så om du er alene på veien kl 6 om morgenen så er det ingen andre trafikanter å gi veiledning, og det er heller ikke behov for å gi tegn/blinke.Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 14:19 Jeg tror kanskje ikke vi leser denne regelen på helt samme måte. Å blinke inn i rundkjøring når man er helt alene på veien vil ikke jeg annse som "hennsynsløs" eller "unødig" bruk. Det skader jo ingen at man gjør det. Dessuten så kan det kanskje være greit å ha en fast regel om at dette skal gjøres alltid. Så får heller politiet bruke skjønn når dem ser en bilist alene på veien som blinker inn i en rundkjøring. Kan ikke tenke meg dem bryr seg om det.
Personlig prøver eg å alltid gjere det, for å få det inn som ren rutine, minsker sjansen for å gløyme å blinke, eller enda værre: Gløyme å skru av blinklyset.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Helt korrekt :) .LarsE skrev: 19 feb 2019, 15:02 Tror AJ viste til andre punktet der, om at man skal gi tegn til veiledning for annen trafikant, så om du er alene på veien kl 6 om morgenen så er det ingen andre trafikanter å gi veiledning, og det er heller ikke behov for å gi tegn/blinke.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Joda, men jeg klarer heller ikke å tolke denne på samme måte.AJ skrev: 19 feb 2019, 15:05Helt korrekt :) .LarsE skrev: 19 feb 2019, 15:02 Tror AJ viste til andre punktet der, om at man skal gi tegn til veiledning for annen trafikant, så om du er alene på veien kl 6 om morgenen så er det ingen andre trafikanter å gi veiledning, og det er heller ikke behov for å gi tegn/blinke.
Dette vil jo bli et definisjonsspørsmål ved et evt. forelegg etter mangel av blinklysbruk. Man kan jo bare si at det ikke fantes bil der eller bilen som kom i møte uansett hadde langt igjen til rundkjøringen og hadde dermed ikke fått noe utbytte av blinklysbruk etc.
Vil det for eksempel si at man kan kjøre i 2+ felt med bare en i bilen hvis det er midt på natten og det ellers ikke innehar noen goder å velge dette feltet?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
så lenge ingen andre ser deg kan du sikkert sitte naken på taket også......Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 15:18
Vil det for eksempel si at man kan kjøre i 2+ felt med bare en i bilen hvis det er midt på natten og det ellers ikke innehar noen goder å velge dette feltet?

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Dette med plikt, dvs. at man skal gi tegn slik det står skrevet i Trafikkreglenes § 14, 2 gjelder altså når det befinner seg annen trafikant i nærheten, være seg gående eller kjørende.
Når ingen slik trafikant er i nærheten bortfaller plikten siden det altså ikke er noen trafikant å varsle/veilede.
Å forstå dette annerledes er i hvert fall for meg vanskelig å forstå...
.
Men uansett og okkesom er det en god vane å alltid bruke blinklys om det er annen trafikk eller ikke der man kjører. Det vil uansett aldri bli vurdert av politiet som "unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal". Men nå gjelder § 14,1 først og fremst bruk av lyd- og lyshorn, ikke blinklys, dvs. å gi tegn, som det står i 14, 2...
Og det er selvfølgelig spesielt viktig når det er trafikkert der man kjører nettopp for å varsle best mulig for å å unngå ulykker.
Vi har vel antakelig alle opplevd nesten-ulykker i spesielt rundkjøringer pga. av manglende tegngivning, dvs. blinklysbruk.
Når ingen slik trafikant er i nærheten bortfaller plikten siden det altså ikke er noen trafikant å varsle/veilede.
Å forstå dette annerledes er i hvert fall for meg vanskelig å forstå...

