Sykkel til lav jente

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev:
kjellv skrev: 28 apr 2019, 21:11
Juicebox skrev: 28 apr 2019, 20:04 Så vi i Norge må bruke TUV godkjente deler for å ha en lovlig sykkel? (Demper, styre osv.)
Det har jeg ikke sagt, med disse TUV godkjente senkesettene er også godkjente i hele EU, også i Norge,
Nei, du har ikke det, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal være godkjent og itillegg stå i vognkortet om det ikke spiller noe rolle?
Dette er avvik fra typegodkjenningen, en ombygging. Gjøres ikke dette riktig og forsvarlig kan det medføre at demping og fjæring ikke fungerer som det skal.
Man kan godt modifisere sykkelen selv for å senke den. Det er flere måter å gjøre det på. Kappe av en bit av bakfjæra for eksempel. Resultatet av det er en lavere sykkel med kortere fjær og en støtdemper som ikke beveger seg i hele sin lengde. Det er ikke en godkjent ombygging.
Disse godkjente braketter endrer geometrien i lenkeleddet og er godkjent ombygging.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av pingvin »

Skogstrollet skrev: 28 apr 2019, 22:16 Altså, dere menn må revurdere hva 'lav salhøyde' betyr i denne sammenhangen - for lave jenter er det en grusom prosess å finne en sykkel man føler seg komfortabel med - spesielt som nybegynner - da alt av sykler i stort sett er produsert med menn i tankene, og menn som designere, testførere osv.
Ups, ser innlegget mitt kunne oppfattes feil, editerte litt ;) Har selv senket 2 sykler, egentlig ikke fordi utrygg men de var så høye at med mine 178cm så ramlet jeg rett og slett hvis måtte stoppe der ujevn grunn i terrenget (store offroadere). Ikke mer dramatisk å senke enn å stille sete frem i bilen (bare litt mer jobb).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Skogstrollet »

AJ skrev: 28 apr 2019, 22:24 Veldig bra innlegg, Skogstrollet :thumleft !
Det er akkurat dette vi trenger på et forum som dette, en sterk og klar kvinnestemme på en utfordring som de aller fleste av oss menn antakelig ikke fullt ut forstår.
MC jentene blant oss kjenner kanskje også mer på dette med vekta på sykkelen og dermed også stort behov for ekstra godt ankerfeste/føttene godt plantet mot bakken ved stans?
:twothumbs:

Ja, vekt har en god del og så også, selvfølgelig, samt tyngdepunkt. En kombo som er særdeles viktig hvis man har utfordringer med å nå bakken.
Honda'n min har f.eks. høyere sal og høyere tyngdepunkt enn Yamaha'n, men den lave vekten gjøre at jeg følte meg komfortable nok når jeg satte meg på den (før jeg fått lappen en gang :knegg ). At jeg uten problemer kunne lyfte den opp igjen når jeg gikk på trynet der jeg fartet rundt på grusveiene (og at akkurat den sykkelen tåler litt hjuling...) gjorde også godt for selvtilliten på sykkelen.

Kawagutten skrev: 28 apr 2019, 22:33 Er6n 2010 setehøyde 75.4cm er vel en av de laveste i klassen tror jeg. En annen ting som er greit å se på foruten høyden er hvor bred salen er.
https://bikez.com/motorcycles/kawasaki_er-6n_2010.php
Se der ja :thumleft
Og ja, man må tenke på hvor bred/smal salen er også. Smal sal gjør det lettere å nå ned, sev om tallene sier at den er litt høye (og omvendt også da, selvfølgelig :) ).

