Turbulensen var og pain in the ass, men alle vet jo hvor jeg står når det kommer til vindskjerm
Dette tror jeg gjelder alle ADV.
BMW F800 er helt jævlig ang tubulens, samme er Transalp.
Har justert høyde og vinkel ,byttet til forskjellige vinsdskjermer men ingen forbedring.
KevinmsR6 skrev: 11 sep 2017, 08:29
Kjøp deg en Yamaha R1 :) den har ingen problemer med og ligge og lunke i 140 :) lite turbulens også :) bensinforbruket er heller ikke høyt i en slik hastighet....
Jeg ville tippe rundt 0.8/0.9 pr mil med r1 i den hastigheten. Vet ikke om det oppfattes som høyt.
En bekjent påstod at hans 1983 Honda VF 1100 C bruker 1 liter per mil på jevn kjøring i 90 km/t her til lands, og at den brukte 1.2 l/mil på autobahn, i hastigheter rundt 150 km/t. 1 liter per mil, på såpass rolig kjøring, var vesentlig høyere enn jeg hadde regnet med.
supersic skrev: 10 sep 2017, 22:48
lange strekk, høy hastighet, finnes det noe mer upassende enn KTM sin endunker?
Jeg har ingen tall, men når en kompis og jeg måtte frese ned fra Hirtshals (DK) til Hamburg (DE) på litt for få timer så fikk jammen KTM 690'en min kjørt seg både på komfort og bensinforbruk
Det var ikke en morsom affære å holde *altfor høy hastighet* hele veien omtrent på den sykkelen, men vi rakk toget i Hamburg på minuttet
Min VF1000 bruker ca 0.65 ved jevn kjøring. På autobahn økte den ca. 1-2 dl. da ved rundt 150. Syns det hørtes mye ut all den tid det er en V4 på 1100cc, som kom samtidig med VF1000. Nå er det jo noen som har byttet til hvassere kammer, og da går jo forbruket opp, men mest sannsynlig bør vel kanskje forgasserne få en liten sjekk. Justere ventiler, og synkronisere gassere.
Kjørekomputeren på KTM'en forteller meg at forbruket har vært nede i 0,43 på det laveste. Og da har jeg faktisk ikke brukt sjettegiret, som er et rent overgir, særlig mye.
Å kjøre på dette høygiret med denne sykkelen i hastigheter på 70-80 km/t på lett kuperte norske veier tror jeg ikke er spesielt gunstig hverken for motoren i seg selv eller med tanke på lavt bensinforbruk.
Rett turtall og dermed rett gir hvor motoren jobber mest mulig uanstrengt er det som påvirker bensinforbruket best i det daglige. Dvs. kjøre med turtall og girvalg som treffer gunstigst på motorens momentkurve.
Lavt turtall på høygir betyr altså ikke nødvendigvis at man kjører drivstofføkonomisk billig. Kanskje heller snarere tvert i mot i overraskende mange tilfeller.
Styrken til KTM''en jeg har er selvfølgelig det langbeinte sjettegiret ved høyfartskjøring, som jeg vet gir etter forholdene gunstig forbruk ved slik kjøring etter turer på motorveier i Europa.
Er det ikke mindre motorer/slagvolum som gir bedre ytelse på drivstoff? Jeg kjørte 300cc fra Sørlandet til Drøbak via Oslo, omtrent 320km, og det tok under 10 liter, da tanken er på nettopp 10 liter. Altså 32 km/l eller 0,31 liter / mil. Mye av strekningen i hastigheter over 100km/t, men aldri så høyt som 140. Dette var med automatgir, det vil si ikke noe valg av gir.
FreewheelBurning skrev: 03 jun 2019, 17:20
Er det ikke mindre motorer/slagvolum som gir bedre ytelse på drivstoff? Jeg kjørte 300cc fra Sørlandet til Drøbak via Oslo, omtrent 320km, og det tok under 10 liter, da tanken er på nettopp 10 liter. Altså 32 km/l eller 0,31 liter / mil. Mye av strekningen i hastigheter over 100km/t, men aldri så høyt som 140. Dette var med automatgir, det vil si ikke noe valg av gir.
Stemmer nok bra det. Jeg hadde en 250cc med gir i gamle dager. Husker den brukte veldig lite, rett rundt 0.3 liter pr mil.
Forholdet mellom luft og bensin er omtrent 13 kg luft pr kg bensin, 14 på en gjerrig motor.
Da er det bare å regne ut hva en motor av en viss størrelse bruker pr mil ved forskjellige turtall.
Egentlig liten vits å regne på det, da turtallet som oftest vil variere en del, og fyllingsgraden vil aldri være 100 %.
Uansett vil en mindre motor ha lavere forbruk enn en stor, ved samme turtall og hastighet.
Jompa skrev: 03 jun 2019, 17:31
Forholdet mellom luft og bensin er omtrent 13 kg luft pr kg bensin, 14 på en gjerrig motor.
Da er det bare å regne ut hva en motor av en viss størrelse bruker pr mil ved forskjellige turtall.
Egentlig liten vits å regne på det, da turtallet som oftest vil variere en del, og fyllingsgraden vil aldri være 100 %.
Uansett vil en mindre motor ha lavere forbruk enn en stor, ved samme turtall og hastighet.
Jompa skrev: 03 jun 2019, 17:31
tja... "bastarden" 1000ccm r4 med åpne 41mm flatslide raceforgassere og manglende eksosstyring snittet på 0,53 på turen jeg og "snikende Ugle" hadde for et par uker siden..og jeg kjørte ikke "superØko"..
Jompa skrev: 03 jun 2019, 17:40
1 kubikkmeter luft veier 1 kg ved 1,00 atm trykk.
Jao...
Det varierer også etter luftfuktighet og temperatur (og høyde/trykk som du nevner). Så akkurat hvor mye luft veier er ikke lett å si til en hver tid. Tørr luft ved 0 meter over havet og 0 grader Celsius er vel 1,225 kg per kubikkmeter.