cannon skrev: 28 aug 2019, 15:56
gsx750_80 skrev: 28 aug 2019, 12:11
mekkern, haaheik, cannon. Takk for info! Mye nyttig i svarene deres.
Ellers søkte jeg litt på nett i denne forbindelse, og oppdaget enkelte forskjeller på kjeder jeg ikke kan huske å ha tenkt på.
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-chains/
I artikkelen over kan man bla se at vekten på kjeder av ulike fabrikat varierer svært mye. Noen kan veie dobbelt så mye som andre.
Vekt og friksjon hos kjede kan variere såpass mye, kan det virke som ut fra artikkelen, at det kan påvirke ytelsen merkbart.
I det daglige kjører jeg stort sett små motorsykler på 250 cc. I motsetning til feks en 1000 cc sykkel, kan man ved lovlig bruk presse syklene (Ninja 250R, CBR 250R) til grensene for ytelse, i mange situasjoner. Ser ikke bort fra at akselerasjon kan påvirkes merkbart, avhengig av valg av kjede og drev.
Jeg husker at det kjentes ut som om min Kawasaki 250R hadde fått noen hk ekstra etter skifte av kjede og drev, i Sverige. Ellers var det bare skift av olje og filter, tennplugger og "rengjøring av luftfilter" som ble utført, såvidt jeg kan huske.
Nedsatt friksjon forbundet med nytt kjede og drev, samt evt lavere vekt på kjede, antas å kunne ha ikke uvesentlig forbindelse med økt akselerasjon jeg kunne registrere rett etter servicen, siden motoren var såpass effektsvak (33-34 hk oppgitt).
Redusert roterende masse er alltid et pluss for bedre ytelse (ved akselerasjon og brems) og for bedre kjørbarhet grunnet mindre vekt og gyro-krefter. Om det er merkbart ved vanlig veikjøring, det kan kanskje diskuteres?
Jeg tror man kan oppnå mye ved å ha et ikke slitt/strukket kjede, rengjort og riktig smurt, og ikke minst riktig strammet. Har sett mange eksempler på slakke kjeder med stor vertikal bevegelse i dynobenk. Dette stjeler effekt. For stramt er også feil.
Det var flere faktorer inne i bildet når jeg registrerte at 250en gikk bedre etter at kjede og drev var skiftet. Det faktum at delene var nye, og antakelig i god stand, kan kanskje ha hatt vel så mye å si som vekten på kjedet.
Nå har jeg et annet spørsmål: Jeg fjernet i ettermiddag dekslet over drevet (foran), og oppdaget at framre tannhjul ikke satt fast, men kunne rikkes fram og tilbake, i "periferien". Tipper bevegelsen var mer enn 1 mm, i ytterkant av drevet.
(Sist jeg skiftet kjede og drev var på en GSX 750, og da kan jeg ikke huske annet enn at drevet satt bom fast..)
Akslingen kan også beveges langs sin egen akse, med anslagsvis 0.5-1 mm.
Virker dette normalt? Skal det på enkelte sykler være bevegelse på tvers av rotasjonsretningen, på framre drev?
Eller er (var) det noe riv ruskende galt på min sykkel. Den aktuelle sykkelen er en Honda CBR 250 R.
Ser ut som fra rundt 1:26 ute i følgende video:
https://www.youtube.com/watch?v=1k6GyrgBVA0
Drevet mitt kan man holde i ytterkant og rikke ut og inn i akslingens lengderetning, i tillegg til at det kan "vris" frem og tilbake ved å ta tak i ytterkantene...
Det synes jeg var merkelig, men da håper jeg det skyldes manglende kompetanse hos meg selv, heller enn at det er noe riv ruskende galt med sykkelen.