pingvin skrev: 28 apr 2019, 23:25 Ups, ser innlegget mitt kunne oppfattes feil, editerte litt ;) Har selv senket 2 sykler, egentlig ikke fordi utrygg men de var så høye at med mine 178cm så ramlet jeg rett og slett hvis måtte stoppe der ujevn grunn i terrenget (store offroadere). Ikke mer dramatisk å senke enn å stille sete frem i bilen (bare litt mer jobb).
Den er grei, var ikke rettet mot noen spesifikk, mer sånn generelt :)

kjellv skrev: 28 apr 2019, 23:05 Nei, jeg har aldri tenkt på deg som noen mannshater, heller ikke nå.
Du har helt rett i det du skriver. De aller fleste motorsykler er tegnet og konstruert av menn, for menn. Menn er de aller største kundegruppene, derfor.
Jeg jobber selv hos en Yamahaforhandler, og har hatt flere tilfeller hvor jeg ikke har klart å finne liten nok motorsykkel til kvinner som er betydelig under gjennomsnittshøyde. Ennå verre føler denne selgeren seg når jeg må gi opp å finne kjøreklær til kvinner som i tillegg til å være veldig korte, også er veldig tykke. Slike klær finnes knapt.. Det er en vond følelse for meg, men garantert ennå mye verre for henne!

Men jeg solgte en gang en MT-125 (som er blant de høyeste 125cc på markedet) til ei jente på 158. Denne senket vi 6 cm og ble perfekt for henne. Noen uker solgte jeg en lik sykkel til ei jente på 160, denne ble ikke senket. Den første av disse ble aldri noen motorsyklist, sykkelen ble solgt før den var gått 3000 km. Den andre kjørte nesten 15000 km på sin som ikke var senket, og hun hadde aldri problemer med dette.

Jeg tror derfor mye av dette sitter i hodet på den som skal kjøre sykkelen. Overbeviser hun seg selv om at sykkelen er for stor, kan det være vanskelig for henne å trives på den. Men er hun full av selvtillit og bestemt på at dette går veldig bra, så gjør det oftest det

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Bra det :twothumbs:

Ja, menn er tradisjonelt den største kundegruppen - men tror nok vi hadde sett flere kvinner kjøre MC hvis de følt at motorsykler også er en ting for dem. Blir litt en "catch 22": hvis man kun har menn i tanke fordi de er den største kundegruppen, hvordan får man da inkludert flere kvinner og få dem til å føle seg ønsket?
Det kommer seg helt klart på utstyrsnivå, selv om det fortsatt er en god vei å gå, men når det gjelder selve motorsyklene så er det fortsatt litt lengre igjen. Det som mange produsenter ikke helt virker ha klart for seg, er at kvinner ikke bare er en "mindre versjoner" av menn, vi har faktisk en helt forskjellig kroppsfasong, med andre proportsjoner og alt hva det innebærer (dette gjelder ikke bare for MC og MC-utstyr, men er et gjennomgående tema når det gjelder sikkerhetsutstyr og ergonomi i sammfunnet som helhet).

Og, uansett hvilket kjønn det gjelder, så kan to personer som er like høye ha vidt forskjellige beinlengde - enda en ting å tenke på :roll

Selvtillit gjør utrolig mye, det merker jeg selv nå etter et par år i salen, men man må få sjansen å bygge opp den selvtilliten hvis den ikke finnes der fra før, og det gjør man nok sjelden på en sykkel man ikke følers seg komfortabel nok med.


Det ble litt langt dette... men det er et tema jeg føler sterkt for :redface
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er enig med kjellv her. Jeg synes det er stor fokus på det at man skal rekke ned og kunne stå i bakken med beina mens man sitter på sykkelen. Personlig har jeg ikke engang hatt en tanke rundt dette overhodet når jeg handlet sykkel som fersk motorsyklist for 5 år siden. Det KAN selvsagt være at jeg ikke tenkte på det fordi jeg viste jeg hadde en "normal" høyde, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde brydd meg særlig om sykkelen jeg kjørte varl litt for høy. Men å rekke ned med tærne er jo selvsagt en fordel.

Det som derimot er mer viktig for min del er at man sitter godt når man kjører. At knevinkel etc. føles riktig etc.

