Tovens Rorbu! - The dark side of the rising sun...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - (nesten) Start 2018

Legg inn av Elruts84 »

Toven skrev: 09 jun 2018, 19:59
Elruts84 skrev: 09 jun 2018, 19:44 Ja det skal alltid være noe. Men det hører vel med om det er gaffler, vær eller hva det skulle være. :roll

Mye kjekke sykler på rad og linje der. Sikkert en maaaaaagisk dag hehe :prf

Hvordan var VFR800 å kjøre? Litt tung? :-k

Elruts
Haha, jadda!
De skulle egentlig ha en tur fra 1400 isj til 2100, men på grunn av lite oppmøte ble det ikke noe av. Det kunne vært knall, i hvert fall siden jeg ikke kan kjøre egen sykkel :P

Viffern var noe tung ja! Stabil i svingene, men som nevnt noe tung. Nå er jeg vant med SV'n, og liker 'små' sykler. Hoppet på viffern etter gixxern, så merket med en gang litt mykere dempere og litt svakere drag. Den drar jo greit, men en rar vibrasjon av noe slag i turtallet. Sikkert på grunn av V4. Akkurat den rare gangen var litt sånn "æsj". Men det er sikkert en knall tourer!
Hehe..Ja det er jo to forskjellige sykler sådan. Men har hørt at VFR er litt "Tung"
Men på touring siden så gjør jo det lite om man skal lengre strekninger. :D

Takk for du deler bilder. Alltid morsomt å se :thumleft

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Toven

Re: Tovens Rorbu! - 2019

Legg inn av Toven »

Blåse litt støv av denne bloggen da :P

Hjemme fra Trondheim, og fått smygi sykkelen ut av kjelleren. Fikk lagt på nye dekk tidligere i år, og ble som alltid Angel GT. Så det blir deilig med helt ferske dekk. Gjenstår bare et oljeskift så er sesongen i gang. Nå skal jeg ha eksamen i en ukes tid, så blir nok lite kjøring akkurat nå.

Bestilt litt ting og tang mens jeg har vært borte, og monterte Puig hendler jeg har kjøpt.
Hadde fra før kina hendler, og de nye har mye bedre feel og naturligvis kvalitet.
Absolutt verdt de ekstra kronene imo. Kjøpte de via "BRspecialtuning", kom på 1400 kroner som var det billigste jeg fant for disse.

Bilde

Bilde

Toven

Re: Tovens Rorbu! - 2019

Legg inn av Toven »

Tok en Sverige tur på mc, for første gang, ettersom været meldt nordover her til lands var svært usikkert i pinsehelga. Det frista ikke med potensielt 7 grader og regn over Gaularfjellet, selv om Tindevegen og Stryn fristet veeeeldig. Det for bli en annen gang, kanskje senere i sesongen med forhåpentligvis varmere vær. Avreise var fredag og hjemreise mandag. Været meldt rundt om i Sverige var regn på søndag i alle verdens himmelretninger. Det gjorde at planleggingen var litt vanskelig, men til slutt havnet vi dagen før avreise på å overnatte på Sunne Camping lørdag - mandag, så søndagen fri rett og slett. Det var igrunn veldig greit med en dag uten kjøring, bare slappe av, gå litt rundt i byen, og drikke øl og spille shuffleboard på kvelden.

Fredagen var været noe usikkert bortover, og jeg kjørte med regndress hjemmefra. Etter Moss begynte det å regne, og etter en tur innom AGM høljet det ned. Vi kjørte videre mot Ørje og der klarnet været. Det ble Tacopai på Sluseporten Båtcafe, og vi diskutere hvorvidt de ansatte hadde fartstid om bord og fikk sjømannspensjon. Maten var særdeles god, og får tommel opp fra oss tre. Veldig hyggelig denne plassen, med fin utsikt utover Rødenessjøen. Det var veldig kjekt at været klarnet opp, ettersom vi siktet oss inn på vei 21 mot Charlottenberg, som i følge google maps så ut til å tilby et uforventet svingmekka i østen. Veien var igrunn veldig kjekk, noe ujevn asfalt til tider men absolutt godkjent. Ankomst i Charlottenberg hvor vi overnattet på hotellet, og tok et par øl inne i "byen" ved togstasjonen. Kun oss tre som gjester på denne restaurant og bar, hvor de to andre drakk dårlig øl på tapp og øl på flaske som var gått ut på dato. Det var omtrent bare rånere å skue rundt om, sånn bortsett fra alle som handlet på kjøpesenteret rett ved motorveien hvor hotellet ligger.

