AJ skrev: 28 apr 2019, 22:24
Veldig bra innlegg,
Skogstrollet 
!
Det er akkurat dette vi trenger på et forum som dette, en sterk og klar kvinnestemme på en utfordring som de aller fleste av oss menn antakelig ikke fullt ut forstår.
MC jentene blant oss kjenner kanskje også mer på dette med vekta på sykkelen og dermed også stort behov for ekstra godt ankerfeste/føttene godt plantet mot bakken ved stans?
Ja, vekt har en god del og så også, selvfølgelig, samt tyngdepunkt. En kombo som er særdeles viktig hvis man har utfordringer med å nå bakken.
Honda'n min har f.eks. høyere sal og høyere tyngdepunkt enn Yamaha'n, men den lave vekten gjøre at jeg følte meg komfortable nok når jeg satte meg på den (før jeg fått lappen en gang

). At jeg uten problemer kunne lyfte den opp igjen når jeg gikk på trynet der jeg fartet rundt på grusveiene (og at akkurat den sykkelen tåler litt hjuling...) gjorde også godt for selvtilliten på sykkelen.
Se der ja
Og ja, man må tenke på hvor bred/smal salen er også. Smal sal gjør det lettere å nå ned, sev om tallene sier at den er litt høye (og omvendt også da, selvfølgelig :) ).
pingvin skrev: 28 apr 2019, 23:25
Ups, ser innlegget mitt kunne oppfattes feil, editerte litt

Har selv senket 2 sykler, egentlig ikke fordi utrygg men de var så høye at med mine 178cm så ramlet jeg rett og slett hvis måtte stoppe der ujevn grunn i terrenget (store offroadere). Ikke mer dramatisk å senke enn å stille sete frem i bilen (bare litt mer jobb).
Den er grei, var ikke rettet mot noen spesifikk, mer sånn generelt :)
kjellv skrev: 28 apr 2019, 23:05
Nei, jeg har aldri tenkt på deg som noen mannshater, heller ikke nå.
Du har helt rett i det du skriver. De aller fleste motorsykler er tegnet og konstruert av menn, for menn. Menn er de aller største kundegruppene, derfor.
Jeg jobber selv hos en Yamahaforhandler, og har hatt flere tilfeller hvor jeg ikke har klart å finne liten nok motorsykkel til kvinner som er betydelig under gjennomsnittshøyde. Ennå verre føler denne selgeren seg når jeg må gi opp å finne kjøreklær til kvinner som i tillegg til å være veldig korte, også er veldig tykke. Slike klær finnes knapt.. Det er en vond følelse for meg, men garantert ennå mye verre for henne!
Men jeg solgte en gang en MT-125 (som er blant de høyeste 125cc på markedet) til ei jente på 158. Denne senket vi 6 cm og ble perfekt for henne. Noen uker solgte jeg en lik sykkel til ei jente på 160, denne ble ikke senket. Den første av disse ble aldri noen motorsyklist, sykkelen ble solgt før den var gått 3000 km. Den andre kjørte nesten 15000 km på sin som ikke var senket, og hun hadde aldri problemer med dette.
Jeg tror derfor mye av dette sitter i hodet på den som skal kjøre sykkelen. Overbeviser hun seg selv om at sykkelen er for stor, kan det være vanskelig for henne å trives på den. Men er hun full av selvtillit og bestemt på at dette går veldig bra, så gjør det oftest det
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Bra det
Ja, menn er tradisjonelt den største kundegruppen - men tror nok vi hadde sett flere kvinner kjøre MC hvis de følt at motorsykler også er en ting for dem. Blir litt en "catch 22": hvis man kun har menn i tanke fordi de er den største kundegruppen, hvordan får man da inkludert flere kvinner og få dem til å føle seg ønsket?
Det kommer seg helt klart på utstyrsnivå, selv om det fortsatt er en god vei å gå, men når det gjelder selve motorsyklene så er det fortsatt litt lengre igjen. Det som mange produsenter ikke helt virker ha klart for seg, er at kvinner ikke bare er en "mindre versjoner" av menn, vi har faktisk en helt forskjellig kroppsfasong, med andre proportsjoner og alt hva det innebærer (dette gjelder ikke bare for MC og MC-utstyr, men er et gjennomgående tema når det gjelder sikkerhetsutstyr og ergonomi i sammfunnet som helhet).
Og, uansett hvilket kjønn det gjelder, så kan to personer som er like høye ha vidt forskjellige beinlengde - enda en ting å tenke på
Selvtillit gjør utrolig mye, det merker jeg selv nå etter et par år i salen, men man må få sjansen å bygge opp den selvtilliten hvis den ikke finnes der fra før, og det gjør man nok sjelden på en sykkel man ikke følers seg komfortabel nok med.
Det ble litt langt dette... men det er et tema jeg føler sterkt for