Hovedproblemet med å ikke rekke skikkelig ned med beina er hvis man parkerer sykkelen i nedoverbakke og må "rygge" tilbake for å komme seg videre. Det kan bli litt vanskeligere, men da handler det kun om å planlegge litt i de tillfellene man skal parkere sykkelen og aldri parkere med nesa mot en vegg i nedoverbakke uten å sørge for å ha plass nok forran sykkelen til å kjøre fremover.

Den feilen gjorde jeg en gang selv med cruiseren jeg hadde. På en rasteplass på Tyinnfjellet kjørte jeg sykkelen inn på betongdekket og kjørte helt inntil en jernkant i nedoverbakke og parkerte sykkelen.

Når jeg skulle kjøre igang igjen så fant jeg fort ut hvor lite smart det var. Jeg rakk ned med begge beina, men klarte ikke å rikke den 300kg. tunge cruiseren bakover. Forover kunne jeg heller ikke kjøre.

Jeg sto faktisk bom fast og jeg er en voksen kar med muskler nok til å i utgangspunktet klare dette.

En bilist parkerte plutselig ved siden av meg og åpnet vinduet. Han fortalte at han var motorsyklist selv og så at jeg hadde et problem. Han hjalp meg å dytte sykkelen bakover og da gikk det fint.

Parker ALDRI en sykkel i nedoverbakke inntil en vegg. Da vil man med stor sannsynlighet få problemer de fleste av oss. Spesielt hvis sykkelen er tung og man ikke rekker skikkelig ned. Men med litt planlegging bør ikke dette være noe problem i det hele tatt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg har heller aldri tenkt på høyde da jeg handlet sykkel. Men nå er jeg et hode høyere enn trådstarter. Ellers enig i sittestilling, benvinkel og ikke minst godt sete.

Når det er sagt så er det en veldig behagelig følelse å plante begge fødtene flatt ned på bakken. Det er helt klart optimalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av gsx750_80 »

May skrev: 28 apr 2019, 08:26 Er på jakt etter mc, enten tung eller mellomtubg sykkel. Jeg er selv lav med mine 158 cm. Har vært å prøvd alt på alle mc-forhandlerne i området hvor jeg bor uten å finne noe særlig. Falt en del for yamaha mt 03 men denne ble for høy. Så flere plaser at suzuki sv650 er anbefalt til lave, men denne ble også for høy. Stor frustrasjon da jeg ikke har lyst på chopper-stil. Prøver derfor her om noen har tips!
Kawasaki Ninja 250R har 1/3 av sine kjøpere blant kvinner, i USA;
http://www.womenridersnow.com/pages/Nin ... eover.aspx

http://shebytes.com/women-motorcycle-fo ... inja-bike/

Flere på finn, halvparten jentekjørte : https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... 250&sort=2

Solide sykler, og morsomme å kjøre, til tross for beskjeden motorstørrelse. (Har kjørt 55 000 km på en slik, praktisk talt problemfritt.)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Bjerknez »

Husker jeg kjørte en 250 crosser en gang når jeg var 11 år gammel. Jeg husker ikke hvor høy jeg var, men kanskje rundt 150cm.?
Han som eide krosseren var ett år eldre enn meg og ca. like høy. Vi måtte finne en trestubbe eller en liten høyde for å komme opp på sykkelen. Det gikk bra det også...

men optimalt i trafikken er det selvsagt ikke. Men så lenge man rekker ned med tærne, så er dte vertfall ett fett for meg :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Sakkle »

Jeg tror det absolutte fokuset på begge føttene flatt i bakken er et feilskjær. Jeg forstår godt at dette føles trygt men det er ikke nødvendig.

Om du finner en sykkel du faller for som er lav nok. Eller en som er nesten lav nok fra fabrikk og blir lav nok med korrekt innsilling av demperne, lavere sete, senkesett, høye sko eller what ever... supert! (Jeg har dessverre ikke noe godt forslag)

Men jeg tror helt oppriktig at den beste løsningen er å kjøpe en relativt lett, lav sykkel med litt smalt sete du synes er kul. Selv om du kanskje ikke får begge føttene 100% flatt i bakken.