Lørdagen var turens høydepunkt, ettersom jeg hadde siktet inn ruta på en vei som youtuberne "44teeth" kjørte på en tur til Mora. De fikk et tips av "Jonas - the Swedish Jesus" om å kjøre en rute opp mot Äppelbo, istedenfor motorvei som de hadde tenkt til. På denne strekka kom de over det de kaller "The Red Road", en vei de selv sier er noe av det morsomte de har kjørt. Det var litt vanskelig å finne ut akkurat hvor denne strekka var, men til slutt klarte jeg det etter en stund med graving og linker via kommentarfeltet på videoen. Dagen begynte med strålende sol og varme, som var med oss helt til de siste 40 minuttene unna Sunne camping. Etter noen timer havnet vi på strekken omtalt, og moroa begynte for alvor. I starten var det noe ujevn asfalt men så kom fareskiltet med svingete vei de neste 7 kilometerne, og det burde også vært et fareskilt for morofaktor - HØY.
Herregud for en berg-og-dalbane av en vei! Veien er relativt smal, med så si null trafikk, og det går opp og ned, sving på sving. Det er rett og slett noe av det morsomte jeg har opplevd på sykkel. Vi kjørte litt videre fra Äppelbo, og fant en butikk/kafe/bensinstasjon for påfyll av litt mat. Deretter snudde vi og kjørte tilbake samme vei mot Sunne. Som nevnt var det strålende vær hele dagen til de siste 40 minuttene unna Sunne camping. Dette var forsåvidt planlagt i forhold til ruta, men regnet hadde planer om å skape et lite helvete for oss mot slutten av dagen. Det begynte med våte veier og jeg håpte at det ikke skulle begynne å regne, ettersom jeg da måtte dra frem regntøyet fra bagasjen og dra på det. Selvfølgelig begynte det å pissregne og så var det å stoppe og fikle med regntøyet. Fikk omsider sjekka inn på hytta vår, som var en veldig grei hytte med bad, to soverom og stort kjøkken/stue.

Ettersom vi ikke gjorde så mye spennende om søndagen, hopper jeg til mandag. Vi planla ruta fra Sunne til Ed, og diskuterte litt ruter bort og videre fra Ed. Det frista veldig å kjøre nordover mot Nössemark, men vi hadde fått tips om en svært morsom strekke over Prestebakken og Aspedammen. Så da besteme vi oss for denne, og har Nössemark til gode til en annen tur. For Sverige frister absolutt igjen!
Ettersom det er sinnsykt mye grusveier, fant vi til slutt en rimelig grei rute mot Ed hvor vi satt på telefonen og fant hvilke veier som var grus for å unngå disse. Vi kjørte via Lennartsforts og sørover, hvor vi tok av mot Håbol. Ganske morsome og fine veier denne dagen, spesielt innover mot Håbol som var skikkelig raceway med smal vei, men vi havnet også på veier hvor svenskene denne helligdagen holdt på med veiarbeid. De legger striper med en blanding av olje/asfalt/grus, eller noe lignende, som da fyker alle helvetes veier når man kjører på det. Vi prøvde å kjøre så mye som mulig sikk-sakk, men grusen spruta så inni faens fra han foran at det plinga i sykkelen og man kjente grus traff en i brystet. Fikk to steinsprut-skader på tanken etter dette, som jeg var lite happy med. I tillegg har det vært en helvetes jobb med å få rengjort sykkelen med disse olje/asfaltflekkene.

Men det har vært en veldig ålreit tur. Sverige er jo relativt flatt, med mye skog, men det har sin sjarm dette òg. Det har vært fint å kjøre langs små vann, for så å treffe på et par hus og kanskje en butikk, for så tøffe videre i null trafikk og fint vær. Det frister igjen med Sverige, og jeg må si at Sverige overrasket med fine og svingete veier. Veistandarden er noe dårligere enn her til lands,vil jeg si, men om en tar turen til vestlandet er som regel asfalten der like dårlig, om ikke verre. Det blir nok flere Sverige turer på oss i fremtiden!