Men uansett og okkesom er det en god vane å alltid bruke blinklys om det er annen trafikk eller ikke der man kjører. Det vil uansett aldri bli vurdert av politiet som "unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal". Men nå gjelder § 14,1 først og fremst bruk av lyd- og lyshorn, ikke blinklys, dvs. å gi tegn, som det står i 14, 2...
Og det er selvfølgelig spesielt viktig når det er trafikkert der man kjører nettopp for å varsle best mulig for å å unngå ulykker.
Vi har vel antakelig alle opplevd nesten-ulykker i spesielt rundkjøringer pga. av manglende tegngivning, dvs. blinklysbruk.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Må bare fortelle om noe jeg gjorde i yr ung voksengalskap i sin tid den gangen jeg hadde en Opel Kadett 1100 sedan.mekkern skrev: 19 feb 2019, 17:01så lenge ingen andre ser deg kan du sikkert sitte naken på taket også......Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 15:18 Vil det for eksempel si at man kan kjøre i 2+ felt med bare en i bilen hvis det er midt på natten og det ellers ikke innehar noen goder å velge dette feltet?![]()
I denne bilen viste det seg å fint kunne kjøre bilen mens man satt i passasjersetet foran.
Og det var nettopp det jeg gjorde noen sene nattetimer (i edru tilstand, bare så det er nevnt...) ikke langt unna her jeg har vokst opp og hvor jeg nå bor.
Fra Roa og nesten helt hjem, en strekning på ca. 4 km. med mange svinger, satt jeg altså i passasjersetet og betjente gass, clutch, gir og ratt fra denne posisjonen. Husker ikke i farten, men tror at jeg møtte et par biler på turen. Og de lurte nok fælt på denne "selvkjørende" grå Kadetten, som de møtte langs veien.
Kjøreturen gikk helt fint uten uhell av noe slag. Artig opplevelse.
Men i dag fraråder jeg noen fra å prøve det samme. Så er det vel også slik at ingen av dagens biler har like god plass mellom fører- og passasjersetet som den gamle 1971 mod. Kadetten hadde, som gjorde denslags mulig...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Vi som vokste opp med biler i denne årsklassen husker jo godt at midtkonsollen manglet helt også. Her var det fullt mulig å beinflørte med passasjeren underveis. Mange biler hadde også helbenk foran, altså ikke to stoler. Dette muliggjorde slike sprell som i dagens biler virker ganske hasardiøst.AJ skrev: 19 feb 2019, 22:08 Så er det vel også slik at ingen av dagens biler har like god plass mellom fører- og passasjersetet som den gamle 1971 mod. Kadetten hadde, som gjorde denslags mulig...
..jada, dette har også jeg gjort

Re: MC-ulykker
kjellv skrev: 19 feb 2019, 22:17 Mange biler hadde også helbenk foran, altså ikke to stoler. Dette muliggjorde slike sprell som i dagens biler virker ganske hasardiøst.
..jada, dette har også jeg gjort![]()

-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: MC-ulykker
Kjørte endel citroen jumpy som 18 åring, eg clutcha og bremste, dama girte og gidde gass :-P benk sete på den varebilenkjellv skrev: 19 feb 2019, 22:17Vi som vokste opp med biler i denne årsklassen husker jo godt at midtkonsollen manglet helt også. Her var det fullt mulig å beinflørte med passasjeren underveis. Mange biler hadde også helbenk foran, altså ikke to stoler. Dette muliggjorde slike sprell som i dagens biler virker ganske hasardiøst.AJ skrev: 19 feb 2019, 22:08 Så er det vel også slik at ingen av dagens biler har like god plass mellom fører- og passasjersetet som den gamle 1971 mod. Kadetten hadde, som gjorde denslags mulig...
..jada, dette har også jeg gjort![]()
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: MC-ulykker
Det blir jo da som med vikeplikt, du har plikt til ikke å hindre trafikk på forkjørsvei/fra høgre, men dersom det ikke er noe trafikk kan du bare kjøre på som du vil. Nøyaktig når ett annet kjøretøy kan forventes å ha nytte av tegna dine kan derimot være vanskelig å bedømme, men om du skulle kjøre gjennom ei rundkjøring kl 3 natt til mandag, og eneste bilen i kilometers omkrets er politibilen som står på en bensinstasjon på en sidevei (som f.eks rundkjøringen på Lagunen i Bergen) og du da blir tatt for ikke å blinke så skulle man klart å argumentere mot bot.Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 15:18Joda, men jeg klarer heller ikke å tolke denne på samme måte.AJ skrev: 19 feb 2019, 15:05Helt korrekt :) .LarsE skrev: 19 feb 2019, 15:02 Tror AJ viste til andre punktet der, om at man skal gi tegn til veiledning for annen trafikant, så om du er alene på veien kl 6 om morgenen så er det ingen andre trafikanter å gi veiledning, og det er heller ikke behov for å gi tegn/blinke.
Dette vil jo bli et definisjonsspørsmål ved et evt. forelegg etter mangel av blinklysbruk. Man kan jo bare si at det ikke fantes bil der eller bilen som kom i møte uansett hadde langt igjen til rundkjøringen og hadde dermed ikke fått noe utbytte av blinklysbruk etc.
Vil det for eksempel si at man kan kjøre i 2+ felt med bare en i bilen hvis det er midt på natten og det ellers ikke innehar noen goder å velge dette feltet?
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Er du sikker på det?...og du da blir tatt for ikke å blinke så skulle man klart å argumentere mot bot.
1. Hvorfor skal man argumentere seg bort fra noe AJ hevder ikke er et regelbrudd?
2. Hvis politiet prøver seg, så vil vel det si det samme som om at regelen her er misstolket og at blinking inn og ut av rundkjøring er påbudt?
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Er jo ikke noe gøy når ingen andre ser megmekkern skrev: 19 feb 2019, 17:01så lenge ingen andre ser deg kan du sikkert sitte naken på taket også......Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 15:18
Vil det for eksempel si at man kan kjøre i 2+ felt med bare en i bilen hvis det er midt på natten og det ellers ikke innehar noen goder å velge dette feltet?![]()

