Vaskehallen

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Vaskehallen

Legg inn av Faraday »

Hva er det dere bruker av midler og remedier i deres oppkjørsler og private vaskehaller?Har ila vinteren mistet tilgang til min gamle vaskehall. Så er nødt å gå til innkjøp av diverse skrubb og avfettinger. Men her er jeg litt blind, hva trenger jeg?

Har sett på en syrefri felgrens fra Scholl, som jeg tenkte var gunstig til både bil- og mchjul. Men så skulle jeg jo gjerne hatt mulighet til å fjernet asfaltrester og skitt fra motor, ramme, og karosseriet til kjøretøyene mine og. Avfetting til dette kanskje. Også en såpe for å toppe av. Høres dette ut som det var helt hull i hodet?

Kom gjerne med innspill, eller del deres (våte) drømmer :P

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24652
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser de aller fleste bruker avfetting som om det skulel være obligatorisk uansett vask og utgangspunkt. Personlig ville jeg vert forsiktig ved bruk av avfetting på motorsykkel. Spesielt med tanke på hvor mye ubehandlet plast som kan bli skadet. Hvis man feks. kjører en hel sommer uten storvask hvor plasten blir truffet av alskens ting utenifra samt UV stråler etc. så tåler ikke denne plasten i tillegg til dette å bli utsatt for sterk avfetting.

Jeg har hatt tre sykler hvor plastdeler har blitt helt eller delvis skadet grunnet dette, og dette får man ikke reparert igjen på en enkel måte. Plasten falmer og får kraftige skjolder.

Høytrykk, mild og god såpe med god glid samt berøringsvask med egnet "svamp" (helst en myk vaskehanske). Felger og ellers alt i metall som potte, kjede, ramme etc. vasker du med parafin. Spray på parafin og tørk av ved behov.

Det er viktig at også plasten får sin pleie. Så plastfornyer ser jeg på som noe av det viktigste å påføre etter vask og tørk. Det verste jeg ser er grå og matt plast som har bleket i solen. Får vondt inni meg når jeg ser slikt :)

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Vaskehallen

Legg inn av Faraday »

Parafin, mener du at det skal erstatte avfettingen eller såpen?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24652
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

Faraday skrev: 17 apr 2019, 14:18 Parafin, mener du at det skal erstatte avfettingen eller såpen?
Man klarer helt fint og vaske motorsykkelen 95% ren med høytrykk, bøttevask med mild og god såpe og skikkelig vaskehanske. Avfetting kan ødelegge mer enn det er nytte. Dette gjelder spesielt plastdeler. På lakkerte overflater går det stort sett greit.

Avfetting brukes som jeg skrev på alt av metalldeler for den siste finishen. Felger, eksos, motor, radiator, kjedevask etc. Spray på en fille og gnikk løs. Til slutt bruker du plastfonyer og evt. voks for den siste finishen.

PS! Ligg unna Turtle Wax produkter fra den lokale bensinstasjonen. Det er bare søppel. Bokstavlig talt. :thumleft

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Vaskehallen

Legg inn av Geiroe »

Asfaltrester vaskes fint av med diesel, det er det de som legger asfalt bruker til å rengjøre utstyret sitt med. Du kan sikkert bruke parafin også, bare det er nok olje i den. Slik du får på pumpa.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av AJ »

Geiroe skrev: 17 apr 2019, 14:31 Du kan sikkert bruke parafin også, bare det er nok olje i den. Slik du får på pumpa.
Slik jeg gjør :) .
Storfornøyd med god gammaldags grønnfarget parafin fra pumpe. Gjør godt rent og gir blanke flater.Mulig å få tak i fortsatt noen steder. Men mulighetene blir stadig færre.
Som nevnt, storfornøyd, mens kjerringa kan styre sin begeistring... Det er jo slik at parafin unektelig har en framtredende lukt... :roll .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24652
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

Fordelen med Parafin, er at det ikke lukter like jævlig. Bortsett fra det så er vel virkemåten omtrent det samme for Diesel og parafin vil jeg tro. Altså med tanke på rengjøring.

