AJ skrev: 07 apr 2019, 18:00
Kjør forsiktig, folkens!
Indeed...
Er det forresten noen som vet om det finnes statistikk på MC-ulykker fordelt på måned? Jeg er litt nysgjerrig på om mars, april og mai har flere ulykker sammenlignet med andre måneder i sesongen. Rent logisk vil jeg enten tro at tidlig sesong har mange ulykker grunnet vinter-rustne førere som kjører over evne, grus i veibanen, teleskader etc. Alternativt er det flere ulykker på sommeren rett og slett fordi det er da folk har ferie og tid til å kjøre mye...
mekkern skrev: 21 feb 2019, 12:56
Jeg var på kurs for veiledere ved SVV når jeg skulle bedrive føreropplæring av mine barn, her spurte kursholder om det var påbudt å bruke blinklys? - og det er helt korrekt at det IKKE er påbudt å bruke blinklys hvis det ikke er noen som kan ha nytte av din tegngivning.
Så det er faktisk en vurdering en kan ta om det er andre som kan eller vil ha nytte av tegngivningen.
men for vanen sin skyld er det jo greit å bruke blinklys FØR en utfører en handling -uansett...
Hvis man skal lære å kjøre så vil jeg anbefale å lære blinking automatisk / muskelminne. Det er mye enklere å blinke enn å kikke i alle mulige rettninger for å se at det ikke er noen trafikkanter i noen rettninger. Selvfølgelig sjekker man alltid det som er relevant når man selv kjører inn og ut av en innkjøring, men blinkingen er gjelder for mye mer enn egen kjørebane. For eksempel er det jævla provoserende med de som ikke blinker når de skal ut, når andre er på vei inn og må stoppe og vente. I dette tilfelle ville de to kjøretøyene aldri 'møtt' hverandre eller kollidert, men den ene må da stoppe opp unødvendig. Det er så provoserende at jeg ønsker to type førerkort, en for rundkjøring der man MÅ blinke og en uten for de som ikke klarer å blinke i rundkjøring. Sistnevnte burde da heller ikke få lov til å kjøre i rundkjøringer og må heller finne seg alternative veier.
Nå er jeg så sta at jeg pleier å blinke inn og ut av rundkjøringer også når jeg ser at jeg kjører helt alene (sent på kvelden for eksempel), da for å veie opp for alle de overnevnte idiotene som ikke blinker Ikke så logisk men det letter nå litt på 'trykket' på en rar måte
Sakkle skrev: 07 apr 2019, 18:49
Er det forresten noen som vet om det finnes statistikk på MC-ulykker fordelt på måned? Jeg er litt nysgjerrig på om mars, april og mai har flere ulykker sammenlignet med andre måneder i sesongen. Rent logisk vil jeg enten tro at tidlig sesong har mange ulykker grunnet vinter-rustne førere som kjører over evne, grus i veibanen, teleskader etc. Alternativt er det flere ulykker på sommeren rett og slett fordi det er da folk har ferie og tid til å kjøre mye...
For drepte er det nok heldigvis så få at det ikke er statistisk signifikant, men skadde kan kanskje gi en pekepinn. Men uten å vite hvor mange som faktisk kjører i de forskjellige månedene er det ikke så lett å trekke konklusjoner. Veldig få skadde i mars, naturlig nok, heller ikke svært mange i april, men i mai tar det seg opp og holder seg jevnt resten av sesongen. De som kjører tidlig er vel gjerne klar over utfordrende forhold og kjører kanskje penere? Jeg kjører iallfall med ekstra gode marginer nå om dagen.
Sakkle skrev: 07 apr 2019, 18:49
Er det forresten noen som vet om det finnes statistikk på MC-ulykker fordelt på måned? Jeg er litt nysgjerrig på om mars, april og mai har flere ulykker sammenlignet med andre måneder i sesongen. Rent logisk vil jeg enten tro at tidlig sesong har mange ulykker grunnet vinter-rustne førere som kjører over evne, grus i veibanen, teleskader etc. Alternativt er det flere ulykker på sommeren rett og slett fordi det er da folk har ferie og tid til å kjøre mye...
