
Biltemakjedet på CBR 1000F har holdt 35000km så langt og justert strekk 3 ganger(ca 3 runder på skruene)...dette satte jeg forøvrig på brukte drev...


kjede og drev på min gamle S1000R var i følge forhandler utslitt etter 24.000 km og måtte byttes. Ikke for at jeg synes det var ille, men 40-50.000 km. høres da litt mye ut?mekkern skrev: 14 mar 2019, 08:30 gidder ikke bekymre meg jeg heller.fortsetter som jeg gjør..så lenge det holder 40-50000km så er det "innafor" med god margin..![]()
Biltemakjedet på CBR 1000F har holdt 35000km så langt og justert strekk 3 ganger(ca 3 runder på skruene)...dette satte jeg forøvrig på brukte drev...![]()
![]()
Nøyaktig slik jeg gjør det, hvis det er parafin han bruker. Samme kjedebørste har jeg også :)
Han bruker kerosene ja, det er parafin.Bjerknez skrev: 14 mar 2019, 10:01Nøyaktig slik jeg gjør det, hvis det er parafin han bruker. Samme kjedebørste har jeg også :)
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen..Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.kjellv skrev: 14 mar 2019, 22:06Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen..Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.![]()
Da er nok din R1 eldre enn 2017..cannon skrev: 14 mar 2019, 22:24På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.kjellv skrev: 14 mar 2019, 22:06Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen..Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.![]()
Jeg kan ikke helt se den store faren med det egentlig. Med begge hendene fri får man holdt boksen mer stødig og når kjedet går fortere runt får man lagt oljen jevnere på.AJ skrev: 15 mar 2019, 00:07 Jeg har alltid forholdt meg til anbefalingen (advarselen mot...) å smøre kjede mens sykkelen står på midtstøtta/depotstøtta og går på tomgang i 1. gir.
Og spør meg selv i forhold til de som gjør det på denne måten: hvor mye arbeid er det egentlig å snurre bakhjulet et par-tre, kanskje fire ganger samtidig som man sprayer kjedet?
Nå var det ikke kjedesmøring han drev med, men kjedevask. Han holdt en fille rundt kjedet når ulykken skjedde. Det er noe heeelt annet.HeHy skrev: 15 mar 2019, 01:03 Her er grunnen til aldri å smøre kjedet med sykkelen i gir. Ha respekt for bevegelige deler og maskineri, selv uten at sykkelen er i gang kan fingrene komme i klem.
https://www.gixxer.com/forums/33-genera ... ics/242261
Er mange som bruker en fille til å tørke av kjedet (overskuddsmørning) etter de har sprayet, jeg ser ikke bort fra at det finnes såpass «korka» personer som klarer å finne på noe sånt, spesielt hvis de leser at folk smører kjedet på denne metoden.Bjerknez skrev:Nå var det ikke kjedesmøring han drev med, men kjedevask. Han holdt en fille rundt kjedet når ulykken skjedde. Det er noe heeelt annet.HeHy skrev: 15 mar 2019, 01:03 Her er grunnen til aldri å smøre kjedet med sykkelen i gir. Ha respekt for bevegelige deler og maskineri, selv uten at sykkelen er i gang kan fingrene komme i klem.
https://www.gixxer.com/forums/33-genera ... ics/242261
Sant nok, men det var ikke det som var temaet her. Å smøre kjedet mens det går rundt og sykkelen står på depotstøtte ved å spraye på i god avstand ser jeg ikek de store farene med. Å berøre kjedet mens det går rundt, med en fille som lett kan hekte seg fast er dog noe helt annet og det er selvsagt veldig farlig.HeHy skrev: 15 mar 2019, 01:41Er mange som bruker en fille til å tørke av kjedet (overskuddsmørning) etter de har sprayet, jeg ser ikke bort fra at det finnes såpass «korka» personer som klarer å finne på noe sånt, spesielt hvis de leser at folk smører kjedet på denne metoden.Bjerknez skrev:Nå var det ikke kjedesmøring han drev med, men kjedevask. Han holdt en fille rundt kjedet når ulykken skjedde. Det er noe heeelt annet.HeHy skrev: 15 mar 2019, 01:03 Her er grunnen til aldri å smøre kjedet med sykkelen i gir. Ha respekt for bevegelige deler og maskineri, selv uten at sykkelen er i gang kan fingrene komme i klem.
https://www.gixxer.com/forums/33-genera ... ics/242261
"There is limits for genius, but no limit for stupidity"
Stemmer det, 2015. Hvorfor gjør Yamaha sånne "dumme" ting? Henger det sammen med Euro4?kjellv skrev: 14 mar 2019, 23:14Da er nok din R1 eldre enn 2017..cannon skrev: 14 mar 2019, 22:24På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.kjellv skrev: 14 mar 2019, 22:06Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen..Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.![]()
De fleste "dumme" ting MC-produsentene gjør har med EU-regler å gjør. Skiltoppheng, stygge potter etc. etc. etc.cannon skrev: 15 mar 2019, 10:22 Stemmer det, 2015. Hvorfor gjør Yamaha sånne "dumme" ting? Henger det sammen med Euro4?
Dette har nok ikke bare med Yamaha å gjøre, det er kravene i Euro4. Så dette gjelder nok alle merker. Tanken er nok at feilkoder som indikerer alvorlige feil f.eks. med bremser ikke skal la seg slette av andre enn verksted.cannon skrev:Stemmer det, 2015. Hvorfor gjør Yamaha sånne "dumme" ting? Henger det sammen med Euro4?kjellv skrev: 14 mar 2019, 23:14Da er nok din R1 eldre enn 2017..cannon skrev: 14 mar 2019, 22:24På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.kjellv skrev: 14 mar 2019, 22:06Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen..Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.![]()