Informativ tråd:
https://www.bmwlt.com/forums/k1200lt/15 ... build.html
Bytte av ABS-modulator
Re: Bytte av ABS-modulator
Hei igjen
Slik endte denne prosessen - sykkelen er i gang igjen etter tre måneder:
Jeg satset på å reparere. Simco i Porsgrunn gjorde en hederlig innsats, men måtte melde pass. To pakninger i ABS-modulen var defekte, og det er umulig å skaffe de helt riktige. Riktig dimensjon, men litt feil kvalitet holdt ikke. De refunderte selve reparasjonen (veldig realt), men forsøket kostet likevel ca 7000,-.
I tillegg kom et par ekstra arbeidstimer hos MC Oslo, som monterte inn og ut igjen den fortsatt bare nesten-fungerende modulen.
Prisen ble ca 30.000,- totalt: 7 til Simco + 18 for modulen + oppunder 5 for arbeid hos MCOslo.
Simco hadde to slike moduler inne samtidig i sommer. De klarte å reparere den andre. De gir ikke garantier, men reparere gjerne på nytt (ganske sikkert uten kostnad) om én reparasjon ikke holder
Uansett:
Skulle jeg valgt på nytt, ville jeg opplagt byttet til ny modul straks, selv om det er en stor og sur kostnad.
Jeg hadde spart masse tid og krefter og fått inn en modul med to års garanti i en sykkel jeg så kunne brukt igjen eller 2-3 uker.
Jeg sendte ikke utenlands pga kostnadene og risikoen; det er bla vanskelig å håndheve en reklamasjon utenlands, og evt inn- og utmontering i tillegg til sending og påslag av norsk moms - nope.
Håper andre tar lærdom av dette og slipper så mye styr. Aller mest håper jeg ikke altfor mange opplever en defekt modul; det er som å få to registerreim-skifter i fanget samtidig.
PS
Feilen skyldtes fuktighet og lite bruk, sies det. I så fall KAN det hjelpe å ta noen kraftige oppbremsingen innimellom. Fint også som trening
Slik endte denne prosessen - sykkelen er i gang igjen etter tre måneder:
Jeg satset på å reparere. Simco i Porsgrunn gjorde en hederlig innsats, men måtte melde pass. To pakninger i ABS-modulen var defekte, og det er umulig å skaffe de helt riktige. Riktig dimensjon, men litt feil kvalitet holdt ikke. De refunderte selve reparasjonen (veldig realt), men forsøket kostet likevel ca 7000,-.
I tillegg kom et par ekstra arbeidstimer hos MC Oslo, som monterte inn og ut igjen den fortsatt bare nesten-fungerende modulen.
Prisen ble ca 30.000,- totalt: 7 til Simco + 18 for modulen + oppunder 5 for arbeid hos MCOslo.
Simco hadde to slike moduler inne samtidig i sommer. De klarte å reparere den andre. De gir ikke garantier, men reparere gjerne på nytt (ganske sikkert uten kostnad) om én reparasjon ikke holder
Uansett:
Skulle jeg valgt på nytt, ville jeg opplagt byttet til ny modul straks, selv om det er en stor og sur kostnad.
Jeg hadde spart masse tid og krefter og fått inn en modul med to års garanti i en sykkel jeg så kunne brukt igjen eller 2-3 uker.
Jeg sendte ikke utenlands pga kostnadene og risikoen; det er bla vanskelig å håndheve en reklamasjon utenlands, og evt inn- og utmontering i tillegg til sending og påslag av norsk moms - nope.
Håper andre tar lærdom av dette og slipper så mye styr. Aller mest håper jeg ikke altfor mange opplever en defekt modul; det er som å få to registerreim-skifter i fanget samtidig.
PS
Feilen skyldtes fuktighet og lite bruk, sies det. I så fall KAN det hjelpe å ta noen kraftige oppbremsingen innimellom. Fint også som trening
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bytte av ABS-modulator
Voldomme kostnader
!
Bra det endelig ordnet seg til slutt.
En ting jeg lurer på: er dette et problem som først og fremst rammer enkelte BMW modeller?
Kan ikke huske å ha lest om denne feilen på andre MC merker...

Bra det endelig ordnet seg til slutt.
En ting jeg lurer på: er dette et problem som først og fremst rammer enkelte BMW modeller?
Kan ikke huske å ha lest om denne feilen på andre MC merker...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 14 okt 2013, 18:39
- Motorsykkelen din: Bmw 1200 GS 2011
Re: Bytte av ABS-modulator
Viktig å skifte bremseveske hvert 2.år.Ofte det som forårsaker dette problemet.
Re: Bytte av ABS-modulator
@AJ
Absolutt. I hvert fall ifølge verskstedsfolkene hos MCOslo er feilen temmelig vanlig på flere modeller - og årsmodeller.
Særlig modul-varianten med innebygde servoer er utsatt (kan ikke alt det tekniske her), og på R 1150 RT er så vidt jeg forsto modellene fra 2000 til 2006 utsatt. samme eller tilsvarende modul er brukt på flere modeller.
BMW gikk angivelig bort fra patenten etter hvert som den viste svakheter.
Absolutt. I hvert fall ifølge verskstedsfolkene hos MCOslo er feilen temmelig vanlig på flere modeller - og årsmodeller.
Særlig modul-varianten med innebygde servoer er utsatt (kan ikke alt det tekniske her), og på R 1150 RT er så vidt jeg forsto modellene fra 2000 til 2006 utsatt. samme eller tilsvarende modul er brukt på flere modeller.
BMW gikk angivelig bort fra patenten etter hvert som den viste svakheter.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bytte av ABS-modulator
Det er veldig viktig å la ABSen få jobbe litt innimellom. Samtidig skifter jeg bremsevæske på hele sulamitten hvert eneste år. Du får vasket ut dritt og er sikret minst mulig vann i væska. Det er billig og rask forsikring om fortsatt servobrems i god stand. Min har gått 105 000km nå, og virker heldigvis bra. Andres sykler har feilet på alt fra 20 000km til 70-80 000km.
Systemet er helt nydelig det. Må bare vedlikeholdes. Fom. 2006 fikk man over til mer konvensjonelle servobremser. Fortsatt med elektrisk servo. Disse kan repareres da deletilgangen er noe helt annet(Bosch?). Da K1300 kom så var elektrisk servo borte, erstattet med noe andre greier. Enklere å lufte, og feilfritt.
Systemet er helt nydelig det. Må bare vedlikeholdes. Fom. 2006 fikk man over til mer konvensjonelle servobremser. Fortsatt med elektrisk servo. Disse kan repareres da deletilgangen er noe helt annet(Bosch?). Da K1300 kom så var elektrisk servo borte, erstattet med noe andre greier. Enklere å lufte, og feilfritt.