Hyggelig om noen faktisk har giddi å lest gjennom teksten :) Det ble ikke så mye fotograferinger på turen, men legger inn bilder. Legger også lenker til rutene vi har kjørt. Med forbehold at disse stemmer, en må selv inn å sjekke streetview om det er grus :P

fredag: https://goo.gl/maps/mbfYFqDZXkKM9m9LA
lørdag, berg-og-dalbane fra Andersvikberg til Äppelbø: https://goo.gl/maps/wRNSQPu8d4oNYd147
mandag: https://goo.gl/maps/VsEEC3qX3o8SbTi69



Bilde
Bilde

Det ble jo en heftig vaskerunde på meg nå. Har sitti i garasjen med wd40 og kjøkkenpapir for å fjerne det som ikke gikk av med svampevasken på nedre del av sykkelen, og felger. Ellers blitt litt quickdetailer på speil og andre ting som hvor jeg ikke fikk av alle insektrestene. Fortsatt noe asfaltflekker som ikke gikk av med wd40, så får ta det senere med noe intense tar-remover jeg har stående. Disse er på motordeler, så sikkert derfor de sitter så godt fast.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av AJ »

Trivelig lesning :thumleft !

Kjerringa og jeg har tenkt oss på Sverigetur neste helg. Sør-Sverige rundt, på en måte. Langs kysten, litt innover i landet, ned til Ystad, innom Öland, opp til Stockholm, videre til Karlstad og så hjem.
Har aldri kjørt her før så fant nå ut at dette må vi prøve - om været blir brukbart.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

AJ skrev: 15 jun 2019, 21:43 Trivelig lesning :thumleft !

Kjerringa og jeg har tenkt oss på Sverigetur neste helg. Sør-Sverige rundt, på en måte. Langs kysten, litt innover i landet, ned til Ystad, innom Öland, opp til Stockholm, videre til Karlstad og så hjem.
Har aldri kjørt her før så fant nå ut at dette må vi prøve - om været blir brukbart.
:D
Vi snakket om en kyst-tur en gang, sikkert noe lignende dere tenker. Det virker veldig kjekt!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av AJ »

Vi har hatt flere fine Sverigeturer på MC og er vel innforstått med at man ikke er i "alpeland" når man er i Sverige... ;) .
Men det er mange koselige plasser og helt greie veier om man unngår trøttsomme motorveier. Men det gjelder jo også her i landet.
Så kommer vi oss avgårde så tror jeg det blir en bra tur.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 308
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Ronning »

Fin lesning det der. Hva slags sykkel er den med hvitt i fronten? Den første til venstre på lineup foran hytta?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av AJ »

Charlottenberg - Äppelbo tror jeg faktisk jeg må få kjørt i år. Ser og høres veldig interessant ut fra det du beskriver i turrapporten din, Toven.
En vei jeg aldri har kjørt. Derfor må den selvfølgelig kjøres :crazy: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Reodor
Innlegg: 54
Registrert: 09 des 2016, 23:23
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
Bosted: Nittedal

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Reodor »

Turen mot Äppelbo må prøves, takk for tips. Fint å se at du fortsatt kjører SV650, det er en fantastisk sykkel :thumleft
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S

KawaKjetil

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av KawaKjetil »

Kjekt tur referat dette :thumleft Synd med steinsprut og asfaltflekker. Kjørte bak en kompis med ny Panigale på gateslicks og kort skiltfeste idag, så fikk 2 steiner på meg. En i hjelmen og en i kjørejakken. Smeller godt :-# :x La meg minst 50m bak etter stein #2.
Må si du er en ræser på vask. Hvilket skum bruker du?

Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

Ronning skrev: 15 jun 2019, 22:59 Fin lesning det der. Hva slags sykkel er den med hvitt i fronten? Den første til venstre på lineup foran hytta?
Det er en 2018 Tracer 900.
AJ skrev: 15 jun 2019, 23:09 Charlottenberg - Äppelbo tror jeg faktisk jeg må få kjørt i år. Ser og høres veldig interessant ut fra det du beskriver i turrapporten din, Toven.
En vei jeg aldri har kjørt. Derfor må den selvfølgelig kjøres :crazy: !
Veien fra charlottenberg til sunne er noe kjedelige. Men "The red road" er hovedsakelig fra äppelbo og et stykke sørover, sånn om man ikke skulle gidde å kjøre hele den strekka men heller ta noe motorvei :) Den strekka er i hvert fall helt fantastisk!
Reodor skrev: 15 jun 2019, 23:20 Turen mot Äppelbo må prøves, takk for tips. Fint å se at du fortsatt kjører SV650, det er en fantastisk sykkel :thumleft
:)
Veldig ålreit sykkel!
KawaKjetil skrev: 15 jun 2019, 23:21 Kjekt tur referat dette :thumleft Synd med steinsprut og asfaltflekker. Kjørte bak en kompis med ny Panigale på gateslicks og kort skiltfeste idag, så fikk 2 steiner på meg. En i hjelmen og en i kjørejakken. Smeller godt :-# :x La meg minst 50m bak etter stein #2.
Må si du er en ræser på vask. Hvilket skum bruker du?
Takk!
Ja, kort skiltfeste er noe jeg driver å prøver å finne en løsning på. Jeg har forsøkt å tilpasse en slags fender-extender til å bruke på tur med et stykke plastikk fra biltema, en 20x20 plate, men det var for sprøtt til å kunne tilpasses. Jeg får se om jeg kan finnne noe annet som lettere kan tilpasses, slik at jeg kan montere det når jeg skal på tur med to hull i skiltplata som er fra original opphenget. Det smeller bra! Fikk et lite kakk i hjelmen selv nå :(

Nå prøver jeg Chemical Guys Honey Watermelon Snow Foam, som er en versjon av Honeydew Snow Foam. Skummer svært bra og blir hengende lenge. Jeg syntes den renser godt som prewash, men kanskje ikke like godt som Auto Finesse Avalanche. Denne får jeg ikke tak i lenger, det var noen regler så Bilnerden kunne ikke importere denne. Det er jo et hav av foam der ute, og blant Chemical Guys er det jo Maxi Suds, Citrus Wash & Gloss som kan brukes som foam. Men jeg ville ha en ren foam til prewash, så da tok jeg Watermelon Snow Foam. Kjøpte en 5 liter på tilbud så den holder vel en stund.. :P Har tidligere prøvd Built Hamber sin, men da erre mye greier med blanding av vann ut av høytrykk ++. Det orker jeg ikke tenke på, så bare kjøre blandinga som står på dunken med X antall produkt i en 1 liters flaske og så skumme i vei er greiest :P

Til selve vasken brukte jeg en blanding av Chemical Guys Citrush Wash & Gloss og Chemical Guys Glossworkz.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24644
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

Flott oppsummering av turen og det som gjør meg enda mer våt (i øynene) er når jeg leser om vasken av motorsykkelen etterpå. Den auto finesse du prater om har jeg lest mye fint om. Har ikke testet denne selv. Honydew har jeg heller ikke testet ennå. Jeg har funnet ut etter en drøss med såper at jeg liker Meguiars sine best. Den gule for kosevasken og den blå til hovedvaskene. :)

Men trykket fra høytrykkspyleren alene (uten bruk av såpe) fjerner mer skitt enn det en vanlig bøttesåpe inkanonen klarer. Så såpen har faktisk null virkning :)

En prewash såpe som feks. Bilt Hamber Auto Foam etc. Er derimot mer effektiv, men faktisk ikke så effektiv som mange tror. Det ser ut som den er effektiv siden det hvite skummet blir brunt og da tenker man med en gang at dette er skikkelige saker.

Det mest effektive er faktisk å spraye en gel basert avfetting rett på de mest skitne områdene. (Bør holdes unna plast deler og KUN brukes på kald sykkel utenfor sola)

Men uansett hyggelig å se at du tar vare på sykkelen din. Jeg vet jo du er en skapdetailer :)

Jeg ser du har en del sorte deler på sykkelen din. Har du testet S100 Fargefornyer?

Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev: 16 jun 2019, 07:58 Flott oppsummering av turen og det som gjør meg enda mer våt (i øynene) er når jeg leser om vasken av motorsykkelen etterpå. Den auto finesse du prater om har jeg lest mye fint om. Har ikke testet denne selv. Honydew har jeg heller ikke testet ennå. Jeg har funnet ut etter en drøss med såper at jeg liker Meguiars sine best. Den gule for kosevasken og den blå til hovedvaskene. :)

Men trykket fra høytrykkspyleren alene (uten bruk av såpe) fjerner mer skitt enn det en vanlig bøttesåpe inkanonen klarer. Så såpen har faktisk null virkning :)

En prewash såpe som feks. Bilt Hamber Auto Foam etc. Er derimot mer effektiv, men faktisk ikke så effektiv som mange tror. Det ser ut som den er effektiv siden det hvite skummet blir brunt og da tenker man med en gang at dette er skikkelige saker.