Det finnes nok av jenter som kjører høye sykler, det dreier seg kun om selvtillit teknikk og litt trening. Eksempel: https://youtu.be/fcdRKoDzrdU
Dama i videoen er riktignok et par cm høyere enn deg.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Sakkle »

Ser at Triumph Tiger 800 XRx kommer i lav versjon som bare er 78 cm høy. https://www.triumphmotorcycles.co.uk/mo ... 00-xrx-low

Noe særlig lavere utenom cruiser eller senket naked/sport er det vel vanskelig å finne?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Skogstrollet »

Nå kanskje det burde nevnes at trådstarter ikke noe sted skriver at hun må ha begge føttene flatt i bakken, det er en antakelse som ser ut å ha blitt gjort her ;)

Hovedsaken er jo at man når ned nok til å føle at man kan håndtere sykkelen. Det kan bety å sette begge føttene flatt i bakken, men det kan også bety å nå ned nok til å ikke tippe over.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Juicebox »

Du vet, menn vet best ;)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Kawagutten »

Kan være greit å tenke seg litt om før en kommer med anbefalinger da det ikke bare handler om å rekke ned men om også tenke på at noen ikke er overivrige og uredde for å prøve motorsykler . Har oppgjennom mange år sett problemer som kan oppstå når en har en mc som er for stor. Det er langt fra bare det å rekke ned,snu på en parkeringsplass,kjøre på grus og det å kjøre i svinger f.eks. . Viktig å få godfølelsen og selvtillit til å være sikker i trafikken. Har sett både men og damer gi opp mckjøring pga dette og noen har hatt flere små uhell pga feil kjøp av mc etter anbefalinger og at de stadig får høre at det er jo bare å kjøre sånn og sånn så er alt topp. Dette passer jo ikke alle så kan være greit med litt forståelse før en plopper ut med anbefalinger. Noen tar ting fort mens noen bruker lengre tid på å kjøre seg inn .Kunne kanskje vært flinkere noen ganger jeg også til å spørre mer først,prøver jo men ikke alltid like lett da en sitter uten nok informasjon.
Har selv vært uredd og ivrig på kjøre mye forskjellige kjøretøy fra barndommen av uten å tenke på konsekvenser som skade meg selv eller andre eller bare kjøretøyet før en vokste opp og fikk erfaring 🙈😁
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Sakkle »


Skogstrollet skrev:Nå kanskje det burde nevnes at trådstarter ikke noe sted skriver at hun må ha begge føttene flatt i bakken, det er en antakelse som ser ut å ha blitt gjort her ;)

Hovedsaken er jo at man når ned nok til å føle at man kan håndtere sykkelen. Det kan bety å sette begge føttene flatt i bakken, men det kan også bety å nå ned nok til å ikke tippe over.
Ja... det har du helt rett i ser det ut som. Usikker på hvor det kom fra for min del.



Har trådstarter noen formening om hvor mye som skal til ift. høyden på MT-07 eller 03 før det ville vært innafor?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Bjerknez »

For min del ser det ut til i følge cycle-ergo (http://cycle-ergo.com/) du burde rekke ned med tærne hvis sykkelen har en salhøyde på rundt 80cm. eller under. Desverre er de fleste nakensyklene rundt den høyden. Pluss minus 1-2cm.

Skal du ha begge beina i bakken (hvis dette er et ønske) så må du muligens gå i retning cruiser. Feks. HD Sportster 883 som kun er 66cm. høy.

Eller sleng på et senkesett (hvis det finnes til sykkelen du har lyst på). Kommer du den ned 5-6 cm. er mye gjort.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Bjerknez »

Men du skal være glad for at du ikke er dverg :lol
dverg.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Sakkle »

Hør også med forhandleren når du prøvesitter sykkel hva som er standard "sag" på fjæringa. Usikker på hva det heter på norsk.

