@
NeXtGeN:
Flyttet innlegget ditt til denne tråden hvor den er mer relevant.
Det er flere klare kjennetegn på at kjede og drev er såpass slitt at det bør byttes.
Trege ledd som du nevner i innlegget er et av disse. Treg bevegelse i leddene kan tyde på skadde O/X-ringer og/eller lekkasje av interne smøremidler i leddene som nettopp O/X-ringene skal holde på plass lengst mulig.
Om kjedet er slitt kan også måles på leddslitasjen, eller det mange benevner som at kjedet "strekker seg". Hvordan måle denne slitasjen står det gjerne noe om i instruksjonsboken. Det går helt enkelt ut på måle avstanden mellom X antall ledd. Er denne avstanden blitt større (lengre) enn det som nevnes som max.avstand i instruksjonboksen, er kjedet utbytningsklart.
Du kan også gå ut fra at kjedet er såpass slitt at det bør byttes når du hører en klar rytmisk klunkelyd fra kjedet når du triller sykkelen bakover. Det skjedde veldig tydelig på min forrige KTM med det tsjekkiskproduserte CZ kjedet.
Og til slutt, hvis dfrevene, spesielt det fremre, viser tegn til assymetrisk slitasje så bør det byttes. Assymetrisk i den forstand at drevtennene ser mer ut som haitenner enn den jevne bueformen drevet har som nytt.
En vil også kunne se slitasjeantydning på kjede ved å inspisere leddene nøye og sjekke avstanden mellom hvert ledd. Et kjede i god tilstand vil som regel ha kort og jevn avsdtand mellom leddene, mens et slitt kjede vil ha mer ujjevn avstand mellom leddene. Ofte også noen ledd med ganske mye større avstand. Kall det gjene "strekkskade"...
NeXtGeN skrev: 08 apr 2019, 09:15
AJ skrev:Kjørte bortimot det samme på originalt kjede og drev med min Yamaha TDM 900 i sin tid, faktisk.
Hadde da påmontert en halvautomatisk Hawkeoiler en sesong.
Hawkeoiler lages for øvrig ikke lenger.
Skal bli interessant å se hvor langt kjede og drev holder på KTM'en med Tutoro chainoiler'en...
Jeg spør de dumme spørsmålene jeg og håper på et lett fordøyelig svar

Hvordan merker du at kjedet er ferdig brukt?
Jeg har noen ledd i kjedet mitt som står litt i «vinkel» når jeg har sykkelen på depotstøtta og snurrer dekket, er det tegn på at det bør byttes?