BMW R1200GS
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW R1200GS
BMW modellbetegnelser er systematisk bygget opp Bokstaven fremst bestemmer motor/drivlinje-plattform. Tallene sier noe om motorvolum, etterfulgt av noen bokstaver som forteller noe om sykkelens utseende/stil/oppbygning. S1000RR har derfor ikke to boxermotorer, men er bygget på S-plattformen, som vil si rekkefire med kjededrift.
GS-endelsen står etter hva jeg vet for Gelände Strasse. Den første het dog R80G/S.
GS-endelsen står etter hva jeg vet for Gelände Strasse. Den første het dog R80G/S.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39859
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Fin sykkel og et usedvanlig vellykket konsept fra BMW på lik linje med Golfsuksessen fra VW når det gjelder bil.
Men ingen GS feber her hos meg, må jeg bare innrømme...
Ikke mange GS'ere her inne på MCsiden.no heller, virker det som
.
Men velkomne er de, så absolutt
!
Men ingen GS feber her hos meg, må jeg bare innrømme...
Ikke mange GS'ere her inne på MCsiden.no heller, virker det som

Men velkomne er de, så absolutt

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW R1200GS
Som den BMW-entusiasten jeg er, så blir det R12xxGS(for å ikke forveksle med F-modellplattformen med kjede/reim). Ikke fordi at den er pen eller kul, men jeg vet hva jeg får. Om jeg skulle hatt noe i det segmentet. Foreløpig er ikke det av interesse.
Synes ikke min K1200RS er det kuleste i verden å se på, men for meg er den veldig artig å kjøre, passelig sprek, fin å skru på og fra en entusiast sitt ståsted var modellen revolusjonerende hos BMW. Første modell med over 100hk og en masse tekniske sprang fra tidligere modeller.
Den gamle K1/K100/K1100-lesten var tross alt 15 år gammel. Det merkes tydelig når jeg har kjørt K100en min en stund og setter meg tilbake på K1200en.
Synes ikke min K1200RS er det kuleste i verden å se på, men for meg er den veldig artig å kjøre, passelig sprek, fin å skru på og fra en entusiast sitt ståsted var modellen revolusjonerende hos BMW. Første modell med over 100hk og en masse tekniske sprang fra tidligere modeller.
Den gamle K1/K100/K1100-lesten var tross alt 15 år gammel. Det merkes tydelig når jeg har kjørt K100en min en stund og setter meg tilbake på K1200en.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39859
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Det jeg imponeres mest over med GS er modellens vedvarende popularitet. Men ikke bare det. Det at BMW har greid å beholde boxermotor konseptet med kardang drivlinje og fornyet dette såpass bra som de har gjort er intet mindre enn imponerende, etter mitt syn.
Boxermaskinen og kardangløsningen har BMW faktisk hatt siden produksjonsoppstarten i 1923. Det står det respekt av!
Boxermaskinen og kardangløsningen har BMW faktisk hatt siden produksjonsoppstarten i 1923. Det står det respekt av!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW R1200GS
De hadde med introduksjonen av K-modellene i 1983 i tankene om å slutte med boxeren. En rekkefire ble nok ansett som noe mye bedre. Det har i ettertid vist seg at BMW-miljøet har vært litt delt. De som digger K og de som digger R. Er som regel de som foretrekker K og de som foretrekker R og de holder seg til det.
Re: BMW R1200GS
Har sansen for både K og R, var på hugget på en eldre K her en periode men nå har jeg kanskje foten innafor på en R som jeg forhåpentlig får svar på i løpet av to tre uker 
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Re: BMW R1200GS
Det som gjør GSen unik er at den gjør så mange ting akseptabelt bra. Romslig og komfortabelt pakkesel på tur. Nok oomph til å piske svinger. Stabilitet og fjæringsvei til å håndtere ganske røft underlag. Det finnes bedre sykler på hver av områdene (Multistradaen er hvassere på asfalt, men definisjonen av multistrada innbefatter nok ikke norsk grusvei har jeg en mistanke om, KTM leverer råere gruspiskere osv), men ingen som kombinerer så bra. Og så har du et helt økosystem av ettermarkedsprodukter til ethvert (reelt eller imaginært) behov. Så en 1250 er absolutt aktuell, men innen jeg går lei av Duc'en håper jeg egentlig at utvalget av elektriske hojar er på plass.
- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Det som jeg finner litt gøy er når du går inn på "Sport" her:
https://konfigurator.bmw-motorrad.no/in ... odelfinder
Så ligger R1250RS side by side BMW S1000RR
https://konfigurator.bmw-motorrad.no/in ... odelfinder
Så ligger R1250RS side by side BMW S1000RR

- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Så lenge dem plasserer en R1200RS samens med en S1000RR så gir dette i mitt hode i beste fall en feil bilde. Disse er så langt fra hverandre som man nesten kan komme.
Jeg mener S1000RR burde stått alene. Evt. sammen med S1000R.
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW R1200GS
Nå har de vel ikke kategorien "sportstourer" i konfiguratoren, siden BMW ikke lager en ordentlig sportstourer lenger(etter min mening). Så da passer det vel best å plassere den under sport. R1250RS er en sprek og fin sykkel det.
- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
En sportstourer i mitt hode er sykler som hayabusa og ZZR1400 etc. En R1200RS er intet annet enn en GS med sportsligere sittestilling. Mener jeg.
Slett ingen dårlig sykkel. Har kjørt den.
Men jeg vil ikke si at "sport" er et ord jeg vil tillegge denne.
Slett ingen dårlig sykkel. Har kjørt den.
Men jeg vil ikke si at "sport" er et ord jeg vil tillegge denne.
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW R1200GS
Bortsett fra motoren og rammekonstruksjonen(motor som del av ramme), så har R1250RS relativt lite til felles med R1250GS.
- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Joa, men "sport" i mitt hode betyr også en sportslig motor. Man får ikke en sportslig bil ved å slenge på svær spoiler og feite hjul. BMW har kun EN sykkel som passer i Sport kategorien i mine øyne og det er S1000RR. Jeg synes ikke R1200RS har noe som helst å gjøre i den samme kategorien som denne. Da er i så tillfelle S1000R nærmere.FredrikE24 skrev: 20 mai 2019, 11:41 Bortsett fra motoren og rammekonstruksjonen(motor som del av ramme), så har R1250RS relativt lite til felles med R1250GS.
Re: BMW R1200GS
Kjørte ifjor litt R1200GS Rally. Hoff sier nå jeg da. Synest det var veldig lite som passet meg der. Det blir for digert, slappt og laidback.
- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Har ikke kjørt R1200GS, men RS'en som vel har samme motor?ZZR-Erling skrev: 20 mai 2019, 13:23 Kjørte ifjor litt R1200GS Rally. Hoff sier nå jeg da. Synest det var veldig lite som passet meg der. Det blir for digert, slappt og laidback.
Ok med moment og ikke noe galt sånn sett, men den ble for kortpustet for min del. Blir mye giring. Dessuten ble jeg ikke helt venn med Boxer motoren. Men sykkelen ellers var veldig fin. Satt godt på den. Bortsett fra varmtvannsberederen på siden så likte jeg den rent estetisk.
Men ble som nevnt ikke helt venn med boxermotoren.
Re: BMW R1200GS
Jeg skal og se på en 2008 R1200GS med snaue 40` på telleren senere i dag. Er det noe spesielt jeg bør sjekke ut og med tanke på km-stand, er det noen her som vet hva som gjøres på servicen som er rett rundt hjørnet og hva den koster sånn cirka?
- Olav K
- Innlegg: 2669
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: BMW R1200GS
40k service inkluderer ventilsjekk/justering.olek skrev: 28 jun 2020, 14:10 Jeg skal og se på en 2008 R1200GS med snaue 40` på telleren senere i dag. Er det noe spesielt jeg bør sjekke ut og med tanke på km-stand, er det noen her som vet hva som gjøres på servicen som er rett rundt hjørnet og hva den koster sånn cirka?
Jeg betalte 6100 for den på torsdsg denne uken.
Sjekk tilstand på dempere, at serviceboka er fulgt opp, sjekk at brytere på styret fungerer. Noen modeller har hatt litt trøbbel med disse.
Ellers er GS 1200 et velprøvd produkt uten store kjente problemer.
Lykke til

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW R1200GS
Tusen takk for svar, gode tips! Ikke avskrekkende pris på den servicen, det handler litt om pris vs kostnader som er nært forestående.
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
-
- Innlegg: 219
- Registrert: 20 jan 2009, 10:42
- Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
- Bosted: Oslo
Re: BMW R1200GS
Sjekk at de har smurt kardangen på service.
Historikk
- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES
- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES
Re: BMW R1200GS
Fikk en brukbar tur i dag og alt fungerte som det skal, eneste jeg lurer litt på er at det klunker litt ved giring mellom de laveste girene og ved et par tilfeller ville den ikke i første gir uten at jeg lirket litt med klutsjen. Er det noe å bry seg om eller er det innenfor "normalen"? Ellers er sykkelen "voksenkjørt" meget pen og servicer er gjort hos MCHuset Nydalen.
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW R1200GS
At man må ut med clutchen litt i lavere gir, særlig fra N til 1ste gir anser jeg som normalt og naturlig på BMWer med tørrclutch og gir sittende bakpå.
Re: BMW R1200GS
Takk for svarene, da har den byttet eier til min fordel :)