Det mest effektive er faktisk å spraye en gel basert avfetting rett på de mest skitne områdene. (Bør holdes unna plast deler og KUN brukes på kald sykkel utenfor sola)

Men uansett hyggelig å se at du tar vare på sykkelen din. Jeg vet jo du er en skapdetailer :)

Jeg ser du har en del sorte deler på sykkelen din. Har du testet S100 Fargefornyer?

Forstod ikke helt det du skrev der. Mener du at det ikke er forskjell på en ren prewash i skumkanonen og "vanlig" bøttesåpe/skumsåpe?
BH Auto Foam er svært effektiv, men den henger kort og så bør det vel utregnes riktig blanding med tanke på vann fra HT og trykk, men jeg har ikke gjort det før. Har vært igjennom en 5 liter med denne, den fungerer veldig bra men som sagt, henger kort. Forskjellen fra den til eksempelvis AF Avalanche syntes jeg ikke var særdeles stor, de fungerer begge veldig bra og man må over med svampen for å få vekk alt uansett.

En avfetter som du nevner er sikkert veldig bra på de delene man sprayer det på, men så kommer problemet og "styret" med å treffe riktige deler og unngå sensitive deler som kan misfarges. Jeg syntes da at metoden jeg bruker er enklere med å foame hele sykkelen for å nå alle deler. Så i ettertid når sykkelen har tørket se over sykkelen og gå over steder hvor det er vanskelig skitt med wd40 eller quick detailer.

Har ikke prøvd S100 fragefornyeren nei. Vet du har fått gode resultater med den, men jeg syntes det fort kan bli litt "falskt". Det minner meg litt om dekkshine, som jeg ikke kan fordra, så jeg bruker Scholl Neo på plastikkdelene som gir litt mørkere plastikk. Tross alt en 15 år gammel sykkel så det får heller være en tanke falmet på eksempelvis plastikken på styret :P

Joda, er en liten skapdetailer :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24644
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

For å teste det jeg mente, så gjør følgende på en bil (lettere og teste på en bil):

Spyl først av den verste møkka med ren høytrykk, uten bruk av kjemikalier. (rent vann). Hvis du har en høytrykkspyler med respekt for seg selv med rundt 150 bar og en god vannmengde så vil denne fjerne ganske mye alene (selvsagt ikke alt).

Når dette er gjort så legger du skum på det området du spylte av for å se hvor mye ytterligere skitt skummet fjerner for så og spyle av med høytrykk. Da vil du se at såpen i skumkanonen har en svært dårlig rensende effekt.

Bilt Hamber Auto Foam er jo en ren prewash såpe som skal være en av dem beste. Denne fjerner nok litt, men du vil bli overrasket hvor lite effektiv den faktisk er. Ikke fordi det er noe galt med såpen, men skitten og trafikkfilmen som samler seg opp er nasty saker og kan ikke fjernes uten håndvask.

Jeg har erfart at avfetting rett på lakken (ikke skum) er mer effektivt enn skum. Når skummet treffer lakken så er det så utvannet at renseeffekten nærmest er fraværende.

Det er ikke noe galt med å bruke skum, men jeg har sett i bøtter og spann av videoer på nett som viser hvor fantastisk dette skummet er. Det ser veldig effektivt ut når brun skitt blandes med hvitt skum. Den samme brune guffa hadde man fått bort med ren høytrykk. Men da ser man selvsagt ikke den brune skitten på samme måte.

Så det er ikke noe galt med skumlegging i seg selv, men det er mye placebo ute å går her.

Det har en viss effekt, men den er forsvinnende liten. :)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2669
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Olav K »

Det Bjerkiz beskriver over her, stemmer bra med mine egne erfaringer.
Jeg bryr meg ikke med å vaske sykkel i dagevis, den er tross alt nesten i daglig bruk i sesongen.
Så jeg kjøpte no greier som ifølge proffdetaileren i Odda, skulle være "the shit" når det kommer til skum, for å ta det grøvste etter en kjøretur. Husker ikke hva sånt heter, men det var iallefall dyrt, og lukter som RedBull.