Jeg fjerner lett asfaltrester på felger etc. med Parafin. Men vær litt forsiktig med å bruke kjemikaler på plast som ikke er beregnet på plast. Den feilen har jeg gjort hele tre ganger. Ikke en gang til sier jeg bare. Det kan gå fint første gangen og andre gangen, men brått en dag står du der med falmet og skjoldete plast og det er nesten umulig å få bra igjen.

Jeg brukte fire dager, 2 timer hver dag for å få plasten OK igjen. SKulle det samme skje igjen, så kjøper jeg heller nye plastdeler. På lakkerte flater kan du nesten bruke hva som helst. Lakk tåler mye, men er jo liten vits i å bruke avfetting på en lakkert tank som kun er støvete.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Vaskehallen

Legg inn av Faraday »

Det jeg da skal prøve på MTn, er at jeg bruker felgrens på felgene, kjører på med parafin på kjede, drev, motor, bensintank, som jeg spyler av med høytrykk. Så går jeg over hele med såpevask, før jeg spyler dem helt ren og sprayer på voks.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vaskehallen

Legg inn av cannon »

Jeg tror det er mye religion og overtro ute og går. Kan påsken være adoptert av detailerforeningen???
Jeg har aldri brukt noe annet enn "søppel fra bensinstasjoner" på er utall biler og mc'er.
Det blir rent, ingen skjoldete plast, og alt på stell. Til avfetting på plast, lakk, felger og kjedegang bruker jeg Turtle sin bio-nedbrytbare nano-pumpespray. Nærmest luktfri og uskadelig for belegningsstein og asfalt. Det kan man ikke si om parafin.
Min påstand er at overprisede superprodukter fra detailersjapper, med fancy navn og coole flasker er "søppel" for penga, om enn lite søppel pr krone med de prisene.
For å unngå skjolder på plast: unngå sol og solvarme overflater. Ikke la produkter tørke inn på plastdeler. Bruk mye vann.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Vaskehallen

Legg inn av Rune75 »

Tok vårvask på bilen i går. Biltema Kaldavfetting til 99kr for 4liter og Zalo i skumkanonen (30% blanding). Kunne ikke blitt bedre om jeg hadde gjort det selv. Jækla morro med skum.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Vaskehallen

Legg inn av mekkern »

Så lenge en ikke knabber industrisåper :[-X og glemmer å tynne de tilstrekklig..OG lar de sitte for lenge... :lol

men RENT ble det... :P
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24652
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 17 apr 2019, 17:16 Jeg tror det er mye religion og overtro ute og går. Kan påsken være adoptert av detailerforeningen???
Jeg har aldri brukt noe annet enn "søppel fra bensinstasjoner" på er utall biler og mc'er.
Det blir rent, ingen skjoldete plast, og alt på stell. Til avfetting på plast, lakk, felger og kjedegang bruker jeg Turtle sin bio-nedbrytbare nano-pumpespray. Nærmest luktfri og uskadelig for belegningsstein og asfalt. Det kan man ikke si om parafin.
Min påstand er at overprisede superprodukter fra detailersjapper, med fancy navn og coole flasker er "søppel" for penga, om enn lite søppel pr krone med de prisene.
For å unngå skjolder på plast: unngå sol og solvarme overflater. Ikke la produkter tørke inn på plastdeler. Bruk mye vann.
Ja, det har du rett i. Mye religion ute å går. Jeg har en ganske edruelig forhold til det med valg av produkter. Jeg har testet det meste der ute. Parafin er da slett ikke noe typisk detailing produkt. Detailere bruker også avfetting en del, noe jeg fraråder på motorsykkel. Derimot er jeg ikke fan av turtle wax vokser/polisher. Det er virkelig bare søppel. Vertfal det du før på stasjonen. Overpriset flytende klin. Man kan få noe til samme pris som er langt bedre enn dette. Å nei, det bør ikke være dyrt.

Derimot skader det ikke å sette inn plast med plastfornyer og beskyttelse. Plasten holder seg fin lenger. Det er veldig forskjell på plast rundt om. Feks. Tåler bakskjermen min alt man kan kaste på den, men plasten forran på sykkelen er av en mye dårligere kvalitet merker jeg.

