Dette har jeg fundert litt på også.Snikendeugle skrev: 04 aug 2019, 15:57 Jeg lurer dog på om aktiv støykansellering faktisk lindrer ørene eller om det bare blir en falsk beskyttelse, siden vibrasjonene fremdeles treffer trommehinnen. Støykanselleringen bare skjuler selve lyden...![]()
De "proffe" løsningene jeg kjenner til i bruk i industri, forsvar, konsertvakthold etc. benytter alle store øreklokker som beskytter ørene godt i tillegg til et aktivt element som gjør det lettere å kunne oppfatte for eksempel stemmer mens den skadelige lyden (industristøy, skudd, høy musikk) filtreres bort. Jeg har selv et slikt sett som jeg bruker på skytebanen og det fungerer veldig bra.
Løsningen det snakkes om her i tråden er så vidt jeg forstår "hel-elektronisk". Altså en mikrofon som oppfatter støyen og en høyttaler som genererer lik lyd, men med motsatt fase. Dersom jeg husker fysikken min rett, så skal dette nøytralisere lydbølgene? Lyd er jo bare luft i bevegelse. Ingen lyd, ingen bevegelse antar jeg. Og da er det vel ikke noe som kan skade hørselen. Eller?