For drepte er det nok heldigvis så få at det ikke er statistisk signifikant, men skadde kan kanskje gi en pekepinn. Men uten å vite hvor mange som faktisk kjører i de forskjellige månedene er det ikke så lett å trekke konklusjoner. Veldig få skadde i mars, naturlig nok, heller ikke svært mange i april, men i mai tar det seg opp og holder seg jevnt resten av sesongen. De som kjører tidlig er vel gjerne klar over utfordrende forhold og kjører kanskje penere? Jeg kjører iallfall med ekstra gode marginer nå om dagen.
Interessant...
Jeg ble ikke så veldig mye klokere, men det ser ut som om det kanskje øker mot midten av sesongen. Jeg antar at dette rett og slett er fordi det er flere motorsyklister på veiene da. Så ikke så lett, som du sier, å lese noe mer ut fra disse tallene.
Uhell som dette med fatalt utfall blir mer nært og smertelig følbart når noen man kjenner og gjerne har møtt flere ganger i MC sammenheng og antakelig også i andre sosiale sammenhenger.
Husket selv da Bjørn fra Grua, ikke langt unna her jeg bor, omkom i Hagantunnelen på vei til jobb i Oslo. Dette skjedde for noen år siden da vi begge var Moto Guzzi eiere.
Husker det gikk kaldt nedover ryggen på meg da jeg så bildet av sykkelen fra ulykkesstedet. Selv om lett identifiserbare detaljer som kjennetegn og evt. andre individuelle særtrekk på sykkelen, var sladdet, kjente jeg likevel igjen sykkelen.
Begravelsen noen dager senere var en sterk opplevelse. Det var også henvendelsen fra kona hans kort tid etter ulykken hvor hun spurte om familien kunne bruke et bilde jeg hadde tatt av ham i forb. med et intervju jeg gjorde med ham i lokalavisen...
Her på forumet husker jeg fortsatt godt faren til en bruker her på forumet, som omkom ved spesielt uheldige omstendigheter. Faren, som døde i denne ulykken, var også medlem her, om enn ikke like aktiv som sønnen var. Siden dødsfallet avtok sønnens aktivitet her inne.
Og det synes jeg ikke er så rart, for å si det slik, nettopp fordi mye av det sønnen skrev om her på MCsiden var turer han og faren gjorde i inn- og utland.
Å miste sin far og gode turkamerat i en en slik tragisk ulykke vil uunngåelige prege ham og resten av familien i lang tid og i sterkere og svakere grad resten av livet. Kanskje sterkest når MCsesongen begge gledet seg til starter.
Faren som omkom kjørte for øvrig en maken orange Triumph Tiger 1050, som jeg hadde i sin tid...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Har selv en kompis som døde i MC ulykke for noen år siden. Han kjørte en traik (tre-hjuling) som han hadde leid. Han hadde med seg en bekjent som passasjer. Han traff en elg i høy fart og døde momentant. Det ironiske var at kompisen hans ble kastet av sykkelen og nærmest reiste seg opp og børstet av seg. Han sliter den dag i dag, så vidt jeg vet. Dette er vel ca. 15 år siden nå...
Så har jeg en annen kompis som kjørte en RIB med 500 HK'er. Han sovnet bak spakene og kjørte rett på en holme. Dette var en usedvanlig båtvant person og arbeidet også på en marina.
Tragisk er det okke som, men med erfaring øker også selvtilliten og kanskje blir man for sikker på egne vegne. Jeg må ta meg selv i dette hele tiden som motorsyklist. Oftest så tar heldigvis fornuften overhånd...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
På en veistrekning hvor mange av oss kjører opptil flere ganger i løpet av sesongen...
Mange og en god del uoversiktlige svinger der ulykken skjedde. Lett å komme over i motgående både for bil og MC uten at skal spekulere i årsakene til denne tragiske ulykken.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.