Har man riktig fremgangsmåte, så blir det som oftest bra. Forskjellen på en som vasker sykkelen og en detailer går mest på hvor grundig man er og ikke hvilke produkter man bruker.

Men når det kommer til voks og polering, er saken soleklar for min del. Turtle wax er søppel. Rett og slett. Da snakker jeg om de flaskene man får kjøpt med parafinluktende klin.

Så akkurat voks bruker jeg gjerne noen kroner på, men det meste andre jeg bruker er nok billigere da jeg kjøper konsentrat som kan blandes ut mere.

Er ikke alt som er dyrt som er bra. :thumleft

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Vaskehallen

Legg inn av FreewheelBurning »

Apropos plast... Det finnes en del plast detaljer, har sett det på elektronikk (mus og tastatur) samt et par interiørdetaljer på den billige bilen vår. Det er altså en slags 'film' utenpå som antakelig skal gi skinnende glans i butikken og myk behagelig følelse etterpå. Frem til et halvt års tid, da det blir klissete gugge istedenfor som nesten ikke lar seg skrape vekk og hvertfall ikke vaske bort med noe som helst. Sitter som et helvete, ser ut som en hel skoleklasse med smørfingre har klassa på det.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Vaskehallen

Legg inn av FredrikE24 »

Begynner med en god felgrens på felga(tørt) og lar virke. Legger skum over sykkelen med kannonn.
Drar over jernet med en ny svamp, eller helst nyvasket vaskehanske. Spyler med høyttrykken på god avstand.
Tørker av med tørkehåndkle.

Avfetting er noe drit.. Går løs på gummi og alt som er. Forrige eier var glad i dette.. Har måttet bytte mange slanger på K1200RSen på grunn av slanger som "sveller" når det brukes avfetting og spyles for dårlig.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24652
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 17 apr 2019, 20:11 Apropos plast... Det finnes en del plast detaljer, har sett det på elektronikk (mus og tastatur) samt et par interiørdetaljer på den billige bilen vår. Det er altså en slags 'film' utenpå som antakelig skal gi skinnende glans i butikken og myk behagelig følelse etterpå. Frem til et halvt års tid, da det blir klissete gugge istedenfor som nesten ikke lar seg skrape vekk og hvertfall ikke vaske bort med noe som helst. Sitter som et helvete, ser ut som en hel skoleklasse med smørfingre har klassa på det.
Et skoleeksempel på hva et billiprodukt kan gjøre.

Man skal fornye plasten ved at middelet trekker inn i plasten og IKKE lager kunstig glans. Slikt middel er ofte tyntflytende, nesten som vann. Turtle har noe som heter «cockpit shine» som legger seg som en hinne og lukter wounderbaum. Styr unna. Bare driten.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Vaskehallen

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 17 apr 2019, 20:51
Turtle har noe som heter «cockpit shine» som legger seg som en hinne og lukter wounderbaum. Styr unna. Bare driten.
Husker jeg smurte inn dashbordet på en 78 modell Manta med et tilsvarende stoff midt på 90 tallet. Angret umiddelbart. Det stoffet ble med dashbordet og Opelen i pressa 2 år senere.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vaskehallen

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 17 apr 2019, 20:21 Begynner med en god felgrens på felga(tørt) og lar virke. Legger skum over sykkelen med kannonn.
Drar over jernet med en ny svamp, eller helst nyvasket vaskehanske. Spyler med høyttrykken på god avstand.
Tørker av med tørkehåndkle.