Siden du er forholdsvis lav er det vel en mulighet for at du også er lett. Om det er tilfelle kan du sannsynligvis senke fjæringa litt uten å bruke senkesett osv.(?) Mulig dette gir noen få cm. uten ekstra kostnad.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

May
Innlegg: 2
Registrert: 28 apr 2019, 08:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av May »

Tusen takk for svar folkens! Dere er supre :)
BMW har jeg ikke fått prøvd da det ikke er noen forhandlere i området hvor jeg bor(Haugalandet - Vestlandet). Mt-07 ble for bred slik at knærne mitt stakk godt ut og fikk dem ikke inntil. Synd da denne er meget kul etter min mening. Har sett en del på oppbygde sko. Noen som vet hvordan disse er å kjøre med? Fikk høre at det kom til å bli et stort problem med giring da hælen ble så høy. Har en kar på jakt etter senkesett til SV650 for å se om dette blir en mulighet. Kunne gjerne tenkt meg å reist land og strand for å prøve sykler, men det krasjer med jobb. Det å nå ned med beghe føttene helt er ikke så viktig for min del, men må kunne klare å balansere sykkelen. Er tross alt ikke så veldig tung på vekt selv og muskler er det lite av.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev: 29 apr 2019, 15:45 Men du skal være glad for at du ikke er dverg :lol

dverg.JPG
Ser jo ut som at noen klarer det helt fint hehe
https://m.youtube.com/watch?v=6foabj3fh3g
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Kawagutten »

Hvis du skal kjøpe en sv650 så ser det ut som det er høyde forskjell på sv650 og sv650s med 1.5 cm og senkesett kan kjøpes flere steder med ganske store prisforskjeller.
http://www.greybikes.no/side2.html
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... _PrefLoc=3

På ebay får du til og med kjøpt senking til både foran og bak til ca samme pris ink. moms,frakt og tollbehandlingsgebyr som for kun bak i norge.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av kjellv »

Denne er også fin, rett og slett imponerende :thumleft
https://www.youtube.com/watch?v=vnk4R3Ua0S0&app=desktop

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Kawagutten »

kjellv skrev: 29 apr 2019, 21:45 Denne er også fin, rett og slett imponerende :thumleft
https://www.youtube.com/watch?v=vnk4R3Ua0S0&app=desktop
Ikke første gang hu er ut å kjører :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Skogstrollet »

May skrev: 29 apr 2019, 20:55 Tusen takk for svar folkens! Dere er supre :)
BMW har jeg ikke fått prøvd da det ikke er noen forhandlere i området hvor jeg bor(Haugalandet - Vestlandet). Mt-07 ble for bred slik at knærne mitt stakk godt ut og fikk dem ikke inntil. Synd da denne er meget kul etter min mening. Har sett en del på oppbygde sko. Noen som vet hvordan disse er å kjøre med? Fikk høre at det kom til å bli et stort problem med giring da hælen ble så høy. Har en kar på jakt etter senkesett til SV650 for å se om dette blir en mulighet. Kunne gjerne tenkt meg å reist land og strand for å prøve sykler, men det krasjer med jobb. Det å nå ned med beghe føttene helt er ikke så viktig for min del, men må kunne klare å balansere sykkelen. Er tross alt ikke så veldig tung på vekt selv og muskler er det lite av.
:thumleft

De Daytona-skoene jeg har med oppbygget såle (Lady Star GTX), opplever jeg ikke noen problemer med giring. De er oppbygget innvendig, så ikke noen risiko for at hælen haker fast i fotpinnen eller noe slikt. Oppsett på avstand mellom fotpinne og girpedal/bakbrems er jo skapt for en mannefot, så tror ikke du vil ha noen problemer selv med oppbygget såle ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar