Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Hei alle sammen
Forholdsvis fersk forum medlem, men tenkte en en logg/tråd var en fin mulighet til å dele både erfaring og nyttig/unyttig informasjon.

Født i herrens år 1969 og bor mellom Larvik og Sandefjord. Jeg syntes det er greit å skru så lenge jeg kan skru når det passer meg og ikke fordi jeg må. Har stor sett vedlikeholdt kjøretøy som har verdt i mitt eie selv, så en har opparbeidet seg en viss kompetanse.

Jeg tok mc lappen i 1994 og kjøpte året etter en GPZ 500S, denne hadde jeg kun et år. Deretter oppgraderte jeg til en GSX750R, en sykkel jeg hadde en god del år. Så kom den store "resesjon" og det ble det mange år uten sykkel, til jeg i 2016 kjøpte jeg en ny KTM 690 SMC.
Denne passet godt til mitt bruk som stort sett var til og fra jobb. I 2018 byttet jeg jobb og behovet for en annen type sykkel meldte seg, og i dag kjører jeg en 2007 YZF R1.
Denne kjøpte jeg våren 2018.
IMG_1499.JPG
Følgende ble gjort med denne i 2018:
Byttet fordekk
Skiftet bremsevæske
Byttet frostvæske
Byttet motorolje og filter
Montert db-killer
Byttet gaffelolje i forgaffel

kommer tilbake med mer senere
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Blyraua den 13 mar 2019, 20:23, redigert 1 gang totalt.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av AJ »

Blyraua skrev: 12 mar 2019, 21:51 kommer tilbake med mer senere
Det ser i hvert fall jeg fram til!

God bloggstart, dette :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av kjellv »

Velkommen med blogg. Dette gleder jeg meg til også.
Nydelig farge på denne sykkelen :yeyeye

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av xyvind »

Det var en veldig pen R1 :thumleft Har alltid likt de der :yeyeye

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 154
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700
Bosted: Horten

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Maschev »

Flott sykkel! Håper å eie en R1 en gang da jeg alltid har likt utseendet på det. I hvert fall de fra 03' og frem til 12'. Forøvrig litt artig å se at noen faktisk monterer lyddemping og ikke skal ha mest mulig lyd for en gangs skyld ;)

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

kjellv skrev: 12 mar 2019, 22:03 Velkommen med blogg. Dette gleder jeg meg til også.
Nydelig farge på denne sykkelen :yeyeye
Tusen takk :)
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Maschev skrev: 12 mar 2019, 22:07 Flott sykkel! Håper å eie en R1 en gang da jeg alltid har likt utseendet på det. I hvert fall de fra 03' og frem til 12'. Forøvrig litt artig å se at noen faktisk monterer lyddemping og ikke skal ha mest mulig lyd for en gangs skyld ;)
Syntes det ble litt for mye lyd :O
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Tok ut sykkelen for første gang 1 mars, fikk en liten tur. Sol og 10 grader, det ble med den turen før kong vinter kom tilbake.
Det viste seg at olja på forgaffelen ville ut, simmeringene var nok fra sykkelen var ny og olja var nok litt tynnere (5W). Så i helga måtte de til pers. Kompresjonsverktøyet jeg sveiset i høst ble funnet frem.
IMG_0183.JPEG
Deretter ble gaffelen plukket i molekyler
IMG_0184.png
Montert sammen og strammet til med korrekt moment, veldig greit å ha service manual :)

Deretter nytt KN luftfilter, for det var på tide
IMG_0181.JPEG
IMG_0180.JPEG

Og nytt RK kjede og JT drev, så nå er det bare å vente på våren :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Har du sett, nytt bakdekk levert på døra i går😊. Veldig kjekt å ha et dekk i reserve, de varer dessverre ikke så mange milene. :O
image.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Hei igjen.

Som dere kanskje har forstått så skrur jeg litt selv. Det er flere grunner til det, jeg har nødvendig verktøy, servicemanual, nødvendig kunnskap, sted å stå, interesse, sparer penger, vet hva slags arbeids som blir utført på sykkelen. :scratch Slipper ikke hvem som helst til for å skru på bremsene mine. :[-X Så når jeg skrur så bruker jeg de smøremidlene som er beskrevet i manualen.

På min R1 er det 3 forskjellige typer grease som brukes: 1 Wheel-bearing, Lithium-soap- based, Molybdenum-disulfide grease, jeg har tenkt i noen dager at jeg skulle få tak i Lithium-soap- based grease.

I den forbindelse tenkte jeg skulle dele en sak jeg opplevde tidligere i dag. Jeg var på jobbreise i Østfold og kjørte tilfeldigvis forbi en Yamaha forhandler, jeg stoppet og gikk inn for å få tak i Lithium grease. Henvendte meg til mannen bak skranken og spurte etter Lithium grease. Nei det hadde han ikke hørt om før :scratch ,kunne hende de hadde det på verkstedet men ikke noe for salg over disk.

Syntes dette var noe pussig, både at han ikke hadde hørt om slik fett og at de ikke hadde foreskrevet smørefett til MC merket de selger. Resultatet ble at jeg kjørte innom Mekonomen og fikk tak i det der.

Er det slik at den gjennomsnittlige MC eieren ikke skrur selv?, eller bruker dere smøremidlene dere har for hånden? :crazy:
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av AJ »

Blyraua skrev: 19 mar 2019, 21:31 Er det slik at den gjennomsnittlige MC eieren ikke skrur selv?, eller bruker dere smøremidlene dere har for hånden? :crazy:
Kan kun snakke for meg selv; skrur veldig lite selv, men gjorde mer selvskruing i yngre dager. Men så begynte det å skje ting når jeg skrudde selv... Skruer knakk, gjenger gikk i oppløsning, verktøy glapp og lagde riper i plast, plast sprakk, skruer falt ned bak plastdeksler... ja, omtrent alt galt skjedde.
Dermed ble det mindre skruing utover det å bytte olje og filter og justere kjedeslakken...

Men! jeg greide faktisk fint å montere Tutoro kjedesmører på den forrige og min nye KTM. Uten å ødelegge noe :crazy: !
Ja, også fikset jeg å sette på tankringfeste til SW-Motech tankbag'en :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av FredrikE24 »

Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..

Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.

Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av niko »

Har ambisjoner om å skru litt. Har for lite kunnskap til å prøve meg på de vanskelige tinga, men bør klare en del av det mekaniske. Har allerede skifta bakhjulslager og var nøye med å bruke anbefalt grease. Har to momentnøkler, en sværing og en for de mer ømfintlige skruene. Har skjønt at man bør være forsiktig når man drar til kaliperne f.eks. Vil gjerne lære meg nok om sykkelen til at jeg kan være i forkant og prøve å ta ting før de ryker.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Rune75 »

FredrikE24 skrev: 19 mar 2019, 22:51

Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..

Kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk hvis det er en elektrolytt til stede,(elektrolytt er et stoff som er elektrisk ledende feks saltvann). Når kobberet befinner seg i kobberfett er det derimot utilgjengelig for en evt elektrolytt. Jeg har selv brukt Kobberfett på bolter/skruer i aluminium i årevis og aldri sett noe tegn til forvitring.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 19 mar 2019, 22:51 Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..

Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.

Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..
Gammelt tema dette: fett på gjengene i kombinasjon med oppgitt moment blir feil, forutsatt at det ikke er oppgitt moment med smurt bolt. Det er det ikke på mine sykler. Det er understreket at moment gjelder for tørr bolt.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Jompa »

FredrikE24 skrev: 19 mar 2019, 22:51 Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..

Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.

Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..

Stemmer det du skriver i siste avsnittet ang .moment ?
140 Nm er et ganske "voksent" moment og hvor bruker du 140/25 ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av FredrikE24 »

Hvor husker jeg ikke, men holdt på med demperbytte på en K1300GT med dual-lever forstilling og ESA. Var ganske omfattende prosedyre. Lurte litt på hva som var tanken med det husker jeg.. En kjenning av min far med samme forstilling skiftet også ut sin på verksted, de fucka opp..

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Bakdekket som sto på sykkelen sang på siste verset, så jeg innså at det var bare ta seg sammen og iverksette dekkbytte. Husker fra sist gang jeg gjorde dette selv at det var litt pes å få dekket til å sleppe felgen. Resultatet ble at jeg dro fram sveiseapparat og vinkelsliper og laget et verktøy for jobben, ble ikke noe feinschmecker resultat men det gjorde nytta
142340D5-C740-49B3-B9F0-4F41979A2937.jpeg
Det gamle dekket gjorde seg kostbar men måtte gi slipp til slutt. Nytt dekk ble lagt på og avbalansert etter gamle metoden, 2 kulelager på hver side med ei stang imellom. Slutt resultatet ble bra. :drg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av AJ »

Se der, ja!
En som tar hånd om tingene på egenhånd. Skulle ønske jeg var av samme kaliber... :redface
Et sveiseapparat hadde jeg uansett aldri turt å begi meg ut på å bruke med mitt kunnskaps- og erfaringsbakgrunn med denslags, som er lik ingenting...