Men uten en grundig vask med svamp, synes jeg at det blir like reint på felger, vindskjerm, tank, motorblokk etc med kun høytrykkspyleren, som om jeg legger på skum først, og lar det renne av.


Og ellers.... ser ut som en kjekk tur det der, Toven :) bra du kommer det ut på tur og ikke bare vasker sykkel.
Hva er det du studerer nå da?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24644
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 16 jun 2019, 12:28 Det Bjerkiz beskriver over her, stemmer bra med mine egne erfaringer.
Jeg bryr meg ikke med å vaske sykkel i dagevis, den er tross alt nesten i daglig bruk i sesongen.
Så jeg kjøpte no greier som ifølge proffdetaileren i Odda, skulle være "the shit" når det kommer til skum, for å ta det grøvste etter en kjøretur. Husker ikke hva sånt heter, men det var iallefall dyrt, og lukter som RedBull.

Men uten en grundig vask med svamp, synes jeg at det blir like reint på felger, vindskjerm, tank, motorblokk etc med kun høytrykkspyleren, som om jeg legger på skum først, og lar det renne av.


Og ellers.... ser ut som en kjekk tur det der, Toven :) bra du kommer det ut på tur og ikke bare vasker sykkel.
Hva er det du studerer nå da?
Ja, dette har jeg testet relativt grundig med mange produkter, så dette stemmer nok bra. Jeg sier ikke at skumforvask er helt ubrukelig, men effekten er forsvinnende liten. Faktisk :thumleft

Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev: 16 jun 2019, 10:10 For å teste det jeg mente, så gjør følgende på en bil (lettere og teste på en bil):

Spyl først av den verste møkka med ren høytrykk, uten bruk av kjemikalier. (rent vann). Hvis du har en høytrykkspyler med respekt for seg selv med rundt 150 bar og en god vannmengde så vil denne fjerne ganske mye alene (selvsagt ikke alt).

Når dette er gjort så legger du skum på det området du spylte av for å se hvor mye ytterligere skitt skummet fjerner for så og spyle av med høytrykk. Da vil du se at såpen i skumkanonen har en svært dårlig rensende effekt.

Bilt Hamber Auto Foam er jo en ren prewash såpe som skal være en av dem beste. Denne fjerner nok litt, men du vil bli overrasket hvor lite effektiv den faktisk er. Ikke fordi det er noe galt med såpen, men skitten og trafikkfilmen som samler seg opp er nasty saker og kan ikke fjernes uten håndvask.

Jeg har erfart at avfetting rett på lakken (ikke skum) er mer effektivt enn skum. Når skummet treffer lakken så er det så utvannet at renseeffekten nærmest er fraværende.

Det er ikke noe galt med å bruke skum, men jeg har sett i bøtter og spann av videoer på nett som viser hvor fantastisk dette skummet er. Det ser veldig effektivt ut når brun skitt blandes med hvitt skum. Den samme brune guffa hadde man fått bort med ren høytrykk. Men da ser man selvsagt ikke den brune skitten på samme måte.

Så det er ikke noe galt med skumlegging i seg selv, men det er mye placebo ute å går her.

Det har en viss effekt, men den er forsvinnende liten. :)
Jeg er forsåvidt enig i det du skriver. Høytrykk uten skum fjerner mye av det som sitter relativt løst, men foam hjelper med å mykne opp insektsrester og annet skitt, for så å la dette "renne" vekk. Det er helt klart nødvendig å gå over med berøringsvask for å fjerne resterende trafikkfilm, insektsrester og for eksempel asfalt/oljeflekker. Ved å bruke foam kommer man enklere til alle kriker og kroker, og en må anse foam som en prewash for å minske faren for riper under berøringsvask. Den vil alene ikke fjerne trafikkfilm. I posten min har jeg naturligvis vasket sykkelen etter foam med vaskemitt og såpevann.

For å fjerne trafikkfilm er for eksempel Surfex HD i en trykkanne helt suveren, dette bruker jeg om vinteren på bil sammen med Prickbort. Men Surfex HD på motorsykkelen er for det første noe usikkert med alle de forskjellige materiale, syntes jeg, samt at det er mindre gøy å gå rundt med en trykkanne enn foam :D Og så er det igjen fordelen med skum, ved å komme til de aller fleste steder.

Har aldri påstått at foam er vidundermiddel som fjerner ALT av trafikkfilm og skitt ;) Det er jeg fullstendig klar over.
Olav K skrev: 16 jun 2019, 12:28 Det Bjerkiz beskriver over her, stemmer bra med mine egne erfaringer.
Jeg bryr meg ikke med å vaske sykkel i dagevis, den er tross alt nesten i daglig bruk i sesongen.
Så jeg kjøpte no greier som ifølge proffdetaileren i Odda, skulle være "the shit" når det kommer til skum, for å ta det grøvste etter en kjøretur. Husker ikke hva sånt heter, men det var iallefall dyrt, og lukter som RedBull.

Men uten en grundig vask med svamp, synes jeg at det blir like reint på felger, vindskjerm, tank, motorblokk etc med kun høytrykkspyleren, som om jeg legger på skum først, og lar det renne av.


Og ellers.... ser ut som en kjekk tur det der, Toven :) bra du kommer det ut på tur og ikke bare vasker sykkel.
Hva er det du studerer nå da?
Om typ sykkelen er godt behandlet med voks/forsegler, vil også skitten være enklere å spyle av, og forskjellen med foam eller uten vil nok være mindre. Men det er opp til hver enkelt om en gidder å styre med foam eller ikke, ja :)

Studerer Audiologi i Trondheim :)
Forhåpentligvis ferdig til våren neste år, så får en se om det blir noe jobb! Skrikende behov etter audiografer, vistnok, men så er det jo om sykehusene kan ansette flere.. Så får se hva som skjer :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24644
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

Som nevnt, så er ikke skum HELT ubrukelig. Men virkningen er forsvinnende liten. Man ser masse videoer som viser at skummet løser opp hauger av skitt, men dette er egentlig bare tull.

Innsekter på min sykkel fjerner jeg lett ved å spyle den med vann, la den stå noen minutter for så og bruke CG Speed Wipe som er en quickdetailer/hurtigvoks. Denne er faktisk veldig effektiv mot random skitt og innsekter. Det gjør vaskingen enklere for min del.

Om jeg skulle få noen vaskeriper bryr meg lite. Da drar jeg frem Rupes Nano og fjerner disse vaskeripene på null komma niks. Dette fjernes lett med en finpolish som feks, Scholl S30.

Men innsektene fester seg jo stort sett på flater som ikke er lakkerte på min sykkel uansett.

Jeg har faktisk sluttet og bruke skum. Er sykkelen en dag veldig skitten, så bruker jeg en gel basert avfetting som S100 Total Cleaner. Denne kan også vannes ut. Jo tynnere middelet er jo lettere trekker det inn i skitten.

Men vi har alle våre måter å gjøre ting på, så min måte er ingen fasit. Men det funker for meg :)

Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev: 16 jun 2019, 13:56 Som nevnt, så er ikke skum HELT ubrukelig. Men virkningen er forsvinnende liten. Man ser masse videoer som viser at skummet løser opp hauger av skitt, men dette er egentlig bare tull.

Innsekter på min sykkel fjerner jeg lett ved å spyle den med vann, la den stå noen minutter for så og bruke CG Speed Wipe som er en quickdetailer/hurtigvoks. Denne er faktisk veldig effektiv mot random skitt og innsekter. Det gjør vaskingen enklere for min del.

Om jeg skulle få noen vaskeriper bryr meg lite. Da drar jeg frem Rupes Nano og fjerner disse vaskeripene på null komma niks. Dette fjernes lett med en finpolish som feks, Scholl S30.

Men innsektene fester seg jo stort sett på flater som ikke er lakkerte på min sykkel uansett.

Jeg har faktisk sluttet og bruke skum. Er sykkelen en dag veldig skitten, så bruker jeg en gel basert avfetting som S100 Total Cleaner. Denne kan også vannes ut. Jo tynnere middelet er jo lettere trekker det inn i skitten.

Men vi har alle våre måter å gjøre ting på, så min måte er ingen fasit. Men det funker for meg :)
Skummet er ganske fortynna når det legger seg på lakken, så det blir en mild form for avfetning, ja. Slike videor er jeg enig i at mye er tull. En skal helst spyle av det verste med høytrykk før en skumlegger også.

Ikke alle har en Rupes til mange lapper liggende å slenge :P

Vi er alle forskjellige og har våre måter!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24644
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev: 16 jun 2019, 14:10
Bjerknez skrev: 16 jun 2019, 13:56 Som nevnt, så er ikke skum HELT ubrukelig. Men virkningen er forsvinnende liten. Man ser masse videoer som viser at skummet løser opp hauger av skitt, men dette er egentlig bare tull.

Innsekter på min sykkel fjerner jeg lett ved å spyle den med vann, la den stå noen minutter for så og bruke CG Speed Wipe som er en quickdetailer/hurtigvoks. Denne er faktisk veldig effektiv mot random skitt og innsekter. Det gjør vaskingen enklere for min del.

Om jeg skulle få noen vaskeriper bryr meg lite. Da drar jeg frem Rupes Nano og fjerner disse vaskeripene på null komma niks. Dette fjernes lett med en finpolish som feks, Scholl S30.

Men innsektene fester seg jo stort sett på flater som ikke er lakkerte på min sykkel uansett.

Jeg har faktisk sluttet og bruke skum. Er sykkelen en dag veldig skitten, så bruker jeg en gel basert avfetting som S100 Total Cleaner. Denne kan også vannes ut. Jo tynnere middelet er jo lettere trekker det inn i skitten.

Men vi har alle våre måter å gjøre ting på, så min måte er ingen fasit. Men det funker for meg :)
Skummet er ganske fortynna når det legger seg på lakken, så det blir en mild form for avfetning, ja. Slike videor er jeg enig i at mye er tull. En skal helst spyle av det verste med høytrykk før en skumlegger også.

Ikke alle har en Rupes til mange lapper liggende å slenge :P

Vi er alle forskjellige og har våre måter!
Men gud bedre for en makaløs maskin for en motorsyklist! Må være det beste kjøpet jeg har gjort i den sjangeren på lang lang tid :)

Helt klart. Artig å lese hvordan andre gjør det. Samtidig må det være rom for å komme med innvendinger frem og tilbake samt stille spørsmål. Det er jo bare gøy :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24644
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

Her er forøvrig en liten test jeg gjorde nettopp for å vise hvordan S100 Total Cleaner henger på panelene. Jeg vil si denne henger like bra som en skum og er langt mer effektiv.


Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

Blir sliten i trykkearmen om man skal sprute rundt hele sykkern med den da :D

Ser bra ut det ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24644
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev: 16 jun 2019, 15:26 Blir sliten i trykkearmen om man skal sprute rundt hele sykkern med den da :D

Ser bra ut det ;)
Kunsten er å justere dysen slik at strålen blir finere og du får en videre dusj. Så må du selvsagt ha en Kvazar Dual Action sprayer som spruter både når du trykker inn pumpen og slipper. :thumleft

Alternativt kan du kjøpe en lavtrykksprøyte :thumleft

Funker bra den der ja. Den kan også vannes ut. Men da blir den noe tynnere selvsagt. Har ikke testet dette selv.

Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

Tja, en stund siden det har skjedd noe her :-k

Flyttet hjem til mor og far, etter endt studieopphold. Med dette viruset kunne resten av studiene fullføres hjemme, så om noen dager leveres (nok en) bacheloroppgaven.

MC relatert har jeg tatt av trekket på sykkelen, og smått begynt å pusle med litt 'klargjøring'.
Legger på nytt lag med Scholl Neo på de fleste plastikk- og rammedeler, og får om et par dager gå over en runde på lakk med noe annet.

Bilde

Byttet luftfilter og så jo at skivene til tankfestene ikke så ut.
Litt gnukking ble det bedre. Fant et par nye bolter og, de gamle gadd jeg ikke pusse på..

Bilde
Bilde

Sikkert ingen andre om kommer til å legge merke til det, men så har jeg blanke og fine skiver og skruer å se på :knegg

Får vel kanskje få den ut av kjelleren snart, men har ingen hast.
Fortsatt nokså kaldt syntes jeg, så får se om et par uker :)

Toven

Re: Tovens Rorbu! - gnikke gnukke

Legg inn av Toven »

Bilde

Bestemt meg for å aldri har et kjøretøy med mørk lakk igjen.. ettersom det er vaskeripe paradis.

Men så blir det jo pent når metallic'n "popper".. :love

Bilde

Svar