Men poenget her er at AJ skrev at i følge reglene han siterte så er det ikke påbudt og blinke inn/ut av rundkjøringer når det ikke finnes biler i nærheten. Jeg leser ikke den regelen slik og jeg oppfatter den som at blinking inn og ut av rundkjøringer er påbudt okke som.
Så får det være opp til politiet og vise skjønn hvis ikke man skulle ha blinket midt på natten i en rundkjøring på øde strekning. Jeg tipper de færreste uansett ville brydd seg i slike tillfeller, men det er altså ikke poenget her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Denne trenden tror jeg er på vei tilbake igjen kjellvkjellv skrev: 19 feb 2019, 22:17Vi som vokste opp med biler i denne årsklassen husker jo godt at midtkonsollen manglet helt også. Her var det fullt mulig å beinflørte med passasjeren underveis. Mange biler hadde også helbenk foran, altså ikke to stoler. Dette muliggjorde slike sprell som i dagens biler virker ganske hasardiøst.AJ skrev: 19 feb 2019, 22:08 Så er det vel også slik at ingen av dagens biler har like god plass mellom fører- og passasjersetet som den gamle 1971 mod. Kadetten hadde, som gjorde denslags mulig...
..jada, dette har også jeg gjort![]()


- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: MC-ulykker
Sikker og sikker fru Blom, mangler vel ca. 5 år på jussen for å være helt sikker men er rimelig sikker på det.Bjerknez skrev: 20 feb 2019, 04:15Er du sikker på det?...og du da blir tatt for ikke å blinke så skulle man klart å argumentere mot bot.
1. Hvorfor skal man argumentere seg bort fra noe AJ hevder ikke er et regelbrudd?
2. Hvis politiet prøver seg, så vil vel det si det samme som om at regelen her er misstolket og at blinking inn og ut av rundkjøring er påbudt?
Argumenteringen skulle da oppstå dersom du fikk en foreleggskåt paragrafrytter som skulle mene at kravet til blinklys gjaldt alltid, selv om han da tar feil. Politiet er folk dem og, og kan ta feil.
Hvis det gir mening, jeg vet ikke med deg men de kognitive evnene mine later til å svikte meg når klokka nærmer seg halv 5 om morgenen...
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Politibilen sto da sikkert i nærheten vil jeg tro?Argumenteringen skulle da oppstå dersom du fikk en foreleggskåt paragrafrytter som skulle mene at kravet til blinklys gjaldt alltid, selv om han da tar feil. Politiet er folk dem og, og kan ta feil.
Hvis loven sier at blinking ikke er påbudt når det ikke finnes biler i nærheten så blir det jo bare ord mot ord og politimannens ord veier nok en smule tyngre her vil jeg tro.
Hvis loven sier at de ER påbudt å blinke, uansett trafikksituasjon så blir ansvaret skjøvet over på bilisten og politiet kan gi bot okke som.
Jeg synes sistnevnte virker mer ryddig og det skaper ikke missforståelser. Så får det være opp til onkel blå om han gidder å gi bot til den ene bilen på Svalbard som ikke blinker i øyas eneste rundkjøring klokken 03:00 natt til mandag.
Jeg har blitt stoppet drøssevis av ganger av politiet på motorsykkel/bil. Jeg har mistet førerkortet to ganger i mitt liv og pådratt meg noen fartsbøter opp gjennom tidene. Jeg har blitt stoppet i utallige kontroller langs veien som promillekontroll og teknisk sjekk. Hovedgrunnen er nok at jeg kjører VG fra Oslo til Fredrikstad i enkelte ganger og en hvit varebil midt på natten er rene trekkplasteret for onkel blå.
Jeg har ikke opplevd en eneste gang at politiet har vert vanskelige. De to gangene jeg mistet lappen må jeg ta på egen kappe og politiet fremsto profesjonelt og skikkelig. Promille har jeg selvsagt aldri når jeg kjører bil så der er jeg ikke bekymret, men bilen jeg kjører er brukt av så mange og går såpass mye at der ryker det lyspærer fortere enn svint. Jeg får kun påpakk og beskjed om å bytte.
I Fredrikstad har man ikke lov til å kjøre bil i gågaten og egentlig kan dem bøtlegge meg hardt for dette, men avisene skal leveres og politiet har alltid vinket meg frem og smilt til meg. Jeg leverer avisene akkurat da det er mest folk i gatene i helgen. Det er en slags tillit mellom meg og politiet. Dem har sagt at de ter forståelig at enkelte må kjøre der og at jeg ikke skal frykte noen etterspill, så lenge jeg kjører pent (gangfart) og ikke opptrer truende. (hvite varebiler i folkemengder blir litt uglesett i dag...)
Så jeg har aldri opplevd politiet som vederlagskåte de 25 årene jeg har hatt førerkortet.
Man kan selvsagt lese mange røverhistorier i media om ting politiet har gjort som ikke fremstår like heldig, men som du selv nevner. Det er mennesker det også.