Men hva med flere bilder av dekkbyttet hvor vi ser hva det hjemmelagede verktøyet greide å fikse?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Skulle gjerne ha lagt ved bilder, men jeg tenkte ikke på det mens jeg holdt på. Verktøy gjør ikke annet enn å dytte gummien fra felgkant og mot senter av felgen der diameteren en litt mindre. Samme prinsippet som på dekkverksteder, men de bruker trykkluft og ikke muskelkraft.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Geiroe »

Har brukt løftebukken til å løsne dekket fra felgen, noen biter med 2"x 4" for å beskytte felgen, men det er fremdeles et slit å få dekket av, og nytt på, for det er ikke stor forskjell på diameter i midten av felgen, og ytterkant. Dekk1 skal ha 150.- for å legge om, skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å slite med det sjøl. :crazy: :-k
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 19 mar 2019, 22:51 Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..

Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.

Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..
Men moment er alltid oppgitt for tørre gjenger med mindre moment er oppgitt med spesifike smøremidler.
Så det å smøre gjenger med fett er helt på trynet hvis du bruker moment på bolter da det kan øke momentet med opp til 40%, selv Locktite vil øke momentet selv om de selv sier dette ikke er tilfellet.
Dette er blant annet en av grunnene til at jeg aldri kjøper sykkel av folk som gjør alt selv, fordi de ofte ikke er mekanikere og mangler den grunnleggende mekaniske kunnskapen.
Kun servicehistorikk på verksted er godt nok.

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

Geiroe skrev: 14 apr 2019, 09:51 Har brukt løftebukken til å løsne dekket fra felgen, noen biter med 2"x 4" for å beskytte felgen, men det er fremdeles et slit å få dekket av, og nytt på, for det er ikke stor forskjell på diameter i midten av felgen, og ytterkant. Dekk1 skal ha 150.- for å legge om, skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å slite med det sjøl. :crazy: :-k
Løftebukk for å løsne dekket, hvorfor ikke :roll For min egen del gjør jeg ikke dette primært for å spare penger, men heller ar det skal passe inn i kalenderen min.
De to siste gangene jeg har levert felger til dekkomlegging har jeg fått de tilbake med lakkskader( fjernet vektene med skrujern el) Dessuten bruker jeg ikke mange minuttene på dette selv :prf
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av Blyraua »

simpson skrev: 14 apr 2019, 10:04
FredrikE24 skrev: 19 mar 2019, 22:51 Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..

Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.

Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..
Men moment er alltid oppgitt for tørre gjenger med mindre moment er oppgitt med spesifike smøremidler.
Så det å smøre gjenger med fett er helt på trynet hvis du bruker moment på bolter da det kan øke momentet med opp til 40%, selv Locktite vil øke momentet selv om de selv sier dette ikke er tilfellet.
Dette er blant annet en av grunnene til at jeg aldri kjøper sykkel av folk som gjør alt selv, fordi de ofte ikke er mekanikere og mangler den grunnleggende mekaniske kunnskapen.
Kun servicehistorikk på verksted er godt nok.
At du ikke kjøper sykkel av folk som gjør alt selv syntes jeg er helt greit, jeg kjøper selv ikke sykler som har hatt mange eiere. Men du skriver at "kun servicehistorikk på verksted er godt nok.
Forskrift om kjøretøyverksteder stiller følgende krav til et mc verksted: kort fortalt, en teknisk leder med fagbrev som bilmekaniker, lastebilmekaniker eller mc mekaniker + 3 års relevant praksis. Alle andre som skrur har følgende minimums krav: nødvendig kompetanse :O
Hva er det? Ingen krav til fagbrev ihvertfall.

Min forrige sykkel kjøpte jeg ny og hadde den på merkeverksted for service i de 2 årene jeg hadde den. Første gangen fylte de 42 psi i dekkene, hvorfor?, ](*,) det står ihverfall ikke i instruksjonsboka. Andre gangen sa jeg fra på forhånd, ikke rør lufttrykket! :bl3 Hva skjedde, 42 psi i dekkene ](*,) På denne servicen var det inspeksjon/justeringen av ventilklaring, spurte kundemottaker om det var noen ventiler som trengte justering hvor han svarte : eeehhh ja en. Er ikke helt sikker på om dette ble gjort, ble ihverfall ikke fakturert for shims
Så når et verktsted ikke klare å fylle riktig lufttrykk på et par dekk en gang, hvor mye galt kan de ikke gjøre på andre områder :-k
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan

Legg inn av simpson »

At det er mange rare på folk på verksteder? Joda helt sikkert. Men det er garantert flere ukyndige som skrur hjemme enn det er ukyndige på verksteder. Og det er en som er ansvarlig, en verksmester. Og han er ansvarlig hvis ikke ting er gjort rett og da er det bare å klage. Når jeg kjørt Ducati, reiste jeg til Holmestrand for service, en tur på ca 65 mil, men de vet hva de driver med.
Hadde jeg fått igjen en sykkel med fett på gjengene etter en service hadde jeg nok reist ned igjen ganske kjapt og tatt en prat ja. Men de aller fleste merkeverksteder har faktisk ganske god kontroll på hva de driver med.

Svar