Avfetting er noe drit.. Går løs på gummi og alt som er. Forrige eier var glad i dette.. Har måttet bytte mange slanger på K1200RSen på grunn av slanger som "sveller" når det brukes avfetting og spyles for dårlig.
Hva definerer du som "avfetting"? Parafin, diesel, prickbort, osv? Jeg har aldri brukt sånne produkter, men Turtle-produktet som jeg nevnte lengre opp her har jeg brukt i mange år. Det har svært gode avfettende egenskaper, både på kjede og på lakk og plastflater. Ingen tegn til skader på slanger o-ringer, plast eller annet. Vanskelig å vaske bort asfalt og olje/smurningsrester uten avfetting, synes jeg.
Regnes ikke felgrens som avfetting?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24652
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 17 apr 2019, 20:59
Bjerknez skrev: 17 apr 2019, 20:51
Turtle har noe som heter «cockpit shine» som legger seg som en hinne og lukter wounderbaum. Styr unna. Bare driten.
Husker jeg smurte inn dashbordet på en 78 modell Manta med et tilsvarende stoff midt på 90 tallet. Angret umiddelbart. Det stoffet ble med dashbordet og Opelen i pressa 2 år senere.
Hahaha :lol :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24652
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 17 apr 2019, 21:01
FredrikE24 skrev: 17 apr 2019, 20:21 Begynner med en god felgrens på felga(tørt) og lar virke. Legger skum over sykkelen med kannonn.
Drar over jernet med en ny svamp, eller helst nyvasket vaskehanske. Spyler med høyttrykken på god avstand.
Tørker av med tørkehåndkle.

Avfetting er noe drit.. Går løs på gummi og alt som er. Forrige eier var glad i dette.. Har måttet bytte mange slanger på K1200RSen på grunn av slanger som "sveller" når det brukes avfetting og spyles for dårlig.
Hva definerer du som "avfetting"? Parafin, diesel, prickbort, osv? Jeg har aldri brukt sånne produkter, men Turtle-produktet som jeg nevnte lengre opp her har jeg brukt i mange år. Det har svært gode avfettende egenskaper, både på kjede og på lakk og plastflater. Ingen tegn til skader på slanger o-ringer, plast eller annet. Vanskelig å vaske bort asfalt og olje/smurningsrester uten avfetting, synes jeg.
Regnes ikke felgrens som avfetting?
Felgrens er generelt sterkere enn vanlig avfetting da felger ofte er pulverlakkerte og har en mer hardfør overflate som tåler mer. Men jeg mener også felgrens er overkill på motorsykkel felger. Vasker man relativt ofte, så holder det lenge med parafin. Ofte trenger man ikke det en gang.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24652
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

Uansett... detailing handler om fremgangsmåte og hvordan man jobber og ikke så mye om produktene. Men det skal jo sies at de fleste detailere har testet en del produkter og vet litt om hva som fungerer best.

Det meste fra bensinstasjonen funker (unntatt voks og polish) bare det ikke tilfører lukt og eller glans. Desverre gjør mange av produktene det. Personlig liker jeg å betale like mye eller mindre for bedre produkter.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Vaskehallen

Legg inn av Rune75 »

FreewheelBurning skrev: 17 apr 2019, 20:11 Apropos plast... Det finnes en del plast detaljer, har sett det på elektronikk (mus og tastatur) samt et par interiørdetaljer på den billige bilen vår. Det er altså en slags 'film' utenpå som antakelig skal gi skinnende glans i butikken og myk behagelig følelse etterpå. Frem til et halvt års tid, da det blir klissete gugge istedenfor som nesten ikke lar seg skrape vekk og hvertfall ikke vaske bort med noe som helst. Sitter som et helvete, ser ut som en hel skoleklasse med smørfingre har klassa på det.

Ingen vil ha et tastatur og ihvertfall ikke en mus med klissete gugge.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av AJ »

En av mange fordeler med å bo på bygda er at gårdsplassen funker helt fint som 'vaskehall'.
Ingen borettslags 'Narvestad' som bryr seg og man kan vaske når man måtte ønske...

Og for oss med egen vannkilde behøver man heller ikke tenke på evt. vannrestriksjoner fra kommunen ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Vaskehallen

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har brukt avfetting fra Biltema. Den e er ikke spesielt hyggelig mot gummi og må bruke mye vann for å få det helt bort.. prickbort er mye bedre sånn sett. Begge med gode egenskaper som avfetting. Jeg har dårlig erfaring med avfetting(fra feks. Biltema) som får litt for lang virketid, og påfølgende middelmådig avspyling. Særlig på gummi virker det å sitte litt ekstra fast. Lakken motor, gir og svingarm som K100en min er lakkert med er den også glad i å sette seg fast til.. Det ser man tydelig spor av fra div. Høstvasking hos forhandler. Det er rett og slett lakkskader og grå felt fra avfetting som har rent nedover og tørket, deretter fått dårlig med avspyling. Slanger også.. svulmet og gummi som går i oppløsning, særlig rundt slangeklemmene.

På K1200en med mye kåper har det tidligere vært benyttet rikelig med avfetting som har gjemt seg bak kåpene som har fått tørke. Dette så jeg første gang jeg vasket den uten kåper. Mye avfetting som løsnet og slanger som var svært så råtne..

Så min konklusjon er at man kan fint bruke det, om man er nøye med avspyling og virketid. Jeg begrenser meg som regel til voksshampoo og berøringsvask. Legger på to lag med voks hver høst og dette gjør det enkelt å holde felger og øvrig lakk rent.

Jawa’n får en god dusj med ACF50 på høsten, i rikelige mengder, som ikke tørkes av! Så går den hele vinteren, og på våren får den rikelige mengder prickbort og en skikkelig omgang med høytrykk. Det overraskende er at det er utrolig lite rust som dukker opp ila. En vinter. Det er også ganske utrolig hvor møkkete det blir etter en vintersesong..
Her er det kun sterk avfetting som funker.. Oljesprut fra eksosen gjør ingenting bedre. Skiltet er uleselig og krever flere runder med avfetting og turbodysa på spyler i centimeters avstand..

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Vaskehallen

Legg inn av Faraday »

Bjerknez skrev: 17 apr 2019, 21:14 Felgrens er generelt sterkere enn vanlig avfetting da felger ofte er pulverlakkerte og har en mer hardfør overflate som tåler mer. Men jeg mener også felgrens er overkill på motorsykkel felger. Vasker man relativt ofte, så holder det lenge med parafin. Ofte trenger man ikke det en gang.
Banner vel i kirka nå.. Men jeg var så lat at jeg ikke gjorde noe grundig høstvask før sykkelen ble stuet vekk .. Så må gå grundig til verks ihvertfall ved første overhaling nå på våren. I tillegg skal jeg selge en bil pga flytting, så greit at skoene skinner litt på bildene ;)

Har en flaske parafin som jeg forrige sesong brukte til kjederens. Skal skaffe en spruteflaske jeg kan fylle det i, så har jeg klart i arsenalet. Mener du at det er mildere enn vanlig avfetting, og kan brukes litt mer hemningsløst?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24652
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

Nå gjentar jeg meg sikkert selv, men jeg aner ut fra hvordan du skriver at du vil ha raskest mulig resultat og bruke minst mulig produkter. Da er avfetting fra Biltema og avspyling med høytrykk tingen. Hos de fleste går det sikkert greit, men på mine tre sykler gjordet ikke det.

La sykkelen være kald og ikke stå i sola.

Er du mer nøye med med sykkelen, så dropp avfetting mener jeg. Det blir litt som å kjøre for fort. Det går som oftest bra, helt til det ikke gjør det, og konskvensene er store.

La aldri såpe/avfetting etc. Tørke på sykkelen. Spyl av før du du ser det tørker, å spyl av med rikelige mengder vann. Vann gjør ingen skade så lenge ikke trykket er for stort. De fleste produkter man får kjøpt er beregnet på bil og dermed i stor grad lakk. Lakk er mer hardfør og tåler mer juling enn plast, gummi etc. Noen sykler har også sort coating på motor etc. Der skal man være varsom. Jeg hadde dette på Street Triplen jeg hadde og den så ikke pen ut etter tredje runde med avfetting.

Avspyling, bøttevask med mild og god såpe samt avspyling av såpe. Bruk parafin på en klut og tørk av metalldeler. Sett inn plast med plastfornyer og sleng på en voks på lakkerte flater til slutt. Tørk sykkelen skikkelig etter avspyling. Å vaske krever ingen doktorgrad :twothumbs:

Svar